شربت کوکنار برای کرونا چه تاثیری دارد؟

شربت کوکنار برای کرونا
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

این روزها با توجه به همه گیری بیماری کرونا و شدت علائم این بیماری، پزشکان در کنار مصرف داروهای تجویزی و درمانی، برای کاهش علائم، معمولاً مصرف داروهای گیاهی را نیز توصیه می‌کنند. همانطور که می دانید سرفه و بدن درد شدید یکی از شایع‌ترین علائم بیماری کوید۱۹ است که تحمل آن برای افراد ضعیف بسیار سخت است.

مسکن‌های گیاهی می‌توانند این علائم را کم رنگ‌تر کرده و تحمل بیمار را تا بهبودی کامل افزایش دهد. شربت کوکنار یکی از همین مسکن‌های گیاهی است که اگر دچار بدن درد یا سرفه خشک شده باشید، می‌تواند به شما کمک کند. البته این شربت خواص دیگری هم دارد. اما سؤال اینجاست که آیا شربت کوکنار برای کرونا و در روند درمان آن هم تاثیری دارد؟

اگر شما هم مدتی است که اسم این شربت را از اطرافیان خود یا متصدی داروخانه، برای کاهش علائم کرونا، می‌شنوید، احتمالاً برایتان سؤال شده که واقعاً شربت کوکنار برای کرونا تأثیر دارد؟ یا نه؟ با ما در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب همراه باشید تا پاسخ این سؤال را به شما بدهیم و شما را بیشتر با تأثیر شربت کوکنار در بدن آشنا کنیم.

شربت کوکنار چیست؟

برای اینکه درک درستی از تأثیر شربت کوکنار برای کرونا داشته باشید، بهتر است ابتدا با این شربت و ویژگی‌های آن آشنا شوید.

شربت کوکنار یا همان شربت خشخاش محصولی از شرکت بهساز دارو است. دانه‌های گیاه خشخاش خواص بالقوه زیادی دارند که شرکت بهساز دارو با انجام تحقیقات روی آن‌ها و استاندارد سازی عصاره این گیاه، از خواص اثبات شده آن در این محصول خود بهره برده است.

این شربت گیاهی مواد مغذی زیادی دارد که علاوه بر کمک به ترک اعتیاد به تریاک، در کاهش استرس، افزایش قوای بدن، کاهش سرفه، بهبود مشکلات گوارشی و… تأثیر دارد. در ادامه بیشتر با این تاثیرات آشنا می‌شوید.

ترکیب شربت کوکنار
خشخاش؛ اصلی‌ترین ترکیب شربت کوکنار

ترکیبات شربت گیاهی کوکنار

جالب است بدانید که نام دیگر گیاه خشخاش، کوکنار است. به همین دلیل هم این نام را روی شربت خشخاش بهساز دارو مشاهده می‌کنید. این گیاه مواد مغذی زیادی را در خود جای داده است.  به همین دلیل هم برای مقاصد مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد.

در شربت کوکنار بهساز دارو، هم عصاره پوست کپسول خشخاش و هم عصاره آبی دانه این گیاه وجود دارد. دلیل این ترکیب این است که  علاوه بر دانه این گیاه، پوست خشخاش نیز خواص زیادی دارد.

از جمله مواد مغذی موجود در عصاره پوست و دانه کوکنار می‌توان به ویتامین C و B، فیبرهای نامحلول، آهن، زینک، کلسیم و فسفر اشاره کرد. این ترکیبات علاوه بر تسکین درد، برای کاهش علائم سرماخوردگی، تنظیم ریتم خواب، تقویت استخوان‌ها، بهبود مشکلات جنسی، کاهش استرس و…. مفید و مؤثر هستند.

شربت خشخاش کوکنار برای چی خوب است؟

تا اینجا گفتیم که شربت کوکنار چیست و از چه ترکیباتی تشکیل شده است. مختصری هم درباره خواص این محصول گیاهی گفتیم. اما موضوع مهمی که ما را به جواب سؤال اصلی‌مان می‌رساند، این است که شربت کوکنار چه تاثیراتی در بدن دارد؟ یا بهتر بگوییم چه تاثیراتی در بدن ما می‌گذارد؟

با جواب دادن به این سؤال‌ها می‌توانیم پاسخ به این سؤال که «شربت کوکنار برای کرونا خوب است یا نه؟» را پیدا کنیم.

شربت کوکنار برلی کرونا
کاهش علائم سرماخوردگی با شربت کوکنار

بهبود سرماخوردگی با شربت کوکنار

گیاه خشخاش ریزمغذی‌هایی دارد که در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری زا در بدن نقش پررنگی دارند. ویتامین C و زینک دو تا از فراوان‌ترین ترکیبات موجود در عصاره این گیاه هستند. قبل‌تر از فواید زینک در بدن و نقش آن در ایجاد ایمنی در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری زا زیاد گفته‌ایم. این ماده معدنی در کنار ویتامین C که یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی است، باعث کاهش علائم سرماخوردگی و کوتاه شدن دوره نقاهت این بیماری می‌شود.

زینک و ویتامین C با تأثیر بر کاهش التهاب سینوس‌ها و گلو، افزایش گلبول‌های سفید خون و افزایش تولید آنزیم‌های کشنده ویروس و باکتری در مبارزه با ویروس سرماخوردگی نقش دارند.

از طرفی هم خاصیت مسکن خشخاش با سرکوب مرکز سرفه در سیستم تنفسی باعث کاهش سرفه‌های خشک می‌شود. در نتیجه می توانید از شربت کوکنار به عنوان یک داروی گیاهی ضد سرماخوردگی نیز استفاده کنید.

شربت کوکنار برای کرونا
شربت کرونا برای کاهش استرس و بی خوابی

شربت کوکنار برای خواب بهتر و استرس کمتر

ریزمغذی‌های ضد التهاب و آنتی اکسیدانی که در عصاره گیاه خشخاش وجود دارد، استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهند. این فرایند باعث کاهش ترشح هورمون‌های استرس زا، مانند کورتیزول در بدن شده و التهاب‌های داخلی بدن را کاهش می‌دهد.

اگر استرس و اضطراب مزمن را برای مدتی تجربه کرده باشید، می دانید که چطور می‌تواند خواب را از چشمان شما بگیرد! از این رو استفاده از شربت کوکنار برای کاهش استرس، طبیعتاً در بهبود ریتم خواب و آرامش اعصاب نیز مؤثر خواهد بود.

شربت کوکنار برای تسکین درد
بهبود دردهای شدید با شربت کوکنار

تسکین دردهای موضعی و داخلی با شربت خشخاش کوکنار

افرادی زیادی معتقدند که عصاره خشخاش می‌تواند به عنوان جایگزینی برای مورفین برای تسکین درد استفاده شود! جدا از درست یا غلط بودن این موضوع، این تصور به ما می‌گوید که شربت کوکنار چقدر می‌تواند در کاهش درد مؤثر باشد.

درد شما چه داخلی باشد چه خارجی، شربت خشخاش می‌تواند آن را ساکت کند. ویتامین‌های B، C، زینک و آهن در این فرایند نقش موثری دارند و با کاهش التهاب در نواحی دردناک بدن، درد را کاهش می‌دهند.

شربت کوکنار برای کرونا تاثیری دارد؟

حال که جزئی‌تر و کامل‌تر با تاثیرات شربت کوکنار در بدن آشنا شدید، وقت آن رسیده که به سؤال اصلی متن پاسخ دهیم. شربت کوکنار برای کرونا چه تاثیری دارد؟ این شربت برای درمان کرونا خوب است؟

با توجه به توضیحاتی که در بخش‌های قبل درباره نقش کوکنار و فواید آن برای بدن گفتیم، این شربت می‌تواند در کاهش سرفه خشک، بدن درد و بهبود خواب مؤثر باشد. اگر شما در دوران ابتلا به ویروس کرونا، دچار بیخوابی، بدن درد و سرفه‌های پیاپی شده باشید، مصرف این شربت می‌تواند در تخفیف این علائم و بهبود نسبی انرژی بدن شما مؤثر باشد. اما شربت کوکنار برای کرونا به هیچ وجه اثر درمانی ندارد.

عصاره گیاه خشخاش یا همان کوکنار هرچند می‌تواند علائم بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و احتمالاً کوید۱۹ را در برخی افراد (نه همه افراد) کاهش دهد؛ اما نباید از آن به عنوان گزینه درمانی استفاده کرد. زیرا کمکی به روند درمان کرونا نمی‌کند. شما می‌توانید از این دارو نیز، مانند سایر داروهای گیاهی، به عنوان یک گزینه کمکی برای تخفیف علائم خود استفاده کنید.

شربت کوکنار برای کروتا
تاثیر شربت کوکنار برای کرونا

نحوه مصرف شربت کوکنار

اگر شربت کوکنار را پزشک برایتان تجویز کرده، بهتر است نحوه مصرف نیز توسط پزشک تعیین شود. در غیر این صورت می‌توانید این شربت را طبق دستور زیر مصرف کنید:

افراد ۱۲ تا ۱۸ سال: روزی ۴ بار، هر بار ۵ سی سی

افراد بالای ۱۸ سال: روزی ۴ بار هر بار ۵.۷ سی سی

عوارض جانبی شربت گیاهی کوکنار چیست؟

شربت کوکنار یک شربت گیاهی است که از عصاره استاندارد شده‌ی پوست و دانه گیاه خشخاش به وجود آمده. بنابراین اگر این شربت را به میزان توصیه شده مصرف کنید، عوارضی برای شما نخواهد داشت. اما مصرف بی رویه و سرخود آن عوارضی از جمله سرگیجه، ورم چشم، التهاب پوست، استفراغ یا مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند.

چه افرادی نباید شربت خشخاش کوکنار را مصرف کنند؟

شربت کوکنار نیز مانند هر داروی گیاهی دیگری برای همه افراد جامعه و همه سنین مناسب نیست. مصرف این شربت برای افراد با شرایط زیر ممنوع شده و نباید از آن استفاده کنند:

  • کودکان زیر ۳ سال
  • افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی
  • التهاب لوزالمعده
  • زخم کولون
  • زخم معده
  • هپاتیت
  • پرکاری تیروئید
  • یبوست
  • مادران باردار و شیرده

شربت کوکنار برای کرونا اثر درمانی ندارد!

در این متن شما را بیشتر با فواید گیاه خشخاش و تاثیرات شربت کوکنار در بدن آشنا کردیم. در ادامه هم طبق همین توضیحات گفتیم که شربت کوکنار برای کرونا اثر درمانی ندارد. زیرا فواید این گیاه نیز مانند همه گیاهان دارویی بیشتر روی سلامت عمومی بدن تاثیرگذاشته و نمی‌توان از آن به عنوان یک داروی درمانی برای هیچ بیماری (حتی سرماخوردگی) استفاده کرد. پس اگر به دنبال خرید این شربت هستید، بدانید که تنها برای کاهش علائم بیماری به شما کمک می‌کند و نقشی در روند درمان آن ندارد.

اگر به دنبال یک راه سریع و آسان برای خرید شربت کوکنار یا سایر گیاهان دارویی کمک درمانی هستید، کافی است وارد اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب شوید تا بتوانید محصول مورد نظر خود را در کمتر از یک دقیقه سفارش دهید. مفیدطب سفارش شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست شما می‌رساند.

خرید شربت کوکنار

در نهایت اگر تجربه‌ای در استفاده از شربت کوکنار یا سایر شربت‌های مسکن دارید، یا سوالی درباره این محصول ذهنتان را مشغول کرده است، آن را با ما درمیان بگذارید. ما سؤالات شما را با نظر دکتر داروساز پاسخ می‌دهیم.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره