زگیل تناسلی چیست
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

احتمالاً درباره زگیل تناسلی و ویروس HPV کم و بیش شنیده‌اید. زگیل تناسلی یک ضایعه پوستی است که عامل آن انواعی از ویروس‌های HPV می‌باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب می‌خواهیم کمی دقیق‌تر درباره این که زگیل تناسلی چیست صحبت کرده و راه‌های درمان این بیماری را ذکر کنیم. در انتها با یک کپسول کمک کننده به درمان زگیل تناسلی آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی ضایعه‌ای پوستی است که روی ناحیه تناسلی و مقعد یا اطراف آن‌ها ظاهر می‌شود. این ضایعه ممکن است به رنگ صورتی، قهوه‌ای یا همرنگ با پوست باشد. این زگیل‌ها در اکثر موارد درد یا خارش ندارند، اما در برخی افراد همراه با خارش، سوزش یا درد هستند.

عامل زگیل تناسلی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papilloma Virus یا به اختصار HPV) یک عامل عفونت پوستی و مخاطی است که عفونت با آن شایع‌ترین بیماری آمیزشی در دنیا محسوب می‌شود.

محققان تاکنون ۲۰۰ نوع ویروس HPV را شناسایی کرده‌اند. بیش از ۴۰ نوع از انواع HPV می‌توانند از طریق رابطه جنسی به قربانیان جدید منتقل شوند. این انواع HPV خود از نظر ریسک ایجاد سرطان به دو دسته کم‌خطر و خطرناک تقسیم می‌شوند.

۹۰ درصد موارد زگیل تناسلی توسط انواع کم‌خطر HPV ایجاد می‌شوند، یعنی ریسک ابتلا به سرطان در آن‌ها پایین است. با این حال، در برخی موارد فرد مبتلا به زگیل تناسلی، دچار عفونت همزمان با انواع خطرناک HPV نیز هست.

برای آشنایی بیشتر با زگیل تناسلی در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست
۹۰ درصد موارد زگیل تناسلی توسط انواع کم‌خطر HPV ایجاد می‌شوند، یعنی ریسک ابتلا به سرطان در آن‌ها پایین است.

زگیل تناسلی چه شکلی است؟

همانطور که گفته شد زگیل تناسلی ممکن است روی پوست ناحیه تناسلی، زیر شکم، کشاله ران، اطراف مقعد ظاهر شود. زگیل تناسلی ممکن است یک عدد یا چند عدد باشد و می‌تواند اشکال مختلفی (صاف، گنبدی، کلم مانند و…) داشته باشد.

رنگ زگیل هم ممکن است سفید، به رنگ پوست، صورتی، قرمز، بنفش یا قهوه‌ای باشد. این ضایعات معمولا سفت نیستند و اندازه آنها بین ۱ میلی‌متر تا چند سانتی‌متر متفاوت است. زگیل‌ها معمولا علامتی ندارند ولی برخی بیماران خارش را گزارش کرده اند.

این بیماری ممکن است دهانه رحم، مجرای ادرار و کانال مقعد را نیز درگیر کند. این حالت اگر شدید باشد می‌تواند با عمل دفع تداخل کند یا خونریزی مجرای ادرار و یا حتی انسداد ادرار ایجاد کند.

تاثیرات روانی زگیل تناسلی، از جمله گوشه‌گیری، اضطراب و نگرانی درباره ریسک ناباروری و سرطان نباید از نظر دور بماند. بار روانی این مشکل بر شریک جنسی فرد مبتلا هم سنگین است و ممکن است به پایان رابطه منجر شود.

روند بیماری

بعد از ظاهر شدن برای اولین بار، ممکن است زگیل تناسلی بزرگتر یا تعداد آن بیشتر شود؛ اما حدود یک سوم موارد زگیل تناسلی در عرض ۴ ماه خود بخود از بین می روند.

با این حال، بعد از ناپدید شدن زگیل، ممکن است عفونت HPV در بدن باقی بماند و سبب بازگشت ضایعات شود. عود زگیل در حدود ۲۰ درصد موارد دیده می‌شود. احتمالا مواردی مانند تحریک پوست، ایجاد زخم، سرکوب ایمنی و التهاب، تعداد ویروس در سلول‌های مبتلا را افزایش می‌دهد و زمینه را برای بازگشت ضایعات فراهم می‌کند.

ارتباط زگیل تناسلی با سرطان

همانطور که گفتیم انواعی از HPV که عوامل رایج زگیل تناسلی هستند، ریسک پایینی برای ایجاد سرطان دارند؛ اما مشکل اینجاست که بسیاری از بیماران زگیل تناسلی، همزمان به انواع خطرناک HPV نیز مبتلا هستند. انواع خطرناک HPV می‌‌تواند سبب سرطان مقعدی-تناسلی یا سرطان سر و گردن شود.

نحوه سرایت HPV

HPV از طریق تماس با پوست یا مخاط مبتلا (معمولاً طی رابطه جنسی) به افراد جدید منتقل می‌شود. وجود زگیل برای انتقال HPV ضروری نیست اما زگیل‌ها به شدت مسری هستند چرا که بار ویروسی بالایی دارند.

بعد از سرایت، HPV معمولا وارد فاز نهفته می‌شود و هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. این دوره نهفتگی بین ۳ هفته تا ۸ ماه طول می کشد.

اگر دچار زگیل تناسلی شده‌اید، باید توجه داشته باشید که ابتلای شما به HPV ممکن است چند سال قبل صورت گرفته باشد، چرا که دوره کمون این بیماری می‌تواند ماه‌ها به طول بیانجامد، و ممکن است این در واقع یک عود زگیل باشد یعنی اولین ضایعات از دید شما دور مانده باشند. بنابراین بروز زگیل تناسلی لزوما به این معنا نیست که شما یا شریک جنسی‌تان اخیرا رابطه جنسی پرخطر داشته‌اید.

عوامل خطر

مهم‌ترین عامل خطر ابتلا به زگیل تناسلی، رابطه جنسی است. این رابطه جنسی ممکن است محدود به تماس پوستی باشد.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیف داشته باشند دچار ضایعات بزرگتر و مقاوم به درمان زگیل تناسلی می‌شوند. این افراد همچنین نرخ بازگشت بیشتر و احتمال بالاتری برای تبدیل به بدخیمی دارند. به همین دلیل درمان ضایعات زگیل تناسلی در افراد دچار HIV، افرادی که داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می‌کنند و بیماران دیابت دشوار است.

سیگار کشیدن نیز احتمالا با ابتلا به زگیل تناسلی ارتباط دارد. ریسک ابتلا به زگیل تناسلی با افزایش تعداد سیگار مصرفی در روز و سال افزایش می‌یابد. البته مطالعات در این خصوص هنوز کامل نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود دارد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

واکسن ضد HPV از ابتلا به زگیل تناسلی و سایر انواع ویروس پاپیلومای انسانی پیشگیری می‌کند، اما این واکسن فقط در صورتی موثر است که قبل از ابتلا به زگیل تناسلی تزریق شود.

استفاده از کاندوم نیز ممکن است ریسک ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد، اما نمی‌تواند از ابتلا به آن بطور کامل پیشگیری کند چرا که ممکن است زگیل در ناحیه‌ای باشد که توسط کاندوم پوشیده نشود.

احتمالا ختنه مردان می‌تواند ریسک عفونت با HPV را کاهش دهد، اما بررسی‌های بیشتر در این خصوص باید صورت گیرد.

پیشگیری از زگیل تناسلی با واکسن HPV
واکسن ضد HPV فقط در صورتی موثر است که قبل از ابتلا به زگیل تناسلی تزریق شود.

تشخیص زگیل تناسلی

معمولا تشخیص زگیل تناسلی با معاینه معمولی انجام می‌شود. در برخی موارد ممکن است پزشک برای اطمینان از نوع ضایعه، از بافت زگیل نمونه برداری کند.

درمان زگیل تناسلی

در این بخش نکاتی درباره درمان زگیل تناسلی ذکر می‌کنیم.

چه کسانی به درمان نیاز دارند؟

مهمترین هدف درمان زگیل تناسلی، حذف علائم آزاردهنده مانند خارش و سوزش، و تسکین روانی بیمار است.

زگیل تناسلی در وهله اول خطر جدی برای سلامت یا باروری ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل برخی بیماران به دنبال درمان نمی‌روند. همچنین شواهدی وجود ندارد که ثابت کند درمان زگیل تناسلی کاهش ریسک سرطان را به همراه می‌آورد. درمان زگیل‌ها احتمال سرایت HPV را نیز از بین نمی‌برد.

مروری بر درمان

درمان‌های دارویی و جراحی زگیل تناسلی معمولا در طی ۳ تا ۱۶ هفته زگیل تناسلی را از بین می‌برند، اما لزوما کل سلول‌های درگیر شده با HPV را حذف نمی‌کنند. از آنجا که ویروس HPV ممکن است در بسیاری از سلول‌های پوست ناحیه تناسلی فرد مبتلا نهفته باشد، ریسک سرایت به افراد دیگر نیز بعد از درمان باقی می‌ماند.

احتمال عود ضایعات بسته به شرایط بیمار، وضعیت سیستم ایمنی و شدت تظاهرات متفاوت است، اما به طور کلی ضایعات در حدود ۲۰ درصد بیماران در عرض چند ماه دوباره ظاهر می‌شوند. با این حال، زگیل تناسلی در اکثر موارد در عرض دو سال ناپدید می‌شود.

راهکارهای درمانی زگیل تناسلی

راهکارهای مختلفی برای کمک به درمان زگیل تناسلی وجود دارد. برخی راهکارها زگیل را به آرامی از بین می‌برند و برخی با تقویت سیستم ایمنی احتمال بازگشت ضایعات را کاهش می‌دهند.

اکثر داروهای ضد زگیل تناسلی پماد یا ژل‌هایی هستند که باید روی زگیل استعمال شوند.

درمان‌های غیردارویی موجود برای زگیل تناسلی عبارتند از:

  • کرایوتراپی، که در آن زگیل با استفاده از یک ماده شیمیایی فریز می‌شود.
  • الکتروکوتری، که در آن زگیل با الکتریسیته سوزانده می‌شود.
  • جراحی، که در آن بافت زگیل از بدن جدا می‌شود.
  • لیزر، که در آن ضایعه با نور لیزر حذف می‌شود.
  • اولتراسوند، که در آن زگیل با امواج فرا صوت نابود می‌شود.

یکی از راهکارهای درمانی پیشگیرانه از عود زگیل، استفاده از خواص قارچ شیتاکه است. قارچ شیتاکه، نوعی قارچ خوراکی بومی شرق آسیاست که بر روی چوب رشد می‌کند. این قارچ در طب سنتی کشورهای مختلفی به عنوان یک دارو و یک عامل تقویت کننده سیستم ایمنی استفاده می شده‌است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد استفاده از قارچ شیتاکه می‌تواند در کاهش عود زگیل های تناسلی موثر واقع شود. برای استفاده از این خاصیت قارچ شیتاکه، افراد مبتلا به زگیل تناسلی می‌توانند از کپسول پاورفیت استفاده کنند.

کپسول پاورفیت

کپسول پاورفیت، محصولی از شرکت آرین سلامت سینا ست که تحت لیسانس شرکت هولیستیکا فرانسه تولید می شود. این محصول که محتوی عصاره قارچ شیتاکه است، تاثیر خوبی در کاهش احتمال عود زگیل تناسلی دارد. این تاثیر احتمالا از توانایی قارچ شیتاکه در تقویت سیستم ایمنی نشات می‌گیرد.

مشاهده و خرید کپسول پاورفیت

مقدار و نحوه مصرف کپسول پاورفیت

نحوه مصرف پاورفیت برای درمان کمکی زگیل تناسلی به این صورت است که باید روزانه ۲ عدد کپسول (یک عدد قبل از صبحانه و یک عدد قبل از ناهار) به مدت ۳ الی ۶ ماه مصرف شود.

نکات مهم مصرف کپسول پاورفیت

  • در صورت حساسیت به هر یک از اجزاء فرآورده مصرف نشود.
  • توصیه می‌شود به علت داشتن خاصیت تونیک (نیروبخش) بعد از ساعت ۴ بعد ازظهر مصرف نشود.
  • مصرف در بارداری و شیردهی توصیه نمی شود، مگر با تجویز پزشک.
  • قرص پاورفیت با داروها تداخل شدید در حد X ندارد، با این حال با توجه به این که تقویت کننده سیستم ایمنی است، ممکن است با داروهای افرادی که برای سرکوب سیستم ایمنی درمان دریافت می کنند، تداخل داشته باشد و اثر آن داروها را کم کند.

جمع بندی

در این مقاله درباره این که زگیل تناسلی چیست، صحبت کردیم و نحوه انتقال و میزان خطر آن را بررسی نمودیم. همچنین راه‌های پیشگیری و درمان زگیل تناسلی را شرح دادیم و یک محصول پیشگیری کننده از عود ضایعات زگیل تناسلی را به شما معرفی کردیم.

انواع محصولات بهداشت جنسی مانند کاندوم را می‌توانید با حفظ حریم خصوصی و بسته‌بندی کاملا محرمانه، از مفیدطب تهیه کنید:

خرید انواع کاندوم و لوبریکانت

در صورتی که درباره محصولات یا موضوع ذکر شده در این نوشته سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات کامنت کنید تا سوالاتتان توسط متخصصین ما پاسخ داده شود.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «زگیل تناسلی و درمان آن»

  1. سلام وقت بخیر من تست پاپ اسمیر دادم وتست hpv تست پاپ اسمیرم نرمال بود ولی تست hpv مثبت شد و دکتر چک کرد که ضایعه ای نداشته باشم و نداشتم واکسنشو زدم و قرص پاورفیت دارم مصرف میکنم اینکه هیچ ضایعه ای نباشه دلیلش چیه؟ یعنی خفیف و سریع درمان میشه؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام تمام کسانی که متلا به ویروس HPV هستند، دارای ضایعه زگیل نمی باشند. HPV انواع متعددی دارد که بسیاری از آنها اصلا زگیل ایجاد نمی کنند. انواعی که زگیل ایجاد می کنند هم در تمام افراد و تمام زمانها زگیل را بروز نمی دهند.
      در خصوص درمان، همه چیز به نوع HPV که در بدن شما موجود است بستگی دارد. برخی از انواع این ویروس بی خطر هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند و ممکن است خودبخود از بدن خارج شوند. در مقابل، برخی از انواع HPV خطرناک هستند و هیچ درمانی هم برای آنها وجود ندارد.
      عدم وجود ضایعه زگیل دلیل بر خطرناک یا بی خطر بودن HPV نیست. برای اطلاع از خطرناک بودن یا نبودن شرایط شما، باید نتیجه تست ژنوتیپ را مشاهده کرد.
      با احترام دکتر داروساز

  2. با سلام خدمت شما خانم دکتر محترم و عرض ادب .خیلی دنبال یه راهی گشتم بتونم باهاتون ارتباط برقرار کنم و یه راهنمایی ازتون بخوام. چند وقته دارم قرص ترامادول استفاده میکنم طوری که روزی ۳ تا مصرف می‌کردم الان رسوندمش به روزی یکی که باهاش شربت رها رو هم استفاده میکنم .ازتون خواهش میکنم اگه این پیام رو دیدین باهام تماس بگیرین خیلی به راهنماییتون نیاز دارم. یونس بوژمهرانی ۰۹۱۵۸۰۸۵۸۳۹

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز مشاوره تلفنی نداریم. اگر در خصوص نحوه مصرف داروها، تداخلات و سایر اطلاعات دارویی سوالی دارید همینجا مطرح کنید.
      ضمنا به خاطر داشته باشید تشخیص بیماری و تجویز هر گونه دارو از جمله دارو برای ترک اعتیاد، باید توسط پزشک و طی مراجعه حضوری انجام شود.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره