آیا شربت سیموسپان برای کرونا و سرفه آن موثر است؟

شربت سیموسپان برای کرونا
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

شربت سیموسپان یک داروی کاملا گیاهیست که در ضد سرفه و خلط آور است. سیموسپان اثر نرم کنندگی گلو را دارد و می‌تواند باعث خارج شدن عفونت از گلو شود. با شیوع بیشتر کرونا و سویه جدید آن امیکرون، سوالات زیادی درباره شربت سیموسپان و اثر آن برای کرونا پرسیده می‌شود. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که شربت سیموسپان برای کرونا چه تاثیری می‌تواند داشته باشد و آیا اصلا کاربردی دارد؟ سپس نحوه مصرف و احتیاطات مصرف این شربت گیاهی را بررسی خواهیم کرد.

با این مقاله مجله سلامت مفیدطب همراه باشید.

علل بروز سرفه

قبل از این که به بررسی شربت سیموسپان برای کرونا بپردازیم، به چند دلیل درگیری دستگاه تنفس تحتانی و بروز سرفه اشاره می‌کنیم.

بیماری‌های مختلفی ممکن است دستگاه تنفس تحتانی را درگیر کنند. شایع‌ترین این بیماری‌ها عبارتند از:

  • آسم: ممکن است به دنبال حساسیت ایجاد شود یا برخی افراد به صورت ژنتیکی مستعد آن باشند.
  • بیماری انسدادی مجاری هوایی COPD: بیماری مزمن است و به دنبال تماس طولانی مدت با گرد و خاک، آرد یا مصرف طولانی مدت سیگار ایجاد میشود.
  • برونشیت مزمن و آمفیزم
  • پنومونی و عفونت‌های التهابی دستگاه تنفسی
  • سیستیک فیبروزیس

این بیماری‌ها ممکن است علایم مختلفی از جمله تنگی نفس، عطسه و درد قفسه سینه ایجاد کنند.

شایع‌ترین علامت مشکل تنفسی که در بین بسیاری از این بیماری‌ها نیز مشترک است، سرفه است.

سرفه‌‌ای که بیش از دو هفته طول کشیده باشد، سرفه مزمن گفته میشود.

سرفه ممکن است تنها علامتی باشد که بیمار تجربه می‌کند. ممکن هم هست که در کنار سرفه، علائم حساسیت مثل آبریزش بینی یا علامت عفونت مثل تب وجود داشته باشد.

دلایل سرفه و دیگر علائم
ممکن است در کنار سرفه، علائم حساسیت مثل آبریزش بینی یا علامت عفونت مثل تب وجود داشته باشد.

دلایل دیگر سرفه

گاهی اوقات ممکن است سرفه به علت مصرف برخی داروها مثل داروهای فشار خون کاپتوپریل ایجاد بشود. در این صورت با اینکه داروهای ضدسرفه می‌توانند موثر باشند، اما درمان اصلی مراجعه به پزشک و تعویض دارو است.

همچنین ممکن است سرفه به علت حساسیت به وجود آمده باشد. در اینصورت درمان اصلی پرهیز از ماده حساسیت زا و مصرف داروهای ضد حساسیت است.

درمان سرفه چیست؟

در تمام موارد موارد ذکر شده در کنار درمان اصلی، داروهای ضد سرفه نیز مصرف میشوند. در بسیاری موارد، پزشکان استفاده از اَشکال دارویی مایع را برای کنترل سرفه مناسب‌تر میدانند چون این داروها با عبور از گلو و با تماس مستقیم و موضعی با محل درگیری و ااتهاب، می‌توانند اثر بهتری در تسکین سرفه داشته باشند.

همچنین با اینکه داروهای شیمیایی ضد سرفه زیادی در دسترس هستند، اما گاهی بهتر است به خاطر دلایلی مثل عوارض داروهای شیمیایی یا تداخل آنها با داروهای دیگر بیمار، بیمار حتی‌الامکان از داروهای ضد سرفه گیاهی استفاده کند. در سرفه ناشی از کرونا نیز می‌توان از این ترکیبات بهره برد، اما بهتر است برای بررسی دقیقتر اثر شربت سیموسپان برای کرونا، ابتدا گیاهان تشکیل دهنده آن را بررسی کنیم.

خرید شربت سیموسپان از مفیدطب

داروی گیاهی برای سرفه

در بین ترکیبات گیاهی، گیاهان بسیاری از دیرباز در قالب دمنوش، بخور، چای و… به عنوان ضدسرفه تهیه و استفاده می‌شده‌اند. با پیشرفت علم، طب مدرن نیز با توجه به این گیاهان، اثرات ضدسرفه بسیاری از آنها را با مطالعات مولکولی و بالینی، بررسی و سنجش کرده است.

برخی از این گیاهان پرمصرف برای کنترل سرفه، عشقه و آویشن هستند. در ادامه به بررسی این گیاهان در درمان سرفه می‌پردازیم.

پیچک

پیچک یا عشقه، از گذشته‌ها در اشکال دارویی سنتی خوراکی و موضعی استفاده می‌شده است. مصرف پیچک در گذشته به صورت خوراکی در مواردی مثل عفونت‌های تنفسی، مشکلات کبد و طحال و به صورت موضعی در التهابات پوستی، انواع زخم، سلولیت ‌و دردهای مفصلی استفاده می‌شد.
امروزه مصرف اصلی برگ پیچک، در تسکین سرفه است.

میتوانید یک قاشق مرباخوری از برگ خشک عشقه را در یک چهارم فنجان آب جوش به مدت ده دقیقه دم کنید و روزی سه مرتبه از این دمنوش برای بهبود سرفه‌های خشک و خلط دار استفاده کنید.

با این حال شربت‌های حاوی عصاره پیچک مانند سیموسپان، اثر قوی‌تری از برگ خشک پیچک، در کنترل سرفه دارند.

پیچک پروسپان برای سرفه
امروزه مصرف اصلی برگ پیچک، در تسکین سرفه است.

آویشن

کمتر کسی است که از اثر فوق‌العاده آویشن در گلو درد، سرفه و سرماخوردگی چیزی نداند. ترکیبات موثره آویشن از قوی‌ترین ضدالتهاب‌های گیاهی هستند که تا به حال شناخته شده‌اند. چیزی که این مواد را منحصر به فرد می‌کند، اثر بالقوه‌ی آنتی‌بیوتیکی آن‌هاست. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مواد موثره‌ی آویشن، می‌توانند برابر سویه‌های مختلف قارچ، باکتری و ویروس عمل بکنند.

این اثرات را بگذارید کنار، از فواید دیگر آویشن، خواص ضد اسپاسم و ضد گرفتگی تیمول (ماده موثره اصلی آویشن) و تاثیر آن در کاهش کلی التهاب به عنوان یک آنتی‌اکسیدان گیاهی در دسترس و قویست!

این خصوصیات باعث استفاده گسترده از آویشن در اشکال مختلف دارویی شده است، از جمله اشکال خوراکی مایع مثل دمنوش و شربت.

مطالعات بالینی نشان داده‌اند که استفاده از آویشن در کنار گیاهان ضد سرفه دیگر، مثل پیچک می‌تواند باعث افزایش قدرت سرفه‌ها و کنده شدن خلط بیشتر از مجاری تنفسی کمک کند.

همچنین آویشن در کنار پیچک می‌تواند به کاهش حملات سرفه و التهاب و زخم ناشی از سرفه‌های مکرر خشک کمک کند.

به اضافه، ترکیب این دو گیاه در کنار هم به مدت ده روز، توانسته است در مطالعات یالینی، باعث کاهش مدت درگیری بیمار و کاهش شدت بیماری التهابی ریه یه طور کلی بشود.

آویشن سیموسپان برای سرفه
مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مواد موثره‌ی آویشن، می‌توانند برابر سویه‌های مختلف قارچ، باکتری و ویروس عمل بکنند.

شاید علاقه‌مند باشید درباره «خواص آویشن» بیشتر بدانید. (روی اسم مقاله بزنید)

عسل

عسل بهترین انتخاب برای کمک به کاهش سرفه‌ها مخصوصا سرفه‌های شبانه و مخصوصا سرفه‌های شبانه کودکان است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند مصرف عسل به تنهایی یا در کنار ترکیبات دیگر، به عنوان ضد سرفه در اطفال، توانسته است در حد برخی داروهای شیمیایی ضد سرفه مثل دکسترومتورفان موثر باشد.

همچنین در سرفه‌های بزرگسالان که مدتی بعد از بهبود عفونت تنفسی، طول کشیده و مزمن شده، مصرف عسل در کنار گیاهان ضد سرفه، می‌تواند یک انتخاب موثر و مناسب باشد.

عسل سیموسپان برای سرفه
عسل بهترین انتخاب برای کمک به کاهش سرفه‌ها مخصوصا سرفه‌های شبانه است.

معرفی شربت سیموسپان برای کرونا و سرفه

شربت سیموسپان ترکیبی هوشمندانه از آویشن، پیچک، عسل و مقداری ویتامین سی است که می‌تواند از طریق مکانیسم‌های مختلف به کاهش سرفه‌های خشک و خلط‌دار، کاهش گلو درد و التهاب مجاری تنفسی کمک بکند.

خرید شربت سیموسپان از مفیدطب

میزان ترکیبات در هر پنج سی سی سیموسپان براساس نتایج مطالعات بالینی تنظیم شده‌است، به طوری که دوز‌ موثر آن برای بزرگسالان، پنج سی سی، سه بار در روز تنظیم بشود. مصرف سیموسپان در کودکان بالای دو سال نیز بلامانع و موثر است.

مصرف سیموسپان تا ده روز بدون هیچ عارضه‌ جانبی قابل ذکری، میتواند ادامه پیدا کند. حال به این می‌رسیم که چگونه شربت سیموسپان برای کرونا تاثیرگذار است؟

آیا شربت سیموسپان برای کرونا موثر است؟

سیموسپان به دلیل داشتن اثرات ضد اسپاسم و ریلکس کنندگی عضلات گلو و حلق، اثرات خلط آور و ضد سرفه، معمولا می‌تواند در سرفه ناشی از عوامل مختلف استفاده بشود از جمله سرماخوردگی، سرفه‌های حساسیتی، سرفه‌های ناشی از عفونت باکتری مثل پنومونی، آنفولانزا و کرونا.

از طرفی پژوهش‌های بالینی نشان داده‌اند که مصرف سیموسپان می‌تواند در مشکلات ریوی مزمن، مثل برونشیت حاد کودکان، با افزایش ظرفیت تنفسی و کاهش سرفه، به عنوان یک درمان کمکی بی‌خطر در نظر گرفته شود.

خرید شربت سیموسپان

شربت سیموسپان فاقد هرگونه رنگ و طعم دهنده مصنوعی است و کاملا به صورت طبیعی فرآوری شده است.

یا توجه به اینکه شربت‌های پیچک و آویشن معمولا طعم تلخی دارند، برای تولید و فرمولاسیون سیموسپان، از عسل و اسانس لیمو استفاده شده، که مصرف این شربت را برای کودکان و بزرگسالان، خوشایند می‌کند.

ممکن است علاقه‌مند باشید: راهکارهای درمان خلط گلو

نحوه مصرف شربت سیموسپان

نحوه مصرف شربت سیموسپان برای کرونا و دیگر شرایط ذکر شده، به این گونه است که کودکان بالای دو سال و بزرگسالان می‌توانند طبق دستور مربوطه روی بسته بندی از سیموسپان استفاده کنند:

  • کودکان ۲ تا ۵ سال: ۳ میلی لیتر ۳ بار در روز
  • کودکان ۶ تا ۱۱ سال: ۵ میلی لیتر ۳ بار در روز
  • بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال: ۶ میلی لیتر ۳ بار در روز

قبل از مصرف سیموسپان را به خوبی تکان دهید.

ممکن است در ته ظرف مقداری رسوب مشاهده کنید که طبیعی است و بخاطر وجود ترکیبات گیاهی در محصول است. بعد از هم خوردن مناسب ترکیبات و حل شدن رسوب احتمالی، می‌توانید سیموسپان را مستقیم میل کنید یا درصورت تمایل، دوز مصرفی را در مقداری مایع (ترجیحا آب ولرم) حل و نوش جان کنید.

شربت سیموسپان
قبل از مصرف سیموسپان را به خوبی تکان دهید.

عوارض سیموسپان

همانطور که ذکر شد، عوارض جانبی پروسپان به حداقل میزان ممکن رسیده است. درصورتی که سابقه حساسیت به پیچک ندارید میتوانید با اطمینان خاطر از شربت سیموسپان برای کرونا و شرایط دیگر ذکر شده، استفاده کنید.

تنها عارضه جانبی که با احتمال بسیار کم ممکن است با مصرف فرآورده های پیچک رخ بدهد، سردرد خفیف است. همچنین افرادی که به آویشن یا عسل حساسیت دارند، بهتر است از مصرف سیموسپان خودداری کنند.

اطلاعات کامل مصرف سیموسپان در صفحه مربوط به محصول در داروخانه آنلاین مفیدطب:

خرید شربت سیموسپان

سوالات متداول درباره سیموسپان

تا چه مدت می‌توانم مصرف شربت سیموسپان را ادامه دهم؟

مصرف پروسپان را با خیال راحت تا ده روز ادامه دهید. درصورت عدم بهبودی بعد از ده روز یا تشدید سرفه یا بروز تب یا تنگی نفس، جهت دریافت درمان دقیق و مناسب تر یه پزشک مراجعه کنید چون ممکن است دچار عفونت یا مشکل دیگری شده باشید.

درصورتی که پزشک صلاح بداند می‌توانید مصرف سیموسپان را زمان طولانی‌تری برای کنترل انواع سرفه مزمن ادامه دهید.

انقضای سیموسپان چقدر است؟

سیموسپان تا یک ماه بعد از باز شدن قابل استفاده است و میتوانید از باقیمانده آن تا یک ماه نگهداری کرده و در صورت نیاز مجدد، مصرف کنید.

نحوه نگهداری سیموسپان چگونه است؟

بهتر است سیموسپان بعد از باز شدن در یخچال نگهداری شود.

جمع بندی

در این مقاله درباره علل بروز سرفه که شامل مواردی مثل بیماری‌های درگیر کننده دستگاه تنفس تحتانی (مثلا کووید-۱۹) است، صحبت کردیم. سپس با معرفی ترکیبات گیاهی ضد سرفه، به این سوال پاسخ دادیم که آیا مصرف شربت سیموسپان برای کرونا باعث بهبود سرفه می‌شود یا نه. در نهایت به نحوه مصرف، احتیاطات مصرف سیموسپان و سوالات متداول درباره این شربت ضد سرفه و خلط آور پرداختیم.

هر سوال دیگری که درباره سیموسپان یا هر کدام از محصولات دیگر داروخانه آنلاین مفیدطب دارید، در صفحه آن محصول بپرسید تا متخصصین ما به آن‌ها پاسخ دهند. همچنین نظرات یا سوالات خود درباره این نوشته را در قسمت نظرات ثبت کنید.

انواع شربت گیاهی ضد سرفه در داروخانه آنلاین مفیدطب قابل مشاهده و خریداریست. شما می‌توانید با خرید اینترنتی دارو، در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید.

خرید انواع شربت گیاهی ضد سرفه و سرماخوردگی


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره