روشهای درمان آفتاب سوختگی
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

درمان آفتاب سوختگی باید اصولی و در اسرع وقت انجام شود تا از صدمات جدی پوست، جلوگیری گردد. اگر در فصل تابستان به شهرهای ساحلی سفر کرده‌اید، آفتاب سوختگی یکی از آن اتفاقات ناخوانده و ناخوشایند است که می‌تواند حسابی برنامه سفر شما را بهم بریزید. هر چند آفتاب سوختگی حتی در هوای ابری یا برفی هم ممکن است اتفاق بیفتد، اما معمولا این دردسر را از تفریح در سواحل، طبیعت گردی در کوهستان و… در فصل تابستان و هوای آفتابی به یاد می‌آوریم.

مقاله‌ای از مجله سلامت مفید طب را به بررسی روش‌های بهبود آفتاب سوختگی اختصاص داده‌ایم. شما می‌توانید در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی درباره آفتاب سوختگی به دست بیاورید. ناگفته نماند که در این مقاله بهترین محصولات برای درمان آفتاب سوختگی را نیز معرفی خواهیم کرد.

آفتاب سوختگی چیست؟

پیش از آنکه به بررسی روش‌های بهبود آفتاب سوختگی بپردازیم، می‌خواهیم بدانیم آفتاب سوختگی چیست. اگر مستقیما و به مدت طولانی در برابر تابش نور خورشید باشیم، ممکن است با علایمی مانند گرم و ملتهب شدن پوست، درد در برخی نواحی بدن (نواحی که مستقیما در برابر آفتاب بوده‌اند)، قرمزی و خارش پوست و… مواجه شویم. به این عارضه آفتاب سوختگی گفته می‌شود که بر اساس شدت آسیب، علایم متفاوت خواهند بود. برای مثال اگر شدت آفتاب سوختگی زیاد باشد، احتمال بروز علایمی مانند تاول‌های ریز و درشت، تب، سرگیجه، اشکالات بینایی و… نیز وجود دارد.

معمولا آفتاب سوختگی بر خلاف سوختگی حرارتی، فورا تظاهر نمی‌کند. به عبارتی می‌توان گفت، وقتی علایم آفتاب سوختگی را تجربه کردید، دیگر کار از کار گذشته و پوست آسیب دیده است. اغلب ۶ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا علایم آفتاب سوختگی پدیدار شوند. پس اگر برای مدت طولانی، مستقیما در برابر اشعه‌های آفتاب بوده‌اید و حال دارید قرمزی و التهاب پوست را مشاهده می‌کنید، پوست آسیب دیده است.

افرادی که دچار آفتاب سوختگی شدید شده باشند، پس از چند ساعت و معمولا هنگام شب، نشانه‌هایی مانند تب و سرگیجه را نیز تجربه خواهند کرد. وقتی اشعه فرابنفش خورشید به پوست برسد، سمومی در بدن ایجاد می‌کند که عامل تب پس از آفتاب سوختگی است. ۳ تا ۸ روز پس از آفتاب سوختگی، پوسته پوسته شدن نواحی سوخته را مشاهده می‌کنید. در واقع پوست آسیب دیده، می ریزد تا سلول‌های جدید جای آن را بگیرند.

برای رفع آفتاب سوختگی صورت چه کنیم؟

آفتاب سوختگی صورت و مخصوصا روی بینی و گونه‌ها یکی از شایع ترین انواع آفتاب سوختگی هستند. برای درمان آفتاب سوختگی صورت (یا بدن) باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • بلافاصله پس از مشاهده قرمزی پوست، صورت را با آب سرد بشویید. می‌توانید برای پاک شدن صورت از آب دریا، عرق یا سایر آلودگی‌ها از یک ژل شستشوی مناسب و ملایم استفاده کنید. در آخر صورت را با حوله نرم حشک کنید. تمام این کارها را با ملایمت انجام دهید و از خاراندن یا ساییدن پوست بپرهیزید.
  • اگر به دلیل آفتاب سوختگی، احساس درد یا التهاب دارید می‌توانید برای تسکین آن، مسکن ضد التهاب مانند ایبوپروفن مصرف کنید.
  • در این مرحله از کرم مرطوب کننده یا التیام بخش کمک بگیرید. پماد برناگل حاوی ترکیبات ضد التهاب است و برای این مرحله مناسب به نظر می‌رسد. برای تهیه این پماد یا کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید پماد برناگل

  • برای بهبود آفتاب سوختگی آب بنوشید تا بدن دهیدراته نشود و فرآیند ترمیم آسیب سریع‌تر انجام شود.
  • اگر در اثر آفتاب سوختگی، تاول‌هایی به وجود آمده یا نواحی بدن و صورت پوسته پوسته شده، از دستکاری کردن ضایعات یا ترکاندن تاول‌ها خودداری کنید.
  • تا جایی که ممکن است در هنگام روز از خانه خارج نشوید. به مدت ۲ یا ۳ روز، پرده‌های خانه را بکشید تا در اثر تابش دوباره نور خورشید، صدمات پوست شدیدتر نشوند. اگر مجبور شدید از خانه خارج شوید باید ضد آفتاب مصرف کنید، تمام بدن را با لباس مناسب بپوشانید و کلاه یا چتر داشته باشید.
  • به میزان کافی بخوابید تا بدن توانایی ترمیم پوست و مبارزه با التهاب را داشته باشد.
  • در صورت لزوم، مصرف کرم ضد التهاب را تا چند روز ادامه دهید.

درمان آفتاب سوختگی صورت

نکاتی مهم برای درمان آفتاب سوختگی

تمام مراحلی که در بخش قبلی گفتیم با دقت و به ترتیب انجام دهید. چند نکته دیگر در رابطه با بهبود آفتاب سوختگی وجود دارند که می‌توانند به شما برای نتیجه بهتر کمک کنند. این نکات را بخوانید:

  • اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید تا بهبود کامل پوست، در برابر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. برای مثال تا جایی که ممکن است ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر از خانه یا فضای سربسته خارج نشوید. حتی مصرف ضد آفتاب هم نمی‌تواند به پوست صدمه دیده در این زمینه کمک کند.
  • از مصرف سیگار، قلیان، تنباکو یا مشروبات الکلی بپرهیزید. تمامی این موارد به التهاب دامن می‌زنند و پس از آفتاب سوختگی شرایط سخت‌تری برای بدن به وجود می‌آورند.
  • خنک نگاه داشتن پوست بعد از آفتاب سوختگی، بسیار اهمیت دارد اما استفاده از کمپرس یخ به طور مستقیم توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید کرم یا لوسیون مناسبی را که برای بهبود آفتاب سوختگی انتخاب کرده‌اید، برای مدتی در یخچال قرار دهید و سپس استعمال کنید. این روش برای سلامت پوست ایمن‌تر و کارآمدتر خواهد بود.
  • مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین E و ویتامینD به بدن کمک می‌کند رادیکال‌های آزاد ناشی از تابش آفتاب را خنثی کرده و نیز در زمان کوتاه‌تری التهاب را کنترل کند.
  • کودکان، افراد با پوست روشن و کهنسالان در برابر آفتاب سوختگی حساس‌تر هستند. بنابراین بهبود آفتاب سوختگی را برای این دسته افراد با دقت و سرعت بیشتری انجام دهید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه نمایید.

درمان آفتاب سوختگی دریا

اغلب آفتاب سوختگی دریا برای مسافرانی اتفاق می‌افتد که برای تعطیلات به سواحل آفتابی می‌روند. وقتی در سفر محدودیت زمانی دارید، سعی می‌کنید زمان بیشتری در ساحل به تفریح بگذرانید. متاسفانه غفلت در مصرف کرم ضد آفتاب یا استفاده کردن از کلاه و عینک آفتابی، باعث آفتاب سوختگی در دریا و ساحل می‌شود.

برای درمان آفتاب سوختگی دریا مراحل زیر را انجام دهید:

  • هر چه سریع‌تر خود را به هتل، خانه یا محل اقامت برسانید. دوش آب سرد بگیرید و با دقت تمام آلودگی‌ها، آب دریا، شن و ماسه و… را از بدن و صورت پاک کنید. می‌توانید از شوینده ملایم یا شوینده حاوی آلوئه ورا برای شستشوی بهتر کمک بگیرید. لازم نیست از لیف استفاده کنید یا پوست را با خشونت بشویید. در آخر با حوله لطیف بدن و صورت را خشک کنید.
  • مقداری شیر را در ظرف تمیز بریزید (بهتر است شیر سرد باشد). دستمال پارچه‌ای تمیز را در شیر فرو ببرید و سپس به آرامی روی نواحی آفتاب سوخته قرار دهید. این کار را چند بار انجام دهید و بگذارید شیر به مدت ۳۰ دقیقه رو پوست باقی بماند. شیر می‌تواند التهاب را کاهش دهد و PH پوست را کنترل کند. در آخر دوباره پوست را با آب سرد بشویید.
  • کرم مرطوب کننده غیر معطر یا مخصوص آفتاب سوختگی، روی پوست آسیب دیده استعمال کنید. می‌توانید این کرم را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا استعمال آن باعث خنکی پوست شود.
  • تمامی نکاتی که در بخش‌های قبلی گفتیم می‌تواند برای درمان آفتاب سوختگی دریا هم مفید باشد.

اجتناب از آفتاب

برای درمان آفتاب سوختگی، چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی آفتاب سوختگی فراتر از نوع درجه یک رفته و به سوختگی‌های عمیق‌تری منجر می‌شود. همچنین ممکن است به دلیل شدت آفتاب سوختگی یا شرایط جسمی فرد، زخم‌ها یا تاول‌های ناشی از این عارضه، مستعد عفونت شوند. در چنین شرایطی دیگر نمی‌توان به درمان‌های خانگی بسنده کرد و باید از متخصصان کمک گرفت. اگر علایم زیر را پس از آفتاب سوختگی تجربه کردید، به پزشک مراجعه نمایید:

  • تاول‌ها یا جوش‌های سفید که دردناک هستند و پس از ترکیدن ترشحات از آن‌ها خارج می‌شود.
  • تب
  • سرگیجه و ضعف
  • خونریزی زخم‌های ناشی از آفتاب سوختگی
  • اشکالات بینایی

از بین بردن آفتاب سوختگی

برای از بین بردن آفتاب سوختگی یا به عبارتی لکه تیره‌ای که از آن به جا مانده، بهتر است ابتدا دلیل تیره شدن پوست در اثر تابش آفتاب را بدانید. ملانین ماده‌ای در پوست است که رنگدانه‌ها را می‌سازد. همچنین این ماده از لایه‌های پوست در برابر عوامل مخرب، دفاع می‌کند. وقتی اشعه فرابنفش در اثر تابش نور خورشید به پوست می‌رسد، ملانین بیشتری تولید می‌شود تا از آسیب به لایه‌های زیرین جلوگیری گردد. بنابراین وقتی پوست صدمه می‌بیند، ملانین بسیار بیشتری تولید شده و نهایتا رنگ بخش آسیب دیده، تیره‌تر به نظر می‌رسد.

متاسفانه برای از بین بردن آفتاب سوختگی علاوه بر نکاتی که در بخش‌های قبل گفتیم، باید صبر و حوصله داشته باشید. تقریبا هیچ روشی وجود ندارد که در طی یک روز، تیرگی آفتاب سوختگی را از بین ببرد. پس از کاهش التهاب پوست (که بسته به شدت آسیب، معمولا چند روز طول می‌کشد) می‌توانید از پزشک یا داروساز برای از بین بردن لک‌ها راهنمایی بخواهید و بهترین محصول را انتخاب کنید.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای اینکه دچار آفتاب سوختگی نشوید، نکاتی که در ادامه می‌خوانید به خاطر بسپارید:

  • پیش از شنا در دریا، استخر روباز و… ضد آفتاب مناسب و ضد آب مصرف کنید. ضد آفتاب باید هر ۲ ساعت یک بار دوباره استعمال شود.
  • اگر تصمیم دارید در ساحل آفتاب بگیرید، کرم ضد آفتاب مناسب، حداقل با SPF 30 استفاده کنید. پیش از آنکه پوست دچار سوختگی شود به سایه بروید از چترهای ساحلی استفاده کنید.
  • اگر محل کار شما در محیط باز و زیر نور شدید آفتاب است، لباس‌های کاملا پوشیده با رنگ روشن بپوشید. کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی استاندارد و کلاه استفاده کنید. استفاده از دستکش نخی و چتر هم در صورت امکان بسیار مفید خواهد بود.
  • اگر کودکان در تفریحات ساحلی یا مناطق آفتابی همراه شما هستند، حتما کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان برای آن‌ها استفاده کنید. کلاه و عینک آفتابی مناسب را هم فراموش نکنید.
  • اگر در حال مصرف آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای ضد بارداری هستید (یا اخیرا مصرف کرده‌اید)، پوست شما در برابر آفتاب حساس‌تر خواهد بود. بنابراین تا جایی که ممکن است از نور مستقیم آفتاب بر حذر باشید.
  • انجام کلیه روش‌های درمانی مرتبط با پوست با کمک لیزر، پوست شما را در برابر آفتاب حساس‌تر خواهد کرد. لیزر موهای زاید، لیزر آر اف فرکشنال و… از جمله این موارد هستند. در این موارد هم از آفتاب حذر کنید و برای اطمینان بیشتر، در این زمینه با پزشک معالج مشورت نمایید.
  • مبتلایان به بیماری‌های پوستی نظیر ولیتیگو، پسوریازیس و … بهتر است برای مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید نباشند.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

معرفی چند محصول مناسب برای بهبود آفتاب سوختگی

در بخش ابتدایی گفتیم چند محصول مناسب برای بهبود آفتاب سوختگی، معرفی خواهیم کرد. محصولات مد نظر ما از بین بهترین گزینه‌ها انتخاب شده و به همراه توضیحات تخصصی در دسترس شما قرار دارند. به سهولت چند کلیک، محصولات مورد نظر خود، از جمله بهترین ضد آفتاب‌ های ایرانی و خارجی را از داروخانه اینترنتی مفید طب تهیه کنید.

پماد کالاندولا

پماد کالاندولا دینه، پماد گیاهی است که معمولا برای رفع ادرار سوختگی نوزادان، آفتاب سوختگی، بهبود زخم و نیش حشرات کاربرد دارد. با اینکه بسیاری از والدین نام پماد کالاندولا را برای ادرار سوختگی نوزادان می‌شناسند، این محصول می‌تواند برای آفتاب سوختگی یا عرق سوز شدن در بزرگسالان و کودکان نیز کاربرد داشته باشد.

در بخش‌های قبلی گفتیم یکی از مراحل بهبود آفتاب سوختگی، مصرف پماد یا کرم مناسبی است که التهاب را رفع کند و ناحیه آسیب دیده را التیام دهد. پماد کالاندولا دینه حاوی عصاره گل همیشه بهار، موم طبیعی زنبور عسل و روغن گیاهی است و برای درمان آفتاب سوختگی پیشنهاد می‌شود. برای خرید این پماد پرکاربرد، روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید پماد کالاندولا

لوسیون پس از آفتاب باریج

لوسیون پس از آفتاب باریج محصولی شگفت انگیز و کاربردی برای بهبود آفتاب سوختگی است. این لوسیون دارای بافتی سبک بوده و به سرعت جذب پوست می‌شود. لوسیون پس از آفتاب باریج حاوی آلوئه ورا، روغن آووکادو، عصاره گل همیشه بهار، عصاره بابونه و هیالورونیک اسید است. با توجه به ترکیبات این لوسیون، می‌توان گفت یکی از بهترین محصولات برای درمان التهاب و قرمزی پوست ناشی از آفتاب سوختگی، در دسترس شما قرار دارد.

خواص آلوئه ورا باعث شده این گیاه، نقش مهمی در محصولات ضد آفتاب داشته باشد. چرا که مواد تشکیل دهنده آن می‌توانند پوست را التیام دهند، ترمیم را سرعت ببخشند و رادیکال‌های آزاد ناشی از تابش نور خورشید را در پوست خنثی کنند. در کنار سایر ترکیبات سودمند و گیاهی لوسیون پس از آفتاب باریج، این محصول شگفت انگیز را برای بهبود آفتاب سوختگی معرفی می‌کنیم. برای خرید این لوسیون، روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید لوسیون پس از آفتاب باریج

پماد آفتاب سوختگی بزرگسالان

پماد آفتاب سوختگی بزرگسالان که معمولا با نام سانی درم شناخته می‌شود، محصول دیگری است که در جهت بهبود آفتاب سوختگی معرفی می‌کنیم. عناصر موجود در این پماد شامل آلکانین و شیکونین هستند که خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد سرطان دارند.

توجه کنید که پماد سانی درم، صرفا برای بهبود آفتاب سوختگی و رفع التهاب پوست کاربرد دارد. بنابراین برای از بین بردن لک‌های کهنه ناشی از آفتاب سوختگی باید محصول دیگری تهیه نمایید. اگر به پماد آفتاب سوختگی بزرگسالان نیاز دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

پماد آفتاب سوختگی بزرگسالان

جمع بندی

مطالبی که خواندید از منابع معتبر، جهت درمان آفتاب سوختگی خفیف جمع آوری شده بود. اگر آفتاب سوختگی شدید است یا با علایم هشداردهنده همراه شده، به روش‌های درمان خانگی بسنده نکنید و در اسرع وقت به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه نمایید. چنانچه پرسشی در زمینه بهبود آفتاب سوختگی دارید یا می‌خواهید محصول مناسبی برای رفع این عارضه تهیه کنید، سوالات خود را در بخش نظرات ثبت نمایید. داروسازان مفید طب در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

سوالات متداول

بهترین پماد درمان آفتاب سوختگی چیست؟

بهترین پماد درمان آفتاب سوختگی، دارای ترکیبات ضد التهاب، ضد میکروب، ترمیم کننده و... است.

برای درمان آفتاب سوختگی قدیمی چه کنیم؟

برای درمان لک‌های ناشی از آفتاب سوختگی به کرم‌های لایه‌بردار و درمان‌های تخصصی نیاز دارید. گاهی برای نتیجه بهتر، لیزردرمانی پیشنهاد می‌شود.

درمان خانگی آفتاب سوختگی به چه صورت است؟

می‌توانید از شیر سرد، چای سبز، پماد‌های مخصوص درمان آفتاب سوختگی و... برای کاهش التهاب کمک بگیرید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره