چربی خون از نظر طب سنتی

چربی خون از دیدگاه طب سنتی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

افزایش چربی خون از جمله بیماری‌های مزمن است که به دلیل اختلالات متابولیسمی ناشی از عوامل متعدد ایجاد می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد دیدگاه طب سنتی درباره چربی خون و علت‌های افزایش آن می‌پردازیم و همچنین با داروهای گیاهی کاهنده چربی خون آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

شاید علاقمند باشید در مورد کاهش چربی خون به کمک چای گیاهی بخوانید.

چربی خون چیست

چربی‌ها نقش ضروری بسیاری در بدن انسان دارند. بسیاری از آن‌ها در ساختمان غشای سلولی حضور دارند یا به عنوان ذخیره انرژی عمل می‌کنند. با این حال در صورتی که سطح خونی این چربی‌ها از حد تعادل خارج شود، مشکلات متعددی مثل گرفتگی رگ و مشکلات قلبی-عروقی زیادی را باعث می‌شود.

همانطور که گفته شد، افزایش چربی خون از جمله بیماری‌های مزمن است که به دلیل اختلالات متابولیسمی ناشی از عوامل متعدد ایجاد می‌شود. با اینکه داروهای کاهنده چربی خون‌ در دسترس هستند، هنوز این بیماری یکی از عوامل مهم در تشدید بیماری‌های قلبی-عروقی در بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا می‌باشد.

عواملی مانند عدم رضایت بیماران به مصرف داروهای رایج کاهنده چربی خون، بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد و طولانی‌مدت این داروها، بیماری‌های ناشی از افزایش چربی خون‌ و هزینه‌های تحمیلی بر بیماران موجب شده است که مردم سراسر دنیا تمایل به شناخت و استفاده از درمان‌های مکمل و توصیه‌های طب سنتی پیدا کنند.

هزینه زیاد داروهای کاهنده چربی خون
به دلیل هزینه زیاد داروهای رایج کاهنده چربی خون و مشکلات دیگر آن‌ها، اغلب بیماران به طب سنتی روی آورده‌اند.

طبق نتایج مطالعات بالینی و داده‌های طب مدرن، رعایت رژیم غذایی، استفاده از درمان‌های جایگزین، مصرف گیاهان دارویی و میوه‌جات علاوه بر کاهش هزینه‌های درمان، نتایج رضایت‌بخشی در عوارض افزایشی چربی خون بالا در بسیاری از جوامع داشته است.

از طریق لینک زیر می‌توانید با انواع مکمل و قرص چربی خون گیاهی آشنا شوید و اطلاعات و بروشور هر محصول را به راحتی مطالعه کنید:

مشاهده انواع مکمل کاهش چربی خون

چربی خون و علائم آن در طب سنتی ایران نیز شناخته شده و درمان‌های مختلفی بر اساس مبانی طب سنتی، برای آن در نظر گرفته شده است.

چربی خون در طب سنتی ایران

بر اساس نظرات حکمای طب ایرانی، “دسومت دم” یا همان بخشی از چربی که در خون وجود دارد، در اثر سرمای گرفته و منجمد شده در بعضی قسمت‌های بدن تجمع می‌یابد و بافت‌هایی که چربی‌های خون در آن‌ها جمع و ذخیره می‌شوند با عباراتی همچون شحم، سمین، ثرب، ازار و پیه نامیده می‌شوند، به خاطر مزاج سرد و تر، سپیدی رنگ و افعالی که به این بافت‌ها نسبت داده می‌شود. به نظر می‌رسد این خصوصیات بیشتر با ویژگی‌های خلط بلغم سازگاری داشته باشد و خلط غالب در تشکیل بافت‌های چربی، خلط بلغم باشد. (مقاله معرفی علائم بلغم را بخوانید)

علل بیماری چربی خون

طب ایرانی یکی از عوامل مؤثر در سلامت جسمانی را تعادل بین اخلاط تولید شده می‌داند. اخلاط به طور عمده در کبد به وجود آمده و در داخل عروق جریان دارند؛ بنابراین می‌توان گفت تمامی مواد موجود در عروق از قبیل پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی از مصادیق اخلاط هستند. چنانچه هر خلطی از لحاظ کمی یا کیفی دچار اختلال شود، از جمله اخلاط غیرطبیعی محسوب می‌شود.

کبد به عنوان محل اصلی تولید اخلاط در بدن، یک نقش مهم و مرکزی را در به وجود آمدن چربی خون بالا داشته و همکاری بسیار نزدیکی با معده دارد. سوءمزاجات معده که باعث ضعف در قوای معدی و عمدتاً قوای هاضمه می‌شود، بر عملکرد کبد و روند تولید اخلاط اثر می‌گذارد.

کپسول لیپوهرب به عنوان قرص چربی خون گیاهی به منظور پایین آوردن میزان کلسترول خون و تری گلیسرید و برطرف کردن اختلال‌های ترشح صفرا تهیه شده است. می‌توانید اطلاعات این محصول را از لینک زیر مشاهده کنید:

خرید کپسول لیپوهرب

کلیه بیماری‌های کبد مثل سوءمزاجات کبد و مخصوصا سوءمزاج سرد و تر، انواع سده (انسداد در کبد، ماساریقا، طحال)، اورام کبدی، امراض خلقت (مانند بعضی سندروم‌ها و اختلالات ژنتیکی) و بیماری‌های مشارکتی، همگی می‌تواند باعث ضعف در قوای کبد شوند. همچنین بروز و غلبه سردی و تری بر کبد می‌توانند باعث هضم ناکافی و افزایش تولید اصنافی از بلغم شود.

نقش مهم کبد در چربی خون
کبد به عنوان محل اصلی تولید اخلاط در بدن، نقش مهم و مرکزی را در به وجود آمدن چربی خون بالا دارد.

کمبود بعضی از اخلاط می‌تواند باعث غلبه و بروز علائم امتلا (پُری) ناشی از خلط دیگری شود. مثلاً کمبود خلط صفرا در مواردی می‌تواند باعث بروز غلبه و امتلای خلط بلغم شود.

از نظر طب ایرانی به دنبال هر مرحله از هضم‌های چهارگانه، فضولاتی حاصل می‌شود که باید از بدن دفع شود و هرگونه خللی در استفراغات (روش‌های مختلف دفع فضولات) لازم برای بدن و انباشت مواد زائد می‌تواند منجر به ضعف در طبیعت بدن و بروز بیماری‌های مختلف مثل تجمع و زیادی چربی شود.

یکی از محصولاتی که برای بهبود کبد چرب استفاده می‌شود قرص لیورگل ۷۰ میلی گرم است. این قرص حاوی عصاره گیاه خار مریم بوده و در پاکسازی کبد، تنظیم صفرا و چربی خون نیز بسیار مؤثر است.

خرید لیورگل ۷۰ میلی گرم

عدم رعایت تدابیر و اصول حفظ الصحه و اصول شش گانه سلامت در طب سنتی، به خصوص در زندگی صنعتی و شهرنشینی امروز، رعایت نکردن الگوهای غذایی و اصول خوردن و آشامیدن، مصرف غذاهای کارخانه‌ای، به هم ریختن سیکل خواب و بیداری، اعراض نفسانی، مشکلات آب و هوایی و به هم خوردن فصل‌ها که امروزه با زندگی شهرنشینی عجین شده است، می‌تواند کیفیت خشکی را در بسیاری از اندام‌های بدن مثل مغز، قلب و یا غدد تناسلی ایجاد کند و یا باعث ضعف در اعضای بدن شود.

چه گیاهی چربی خون را پایین می‌آورد

در طب سنتی درمان‌های متعددی جهت درمان افزایش چربی خون مورد استفاده است که در آنها گیاهان دارویی و داروهای گیاهی نقش مهمی دارند. تحقیقات اخیر روی مکمل‌های غذایی و گیاهان دارویی مورد استفاده در طب سنتی نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در آنها از جمله فیبرهای غذایی، ویتامین‌ها، فلاونوییدها، استرول‌ها و دیگر ترکیبات آنتی اکسیدانی، علاوه بر کاهش چربی خون‌ می‌توانند باعث کاهش سطح آسیب‌ها و التهابات سلولی شوند و با تاثیر بر سیستم ایمنی و بهبود اختلالات متابولیسمی بدن در بهبود این بیماری احتمالا موثر باشند.

برخی از گیاهانی که اثر آنها بر چربی خون‌ مطالعه و مثبت قلمداد شده است از جمله: سیر، شنبلیه، فیبرهای گیاهی، اسفرزه، سویا، کنگر فرنگی و… هستند.

برای تهیه محصول گیاهی قرص گارلت یک قرص سیر برای چربی خون می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

خرید قرص گارلت

قرص گارلت با دارا بودن سیر و آلیسین باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود. سیر همچنین در بیمارانی که دچار گرفتگی عروق می‌باشند، باعث کاهش ایجاد پلاک چربی بر دیواره عروق و بهبود وضعیت جریان خون می‌شود.

مصرف فیبرهای گیاهی باعث کاهش چربی خون می‌شود
تحقیقات نشان داده با مصرف فیبرهای گیاهی، سیر، سویا و برخی دیگر از سبزیجات می‌توانید به کاهش چربی خون کمک کنید.

باید دقت داشته باشید که گیاهان دارویی علاوه بر کاهش‌دهندگی چربی خون تاثیر گسترده‌ای بر متابولیسم بدن یا متابولیسم داروهای مصرفی توسط بیماران داشته و می‌توانند موجب بیماری ثانویه شده یا بیماری ثانویه را تشدید و یا تداخل دارویی خطرناک ایجاد نماید. لذا توصیه می‌شود بیماران بدون مشورت پزشک معالج از هیچ‌گونه گیاه دارویی یا فرآورده‌های گیاهی جهت جربی خون‌ استفاده نکنند، مخصوصا اگر سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی نیز دارند.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد چربی خون یکی از بیماری‌های مزمن است که در طب سنتی درمورد علل ایجاد آن به تفصیل پرداخته شده است. در این مقاله سعی بر این داشتیم که مرور کوتاه و مختصری بر این علل داشته باشیم و شما را با داروهای گیاهی کاهنده چربی خون آشنا کنیم.

شما می‌توانید برای تهیه انواع محصولات گیاهی، مولتی ویتامین و مکمل، محصولات آرایشی و بهداشتی و… به داروخانه مفیدطب مراجعه نمایید و از طریق اپلیکیشن داروخانه آنلاین محصول مورد نظر خود را به آسانی درب منزل دریافت کنید. همچنین می‌توانید سوالات و نظرات خود را در صفحه محصولات ثبت کنید تا متخصصین داروساز ما به آن‌ها پاسخ دهند.

منابع:

  1. Niknafs A, Rezvanfar MR, Salehi M. [Hyperlipidemia and the Role of Blood Lipids According to Iranian Traditional
    Medicine (Persian)]. Complementary Medicine Journal. 2021; 11(2):128-139.
  2. امتیازی، م.، و ناظم، ا.، و کشاورز، م.، و کمالی نژاد، م.، و گوشه گیر، س.، و هاشم دباغیان، ف.، و شهرادبجستانی، ه. (۱۳۹۰). طب سینایی و افزایش چربی خون. طب سنتی اسلام و ایران, ۲(۲ (پیاپی ۶)), ۱۵۵-۱۵۹.
  3. فلاح حسینی، ح.، و فخرزاده، ح.، و دست پاک، آ.، و آذرآبادی، م.، و محتشمی توتکابنی، ر. (۱۳۸۴). مروری بر گیاهان دارویی موثر بر چربی بالای خون. گیاهان دارویی, ۴(۱۵), ۹-۲۰.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع