با رعایت این ۷ نکته در ماه رمضان، سالم‌تر بمانید

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

روزه‌داری معمولا می‌تواند با خیال راحت قابل انجام باشد. گرچه در صورتی که هرگونه مشکلات سلامتی مثل دیابت یا بیماری‌های دیگر داشته باشید و یا در دوران بارداری یا شیردهی باشید، بهتر است حتما با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

همچنین اگر هر گونه دارویی مصرف می‌کنید، قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت نمایید و مطمئن شوید که با مصرف نکردن داروهایتان در طول زمان روزه‌داری، سلامتی شما به خطر نمی‌افتد.

در این مقاله مجله سلامت مفید طب به نکاتی برای سالم‌تر و راحت‌تر سپری کردن روزهای روزه‌داری در ماه رمضان پرداخته‌ایم. با این مطلب همراه باشید.

۱- به بدنتان آبرسانی کنید

حتی اگر خیلی احساس تشنگی نمی‌کنید، سعی کنید چند بار در طول شب مایعات مصرف نمایید. تشنگی سیگنالی است که نشان می‌دهد بدنتان از قبل کم آب شده است. نوشیدنی‌های بدون کافئین را انتخاب کنید زیرا نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌توانند باعث کم آبی (دهیدراته شدن) بدن شوند. به خاطر داشته باشید باز کردن روزه با آب که روشی سنتی نیز می‌باشد، تضمین می‌کند قبل از اینکه به غذا مشغول شوید به بدنتان آبرسانی شده است.

به بدنتان آبرسانی کنید

اما دقت کنید که مقدار زیادی آب در یک نوبت ننوشید. نوشیدن چندین لیتر آب به یکباره، می‌تواند الکترولیت‌های بدن را رقیق کرده و منجر به وضعیتی بالقوه کشنده به نام مسمومیت با آب شود.

۲- تنوع، مزه زندگی است  

در طول شب غذاهای متنوع بخورید. اکنون بیش از هر زمانی بدن شما به تغذیه مناسب برای جبران فشار روزه نیاز دارد. 

غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین بدون چربی، چربی‌های سالم (مانند روغن زیتون)؛ همه این‌ها برای رساندن مواد مغذی مورد نیاز به بدنتان مهم هستند.

۳- مقدار غذایی که در هر وعده می‌خورید مهم است

حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا بدن متوجه شود به مقدار کافی غذا دریافت کرده است. بنابراین در هنگام افطار پرخوری نکنید. با توجه غذا خوردن و دست کشیدن از خوردن هنگامی که گرسنگی برطرف شده، استرس کمتری به بدن وارد می‌کند و نسبت به زمانی که به یکباره مقدار زیادی غذا خورده شود، انرژی بیشتری به شما می‌دهد.

۴- تحرک داشته باشید

گرچه روزه‌داری می‌تواند از لحاظ جسمی طاقت‌فرسا باشد، اما سعی کنید کاملا بی‌تحرک نباشید. اگر معمولا صبح‌ها ورزش می‌کنید، ببینید در صورتی که زمان آن را به شب، بعد از افطار موکول کنید، بدنتان چه حسی خواهد داشت. ورزش سنگین گزینه خوبی برای طول روز نیست چرا که می‌تواند خیلی زود بدنتان را دچار کم آبی کند. به فعالیت‌های کوچک‌تر فکر کنید. پیاده‌روی‌های کوتاه (رفتن به کلاس یا انجام کارها) و یا انجام چند حرکت کششی می‌تواند کمک زیادی به حفظ انرژی در طول روز بکند.

۵- چند راز برای داشتن سحری سالم

اجزاء یک وعده غذایی متعادل در کنار هم به ثبات بیشتر قند خون کمک می‌کنند، که این می‌تواند انرژی خوبی به شما بدهد. چند ماده غذایی که می‌توانید در سحری خود بگنجانید عبارتند از:

  • غلات کامل مانند غلات سبوس‌دار، نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و بلغور جو دوسر
  • میوه‌ها و سبزیجات تازه
  • منابع حاوی پروتئین مانند شیر، ماست، تخم مرغ و مغزها
  • منابع حاوی چربی‌های سالم مانند زیتون و مغزها

غلات کامل مانند نان سبوس دار

علاوه بر نوشیدن آب در سحری، این ترکیبات ساده را نیز امتحان کنید:

  • بلغور جو دوسر آماده شده با شیر کم‌چرب به همراه میوه و مغزها
  • یک کاسه غلات کامل (سبوس‌دار) و شیر کم‌چرب به همراه میوه و مغزها
  • یک تکه نان تست سبوس‌دار، یک تخم مرغ آبپز و یک تکه میوه
  • یک ساندویچ کره بادام‌زمینی با نان سبوس‌دار و یک لیوان شیر کم‌چرب
  • یک موز یا سیب با کره بادام‌زمینی و یک لیوان شیر کم‌چرب
  • یک کاسه سوپ سبزیجات، یک تکه نان سبوس‌دار و یک لیوان شیر کم‌چرب
  • سالاد کوسکوس با گندم کامل و ترکیبی از سبزیجات، روغن زیتون و کنسرو ماهی تن. (کوسکوس غذایی محبوب در بسیاری از کشورهای عربی و شمال آفریقاست.)

۶- کشف کنید چه چیزی برای شما بهتر است

ممکن است مایل باشید بسته به برنامه خوابتان، امتحان کنید که چه زمان‌هایی را برای غذا خوردن انتخاب کنید که انرژیتان را بهتر حفظ نماید.

۷- به احساس بدنتان اعتماد کنید

افراد ممکن است با شیوه غذا خوردن متفاوت از هم احساس بهتری داشته باشند و این موضوع در هر کس به خود آن فرد بستگی دارد. اگر شما در روزه‌داری دچار مشکل هستید و رعایت این نکات کمکی به شما نمی‌کند، با یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید تا توصیه‌های بیشتری مطابق با وضعیتتان در اختیارتان قرار دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله مجله سلامت مفید طب به ۷ نکته برای حفظ تندرستی در ماه رمضان پرداختیم. همان‌طور که در مقاله‌های پیشین ماه رمضان نیز اشاره کردیم، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و سالم که شامل مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد، می‌تواند به سلامتی بیشتر در طول ماه رمضان کمک نماید. برای خواندن نکات بیشتر، می‌توانید مقاله «۵ نکته غذایی مفید برای سلامتی در ماه رمضان» و قسمت‌های اول و دوم مقاله «۳۲ نکته تغذیه‌ای مفید برای سلامتی در ماه رمضان» را مطالعه نمایید.

همچنین در صورت نیاز به مصرف مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی می‌توانید محصول مورد نیاز خود را از طریق سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) سفارش داده و آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.

سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی

در صورت نیاز برای تهیه شربت مولتی ویتامین سیمرغ روی دکمه زیر کلیک کنید.

شربت مولتی ویتامین سیمرغ

منبع: سایت هلث کرنل

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع