بعد از عمل بینی چه داروهایی بخوریم؟

بعد از عمل بینی چه داروهایی بخوریم
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی به دلایل مختلفی محبوبیت پیدا کرده است. برخی از افراد بینی خود را برای تنفس بهتر عمل می‌کنند و بعضی دیگر ممکن است بعد از یک سانحه برای جلوگیری از عدم تقارن بینی، نیاز به جراحی داشته باشند. بسیاری از افراد نیز با عمل بینی می‌خواهند چهره خود را بهبود داده یا خود را به «استانداردهای زیبایی روز» نزدیک نمایند. در هر صورت، افراد پس از انجام عمل بینی، علائمی را مشاهده می‌کنند و مراقبت‌های مختلفی باید انجام دهند تا فرایند نقاهت بعد از جراحی را، به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، به این سوال پاسخ می‌دهیم که بعد از عمل بینی چه داروهایی بخوریم و پزشک معمولا چه توصیه‌هایی را برای بعد از عمل ارائه می‌دهد. سپس با قرص آناهیل آشنا می‌شوید که می‌تواند محصولی بسیار ویژه برای دوران پس از عمل بینی شما باشد. با ما همراه باشید.

بعد از عمل بینی چه کاری انجام می‌شود؟

بلافاصله بعد از عمل بینی، جراح آتل کوچکی روی بینی می‌گذارد تا از ساختار جدید آن حمایت کند. این آتل حداقل ۵ روز باید روی بینی بماند.

پس از انجام عمل جراحی، بیمار به خانه برمی‌گردد تا استراحت کند و به ترمیم بافت‌های غضروفی و استخوانی بینی و بهبود اثرات تراشیده شدن آن‌ها کمک کند. فرد با مصرف داروهای تجویز شده شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها و استروئیدها برای کاهش درد و تسریع درمان زخم، حدود یک هفته استراحت می‌کند و سپس می‌تواند به فضای باز برود.

بعد از عمل بینی، بخیه‌های خارجی ۴-۵ روز بعد برداشته می‌شوند. چسب خارجی یک هفته بعد برداشته می‌شود و استنت‌ها بین ۴-۱۴ روز بعد برداشته می‌شوند. احتمالا بخیه‌های داخل بینی از نوع جذبی خواهد بود و طی زمان بعد از عمل، جذب بافت بینی خواهند شد و نیاز به برداشته شدن آن‌ها نیست.

کبودی دور چشم (که با عنوان چشم‌های پاندایی معروف است) در مدت ۲ هفته بهبود می‌یابند. اگر عمل کوچک کردن پره یا سوراخ بینی همراه با جراحی بینی انجام شده‌باشد، بخیه ها باید در مدت ۷-۱۰ روز پس از عمل برداشته شوند. در طول سال اول پس از عمل، در حین بهبود زخم‌های جراحی بینی، بافت‌ها به میزان متوسط شیفت می‌دهند و در شکل جدید بینی تثبیت می‌شوند.

توجه کنید که زمان‌ها و مواردی که ذکر کردیم، نکاتی عمومی هستند و پزشک جراح شما با توجه به شرایط خاص هر بیمار، ممکن است توصیه‌ها و زمان‌بندی‌های متفاوتی را ارائه دهد.

عمل بینی
پزشک جراح شما با توجه به شرایط خاص هر بیمار، ممکن است توصیه‌ها و زمان‌بندی‌های متفاوتی را ارائه دهد.

علائم بعد از عمل بینی چیست؟

بیشتر افراد پس از عمل بینی علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • ورم بینی که ممکن است چندین هفته باقی بماند. حدود یک سال (در بعضی مواقع بیشتر) طول می‌کشد که ورم به طور کامل بخوابد. البته به طور کلی بیشتر بیماران چند هفته بعد از عمل، بهبود را در ظاهر خود مشاهده می‌کنند.
  • درد یا نا راحتی که می‌تواند با کمپرس سرد بهبود پیدا کند. همچنین پزشک شما ممکن است داروهای مسکن تجویز نماید.
  • ورم صورت یا پف کردن آن که از اولین روز بعد از عمل نسبت به علائم دیگر شاخص‌تر است.
  • کبودی خفیف یا ورم دور چشم ها علامت رایج دیگر است.

بیشتر افراد پس از یک هفته می‌توانند به کار، مدرسه یا فعالیت‌های عادی بیرون از خانه خود باز گردند.

ورم بینی بعد از عمل

همانطور که گفته شد، بلافاصله بعد از عمل، ورم بینی را تجربه خواهید کرد. ورم زمانی اتفاق می‌افتد که بینی به خاطر جمع شدن آب داخل آن و زیر پوست، بزرگتر از حات عادی است. مراحل ورم بعد عمل بینی به صورت زیر است:

  • ۴ تا ۶ هفته بعد از عمل: بینی شما ۴-۶ هفته پس از عمل دارای ورم خواهد بود و بزرگتر از نرمال به نظر می‌رسد. به علاوه ممکن است طی زمانی که بینی بهبود می‌یابد، کبودی یا تغییرات رنگ در اطراف آن مشاهده کنید.
  • ۳ ماه پس از عمل: ورم در مدت ۱-۳ ماه بعد از عمل بینی کاهش پیدا می‌کند. بعد از ۳ ماه بیشتر ورم بهبود می‌یابد (حدود ۹۰ درصد).
  • یک سال پس از جراحی: ورم خفیف بینی ممکن است تا یک سال بعد از عمل باقی بماند. تا زمانی که این ورم به طور کامل از بین نرود، نتیجه کامل عمل بینی دیده نخواهد شد.

توجه کنید که نکات و مطالبی که در این مقاله گفته می‌شود، جهت آگاهی عمومی است. در رابطه با داروهایی که باید مصرف بکنید، لازم است با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که او بر اساس شرایط شما، توصیه دارویی و زمان ویزیت‌های بعدی را مشخص می‌کند.

بعد از عمل بینی چه کار کنیم؟

چگونه بهبود علائم بعد از عمل بینی را تسریع کنیم؟ هر بیماری بعد از جراحی به طور متفاوتی بهبود پیدا می‌کند. میزان ورم و زمان‌هایی که گفتیم، ممکن است در شما به طور دیگری رخ دهد. توصیه می‌کنیم بعد از عمل بینی به توصیه‌های جراح خود عمل کنید و ویزیت‌های بعدی را مرتب داشته باشید. به طور کلی، رعایت نکات زیر نیز ضروری می‌باشد:

  • به مدت دو تا سه هفته بعد از عمل بینی فین کردن ممنوع است.
  • حداقل در سه روز اول، هنگام خواب سر خود در سطح بالاتری قرار دهید.
  • مانع از هر گونه ضربه به صورتتان بشوید.
  • کمپرس سرد (نه یخ) روی گونه‌ها یا زیر چشمان بگذارید. این کمپرس را مستقیم روی بینی نگذارید.
  • از آفتاب دوری کنید.
  • مراقب باشید هنگام زدن عینک طبی یا آفتابی، فشار زیادی روی بینی خود نیاورید.
  • سعی کنید از انجام کارهای فیزیکی دوری کنید تا ریسک هر گونه جراحتی به حداقل برسد.
  • هیچ جسم سنگینی را بلند نکنید.
  • هیچگونه فعالیت سنگینی انجام ندهید.
  • اگر احساس درد دارید، طبق دستور پزشکتان از مسکن ها استفاده کنید.
  • توصیه «قطع مصرف داروهای آسپرین، ادویل و قرص‌های مشابه توسط پزشکتان (اغلب حداقل دو هفته قبل از عمل و دو هفته بعد از عمل)» را جدی بگیرید.
  • اگر یکی از شرایط یا علائم زیر را داشتید، حتما با تیم جراح خود تماس بگیرید:
    • تب بالای ۳۸ درجه
    • خونریزی بسیار زیاد
    • درد غیر قابل کنترل
    • راش پوستی
    • اختلال در بینایی
    • هر گونه علامت غیر معمول دیگر

در بخش بعدی به این سوال جواب می‌دهیم که بعد از عمل بینی چه داروهایی بخوریم و معمولا پزشکان چه داروهایی را در این شرایط تجویز تجویز می‌کند.

چه داروهایی بعد از عمل بینی تجویز می‌شود؟

بسته به نحوه انجام عمل بینی و شرایط دیگر، پزشک شما تصمیم می‌گیرد که چه داروهایی را تجویز کند. در ادامه چند دارو در دسته‌های مختلف را که ممکن است برای بعد از عمل بینی لازم باشد، معرفی می‌کنیم تا به این ترتیب به سوال اصلی مقاله یعنی «بعد از عمل بینی چه داروهایی بخوریم؟» پاسخ دهیم.

بهترین انتی بیوتیک بعد از عمل جراحی

بعد از عمل بینی بسیاری از پزشکان ممکن است جهت پایین آوردن ریسک عفونت، آنتی بیوتیک تجویز کنند. سفالکسین یا کلیندامایسین جزو بهترین انتخاب‌های آنتی بیوتیک بعد از عمل جراحی بینی در نظر گرفته می‌شود. توجه کنید که آنتی بیوتیک ها را نباید خودسرانه مصرف کنید و اگر پزشکتان آنتی بیوتیکی را برای بعد از عمل شما تجویز کرده است، نوع آن را تغییر ندهید.

بهترین مسکن برای درد بعد از عمل بینی

همانطور که گفتیم درد بعد از عمل یک علامت طبیعی است و پزشک ممکن است توصیه کند مسکن مصرف کنید. از بهترین انتخاب‌ها، مسکن‌های NSAID مانند ژلوفن (ایبوپروفن) و ناپروکسن است. این مسکن‌ها خاصیت ضد التهاب نیز دارند که به کاهش درد، التهاب و ورم موجود تا بهبودی کمک می‌کنند. در صورتی که به دلایل گوارشی و… نمی‌توانید از این دسته از داروهای مسکن استفاده کنید، استامینوفن نیز گزینه مناسبی است.

اگر درد غیر قابل کنترل و شدیدی را تجربه می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز مسکن متفاوتی برای شما تجویز شود.

همانطور که گفتیم، برای تسکین درد، استفاده از کمپرس سرد (نه یخ) در اطراف بینی هم توصیه می‌شود.

بهترین اسپری برای گرفتگی بینی بعد از عمل

اسپری سدیم کلراید از بهترین گزینه‌ها برای گرفتگی بینی بعد از عمل است که از ۴۸ ساعت بعد عمل می‌تواند استفاده شود. بیمار معمولا می‌تواند جهت مرطوب کردن و آب رسانی به داخل بینی خود، روزانه حداقل ۵ تا ۶ بار از این اسپری استفاده نماید.

به علاوه ممکن است پزشک برای بیمار اسپری های حاوی کورتون مانند فلوتیکازون نیز تجویز نماید.

بهترین پماد ترمیم کننده زخم بعد از عمل بینی

این بخش از مقاله، طبعا پاسخ دقیقی برای سوال «بعد از عمل بینی چه داروهایی بخوریم؟» نیست چرا که می‌خواهیم درباره پماد موضعی صحبت کنیم! اما دانستن مطالب آن برای تکمیل درمان علائم و بهتر پشت سر گذاشتن دوران بعد از عمل بینی، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بعد از عمل بینی می‌توانید جهت تسریع بهبود زخم های بخیه و اسکارهای باقی مانده، از انواع بهترین پماد ترمیم کننده زخم استفاده کنید. انواع مختلفی از این محصولات موجود است که کرم رژودرم، ژل استراتادرم و ژل استراتامد از بهترین گزینه‌ها هستند. (جهت اطلاع بیشتر، صفحه مربوط به هر یک از این محصولات را از طریق دسته‌بندی محصولات در داروخانه آنلاین مفیدطب مشاهده نمایید.)

مشاهده و خرید انواع پماد ترمیم کننده زخم

ژل استراتامد جهت استفاده روی بخیه برای پیشگیری از ایجاد اسکارهای غیر طبیعی و درمان زخم های باز و آسیب های پوستی استفاده می‌شود و ژل استراتادرم و کرم رژودرم در کمک به درمان تخصصی اسکار و جای زخم بعد از بهبودی، بسیار مفید واقع می‌شوند.

بهترین قرص برای ورم بعد از عمل بینی

برای درد و ورم بعد از عمل، همانطور که گفتیم می‌توان از مسکنی مانند ایبوپروفن استفاده کرد. به علاوه استفاده از مکمل‌های حاوی گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی مانند همیشه بهار کوهی (arnica) و بروملین (ماده موثره آناناس) می‌تواند بسیار موثر باشد. از بهترین قرص ها برای ورم بعد از عمل بینی قرص آناهیل است که محصولی کاملا گیاهی و طبیعی می‌باشد و حاوی ترکیب بروملین است.

در بخش بعد با ویژگی‌ها و روش مصرف آناهیل برای ورم و درد بعد عمل بینی آشنا می‌شوید.

قرص آناهیل برای بعد عمل بینی

قرص اناهیل بعد عمل بینی جهت کاهش ورم و کبودی توسط بسیاری از پزشکان تجویز می‌شود. این محصول کاملا گیاهی از ماده موثره اصلی آناناس یعنی بروملین تهیه شده‌است. شاید با دانستن این موضوع، یاد کمپوت‌های آناناسی که در بازدید از بیماران می‌برند، بیفتید! در واقع آناناس دارای خواص ویژه ضد ورم و التهاب است.

آنزیم‌های بروملین در قرص آناهیل برای رفع ورم بینی پس از عمل و التهاب و درد ناشی از عمل جراحی مؤثر است. آناهیل می‌تواند به کاهش کبودی و همچنین ترمیم سریعتر بخیه‌ها در بیمار کمک کند.

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۶ در ۹ آزمایش بالینی روی اثرات بروملین انجام شد، این ماده می‌تواند به اندازه‌ی دیکلوفناک در کاهش التهاب و درد مؤثر باشد. علاوه بر اینکه عوارض بسیار کمتری نسبت به مسکن‌های شیمیایی دارد. بدین ترتیب می‌توانیم یک پاسخ دیگر به سوال «بعد از عمل بینی چه دارویی بخوریم؟» بدهیم: خوردن قرص آناهیل حاوی عصاره آناناس، با مشورت پزشک.

خرید قرص آناهیل

روش مصرف قرص آناهیل برای عمل بینی

قرص آناهیل را باید طبق دستور پزشک مصرف کنید، اما روش مصرف پیشنهادی توسط بروشور آن، روزانه ۱ تا ۳ کپسول یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد غذا می‌باشد.

لازم است به تداخلات دارویی و موارد احتیاط در مصرف آناهیل دقت نمایید:

  • با داروهای رقیق کننده خون، ضد انعقادها و ترمبولیتیک‌ها مصرف نشود.
  • جذب آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین را بالا می‌برد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه کپسول آناهیل مراجعه کنید و قبل از مصرف نیز لیست داروهای خود را با پزشک یا داروساز درمیان بگذارید:

مشاهده و خرید قرص آناهیل

جمع بندی

در این مقاله درباره این صحبت کردیم که بعد از عمل بینی چه داروهایی بخوریم و پزشکان معمولا چه داروهای خوراکی و موضعی را تجویز می‌کنند.

شما می‌توانید برای تهیه قرص آناهیل برای بعد از عمل بینی خود و انواع پماد ترمیم کننده زخم، به داروخانه آنلاین مشهد یعنی داروخانه اینترنتی مفیدطب (دکتر اصیلی) مراجعه کنید. مفیدطب کالاهای مورد نظر شما را به سراسر کشور با پست پیشتاز ارسال می‌کند.

سوالات متداول

قرص آناهیل برای ورم بینی خوب است؟

بله. خاصیت ضد التهاب قوی آنزیم‌های بروملین نقش موثری در کاهش التهاب دارند. قرص آناهیل با در اختیار داشتن این ماده می‌تواند ورم بینی پس از عمل جراحی را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین این قرص به تثبیت سریع‌تر بخیه‌ها نیز کمک می‌کند.

زمان بهبود بعد از عمل جراحی بینی چقدر است؟

همانطور که گفته شد، بهبودی علائم پس از جراحی بینی میتواند تا یک سال طول بکشد (حتی مقداری بیشتر). ورم بینی تا ۴ تا ۵ هفته بعد از عمل ادامه دارد و تا سه ماه بعد کم کم بهتر می‌شود. بین سه ماه تا یک سال بینی شما هنوز در حال بهبود خواهد بود و ممکن است ورم داشته باشد. نتیجه کامل عمل بینی تنها زمانی قابل مشاهده است که همه علائم خوب شوند. البته در نظر داشته باشید که این بازه‌های زمانی برای هر فرد ممکن است فرق داشته باشد.

  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره