قرص فیتوکلد برای کرونا
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ویروس کرونا و بیماری کوید۱۹ مدت زیادی است که زندگی همه ما را تحت الشعاع خود قرار داده. هر بار که فردی به این ویروس مبتلا می‌شود، علائم متفاوتی از خود بروز می‌دهد! به همین دلیل راه درمان مشخصی برای درمان کامل این بیماری هنوز یافت نشده است. همین موضوع باعث شده افراد در کنار استفاده از داروهای تجویزی به دنبال سایر داروهای مؤثر برای کاهش علائم طاقت فرسای خود در زمان ابتلا به این بیماری باشند. در این بین دیده شد که داروهای گیاهی که اثرات ضد سرماخوردگی داشته‌اند، برای کاهش علائم خفیف بیماری کوید-۱۹ هم مؤثر بوده‌اند. قرص فیتوکلد یکی از این داروهای گیاهی است که به نظر می‌رسد برای کاهش برخی از علائم این بیماری تاثیراتی دارد.

اگر می‌خواهید بدانید که قرص فیتوکلد برای کرونا واقعاً تاثیرگذار است و می‌تواند به کاهش علائم شما در دوران ابتلا به کرونا کمک کند یا نه؟ در ادامه این متن از مجله سلامت مفیدطب با ما همراه باشید تا به این سؤال مهم پاسخ دهیم.

قرص فیتوکلد گل دارو
قرص فیتوکلد چیست؟

قرص فیتوکلد چیست؟

قرص فیتوکلد با هدف کمک به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا تهیه شده است. شرکت گل دارو پس از تحقیق روی گیاهان دارویی مختلف، تاثیرگذارترین آن‌ها را جمع آوری کرده و با استانداردسازی عصاره آن‌ها، محصولی ایمن و کاربردی برای بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا تهیه کرده است.

افراد زیادی تاکنون برای بهبود سرماخوردگی و کاهش عفونت‌های مجاری تنفسی از این دارو استفاده کرده‌اند. اما سؤال اصلی این است که آیا فیتوکلد برای کرونا هم می‌تواند مؤثر باشد؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است اول با ترکیبات و نحوه عملکرد این داروی گیاهی آشنا شوید تا درک بهتری از تأثیر فیتوکلد بر کرونا داشته باشید.

ترکیبات فیتوکلد
ترکیبات قرص گیاهی فیتوکلد

ترکیبات قرص فیتوکلد گل دارو

عصاره‌های گیاهی، تنها مواد تشکیل دهنده قرص فیتوکلد محسوب می‌شوند. زیرا این قرص کاملاً گیاهی است و ترکیب شیمیایی مصنوعی در آن دیده نمی‌شود. گلبرگ آقطی، ریشه ختمی و سرخارگل سه گیاهی هستند که عصاره آن‌ها در این داروی ضد سرماخوردگی گیاهی به کار رفته است. در ادامه به طور مختصر به خواص این گیاهان اشاره می‌کنیم.

سرخارگل

این گیاه یکی از مشهورترین گیاهان ضد سرماخوردگی در طب سنتی است که مفصل‌تر درباره آن در مقاله همه چیز درباره سرخارگل گفته‌ایم. اکیناسه یا سرخارگل سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که خاصیت ضد ویروس و ضد التهاب دارند و می‌توانند علائم سرماخوردگی از جمله سردرد، آبریزش بینی و سرفه را بهبود دهند. این گیاه در تقویت سیستم ایمنی نیز نقش پررنگی دارد.

گلبرگ آقطی

مطالعات انجام شده روی این گیاه، خبر از خاصیت ضد ویروسی آن می‌دهد. آقطی به طور موثری باعث تقویت سیستم ایمنی شده و حملات کشنده سیستم دفاعی بر علیه عوامل عفونی و ویروس‌های شایعی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را تشدید می‌کند. برگ آقطی برای پیشگیری از عفونت سینوس‌ها نیز بسیار مؤثر است.

ریشه ختمی

اسم گیاه ختمی را همه ما روی شرب‌های ضد سرفه گیاهی دیده‌ایم. این گیاه با اثر ضد باکتریایی خود، عفونت گلو را بهبود داده و سرفه‌های خشک و برونشیت را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. از  عصاره گیاه ختمی نه تنها در داروهای طب سنتی، بلکه در داروهای ضد سرماخوردگی شیمیایی نیز، در کنار سایر ترکیبات، به وفور استفاده می‌شود.

تاثیرات قرص فیتوکلد
مکانیسم عملکرد قرص فیتوکلد

مکانیسم عملکرد قرص گیاهی فیتوکلد

هر سه عصاره گیاهی که در این قرص به کار رفته‌اند، هم در تقویت سیستم ایمنی و هم در مبارزه با ویروس‌ها نقش پررنگی دارند. به طور کلی سه مکانیسم افزایش ایمنی، کاهش عفونت مجاری تنفسی فوقانی و کاهش التهاب باعث شده این دارو برای بهبود و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مؤثر باشد.

عصاره سرخارگل حاوی ترکیباتی از جمله آلکالوئیدها، گلیکوپروتئین ها و پلی ساکاریدها است که با ورود به بدن، فعالیت فاگوسیتوزی (بلعیدن عوامل بیماری زا توسط فاگوسیت ها) را افزایش داده و حرکت سلول‌های ایمنی را تسریع می‌کنند. همچنین، این عصاره گیاهی باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون نیز می‌شود. این فرایندها همگی به ایمنی زایی و مبارزه موثرتر با عوامل بیماری زا کمک می‌کند.

گل ختمی و گلبرگ آقطی هر دو خاصیت ضد ویروس دارند و با این خاصیت خود فعالیت ویروس‌ها و باکتری‌های فعال در نواحی مانند سینوس‌ها، گلو و دستگاه گوارش را محدود می‌کنند. این دو گیاه علاوه بر بهبود سینوزیت، با خاصیت ضد التهاب خود باعث کاهش تب، سرفه و گلودرد نیز می‌شوند.

در نتیجه همه، این تاثیراتی که در قرص فیتوکلد در کنار هم قرار گرفته‌اند، به بدن کمک می‌کند سریع‌تر و موثرتر عوامل بیماری زا را نابود کند و با التهاب و عفونت کمتری مواجه شود.

قرص فیتوکلد برای کرونا
تاثیر قرص فیتوکلد برای کرونا

آیا قرص فیتوکلد برای کرونا خوب است؟

همه توضیحاتی که تا به حال گفتیم، برای این بود که بیشتر با این داروی گیاهی آشنا شوید و تاثیرات آن را بهتر درک کنید. حال با توجه به این توضیحات به شما می گوییم که آیا قرص فیتوکلد برای کرونا تاثیری دارد یا خیر؟

در جواب به این سؤال، بهتر است همین ابتدا بگوییم که قرص فیتوکلد برای درمان کرونا تاثیری ندارد. اما با توجه به تاثیری که این دارو برای تقویت سیستم ایمنی و ایمنی زایی در بدن دارد، می‌تواند در دوران ابتلا به بیماری کوید۱۹ و مبارزه با ویروس کرونا به بدن کمک کند. همچنین اگر در طول ابتلا به این بیماری دچار علائمی مانند سرفه خشک، سردرد و تب شدید، احتمالاً مصرف قرص فیتوکلد می‌تواند به کاهش این علائم شما کمک کند.

قرص گیاهی فیتوکلد نیز مانند همه‌ی داروهای گیاهی که توسط پزشکان یا کارشناسان طب سنتی توصیه می‌شود، تنها به عنوان داروی کمکی برای تخفیف علائمی مانند سرفه، سردرد و بی حالی در دوران ابتلا به کرونا کاربرد دارد. توجه کنید که این داروها نمی‌توانند به عنوان گزینه درمانی برای کرونا استفاده شوند.

نحوه مصرف قرص سرماخوردگی گیاهی فیتوکلد

یکی از نکات مثبت این داروی گیاهی این است که هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند از آن استفاده کنند. اما میزان مصرف مجاز برای بازه‌های سنی مختلف، متفاوت است. نحوه مصرف قرص فیتوکلد برای سنین مختلف به صورت زیر است:

  • کودکان ۵ تا ۱۲ سال: روزی ۳ بار و هر بار ۱ عدد قرص
  • بزرگسالان : روزی ۳ بار و هر بار ۲ عدد قرص

بهترین زمان برای مصرف قرص فیتوکلد، قبل از غذا است. زیرا در این زمان، عصاره‌های گیاهی موجود در این قرص، جذب بهتری داشته و تأثیر بهتری بر بهبود علائم شما دارند.

 عوارض قرص فیتوکلد گیاهی

اگر این قرص را به میزان توصیه شده استفاده کنید، عوارضی برای شما نخواهد داشت. اما سوء مصرف آن باعث بی نظمی ضربان قلب می‌شود. همچنین اگر به هرکدام از گیاهان موجود در ترکیبات فیتوکلد حساسیت داشته باشید، ممکن است پس از مصرف علائم زیر را تجربه کنید:

  • عوارض پوستی از جمله اگزما، خارش، کهیر، درماتیت پوستی، آنژیوادم و اریتم
  • عوارض گوارشی (در موارد بسیار نادر) مانند سوزش معده

چه افرادی نباید از فیتوکلد استفاده کنند؟

چون این دارو باعث افزایش ایمنی در بدن می‌شود، افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی می‌شوند، نباید از آن استفاده کنند. همچنین فیتوکلد برای افرادی که به گیاهان دارویی حساسیت دارند و افراد با سابقه آسم و سنگ صفرا نیز مناسب نیست.

قرص فیتوکلد برای درمان کرونا نیست!

ما در این مطلب سعی کردیم با بیانی ساده به این سؤال که آیا قرص فیتوکلد برای کرونا خوب است یا نه؟ پاسخ دهیم. همانطور که در این متن هم مفصل توضیح دادیم، تاثیرات فیتوکلد در بدن برای درمان کرونا تاثیری ندارد. اما می‌توانید از آن برای بهبود علائمی همچون سرفه خشک، سردرد یا تب در دوران ابتلا به این بیماری استفاده کنید.

اگر به دنبال یک راه آسان و سریع برای خرید قرص فیتوکلد یا سایر داروهای ضد سرفه گیاهی هستید، کافی است وارد اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب شوید. زیرا در مفیدطب می‌توانید سفارش خود را در کمتر از یک دقیقه ثبت کنید و در زمان کوتاهی آن را درب منزل تحویل بگیرید.

اگر تجربه‌ای از مصرف قرص فیتوکلد دارید، یا سوالی درباره این قرص ذهنتان را مشغول کرده آن را با ما درمیان بگذارید. ما سؤالات شما را با نظر دکتر داروساز پاسخ می‌دهیم.

خرید سریع فیتوکلد


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره