حساسیت فصلی چیست؟ درمان حساسیت فصلی بهار

درمان حساسیت فصلی بهار
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آلرژی یا حساسیتی (رینیت آلرژیک) که در یک فصل خاص اتفاق می‌افتد معمولا به عنوان حساسیت فصلی یا تب یونجه شناخته می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی علائم حساسیت بهاری و درمان حساسیت فصلی بهار می‌پردازیم. همچنین نکاتی را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا معرفی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

حساسیت فصلی چیست؟

حساسیت فصلی یا تب یونجه هنگامی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک آلرژن یا عامل حساسیت زای موجود در فضای بیرون مانند گرده گیاهان، واکنشی بیش از حد نشان می‌دهد. آلرژن باعث واکنش آلرژیک می‌شود. آلرژن ماده‌ای است که یک پاسخ ایمنی غیر طبیعی ایجاد می‌کند که در آن بدن با تهدیدی که احساس کرده (با وجود بی ضرر بودن) مبارزه می‌کند. 

رایج‌ترین عوامل حساسیت زا، گرده‌های گیاهانی از جمله درخت‌ها و علف‌ها هستند که توسط باد گرده افشانی می‌کنند. گرده های ناشی از گرده افشانی توسط حشرات بسیار سنگین هستند و مدت طولانی در هوا نمی‌مانند. بنابراین احتمال کمتری دارد که واکنش آلرژیک را تحریک کنند. 

افرادی که در ماه‌های زمستان از علائم حساسیت در امان هستند، معمولا از فرارسیدن وقت بهار وحشت دارند. به دلیل آن که بهار یعنی پخش شدن ناگهانی گرده از درخت‌ها، علف‌ها و گیاهان؛ که این می‌تواند حساسیت فصلی بهار را در آنان تحریک کند.

در ادامه به بررسی علائم حساسیت بهاری و درمان حساسیت فصلی بهار می‌پردازیم.

علائم حساسیت بهاری

علائم حساسیت بهاری عبارتند از:

  • عطسه
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • خارش و آبریزش چشم‌ها
  • خارش دهان یا گلو
  • خس خس سینه
  • سرفه
  • دشواری تنفس
  • تنگی سینه

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) به‌ویژه کودکان و نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله در مقابل این حساسیت آسیب پذیر هستند. علاوه بر این، آلرژی فصلی می‌تواند بروز یا شدت علائم تنفسی را در کودکان و بزرگسالان مبتلا به آسم افزایش دهد.

علائم حساسیت بهاری
از جمله علائم حساسیت بهاری می‌توان به عطسه، آبریزش بینی و سرفه اشاره کرد.

تشخیص حساسیت فصلی بهار

قبل از درمان حساسیت فصلی بهار، نیاز به تشخیص آن است. بسیاری از افراد برای تایید اینکه عطسه‌ها و آبریزش چشمی که هنگام روییدن اولین جوانه‌های بهار تجربه می‌کنند مربوط به حساسیت فصلی است، نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. یا احتمالا اگر به پزشک مراجعه کنند و علائم خود را بگویند، پزشک برای تشخیص نیازی به آزمایش ندارد.

با توجه به مواردی که در این مطلب عنوان می‌شود، اگر علائم حساسیت با وجود اقدامات درمانی همچنان ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید تا سایر دلایل علائمتان (مخصوصا اگر مشکلات تنفسی دارید) را بررسی کند.

افرادی که آلرژی شدید دارند ممکن است لازم باشد به متخصص آلرژی ارجاع داده شوند تا آلرژن‌های آن‌ها را تشخیص دهد و در صورت نیاز برای آن‌ها داروهایی برای کاهش پاسخ ایمنی تجویز نماید.

درمان حساسیت فصلی بهار

برای درمان حساسیت فصلی بهار معمولا از داروهایی برای کاهش علائم آلرژی فصلی یا کاهش پاسخ ایمنی بدن به آلرژن‌های موجود در هوا استفاده می‌شود. این داروها عبارتند از:

  • آنتی هیستامین‌های خوراکی: این داروها با سرکوب هیستامین اثر می‌گذارند. هیستامین یک ماده شیمیایی تولید شده توسط بدن است که باعث ایجاد علائم حساسیت می‌شود.
  • داروهای ضد احتقان بینی: این داروها در قالب خوراکی، اسپری و قطره بینی موجود هستند. داروهای ضد احتقان بینی با تنگ کردن عروق خونی بینی باعث ایجاد تسکین کوتاه مدت می‌شوند.
  • اسپری های استروئیدی بینی: نحوه عملکرد این داروها برای درمان حساسیت فصلی بهار، کاهش تورم و تولید مخاط در مجرای بینی است.
  • قطره های چشم: این قطره‌ها برای درمان علائم چشمی آلرژی استفاده می‌شوند. قطره‌های موجود به دو دسته تقسیم میشوند: قطره های بدون نسخه با اثر کوتاه مدت که حاوی یک ضد احتقان موضعی هستند و قطره های تجویزی که حاوی ترکیب یک آنتی هیستامین با یک مهارکننده ماست‌سل هستند.

شما می‌توانید برای تهیه اسپری سینول اس گیاه اسانس از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید اسپری سینول اس

اسپری سینول اس گیاه اسانس یک اسپری بینی عالی برای آلرژی است و به کسانی که دچار حساسیت‌های فصلی یا سینوزیت می‌شوند، بسیار کمک می‌کند.

درمان حساسیت فصلی بهار
برای درمان حساسیت فصلی بهار معمولا از داروهایی برای کاهش علائم آلرژی فصلی یا کاهش پاسخ ایمنی بدن به آلرژن‌های موجود در هوا استفاده می‌شود.

پیشگیری از حساسیت بهاری

با وجود اینکه راه‌های زیادی برای پرهیز کامل از آلرژن‌ها در بهار وجود ندارد، می‌توانید با انجام اقداماتی، قرار گرفتن در معرض این مواد حساسیت زا را به حداقل برسانید. این اقدامات عبارتند از:

  • وضعیت تعداد گرده‌های گیاهان را از طریق چک کردن پیش بینی وضع هوا بررسی کنید.
  • در صورتی که میزان گرده‌ها زیاد بود از خانه بیرون نروید و اگر لازم است، وقتی این میزان کمتر است از خانه خارج شوید.
  • از یک تصفیه کننده هوا با فیلتر هپا (HEPA) استفاده کنید. این تصفیه کننده‌ها برای حذف ذرات معلق در هوا طراحی شده‌اند. پنجره‌ها را بسته نگه دارید و در صورت نیاز از تهویه مطبوع استفاده کنید.
  • هنگام رانندگی شیشه‌های ماشین را بالا بدهید و از تهویه مطبوع استفاده کنید.
  • مرتب گردگیری کنید و جارو برقی بکشید. جاروبرقی‌های سازگار با حیوانات خانگی (Pet-friendly) اغلب بهترین عملکرد را در مکیدن گرده و سایر مواد حساسیت زا مانند شوره دارند.
  • قبل از خواب دوش بگیرید. هنگامی که بیرون هستید بدن و مو می‌توانند به مقدار قابل توجهی گرده آلوده شوند. همچنین لباس‌هایی را که بیرون می‌پوشید در اسرع وقت بشویید.
  • لباس ها را خارج از خانه خشک نکنید. گرده می‌تواند به راحتی در الیاف لباس بنشیند و هنگامی که لباس را می‌پوشید علائم ایجاد کند.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی علائم و روش‌های درمان حساسیت فصلی بهار پرداختیم. همان‌طور که گفته شد آلرژی یا حساسیتی که در یک فصل خاص اتفاق بیفتد معمولا به عنوان حساسیت فصلی یا تب یونجه شناخته می‌شود. شایع‌ترین ماده حساسیت زا در بهار گرده گیاهان است. 

شما می‌توانید برای تهیه اسپری بینی برای حساسیت (اسپری آلرگل) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید اسپری بینی برای حساسیت

منابع: سایت‌های verywellhealth و  healthline


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

درمان حساسیت فصلی در طب سنتی

با انواع اسپری بینی و کاربرد آن‌ها آشنا شوید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع