پودر روتارین برای کرونا و بهبود اومیکرون اثر دارد؟

اثر روتارین برای کرونا
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ویروس کرونا در مدت بیش از دو سالی که زندگی همه‌ی ما را درگیر خود کرده، توانسته لقب چموش‌ترین ویروس انسانی را به خود اختصاص دهد. زیرا تقریباً هر ۶ ماه شاهد جهش‌ها و سویه‌های جدید این ویروس هستیم. این روزها هم نام سویه‌ی اومیکرون را همه جا می‌شنویم که علائم متفاوتی نسبت به کرونای دلتا دارد. با وجود تفاوت‌های میان علائم ایجاد شده توسط سویه‌های مختلف ویروس کرونا، هنوز سرفه‌های خشک و تحریکات گلو در تمام این سویه‌ها وجود دارد. به همین دلیل هم برای بهبود این علائم و کاهش شدت آن‌ها، مصرف داروهای ضد سرفه گیاهی که در سرماخوردگی نیز به کمک ما می‌آیند، توصیه می‌شود. پودر روتارین یکی از همین داروهاست که در بهبود علائم سرماخوردگی اثر بسیار خوبی دارد.

با توجه به اینکه سویه جدید کرونا یعنی اومیکرون، بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی از جمله سینوس‌ها را درگیر می‌کند، به نظر می‌رسد داروهای ضد سرماخوردگی می‌توانند در بهبود علائم این سویه نیز مؤثر باشد. از این رو در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب به سراغ بررسی اثر روتارین روی کرونا و علائم بیماری کووید-۱۹ رفته‌ایم.

ویژگی‌های پودر چهارتخمه روتارین

اولین قدم برای بررسی اثر روتارین برای کرونا، شناختن ویژگی‌ها و کاربردهای آن است. ویژگی‌های این داروی گیاهی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضد سرفه قوی
  • بهبود گرفتگی صدا
  • کاهش تحریکات گلو
  • باز کردن مجاری تنفسی
  • درمان گلودرد و التهاب گلو
  • بهبود التهاب تارهای صوتی و بم شدن صدا

خرید سریع پودر روتارین

ترکیبات روتارین چیست؟

اگر درباره‌ی روتارین جستجو کرده باشید، به احتمال زیاد نام چهار تخمه روتارین را دیده یا شنیده‌اید. بیشتر افراد فکر می‌کنند این داروی گیاهی از ترکیب مشهور چهار تخمه که از قدیم برای نرم کردن گلو و باز کردن صدا استفاده می‌شده، تولید شده است. در صورتی که اینطور نیست. شرکت قائم دارو برای تولید این محصول ضد سرفه، از خواص دانه‌ی به و سرشاخه‌های هوایی گیاه مرزنجوش بهره برده که اثربخشی بسیار خوبی هم دارد. در ادامه با خواص هرکدام از این گیاهان بیشتر آشنا می‌شویم:

خواص دانه به در پودر روتارین
دانه‌ی به حاوی موسیلاژهایی است که باعث نرم کردم گلو و بهبود گلودرد می‌شوند.

دانه به یا کیدونیا اوبلانگا (Cydonia oblanga)

بیشتر ما تخم به را بخاطر لعاب پرخاصیت آن برای بهبود گلودرد و گرفتگی صدا می‌شناسیم. دانه‌ی به علاوه بر موسیلاژهایی که در لعاب خود دارد، ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهاب نظیر ویتامین C، تانن ها و اسیدهای آلی را نیز درون خود دارد که در کاهش التهاب مجاری تنفسی و بهبود تحریکات گلو نقش دارند.

مرزنجوش (Origanum vulgare)

مرزنجوش نیز از آن دسته گیاهانی است که خواص زیادی برای درمان سرفه، گرفتگی بینی و التهاب سینوس‌ها دارد. این گیاه خواص ضد ویروسی هم دارد و در مبارزه با ویروس آنفولانزا و سرخک به سیستم ایمنی کمک می‌کند. ریزمغذی‌هایی از جمله ویتامین A، ویتامین C و ویتامین B6 در مرزنجوش برای تقویت ایمنی نیز بسیار مؤثر است.

پودر روتارین چه کاربردهایی دارد؟

ترکیب تخم به و عصاره‌ی گیاه مرزنجوش در پودر روتارین خواص زیادی برای ما فراهم کرده‌اند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند این پودر فقط برای باز کردن صدا و گرفتگی صدا کاربرد دارد. در صورتی که پودر روتارین تنها برای بهبود سرفه و رفع التهاب مجاری تنفسی نیز اثربخشی خوبی دارد. در ادامه می گوییم که چگونه این اثرات را در بدن اعمال می‌کند.

اثر روتارین برای درمان سرفه

سرفه در بیماری‌های مختلف (سرماخوردگی، برونشیت، بیماری‌های تنفسی و…) معمولاً دلایل مشخصی دارد. در بیشتر موارد خشکی گلو، تحریکات مداوم گلو، عفونت و التهاب برونش‌ها در ایجاد این عارضه نقش دارد.

خواص روتارین برای سرفه
تخم به و مرزنجوش در پودر روتارین، با کاهش تحریکات گلو و عفونت در حلق، در بهبود سرفه نقش دارند.

در بخش ترکیبات گفتیم که تخم به در لعاب خود مقدار قابل توجهی موسیلاژ دارد. موسیلاژها بهترین ترکیبات برای آرام کردن تحریکات گلو محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند خشکی گلو را بهبود دهد و از سرفه‌های پیاپی ناشی از آن پیشگیری کند.

از طرفی کارواکرول و ویتامین C موجود در مرزنجوش نیز با خاصیت آنتی میکروبیال خود، عفونت ایجاد شده در ناحیه حلق و سینوس‌ها را بهبود می‌دهد. اثربخشی این گیاه برای بهبود سرفه و عفونت برونشیال به قدری است که از آن به عنوان اکسپکتورانت استفاده می‌شود.

خرید سریع پودر روتارین

این اثرات در کنار هم باعث شده پودر روتارین برای درمان سرفه در خانه و بهبود برونشیت عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

روتارین برای باز کردن مجاری تنفسی

در زمان ابتلا به سرماخوردگی یا مشکلات تنفسی، گلودرد و التهاب مجاری تنفسی، به خصوص سینوس‌ها، به سراغ بیشتر ما می‌آید. در این شرایط استفاده از ترکیبات ضد التهاب کمک زیادی به بهبود این علائم بیماری می‌کند.

خواص روتارین برای التهاب سینوس‌ها
ترکیبات ضد التهاب و آنتی باکتریال روتارین به خوبی التهاب سینوس‌ها و عفونت در مجاری تنفسی را بهبود می‌دهد.

هر دو گیاه موجود در پودر روتارین، تخم به و مرزنجوش، حاوی ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی هستند که برای رفع التهاب سینوس‌ها، اثربخشی بسیار خوبی دارند. ویتامین C و تانن ها دو مورد از این ترکیبات ضد التهاب هستند که نه تنها به کاهش التهاب مجاری تنفسی کمک می‌کنند، بلکه از تولید عوامل التهابی نیز جلوگیری می‌کند.

بنابراین مصرف پودر روتارین علاوه بر بهبود التهاب، از بروز مجدد آن نیز در مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند. همچنین این دارو، گزینه‌ی بسیار خوبی برای کاهش علائم سرماخوردگی نیز محسوب می‌شود.

آیا پودر روتارین برای کرونا و اومیکرون خوب و مؤثر است؟

حالا که گفتیم پودر روتارین برای چیست و کاربردهای آن را با جزئیات توضیح دادیم، وقت آن رسیده که ببینیم این داروی ضد سرفه برای علائم کرونا هم اثری دارد یا نه؟

اثرات روتارین برای کرونا
پودر روتارین برای بهبود سرفه خشک و گلودرد ناشی از کرونا می‌تواند موثر باشد.

با توجه به کاربردهای پودر روتارین، این دارو برای بهبود سرفه، کاهش تحریکات گلو، بهبود التهاب مجاری تنفسی و رفع خشکی گلو اثربخشی خوبی دارد. از آنجا این عوارض در طی ابتلا به کووید-۱۹ نیز در بسیاری از افراد دیده شده است، می‌توانیم از خواص روتارین به عنوان یک داروی کمکی برای کاهش شدت این علائم کرونا بهره ببریم.

پودر روتارین را از اینجا بخرید

به احتمال زیاد در زمان ابتلا به سویه اومیکرون اثرات مثبت روتارین برای کرونا بیشتر کارایی داشته باشد. زیرا این سویه از ویروس کرونا بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند و تخم به و مرزنجوش نیز بیشتر در بهبود التهاب گلو و سینوس‌ها، بهبود سرفه و التهاب سینوس‌ها نقش دارند. با این حال باید گفت که این دارو برای درمان کرونا اثری ندارد و حتی ممکن است در همه‌ی افراد به یک اندازه اثربخش نباشد.

نحوه مصرف پودر روتارین برای کرونا

پودر روتارین به صورت ساشه ای تولید می‌شود. برای اثرگذاری کامل این دارو، روزی دو الی سه ساشه از آن را در یک استکان آب جوش ریخته و پس از ده دقیقه (جرعه جرعه) بنوشید.

مصرف روتارین برای چه افرادی ممنوع است؟

با این که پودر روتارین عوارض خاصی ندارد، اما مصرف آن برای برخی افراد در شرایط خاص ممنوع است. این دارو برای افراد با شرایط زیر منع مصرف دارد:

  • افرادی که به هریک از اجزاء تشکیل دهنده‌ی این دارو حساسیت دارند، نباید روتارین را مصرف کنند.
  • از آنجا که هنوز مستندات کافی برای بی خطر بودن گیاهان موجود در روتارین در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد، بهتر است در این دوران مصرف نشود.
  • گیاه مزرنجوش ممکن است ریسک خونریزی را افزایش دهد، بنابراین دو هفته قبل از جراحی از مصرف آن خودداری کنید.

پودر روتارین در بارداری قابل استفاده است؟

خیر؛ زیرا هنوز برای اثبات بی خطر بودن ترکیبات این دارو بررسی‌های کافی انجام نشده است. با این حال شما برای کاهش علائم کرونا می‌توانید از خواص شربت ضد سرفه در بارداری بهره مند شوید.

پودر روتارین برای درمان کرونا کارایی ندارد!

در این مطلب گفتیم که روتارین از چه گیاهانی تشکیل شده و چه خواصی برای بهبود سرفه و گلودرد دارد. این خواص برای کاهش سرفه و التهاب مجاری تنفسی ناشی از کرونا نیز مؤثر خواهد بود. بنابراین پودر روتارین برای کرونا و کاهش شدت علائم تنفسی آن می‌تواند مؤثر باشد؛ اما به هیچ وجه اثرات درمانی برای بیماری کووید-۱۹ ندارد. تنها در صورتی که با ابتلا به کرونا، به خصوص اومیکرون، دچار علائمی از جمله سرفه‌های خشک، تحریکات گلو یا التهاب سینوس‌ها شدید، می‌توانید از خواص روتارین استفاده کنید.

بهترین قرص و شربت ضد سرفه گیاهی را از اینجا بخرید

برای خرید پودر روتارین یا سایر داروهای ضد سرفه گیاهی برای کاهش علائم کرونا، خرید آنلاین دارو از مفیدطب سریع‌ترین راه ممکن است. با ورود به وبسایت یا اپلیکیشن مفیدطب می‌توانید این محصول را در کمتر از یک دقیقه برای خود سفارش دهید و در مدت زمان کوتاهی آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.

اگر سوالی درباره‌ی پودر روتارین و اثرات آن دارید، در بخش نظرات سؤال خود را از ما بپرسید تا با نظر دکتر داروساز به آن پاسخ دهیم. همچنین اگر تجربه‌ی استفاده از پودر روتارین برای کرونا را داشتید، ما کنجکاویم نظر شما درباره‌ی اثر این دارو را نیز بدانیم.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط