گاستریت یا ورم معده و قرص گاسترین
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در دنیای امروز استفاده از مواد غذایی فرآوری شده و تغذیه ناسالم به دلیل سبک زندگی نادرست افراد، باعث شده که افراد زیادی به بیماری‌های مختلف گوارشی مبتلا شوند. بسیاری از این گونه مشکلات با اصلاح رژیم غذایی و مصرف داروهای گیاهی می‌توانند برطرف شوند. در این مقاله با مجله سلامت مفید طب همراه باشید تا در مورد ورم معده یا گاستریت بیشتر بدانیم.

در ابتدا بهتر است با مفهوم ورم معده‌ آشنا شویم و رایج‌ترین علائم مربوط به آن را بشناسیم. در ادامه به روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

معرفی ورم معده یا گاستریت (Gastritis)

گاستریت یا همان التهاب و ورم معده‌، معمولا به علت عفونت هلیکوباکتر پیلوری، بیماری‌های خود ایمنی و زمینه‌ای، مصرف مداوم برخی مسکن‌ها، افزایش سن و مصرف مزمن الکل و سیگار رخ می‌دهد.

شاید علاقمند باشید بیشتر بدانید که برای ورم معده چه قرصی بخوریم بهتر است.

علائم التهاب معده

گاستریت بسیاری از اوقات بدون علامت است و یا علائم آن به صورت حاد اتفاق افتاده و خود به خود رفع می‌شود. علائم شایع آن شامل تهوع یا استفراغ، درد یا سوزش سر معده، نفخ، کاهش اشتها و احساس سیری زودرس است.

درصورتی که این علائم بیش از یک هفته ادامه پیدا کنند یا علائم هشدار از جمله استفراغ یا مدفوع خونی، سختی بلع، کاهش وزن محسوس و تنگی نفس رخ دهند، مراجعه به پزشک و پرهیز از خود درمانی ضروری است.

علائم نشان‌دهنده ورم معده
سوزش و درد معده، نفخ و کاهش اشتها از اصلی‌ترین علائم نشان‌دهنده ورم و التهاب معده هستند.

پزشک ممکن است با شرح حال گرفتن یا اندوسکوپی، نمونه‌برداری و یا آزمایش‌های دیگر، گاستریت را تشخیص دهد.

آیا گاستریت معده خطرناک است؟

گاستریت معده می‌تواند باعث انواع زخم و خون‌ریزی گوارشی، سوء جذب ویتامین‌ها، املاح یا داروها شود. در برخی موارد، بی‌توجهی به گاستریت مزمن (و در دراز مدت) حتی ممکن است به سرطان معده بیانجامد. بنابراین لازم است گاستریت معده خود را جدی بگیرید.

برای مشاهده انواع محصولات گیاهی که به تقویت معده و گوارش کمک می‌کنند از طریق لینک زیر کلیک کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات بروشور این محصولات را نیز به طور کامل مطالعه کنید:

تقویت معده و گوارش

گاستریت معده در کودکان

گاستریت در کودکان مانند بزرگسالان است. با این تفاوت که اغلب داروهای گیاهی برای کودکان منع مصرف دارند و لازم است حتما از فراورده‌های ضدالتهاب معده مخصوص کودکان استفاده شود.

گاستریت معده در بارداری

بارداری از جمله شرایطی است که به علت تغییرات بسیاری که در بدن اتفاق می افتد، ریسک ابتلا به گاستریت را افزایش می‌دهد. بجز موارد اصلاح رژیم غذایی، مصرف هرگونه دارو برای گاستریت در این دوران بهتر است با مشورت پزشک باشد.

درمان ورم معده

درمان موارد خفیف معمولا شامل رژیم‌های درمانی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت هلیکوباکتر، انواع داروها برای کاهش ترشح یا خنثی کردن اسید معده و بعضا انواع پروبیوتیک هاست.

درمان خانگی گاستریت

درمان‌های خانگی اول از همه شامل تصحیح سبک زندگی است. پرهیز از مصرف سیگار و الکل، غذاهای فست فودی و فراوری شده، غذاهای محرک مثل غذاهای تند، چرب، کافئین، مرکبات، نوشابه، ماست، سیر و پیاز خام و میوه‌های سخت هضم و… لازمه اصلاح رژیم غذایی فرد مبتلا به ورم معده‌‌ است.

قرص برای ورم معده یا گاستریت
ورم معده دارای دو نوع درمان می‌باشد که عبارتند از: درمان‌های خانگی (اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی) و درمان با قرص

ورزش و تحرک مناسب و منظم، مصرف میزان مناسب آب به صورت روزانه، مصرف وعده‌های کم‌حجم‌تر ولی در دفعات بیشتر در روز، آهسته و درست جویدن لقمه‌ها و غذا خوردن در محیط آرامش بخش و بدون عجله از مواردی هستند که رعایت آنها ضروری است.

در طب سنتی استفاده از برخی دمنوش‌ها مثل دمنوش بابونه، برخی میوه‌ها مثل سیب رسیده و شیرین مخصوصا به صورت پوره یا فالوده برای هضم راحت‌تر، شیرین بیان و زنجبیل، ریحان و… می‌تواند به کاهش التهاب معده کمک کند.

درمان ورم معده با قرص گیاهی

برای درمان گاستریت، می‌توان از قرص‌های گیاهی مانند قرص گاسترین استفاده کرد. حتما تا بحال اسم قرص ورم معده گاسترین را شنیده‌اید. این قرص ضد ورم و التهاب معده، به بهبود زخم‌های گوارشی (معده و اثنی عشر) کمک می‌کند و حاوی عصاره خشک آبی گیاهان شیرین بیان، بابونه و بومادران است.

قرص ورم معده

در مطالعات بالینی اثر عصاره شیرین بیان در درمان بیماری‌های دستگاه گوارش و بیماری‌های اولسراتیو و به ویژه زخم معده و اثنی عشر به اثبات رسیده است. افزون بر این، جهت رفع عوارض ناشی از سوءهاضمه سودمند می‌باشد. مشخص شده است که بابونه دارای اثر ترمیم کننده زخم معده و روده، ضدباکتری، ضداسپاسم، ضدالتهاب و آرام‌بخش می‌باشد و فلاونوئیدهای موجود در بومادران دارای اثر ضداسپاسم می‌باشند.

جمع بندی

در این مقاله با التهاب و ورم معده‌ یا همان گاستریت آشنا شدیم. همچنین به دو نوع درمان آن که شامل درمان‌های خانگی اصلاح سبک زندگی و درمان با قرص گیاهی است پرداختیم. مطالعه این مقاله می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر در مورد درمان این بیماری کمک کند.

در صورتی که نیاز به درمان دارویی با استفاده از قرص گیاهی گاسترین دارید و یا جهت تهیه انواع محصولات گیاهی، مولتی ویتامین و مکمل، محصولات آرایشی و بهداشتی و… می‌توانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید و نیز سوالات و نظرات خود را در صفحه محصولات ثبت کنید تا متخصصین داروساز ما به آن‌ها پاسخ دهند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره