شربت آلرگارد چیست و چه خواصی دارد؟

معرفی شربت آلرگارد
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

بیش از دو سال است که کرونا همه‌ی ما را درگیر خود کرده و هر بار هم با ظاهری جدید و علائمی متفاوت ظاهر می‌شود. در این مدت داروهای مختلفی برای کاهش علائم کوید-۱۹ به ما معرفی شد که هرکدام برای برخی از علائم این بیماری اثربخش بوده‌اند. اما هیچکدام اثری در کاهش دوره‌ی نقاهت بیماری نداشته و اثر بیشتر آن‌ها نیز به طور اختصاصی روی ویروس کرونا بررسی نشده است. شربت آلرگارد یک داروی تقویت سیستم ایمنی است که با این داروها تفاوت دارد و چیزی بیشتر از یک کاهنده‌ی شدت علائم است.

از آنجا که پیک جدید ویروس کرونا با سویه اومیکرون این روزها شدت گرفته است، ما در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب به سراغ معرفی شربت آلرگارد رفته‌ایم. اگر هنوز با این دارو و اثرات آن آشنا نیستید، در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم آلرگارد برای کرونا چه خواصی دارد و چه عملکردی در بدن دارد؟

ترکیبات شربت آلرگارد

انجام تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی در سال ۹۸ روی این شربت انجام شد و پس از طی کردن مراحل تائید اثرگذاری برای تولید انبوه به شرکت داروسازی نیاک فارما سپرده شد. شربت آلرگارد از ترکیب عصاره‌ی ۸ گیاه مؤثر برای ویروس‌های مشابهی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا تولید شده و تحقیقات نشان داده که اثر خوبی روی ویروس کرونا دارد. در ادامه با ترکیبات این گیاه و خواص آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

سیر

سیر یک آنتی بیوتیک بسیار قوی از دل طبیعت است که برای رفع عفونت‌های داخلی بدن معجزه می‌کند. این گیاه مقدار قابل توجهی ویتامین C و ویتامین ب۶ در ترکیبات خود دارد که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مؤثر است. این گیاه به تنهایی اثربخشی شربت آلرگارد را چندبرابر کرده.

مرزه

در توصیه‌های درمان گلودرد با طب سنتی دمنوش مرزه و آویشن بسیار توصیه شده است. این گیاه سرشار از ترکیبات ضد التهابی است که به بهبود گرفتگی گلو کمک می‌کند. همچنین مرزه غنی از آهن، زینک، سلنیوم و ویتامین‌های گروه B است که باعث تقویت سیستم ایمنی شده و مبارزه با عوامل عفونی را ساده‌تر می‌کند.

خواص آویشن در شربت آلرگارد
آویشن خواص ضد ویروسی دارد و برای بهبود سرفه و خشکی گلو فواید زیادی دارد.

آویشن شیرازی

مهم‌ترین ترکیبات فعال موجود در آویشن که خواص ضد ویروس و آنتی باکتریال آن‌ها اثبات شده، تیمول و کارواکرول هستند. این دو ماده به طور موثری روی توقف تکثیر باکتری‌ها و اختلال در عملکرد ویروس‌ها نقش دارند. البته خواص آویشن تنها به این مورد ختم نمی‌شود.

رازیانه

این گیاه علفی با طبع گرم و خشکی که دارد، برای بهبود سرفه خشک مفید و کاربردی است. از جمله خواص رازیانه، خاصیت خلط آوری آن است که موکوس و ذرات عفونی را از داخل مجاری تنفسی خارج کرده و باعث کاهش تحریکات گلو و بهبود سرفه‌های خشک می‌شود.

گلپر

ریشه‌ی گیاه گلپر برای بهبود اختلالات ریوی از جمله برونشیت، اختلالات تنفسی و عفونت‌های دستگاه تنفسی اثربخشی خوبی دارد. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی و قدرتمندی است باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. گلپر خواص آنتی باکتریال نیز دارد و برای درمان سرفه در خانه نیز به انتخاب بسیار خوبی است.

خواص میخک در شربت آلرگارد
گیاه میخک حاوی ویتامین C برای تقویت ایمنی و کاهش علائم سرماخوردگی موثر است.

میخک

یکی از موثرترین گیاهان برای کاهش علائم سرماخوردگی که اسم آن را روی شربت‌های ضد سرفه گیاهی هم زیاد دیده‌ایم، میخک است. این گیاه علاوه بر ترکیبات ضد التهاب قوی‌ای که دارد، منبع غنی از ویتامین C هم هست. بنابراین هم برای کاهش التهاب مجاری تنفسی و هم تقویت سیستم ایمنی می‌توان از عصاره‌ی میخک استفاده کرد.

میخک صد پر (Clove)

این گیاه یکی از پرخاصیت‌ترین گیاهان دارویی است که از دانه‌ی آن برای مقاصد پزشکی و درمانی نیز استفاده می‌شود. میخک صد پر بومی آسیاست و بیشتر در کشورهای هند، پاکستان و اندونزی دیده می‌شود. در عصاره‌ی این گیاه ریزمغذی‌هایی همچون ویتامین D، ویتامین C، فولیک اسید، آهن و زینک یافت شده که برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا بسیار موثر است.

اوپیوم (پاپاور)

اوپیوم، پاپاور یا همان خشخاش، گیاهی آرامبخش است که به عنوان یک مسکن طبیعی کاربرد زیادی دارد. آلکالوئیدهای موجود در عصاره‌ی این گیاه برای کاهش احساس درد، تسکین سرفه، تنظیم ترشحات برونش‌ها، بهبود برونشیت و… بسیار مفید و اثربخش است. به همین دلیل هم از این ترکیبات برای تولید مورفین و کدئین نیز در صنعت داروسازی استفاده می‌شود.

کاربردهای شربت آلرگارد نیاک

با توضیحاتی که درباره‌ی ترکیبات شربت آلرگارد دادیم، بسیاری از کاربردهای این داروی گیاهی هم مشخص شد. این شربت ضد سرفه و آرامبخش به ترکیب گیاهی قدرتمندی که دارد، فواید زیادی برای ما فراهم می‌کند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

خرید سریع شربت آلرگارد نیاک

  • ضد سرفه قوی و مؤثر برای درمان سرفه خشک
  • تسکین بدن درد در ابتلا به آنفولانزا و کرونا
  • بهبود التهاب مجاری تنفسی و تنگی نفس
  • دارای خواص ضد ویروس و ضد باکتری
  • کاهش دوره‌ی نقاهت بیماری کوید-۱۹
  • درمان گلودرد و گرفتگی صدا
  • کاهش شدت علائم کرونا
  • تقویت سیستم ایمنی
  • آرامبخش و مسکن

اثر شربت آلرگارد برای کرونا

شربت آلرگارد با هدف کاهش دوره‌ی نقاهت و بستری بیماران مبتلا به کوید-۱۹ (غیر از ICU) تولید شدهاست. همانطور که تا به اینجا هم دیدیم، ترکیبات موجود در این شربت با خواص ضد ویروسی و ضد باکتری که دارد، برای کاهش علائم کرونا و کاهش طول دوره‌ی درمان بیماری کوید-۱۹ می‌تواند مؤثر باشد.

اثرات شربت آلرگارد برای کرونا
شربت آلرگارد برای بهبود علائم کرونا و کاهش دوره‌ی نقاهت بیماری کوید-۱۹ اثربخش است.

البته این شربت نیز مانند سایر داروهای گیاهی، خاصیت درمانی برای کرونا ندارد. با این حال مطالعه‌ی بالینی که در ۱۶ اردیبهشت سال ۹۹ روی ۸۲ بیمار مبتلا به کوید-۱۹ انجام شد، اثربخشی این دارو برای کاهش علائم کرونا و کاهش دوره‌ی نقاهت را به اثبات رساند. این مطالعه‌ی «دو سو کور»، که استانداردترین نوع مطالعات بالینی در علوم پزشکی است، دو ماه طول کشید و نتایج مطلوبی از اثرات شربت آلرگارد نیز از آن بدست آمد.

شربت آلرگارد را از اینجا بخرید

به طور کلی شربت آلرگارد برای کرونا اثرات علامت درمان و کاهش علائم را دارد و در کنار آن، در برخی موارد روی اختلال در عملکرد ویروس کرونا نیز اثرات مثبتی از آن گزارش شده که البته برای اثبات کامل این اثر هنوز به مطالعه‌ی بیشتری نیاز است.

بهترین زمان مصرف شربت آلرگارد

بسیاری از افراد فکر می‌کنند مصرف شربت آلرگارد قبل از ابتلا به ویروس کرونا، می‌تواند از بیمار شدن آن‌ها جلوگیری کند. در صورتی که این شربت هیچگونه اثر پیشگیری کننده‌ای ندارد و تنها با شروع بیماری می‌تواند برای کاهش علائم کوید-۱۹ و بهبودی سریع‌تر مؤثر باشد.

بنابراین بهترین زمان مصرف شربت آلرگارد، همزمان با شروع بیماری است. میزان مصرف آن نیز به صورت زیر است:

  • دو روز اول: هر چهار ساعت ۵ سی‌سی
  • دو روز دوم: هر ۶ ساعت ۵ سی‌سی
  • روزهای بعد: هر ۸ ساعت ۵ سی‌سی

برای اثرگذاری کامل دارو، بهتر است مصرف آن را ۵ تا ۱۰ روز ادامه دهید. حتی اگر احساس بهبودی دارید، دوره‌ی درمان با این دارو را تکمیل کنید.

عوارض شربت آلرگارد چیست؟

این شربت ضد سرفه گیاهی ممکن است در برخی افراد مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • در مقادیر مصرفی بالا ممکن است باعث ناراحتی گوارشی گردد.
  • به دلیل وجود عصاره سیر، اگر بیشتر از ۲۵ میلی لیتر از فرآورده یکجا مصرف گردد می‌تواند باعث سوزش دهان و تهوع شود.
  • به خاطر وجود عصاره رازیانه در فرآورده، در برخی موارد نادر احتمال بروز فوتودرماتیت، تهوع و تشنج در برخی افراد حساس به این گیاه وجود دارد.
  •  وجود مقادیر جزیی تنتور اپیوم در فرآورده ممکن است باعث ایجاد یبوست شود.
  • تیمول موجود در آویشن شیرازی در موارد معدودی سبب التهاب زبان می‌شود.
  • به دلیل وجود عصاره گلپر در فرآورده، مصرف بیش از اندازه این محلول می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب شود.

در مصرف شربت آلرگارد احتیاط کنید

ترکیب گیاهان دارویی مختلف همراه با تنتور اوپیوم و مقدار کمی اتانول در این دارو ممکن است برای همه‌ی افراد مناسب نباشد. پس حتماً قبل از مصرف توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • این شربت را تحت نظر و با تجویز پزشک مصرف کنید.
  •  دوره درمان را کامل و بطور منظم دارو را مصرف کنید.
  • در صورت بروز هرگونه حساسیت به پزشک معالج مراجعه کنید.
  • استفاده بیش از اندازه دارو و یا مصرف طولانی مدت آن گرچه باعث مسمومیت حاد نمی‌شود؛ اما در صورت بروز هرگونه نشانه غیرطبیعی شدید مانند سرگیجه شدید و تاری دید، به پزشک معالج خود اطلاع دهید یا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.
  • این دارو در بزرگسالان بالای ۱۸ سال مصرف شود.
  • عرضه این فرآورده صرفاً با نسخه پزشک و زیر نظر دکتر داروساز مجاز است و مصرف آن نیز باید تحت نظر پزشک معالج باشد.
  • این دارو در افراد دچار مشکلات کبدی، دارای سابقه سندروم دیسترس تنفسی حاد، سابقه گلوکوم، سابقه صرع، مشکلات نعوظ، سابقه آسم شدید و فشار داخل جمجمه‌ای بالا، احتیاط مصرف دارد. در این شرایط حتماً قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • مصرف این دارو برای افراد دچار نارسایی کبدی و کلیوی شدید، افراد با CHF پیشرفته (نارسایی احتقانی قلب)، افراد مبتلا به انواع بدخیمی، بیماران نقص ایمنی و افراد دچار سل ریوی ممنوع است.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های حرکتی دستگاه گوارش این دارو را با احتیاط کامل مصرف کنند.
  • به دلیل وجود الکل (اتانول)، پس از مصرف این دارو از فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز دارند مانند رانندگی بپرهیزید.
  • بخاطر وجود الکل در فرآورده، تجویز آن در افراد مبتلا به الکلیسم با احتیاط کامل انجام شود.
  • به دلیل حضور اتانول و مقدار جزیی تنتور اپیوم در این شربت، مصرف این فرآورده در کودکان ممنوع است.
  • مصرف این شربت به عنوان یک فرآورده کمکی برای درمان فقط جهت مصرف در دوران بیماری توصیه می‌شود و برای پیشگیری اثری ندارد.
  • در صورت مصرف فرآورده‌های ضد انعقاد خون مانند وارفارین به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
  • در صورت تجویز و مصرف فرآورده برای بیش از ۲۰ روز مداوم، بهتر است آزمایش خون بدهید.
  • هر چند میزان تنتور اپیوم در این فرآورده به اندازه‌ای نیست که باعث وابستگی شود؛ اما توصیه می‌شود در افراد با سابقه‌ی سوء مصرف این ماده، مصرف این شربت با مشورت و تجویز پزشک صورت پذیرد.
  • مصرف همزمان این فرآورده با سایر داروهای سرکوب کننده سیستم عصبی احتیاط مصرف داشته و باید تحت نظر پزشک معالج انجام شود.

شربت آلرگارد برای کرونا اثرات مطلوبی دارد

در این مطلب گفتیم که شربت آلرگارد از چه گیاهانی تشکیل شده و چه اثراتی در بدن دارد. این اثرات می‌توانند برای کاهش علائم کوید-۱۹ و در برخی موارد برای ایجاد اختلال در عملکرد ویروس کرونا مؤثر باشند. هرچند اثرات مثبت شربت آلرگارد روی ویروس کرونا هنوز نیاز به مطالعات بیشتری دارد؛ با این حال خواص ترکیبات این شربت می‌تواند برای کاهش علائم کرونا و کاهش طول دوره‌ی نقاهت بیماری مؤثر باشد.

بهترین داروی تقویت سیستم ایمنی را از اینجا بخرید

داروخانه آنلاین مفیدطب، سریع‌ترین راه خرید شربت آلرگارد را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای خرید آنلاین دارو، کافی است وارد وبسایت یا اپلیکیشن مفیدطب شوید تا بتوانید در کمتر از یک دقیقه این محصول را برای خود سفارش دهید. سفارش شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستتان خواهد رسید.

اگر تجربه‌ی استفاده از شربت آلرگارد را دارید، نظرات خود را درباره‌ی اثرات این شربت با ما در میان بگذارید. همچنین اگر سوالی درباره‌ی این شربت دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید تا با نظر دکتر داروساز به آن پاسخ دهیم.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره