بهترین روش های درمان خانگی بواسیر

درمان خانگی بواسیر
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بواسیر یا هموروئید می‌تواند دردناک و ناخوشایند باشد و گاهی صحبت کردن از آن دشوار باشد. اما این مشکل کاملا شایع است.  همچنین نیمی از افراد بالای ۵۰ سال به آن دچار هستند. با این وجود، معمولا درمان و مدیریت آن راحت است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی بهترین و موثرترین روش های درمان خانگی بواسیر می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بواسیر چیست؟

بواسیر یا هموروئید، سیاهرگ‌های متورم نزدیک مقعد است. علائم شایع این مشکل عبارتند از:

  • درد مقعد
  • خارش
  • خونریزی
  • گاهی بیرون زدگی وریدهای خارج مقعد

دو نوع بواسیر وجود دارد:

بواسیر داخلی

این نوع از بواسیر یا هموروئید در داخل کانال مقعد ایجاد می‌شود و معمولا بدون درد است. با این حال ممکن است باعث خونریزی متناوب با حرکات روده و گاهی ترشح مخاط شود. همچنین هموروئید داخلی می‌تواند از مقعد بیرون بزند و مانند توده‌های کوچک و انگور مانند دیده شود. 

بواسیر خارجی

این نوع از بواسیر درست خارج از دهانه مقعد ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث تورم، بیرون زدگی و ناراحتی شود.

گاهی ممکن است فرد به یکی از این بواسیرها و یا همزمان به هر دوی آن‌ها دچار باشد.

علت بواسیر چیست؟

شاید برایتان سوال باشد که علت بواسیر یا هموروئید چیست. زور زدن به وریدهای مقعد (anus) یا راست روده (rectum) فشار می‌آورد که می‌تواند باعث ایجاد بواسیر شود. شما می‌توانید بواسیر را مثل رگ واریسی در نظر بگیرید که در مقعد ایجاد شود.

هر نوع فشاری که باعث افزایش فشار روی شکم یا اندام تحتانی شود، می‌تواند باعث متورم و ملتهب شدن وریدهای مقعد و راست روده‌ شود. هموروئید ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  • فشار لگن ناشی از افزایش وزن مخصوصا در دوران بارداری
  • فشار زیاد برای اجابت مزاج (مدفوع) به دلیل یبوست
  • زور زدن برای بلند کردن اجسام سنگین یا وزنه برداری

درمان خانگی بواسیر

حالا که با بواسیر و علت آن آشنا شدیم می‌خواهیم بهترین روش های درمان خانگی بواسیر را معرفی کنیم. قبل از آن یک خبر خوب داریم: هیچ کدام از دو نوع هموروئید خطرناک نیستند و عوارض شدیدی که نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند، نادر هستند. علائم بواسیر اغلب اوقات با استفاده از چند درمان طبیعی و خودمراقبتی قابل تسکین هستند.

بهترین روش های درمان خانگی بواسیر عبارتند از:

استفاده از آب گرم برای بواسیر

یکی از روش‌های معروف درمان خانگی بواسیر استفاده از آب گرم است. حمام آب گرم می‌تواند به تسکین درد ناشی از بواسیر کمک کند. برای استفاده از آب گرم برای بواسیر می‌توانید از حمام سیتز (sitz bath) استفاده کنید. این وسیله، یک وان پلاستیکی کوچک است که روی توالت فرنگی قرار می‌گیرد تا بتوانید ناحیه آسیب دیده را به راحتی درون آب گرم قرار دهید. 

همچنین شما می‌توانید از وان آب گرم استفاده کنید و یا داخل لگن آب گرم بنشینید.

بعد از هر بار دفع مدفوع، به مدت ۲۰ دقیقه در آب گرم بنشینید. اضافه کردن مقداری نمک اپسوم به این آب درد را کاهش می‌دهد و تسکین بیشتری ایجاد می‌کند.

کمپرس سرد برای بواسیر

یک کیسه یخ یا کمپرس سرد را به مدت ۱۵ دقیقه (در هر نوبت استفاده) روی مقعد قرار دهید تا تورم آن را کاهش دهد. کمپرس سرد برای بواسیرهای بزرگ و دردناک می‌تواند درمان بسیار موثری باشد.

به خاطر داشته باشید که حتما یخ را داخل پارچه یا دستمال کاغذی بپیچید و بعد روی مقعد قرار دهید. هیچ وقت چیزی که یخ زده را مستقیما روی پوست قرار ندهید زیرا می‌تواند به پوست آسیب بزند.

شما می‌توانید برای تهیه پماد ام جی باریج (کمک به بهبود بواسیر و شقاق مقعدی) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید پماد ام جی

در این پماد از اسانس گیاه مورد استفاده شده است. این محصول به بهبود علائم بواسیر درجه ۱ و ۲ از جمله درد، خارش، سوزش، خونریزی و التهاب و درمان شقاق کمک می‌کند پس استفاده از آن می‌تواند یک روش خوب درمان بواسیر در خانه باشد.

فندق افسونگر برای بواسیر

فندق افسونگر (Witch hazel) می‌تواند خارش و درد را که دو مورد از علائم اصلی بواسیر خارجی هستند، کاهش دهد. فندق افسونگر یک ضد التهاب طبیعی است و بنابراین می‌تواند تورم را هم کم کند.

شما می‌توانید شکل مایع فندق افسونگر را تهیه کنید و آن را مستقیما روی هموروئید خارجی بمالید. همچنین ممکن است در برخی از محصولات مانند دستمال مرطوب ضد خارش و صابون نیز از این گیاه استفاده شود.

آلوئه ورا برای هموروئید

اغلب از ژل آلوئه ورا برای درمان هموروئید و مشکلات پوستی استفاده می‌شود. تصور می‌شود که این ژل دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش درد یا تحریک کمک کند بنابراین برای درمان بواسیر در خانه موثر است.

شواهد بالینی زیادی درباره اثربخشی ژل آلوئه ورا برای هموروئید وجود ندارد. اما بر اساس اظهار مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا، احتمالا ژل آلوئه ورا برای مصرف موضعی بسیار ایمن است.

ژل آلوئه ورا در ترکیبات برخی از محصولات از جمله ضد آفتاب‌ها و لوسیون‌ها وجود دارد. اما شما فقط باید از ژل آلوئه ورای خالص برای بواسیر استفاده کنید. زیرا سایر مواد و افزودنی‌های موجود در ترکیبات این محصولات می‌توانند هموروئید را تحریک کنند.

شما می‌توانید ژل آلوئه ورای خالص را مستقیما از داخل برگ آلوئه ورا بردارید.

برخی از افراد به آلوئه ورا حساسیت دارند؛ مخصوصا افرادی که به سیر یا پیاز حساسیت دارند. با استفاده از مراحل زیر واکنش آلرژیک احتمالی به ژل آلوئه ورا را بررسی کنید:

  • مقداری به اندازه یک سکه از ژل آلوئه ورا را روی ساعد خود بمالید.
  • ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید.
  • اگر واکنشی ایجاد نشد، استفاده از این ژل برای شما باید ایمن باشد.

چای کیسه ای برای بواسیر

می‌توان با قرار دادن یک چای کیسه‌ای گرم و مرطوب روی بواسیر خارجی، آن را تسکین داد. تانیک اسید موجود در چای به کاهش تورم، کاهش درد و افزایش انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی کمک می‌کند.

استفاده از لباس پنبه‌ای و گشاد

به جای لباس‌های تنگ و پلی استر از لباس‌های گشاد و پنبه‌ای (مخصوصا لباس زیر) استفاده کنید تا با این کار به خشک و تمیز نگه داشتن مقعد کمک کنید. این کار به طور بالقوه می‌تواند علائم و خطر ایجاد عفونت در زخم‌های باز یا پوست آسیب دیده را کاهش دهد.

برای کمک به کاهش تحریک، برای شستن لباس‌های خود از شوینده‌های معطر و نرم کننده‌ها استفاده نکنید.

شما می‌توانید برای تهیه پماد رکتول (کمک به بهبود بواسیر) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید پماد رکتول

این محصول باعث بهبودی سریع و کامل بواسیر و شقاق می‌شود و درد را فوری تسکین می‌دهد. پماد رکتول یک محصول گیاهی محبوب برای درمان بواسیر در خانه است.

روغن درخت چای برای بواسیر

روغن درخت چای یا تی تری (tea tree oil) یک ضد عفونی کننده طبیعی است که می‌تواند به تسکین درد، خارش و ناراحتی کمک کند. همچنین این روغن می‌تواند به مبارزه با باکتری‌هایی که می‌توانند منجر به عفونت در پوست آسیب دیده یا تحریک شده شوند، کمک نماید.

تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی روغن درخت چای برای بواسیر وجود ندارد. اما مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲، نشان داد که یک درمان دو هفته‌ای هموروئید با استفاده از ترکیب روغن درخت چای، اسید هیالورونیک و متیل سولفونیل متان (اغلب برای درمان آرتریت استفاده می‌شود)، در مقایسه با دارونما به کاهش قابل توجه درد، خونریزی و التهاب کمک نمود.

برای تسکین بیشتر، از روغن درخت چای همراه سایر روش‌های درمان خانگی بواسیر مانند فندق افسونگر یا آلوئه ورا استفاده کنید.

روغن نارگیل برای هموروئید

طبق تحقیقی در سال ۲۰۰۸، روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی قوی است که می‌تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. خواص ضد درد این روغن می‌تواند به کاهش ناراحتی ناشی از هموروئید کمک کند. همچنین طبق تحقیقی در سال ۲۰۱۴، خواص ضد باکتریایی روغن نارگیل باعث می‌شود هموروئید زودتر درمان شود.

علاوه بر این، روغن نارگیل به دلیل داشتن اثر ملین می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. از آنجایی که یبوست یا زور زدن در حین اجابت مزاج یکی از دلایل شایع بواسیر است، این خاصیت روغن نارگیل می‌تواند به درمان و پیشگیری از آن کمک کند.

بنابراین شما می‌توانید برای کمک به درمان هموروئید، از مصرف خوراکی منظم روغن نارگیل یا استعمال موضعی آن بهره ببرید. می‌توان از روغن نارگیل در پخت و پز استفاده کرد، آن را با پنبه روی هموروئید مالید یا به آب گرم وان اضافه نمود.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول روهمورین قائم دارو (تسکین بواسیر) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید روهمورین

استفاده از فیبر

برای درمان خانگی بواسیر، از غذاهای سرشار از فیبر استفاده کنید. رژیم غذایی حاوی فیبر بالا می‌تواند خونریزی و درد ناشی از بواسیر را کاهش دهد.

برای تسکین هموروئید از میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر، برنج قهوه‌ای، غلات کامل و آجیل استفاده کنید. همچنین نوشیدن آب فراوان می‌تواند از یبوست جلوگیری کند.

سیب زمینی برای هموروئید

ممکن است عجیب به نظر برسد اما استفاده از کمپرس سیب زمینی یک درمان خانگی موثر برای بواسیر است زیرا قابض و تسکین‌دهنده است. شما می‌توانید برای این کار از سیب زمینی رنده شده استفاده کنید. 

چه زمانی برای بواسیر به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که هموروئید شما طی چند هفته بهتر نشد و یا اگر دچار مشکلات زیر بودید، به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شکم
  • یبوست یا اسهال مزمن
  • تب و لرز 
  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی و درد شدید مقعد

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی بهترین و موثرترین روش‌های درمان خانگی بواسیر پرداختیم. شما می‌توانید با استفاده از راه‌های معرفی شده در این مقاله به کنترل و درمان بواسیر در خانه کمک کنید. در صورتی که بواسیر بعد از چند هفته بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید. 

شما می‌توانید برای خرید داروی بواسیر از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید انواع داروی بواسیر

سوالات متداول

چگونه می‌توان بواسیر را سریع کوچک کرد؟

استفاده از روش‌های درمان خانگی بواسیر به محض اینکه متوجه آن شدید، می‌تواند به شما کمک کند قبل از تحریک یا ملتهب شدن آن را درمان کنید. شما می‌توانید ترکیبی از روش های درمان بواسیر در خانه از جمله نشستن در آب گرم و استفاده از فندق افسونگر و کرم‌های هموروئید بدون نسخه را برای تسکین علائم و درمان بواسیر قبل از بدتر شدن علائم، امتحان کنید.

آیا بواسیر خود به خود خوب می شود؟

بواسیر اغلب خود به خود و بدون تجویز دارو (حتی با کمترین استفاده از درمان خانگی بواسیر) از بین می‌رود.

چقدر طول می کشد تا بواسیر خوب شود؟

یک بواسیر یا هموروئید معمولی (بسته به اندازه آن) طی یک یا دو هفته از بین می‌رود. اما هموروئید همراه با لخته خون ممکن است چند هفته طول بکشد تا از بین برود و به دلیل آسیب بافتی در ناحیه مقعد، جای زخم باقی بماند. اگر هموروئید در عرض چند هفته بهتر نشد یا اگر علائم شما بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

از چه درمان خانگی نباید برای هموروئید استفاده کرد؟

در درمان خانگی هموروئید از استفاده از مواد حاوی عطرهای مصنوعی، الکل و مواد شیمیایی پرهیز کنید.

روغن درخت چای برای بواسیر چه فایده‌ای دارد؟

روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده طبیعی است که می‌تواند به تسکین درد، خارش و ناراحتی کمک کند و می‌تواند به عنوان یک روش درمان بواسیر در خانه استفاده شود. اما تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی روغن درخت چای برای بواسیر وجود ندارد.

آب گرم برای بواسیر خوب است؟

حمام آب گرم می‌تواند به تسکین درد ناشی از بواسیر کمک کند.

منابع: سایت‌های healthline، healthharvard و clevelandclinic


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع