گوگرد چیست؟ این ماده مفید چگونه به درمان آکنه کمک می‌کند؟

صابون گوگرد
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

در بازار محصولات و راه‌حل‌های زیادی برای درمان آکنه وجود دارد. اگر به دنبال یک روش خلاقانه برای حل این مسئله هستید،  احتمالا باید با بوی نامطبوع گوگرد یا سولفور مواجه شوید. گوگرد به این دلیل در درمان آکنه کاربرد دارد که مستقیما بر دو مورد از سه علت اصلی آکنه تاثیر می‌گذارد. این موضوع باعث می‌شود در پوست‌های حساس و چرب، با این درمان نتیجه بهتری حاصل شود. این دو نوع پوست اغلب بسیار حساس هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

اما از آنجایی که گوگرد ماده‌ای ملایم و خشک کننده است، می‌تواند برای این پوست‌ها مفید باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به گوگرد و نحوه استفاده از آن برای درمان آکنه و لکه‌های ایجاد شده توسط آن می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گوگرد چیست؟

گوگرد یا سولفور ماده‌ای است که با بوی تند و شکل پودری سفید رنگ شناخته می‌شود. همچنین گوگرد خالص در مواد معدنی مانند نمک‌های اپسوم یا گچ یافت می‌شود. گوگرد را می‌توان به ترکیباتی مانند اسید سولفوریک، سولفیدها و سولفات تبدیل نمود. استفاده از این ترکیبات در شامپوها و کودها متداول است. 

شواهد کمی برای تایید تاثیر گوگرد در درمان آکنه موجود است. بنابراین ادعاها درباره این مسئله از نظر علمی اثبات نشده‌اند. اما با توجه به شواهد و مدارک گفتاری جمع آوری شده در طول زمان، خواص طبیعی گوگرد باعث می‌شود این ماده شانس زیادی در مقابله با آکنه داشته باشد. همچنین می‌توان از این ماده برای از بین بردن جای تیره آکنه استفاده کرد.

قبل از شروع استفاده از گوگرد لازم است بدانید گوگرد چیست، چگونه به مقابله با آکنه کمک می‌کند و چه نوع محصولاتی (برای مثال صابون گوگرد و یا ماسک) برای بهره بردن از این خاصیت گوگرد موجود هستند.

نکات اصلی که تا کنون درباره گوگرد می‌دانیم عبارتند از:

  • گوگرد یا سولفور، یک عنصر مشترک در تشکیل اسید سولفوریک است و به فراوانی وجود دارد.
  • با وجود اینکه گوگرد سال‌هاست برای درمان آکنه استفاده می‌شود، شواهد کمی برای حمایت از تاثیر آن در درمان آکنه وجود دارد.
  • گوگرد با کاهش باکتری‌هایی که منجر به آکنه می‌شوند، با آکنه مقابله می‌کند. همچنین سلول‌های مرده پوست و چربی اضافه آن را از بین می‌برد.
  • پوست‌های چرب و حساس بیشترین بهره را از گوگرد می‌برند.
  • همچنان تحقیقات درباره اینکه گوگرد چگونه یک درمان مؤثر برای درمان جای تیره آکنه است، ادامه دارد.
  • هنگامی که از گوگرد همراه با برنامه کامل درمان آکنه استفاده شود، مؤثرتر است.
  • محصولات گوگردی مختلفی مانند فوم، ماسک و صابون وجود دارند.
  • گوگرد می‌تواند برای درمان آکنه استفاده شود و یا به صورت مکمل برای درمان بیماری‌های دیگر به کار رود.

فایده گوگرد برای آکنه

با وجود اینکه شواهد معینی تاثیر گوگرد را در درمان آکنه تایید نمی‌کند، این ماده دارای خواصی است که باعث می‌شود به عنوان یک ماده درمانی عمل کند. 

سه عامل برای آکنه وجود دارد: 

  • باکتری
  • التهاب
  • سبوم یا چربی پوست

گوگرد با دو مورد از این عوامل مقابله می‌کند. جوش‌های سر سیاه و سر سفید هنگامی به وجود می‌آیند که التهاب روی پوست وجود دارد و منافذ پوست را با سبوم و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌کند. 

گوگرد چگونه بر آکنه تاثیر می‌گذارد؟
گوگرد به پاکسازی سبوم یا چربی اضافه و همچنین حذف سلول‌های مرده پوست کمک کرده و به این وسیله به صورت بالقوه از انسداد منافذ پوست جلوگیری می‌کند.

کیست‌ها، جوش‌های چرکی و سفت دانه‌ها هنگامی ایجاد می‌شوند که پوست ملتهب شود و باکتری‌های ایجاد کننده آکنه، زیر سطح پوست به دام افتاده باشند. استفاده از گوگرد در درمان جوش‌های سر سیاه و سر سفید و جلوگیری از جوش‌های چرکی متداول است؛ اما راه موثری برای درمان جوش‌های چرکی نیست.

اگر جوش‌های سر سیاه دارید، استفاده از گوگرد را در نظر بگیرید چرا که به عنوان یک عامل خشک کننده عمل می‌کند. هر چند پاکسازی گسترده پوست می‌تواند باعث التهاب و سوزش شده و در نتیجه منجر به آکنه بیشتر شود. 

گوگرد به پاکسازی سبوم یا چربی اضافه و همچنین حذف سلول‌های مرده پوست کمک کرده و به این وسیله به صورت بالقوه از انسداد منافذ پوست جلوگیری می‌کند. همچنین گوگرد یک عامل مهارگر باکتری یا باکتریواستاتیک است که این ویژگی باعث می‌شود این ماده توانایی جلوگیری از جوش‌های چرکی را داشته باشد. گوگرد به جای از بین بردن باکتری‌ها از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند.

این مسئله تعداد آن‌ها را محدود می‌کند و تشکیل جوش‌های چرکی را کاهش می‌دهد. مشخص نیست که گوگرد چطور چنین تاثیری دارد اما به هر حال باعث ایجاد چنین اثری می‌شود. التهاب، محرکی برای آکنه است که گوگرد آن را از بین نمی‌برد؛ اما در برخی از محصولات از ترکیب گوگرد و یک عامل ضد التهاب برای درمان آکنه استفاده می‌شود. نتایجی استثنائی برای پوست‌های چرب و حساس مشاهده شده است.

گوگرد برای پوست‌های چرب و حساس

پوست‌های چرب و حساس از گوگرد به دلیل خاصیت خشک کنندگی آن خوبی بهره می‌برند.  گرچه می‌توان گفت که گوگرد یک عامل خشک کننده است، اما مانند سایر محصولات آکنه، یک عامل تهاجمی محسوب نمی‌شود.

محصولات شستشوی صورت (facewash) مخصوص آکنه و حاوی گوگرد یا ماسک گوگرد، در صورتی که هفته‌ای یک بار استفاده شوند، می‌توانند به شما برای داشتن پوستی تمیز کمک کنند، بدون اینکه سوزش و قرمزی ایجاد نمایند. برای حصول بهترین نتیجه، از یک مرطوب کننده ملایم مخصوص آکنه استفاده کنید.

در پوست‌های چرب به راحتی جوش‌های سر سیاه و سر سفید ایجاد می‌شود. به این دلیل که چربی اضافی زیر پوست می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند. درمان‌هایی که به منظور کاهش التهاب یا از بین بردن باکتری‌ها وجود دارند، نمی‌توانند به خوبی روی پوست‌های چرب اثر بگذارند؛ زیرا این محصولات، به خاطر چربی اضافه پوست نمی‌توانند به خوبی از آن عبور کنند. 

از طرف دیگر گوگرد می‌تواند چربی پوست را پاک کند. صرف نظر از نوع پوستتان، قبل از مصرف هر گونه محصول مخصوص آکنه باید آن را تست کنید. هنگامی که می‌خواهید از یک محصول حاوی گوگرد استفاده کنید نیز مقدار کمی از آن را روی پوست بازو امتحان کنید و اجازه دهید مدت زمان توصیه شده برای تست آن بگذرد. اگر پوست شما دچار خارش، قرمزی یا سوزش شد، به آرامی آن را بشویید و از مصرف آن محصول خودداری کنید. 

گوگرد برای جای آکنه

همان‌طور که اشاره شد، شواهد مشخصی در مورد نحوه عملکرد گوگرد برای آکنه نداریم. این موضوع درباره اثر گوگرد در کاهش جای آکنه (scars) هم وجود دارد. با این حال، گوگرد می‌تواند از طریق ویژگی لایه برداری‌اش به صاف شدن پوست کمک کند.

در بسیاری از افراد بعد از درمان آکنه یا جوش‌های چرکی لکه‌هایی روی پوست می‌ماند. به این حالت هیپرپیگمانتاسیون می‌گویند. این لکه‌های تیره می‌توانند تا چند ماه در افرادی که پوست روشن دارند و تا چند سال در افرادی که پوست تیره دارند، باقی بمانند.

گوگرد برای کاهش جای آکنه
گوگرد می‌تواند از طریق ویژگی لایه برداری‌اش به صاف شدن پوست کمک کند.

اگرچه محصولات روشن کننده می‌توانند هیپرپیگمانتاسیون تیره پوست را کاهش دهند، اما همچنین می‌توانند لکه‌های روشن به وجود بیاورند و جای لکه‌های تیره آکنه را تیره‌تر کنند. گوگرد می‌تواند در این مورد کمک کند. چرا که سلول‌های مرده پوست را برطرف می‌کند و باعث رشد سلول‌های جدید می‌شود و مثل اکثر روشن کننده‌های پوست خشن نیست. 

استفاده از گوگرد در کنار برنامه درمانی آکنه

درمانی که پزشک برایتان تجویز کرده کنار نگذارید زیرا شواهدی مبنی بر اینکه  گوگرد یک راه حل اولیه است وجود ندارد. در عوض، می‌توانید از آن در کنار برنامه درمانی خود استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. یک برنامه درمانی خوب، پوست را پاکسازی، درمان و مرطوب می‌کند.

پاکسازی پوست باعث جلوگیری از مسدود شدن منافذ آن می‌شود. همچنین می‌تواند با این کار به حذف چربی اضافی پوست که می‌تواند از عملکرد صحیح درمان مورد استفاده‌تان جلوگیری کند، کمک نماید. این درمان‌ها پوست شما را خشک و زمخت می‌کنند. به همین دلیل باید از مرطوب کننده استفاده کنید. در غیر این صورت، پوست خشک شده و این مسئله منجر به ایجاد آکنه بیشتر می‌شود.

طریقه استفاده از گوگرد برای پوست

بسیاری از محصولات وجود دارند که در آن‌ها از گوگرد استفاده می‌شود. بنابراین ممکن است برایتان سوال باشد که کدام یک از آن‌ها بهتر است. در اینجا سه مورد از متداول‌ترین گزینه‌ها را معرفی می‌کنیم: 

  • صابون گوگرد
  • ماسک گوگرد و رس
  • کرم موضعی گوگرد

صابون گوگرد برای آکنه

این محصول برای پوست‌های چرب و حساس، بسته به دفعات استفاده از آن، به خوبی عمل می‌کند. اگر پوست چرب دارید، اغلب با پوستی چرب از خواب بیدار می‌شوید که در طول روز نیز چربی بیشتری در آن تولید می‌شود. هنگامی که صبح صورت خود را با صابون گوگرد بشویید، چربی آن کم می‌شود و هنگامی که قبل از خواب این کار را انجام دهید منافذ آن در طول شب تمیز خواهد بود.

بیش از دو بار در روز صورت خود را نشویید حتی اگر همچنان پوستتان چرب باشد. چرا که این کار به صورت بالقوه می‌تواند منجر به آکنه بیشتر شود. اگر برای پوست حساس دو بار در روز از صابون گوگرد استفاده کنید، تحریک می‌شود. بنابراین در صورتی که پوست حساسی دارید، فقط یک بار در روز از این صابون استفاده کنید.

اگر پوست شما به خوبی به آن واکنش نشان داد، دو بار در روز از آن استفاده کنید. اما اگر پوست زبر و خشن شد، در اول روز از یک محصول شستشوی صورت مرطوب کننده و شب از صابون گوگرد استفاده کنید.

صابون گوگرد را از کجا بخریم؟

شما می‌توانید برای تهیه صابون گوگرد گل سیتو (بهبود آکنه و جوش) از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید صابون گوگرد

ماسک گوگرد و رس

افرادی که پوست چرب دارند می‌توانند از ماسک گوگرد و رس استفاده کنند. این محصول اجازه می‌دهد گوگرد مدت بیشتری روی پوست بماند و چربی بیشتری را حذف کند. هنگامی که گوگرد با رس ترکیب می‌شود، پتانسیل بیشتری برای این کار پیدا می‌کند، زیرا خاک رس نیز پوست را خشک می‌کند.

از این محصول یک بار در هفته استفاده کنید. قبل از استفاده از این ماسک روی پوست حساس، کمی از آن را روی بازوی خود امتحان کنید. اگر پوست شما ترکیبی از دو نوع چرب و حساس است، هم می‌توانید ماسک را روی کل صورت بزنید و هم اینکه فقط آن را برای قسمت‌های چرب به کار ببرید. 

قبل از استفاده از ماسک گوگرد، از یک محصول شستشوی صورت استفاده کنید. پوست را به خوبی با یک حوله تمیز، خشک کنید و ماسک را روی صورت قرار دهید. در قسمت چشم‌ها، ابروها و دهان از ماسک استفاده نکنید.

ماسک گوگرد و رس
افرادی که پوست چرب دارند می‌توانند از ماسک گوگرد و رس استفاده کنند.

برای استفاده از ماسک، طبق دستورالعمل محصول عمل کنید. وقتی زمان مورد نظر به پایان رسید، ماسک را با ملایمت از صورت خود بشویید. از خراشیدن سطح پوست خودداری کنید، زیرا این کار باعث تحریک بیشتر پوست می‌شود. 

شما می‌توانید برای تهیه ماسک سبوما آردن (رفع جوش و جلوگیری از ایجاد آن) که در ترکیبات آن از گوگرد و خاک رس نیز استفاده شده است، از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید ماسک سبوما آردن

در ترکیبات این ماسک از مواد دیگری مانند عصاره‌های چای سبز و آویشن و همچنین اکسید روی نیز استفاده شده است.

کرم موضعی گوگرد

این درمان با موارد بالا متفاوت است، زیرا هدف آن کاهش جوش‌های چرکی روی پوست است. اگر از قبل جوش چرکی داشته باشید، گوگرد کمکی نمی‌کند. بلکه در صورت استفاده از صابون گوگرد، این ماده فقط می‌تواند از ایجاد جوش‌های بیشتر جلوگیری کند.

اما اگر جوش‌های سرسیاه و سر سفید دارید، از یک کرم موضعی گوگرد استفاده کنید. مقداری از این کرم را روی پوست بمالید و قبل از خواب آن را بشویید. از این درمان موضعی فقط یک بار در روز استفاده کنید تا از خشکی پوست جلوگیری شود.

شما می‌توانید برای تهیه کرم ضد جوش الی ژن (جوش‌های سرسیاه و سرسفید) از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کرم ضد جوش الی ژن

در ترکیبات این محصول از گوگرد، عصاره شیرین بیان و عصاره آلوئه ورا نیز استفاده شده است.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به تعریف گوگرد و تاثیر آن بر روی آکنه پرداختیم. همچنین انواع محصولات متداول از جمله صابون گوگرد را برای بهره بردن از خواص این ماده معرفی کردیم.

درمان آکنه می‌تواند بسیار خسته کننده و طولانی باشد، زیرا تاثیر بیشتر محصولات فوری نبوده و گوگرد نیز از این قاعده مستثنی نیست. حتی ممکن است ایجاد تاثیر گوگرد در مقایسه با سایر محصولات مدت بیشتری طول بکشد، زیرا گوگرد ماده‌ای ملایم است.

بنابراین در کنار این ماده از یک برنامه درمانی برای آکنه استفاده کنید و در صورتی که بعد از ۶ هفته به کار بردن درمان، تاثیری مشاهده نکردید، دوباره به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید. 

شما می‌توانید برای تهیه محصولات درمان آکنه از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید محصولات درمان آکنه

منبع: سایت Vitagene

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره