سلامتی بدن با قرص یونی زینک
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

یونی زینک یک مکمل موثر در تامین ویتامین‌های گروه B، تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت پوست، مو و ناخن است که ترکیبات آن در جدول روی جعبه محصول درج شده است؛ قرص یونی زینک (Uni Zinc) حاوی ۱۵ میلی گرم زینک عنصری و ویتامین‌های گروه B و C می باشد. با مجله سلامت مفید طب و دکتر ضحا مرتضوی همراه باشید تا نحوه مصرف و اثرات این قرص را به اطلاعتان برسانیم.

فواید قرص یونی زینک

اگر فردی دچار کمبود زینک باشد، سیستم ایمنی او ضعیف شده و نمی‌تواند به خوبی در مقابل برخی از بیماری‌ها مقاومت کند. مصرف زینک بخصوص به همراه ویتامین C سبب درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و کاهش تعداد دفعات ابتلا و طول دروه درمان می‌شود.

اگر زینک به همراه داروهای درمان اکنه مصرف گردد، در مدت ۸ هفته می‌تواند تعداد ضایعات و دانه‌های آکنه را کم کند. این دارو همچنین می‌تواند در بهبود سوختگی‌ها و زخم‌ها نقش موثری ایفا نماید. یکی از علایم کمبود زینک در بدن اینست که زخم‌ها به سرعت طبیعی مداوا نمی‌شوند در نتیجه مصرف این دارو می تواند این کمبود را جبران کند.

درمان ریزش مو با یونی زینک

مصرف یونی زینک در برخی از افرادی که به دلیل عدم تامین زینک کافی از طریق رژیم غذایی و کمبود زینک، دچار ریزش مو شده‌اند می‌تواند موثر واقع شود. زینک مکانیزم مشابهی با داروی فیناستراید که از آن به منظور درمان ریزش موی ژنتیکی، شایع‌ترین ریزش مو در آقایان و خانم‌ها، استفاده می‌شود، دارد.

افرادی که کمبود زینک دارند تمایلی به غذا خوردن نداشته و اشتهای آنها کاهش پیدا می‌کند. مصرف زینک در افرادی که بی‌اشتهایی عصبی دارند، نه تنها به بازگشت اشتها آنها کمک می‌کند بلکه می‌تواند در خلق و خوی آنها نیز تاثیر گذاشته و سبب کاهش علائم افسردگی شود.

طبق مطالعات انجام شده در مورد ویتامین‌های گروه B، مصرف این ترکیبات می‌تواند سبب افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزن شود. البته این تاثیرات در افرادی که کمبود این ویتامین را دارند مشاهده می‌شود و افرادی که از طریق رژیم غذایی خود زینک کافی دریافت می‌کنند نباید چنین انتظاری را از این دارو داشته باشند.

طریقه مصرف

معمولا توصیه می‌شود که روزانه یک عدد قرص یونی زینک به همراه وعده اصلی غذا مصرف شود. این دارو را با فاصله از پروتئین‌هایی مثل شیر و غلات و سویا و فیبرهای غذایی مصرف کنید.

تداخل دارویی یونی زینک

تداخلات این دارو روی جعبه آن درج شده است. همچنین می‌توانید در توضیحات یونی زینک در سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی این تداخلات را بخوانید. در مصرف همزمان یونی زینک با این داروها لازم است احتیاط شود.

عوارض مصرف یونی زینک

  • برخی از علائم گوارشی خفیف از عوارض این دارو است که معمولا پس از گذشت مدتی از مصرف یونی زینک این عوارض کاهش می‌یابد؛ مصرف زینک بعد از غذا این عوارض را به حداقل می‌رساند.
  • تغییر رنگ ادرار به دلیل رنگ این دارو و یا به دلیل دفع برخی ویتامین‌های گروه B در ادرار می‌‌‌‌‌باشد و جایی برای نگرانی ندارد.

هشدارهای مصرفی

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی بایستی با مشورت پزشک صورت گیرد.

ویدئو معرفی یونی زینک

شما می تواند توضیحات خانم دکتر ضحا مرتضوی را در مورد این محصول بی‌نظیر در ویدئو زیر مشاهده کنید:

سخن پایانی

مصرف یونی زینک می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت پوست و مو گردد و به درمان بی اشتهایی فرد کمک کند. شما می‌توانید سولات خود را در خصوص نحوه مصرف این دارو در صفحه قرص یونی زینک لیبرتی سوئیس در داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) با ما در میان بگذارید تا به آن‌ها پاسخ دهیم.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

38 دیدگاه دربارهٔ «قرص یونی زینک (Uni Zinc) و تاثیرات بی نظیر آن در بدن»

  1. درود وقت شما به خیر.۱۵ سالم هست مشکل ریزش مو و پوست و ندارم اما دکتر همینجوری برام نوشته.سوال اول اینکه با مصرف این قرص کم خونی درمان میشه؟سوال دوم اینکه چه قدر فاصله بین این قرص و خوردن شیر و لبنیات باشه؟مصرف همزمان این قرص با ویتامین d3 مشکلی داره؟تشکر.

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، خیر قرص یونی زینک محتوی زینک و ویتامین های گروه ب می باشد لذا در رفع علایم کم خونی تاثیری ندارد.
      رعایت فاصله ۲ساعته را با فراورده های دیگر مد نظر قرار دهید.
      با ویتامین د۳ تداخلی ندارد ویتامین د۳را بعد از وعده غذایی اصلی(ناهار)میل نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام خسته نباشید
    من ریزش شدید مو دارم و روزانه یک عدد قرص فولیکوژن و یونی زینک با فاصله زمانی سه چهار ساعته مصرف میکنم
    و حس میکنم یکم ریزش‌مو هام شدید تر هم شده
    خواستم بدونم مصرف این دارو ها همزمان با هم مشکلی داره؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام مصرف یونی زینک و فولیکوژن در یک روز، به دلیل افزایش دوز زینک دریافتی ممکن است سبب یبوست شود. غیر از این، مصرف این دو محصول در یک روز مشکلی ایجاد نمی کند و مانعی ندارد.
      درباره اینکه حس میکنید مصرف مکمل برای رفع ریزش مویتان کافی نبوده: باید دید علت ریزش مو در شما چه بوده. ممکن است مشکلات هورمونی یا تیروئیدی عامل ریزش موی شما باشد که در این صورت باید درمان شوید و مصرف مکمل به تنهایی، فایده ندارد.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

      1. مصرف این قرص در اثر عوارض خودارضایی پیشنهاد میشه؟ من ریزش مو دارم در اثر این کار و قصد ترکشو دارم اما میخوام بدونم با مصرف این قرص بهبود پیدا میکنم؟

        1. دکتر مهلا دهقانپور

          باسلام، قرص چنانچه ریزش موی شما ناشی از کمبود ریز مغذی هایی مانند زینک، بیوتین، و … باشد قرص یونی زینک می تواند در کاهش ریزش مو موثر واقع گردد.
          با احترام دکتر داروساز

  3. ابوالفضل قلی پور

    سلام وقت بخیر بنده ۳ساله چاق شدم و الان حدود یک سال هستش که وزنم ثابته چاق سفت هستم و چاق پفکی نیستم مثلا دست هام و پاهام استاندارد و رگهاشون زده بیرون نفخ شکمی شدید و چربی پهلو دارم لطف میکنید اگه راهنمایی کنید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام بهتر است ابتدا یک چکاپ انجام دهید تا مطمئن شوید مشکلاتی مانند کمکاری تیروئید ندارید. در وهله بعدی، مهمترین اقدام برای کاهش وزن، داشتن رژیم غذایی اصولی و ورزش منظم است. در کنار این اقدامات اصلی، می توانید از داروهای لاغری گیاهی مانند کپسول اسلیم مکس هم برای تسریع کاهش وزن کمک بگیرید. لطفا قبل از مصرف موارد هشدار را در صفحه محصول مطالعه کنید.
      برای رفع نفخ، می توانید از کپسول کولمیگان استفاده کنید.
      با احترام دکتر داروساز

  4. سلام خیلی تمایل ب بدنی پر و چاق دارم
    انواع گیاه داروی و قرص خوردم اما هیچ
    قرص و مکمل بدون بازگشت برا چاقی چ چیزیو پیشنهاد میدید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      چاقی و لاغری تا حد زیادی تابع ژنتیک است. جدا از آن، وزن تابع کالری دریافتی از غذا نیز هست. برای چاق شدن باید غذای پرکالری استفاده کنید. ورزش های عضله سازی هم می توانند به برجسته شدن عضلات بدن کمک کنند. راه دیگری برای چاقی یا پر به نظر رسیدن وجود ندارد.
      هیچ قرص و مکمل و روشی هم نیست که برگشت نداشته باشد. شما اگر کالری دریافتی تان از کالری مصرفی تان کمتر شود، دوباره وزن از دست می دهید.
      ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

  5. سلام وقت بخیر
    من۱۸سالمه و ریزش مو دارم
    اگه بخوام مکمل یونی زینک و شربت آرژی پلاس برای بلندی قدم و قرص فولیکوژن رو در یک دوره زمانی باهم مصرف کنم مشگلی پیش نمیاد؟
    تداخل دارویی نداره؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام همزمانی دوره مصرف فولیکوژن، یونی زینک و آرژی پلاس توصیه نمی شود چرا که می تواند منجر به دریافت مقدار بیش از نیاز مواد معدنی و ویتامین ها شود. شما می توانید برای رفع ریزش مو از فولیکوژن و برای تقویت رشد قدی از قرص ال آرژینین ۵۰۰ (روزی یک عدد) استفاده کنید. ضمنا برای رشد قدی مناسب، از مصرف سه واحد لبنیات در روز غافل نشوید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام معمولا در سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی رشد قدی کامل و متوقف می شود. با توجه به اینکه شما هنوز ۱۸ سال دارید، می توانید افزایش قد داشته باشید. برای تقویت رشد قدی استفاده از زینک و آرژنین موثر است. بر همین اساس پیشنهاد میکنم از شربت آرژی پلاس استفاده کنید. ضمنا برای داشتن حداکثر رشد قدی، گنجاندن میزان کافی لبنیات در رژیم غذایی نیز ضروری است (معادل روزانه ۳ واحد شیر).
      اگر لبنیات کافی میل نمی کنید می توانید برای تامین کلسیم از سافت ژل کلسیم باریویتال استفاده کنید.
      با احترام دکتر داروساز

  6. سلام خسته نباشید وقتتون بخیر
    من ماینوکسیدیل خارجی ۶ونیم درصد مصرف میکنم و با خوردن یونی زینک بعد از ۱۰ روز ریزش موهام خیلی بیشتر شد و مجبور شدم مصرفشو قطع کنم خواستم بدونم چه علتی داره ممنونم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      دوست عزیز امکان ندارد که یونی زینک ریزش مو را بیشتر کند. اما ماینوکسیدیل در ابتدای مصرف سبب ریزش مو می شود. با ادامه مصرف ماینوکسیدیل، شاهد رویش مجدد موهای ریخته شده خواهید بود.
      با احترام، دکتر داروساز

      1. سلام
        برای ریزش‌ مو میشه یونی زینک رو همراه با فولیکوژن مصرف کرد؟
        من روزانه از هرکدوم یکی میخورم با فاصله زمانی سه چهار ساعته اما ریزش موم متوقف نشده و حس میکنم بدتر هم شده

        1. دکتر نفیسه کیامنش

          با سلام مصرف یونی زینک و فولیکوژن در یک روز، به دلیل افزایش دوز زینک دریافتی ممکن است سبب یبوست شود. غیر از این، مصرف این دو محصول در یک روز مشکلی ایجاد نمی کند و مانعی ندارد.
          درباره اینکه حس میکنید مصرف مکمل برای رفع ریزش مویتان کافی نبوده: باید دید علت ریزش مو در شما چه بوده. ممکن است مشکلات هورمونی یا تیروئیدی عامل ریزش موی شما باشد که در این صورت باید درمان شوید و مصرف مکمل به تنهایی، فایده ندارد.
          ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام مصرف قرص یونی زینک به افراد کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی شود. پسر ۱۳ یا ۱۴ ساله می تواند از کپسول زینک پلاس مخصوص کودکان استفاده کند. لینک محصول:
      https://www.mofidteb.com/product/4393
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز با عبور از سن بلوغ صفحات رشد استخوان ها بسته می شوند و دیگر رشد قدی نداریم. با این حال، تا قبل از بلوغ می توان با مصرف ترکیباتی مثل زینک و آرژنین رشد را تقویت کرد. شربت آرژی پلاس محتوی این دو ماده است و برای تقویت رشد قدی پیش از بلوغ توصیه می شود:
      https://www.mofidteb.com/product/5814
      با احترام دکتر داروساز

  7. سلام . بنده کاشت مو انجام دادم و دکترم ۴ بسته یونی زینک ۶۰ عددی یعنی برای ۸ ماه رو تجویز کرده. میخواستم بدونم این مقدار برای بدن زیاد نیست؟ ممکنه در بلند مدت عوارضی داشته باشه؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام یونی زینک فاقد هرگونه ماده مضر است و مصرف طولانی مدت آن مشکلی ایجاد نمی کند.
      با احترام دکتر داروساز

  8. سلام خسته نباشید
    می خواستم بدونم اشکالی نداره برای اینکه قرص یونی زینک رو روزی دوبار مصرف کنم یکی موقع ناهار و دیگری بعد شام؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام میزان مصرف قرص یونی زینک روزی یک عدد می باشد. مصرف مقادیر بیشتر از آن توصیه نمی شود چرا که فایده ای ندارد و می تواند سبب دریافت دوز بیش از حد مواد مغذی و بروز مشکلاتی مثل یبوست گردد.
      با احترام دکتر داروساز

  9. تجربه من
    بعد ازینکه کرونا گرفتم و ریزش شدید مو داشتم قرص یونی زینک رو خریدم یکم روی ریزش مو تاثیر داشت. برای من اشتهام خوب شد چون کم خوراک هستم
    ولی تاثیر خیلی خوب و جالبش این بود که بعد از سه چهار هفته متوجه شدم چقدر مثبت نگرتر شدم و روی خلق و خوم اثر خیلی خوبی داشت

  10. سلام، برای ریزش موهام بعد از دو بسته دارم نتیجه میگیرم خواستم بدونم برای بسته سوم آیا نیازی هست فاصله بیاندازم یا نه همینجور ادامه بدم؟ البته من ۲ساعت بعد از غذا میخورم شنیدم میگن تاثیرش بهتره؟

    1. با سلام
      مصرف دو ساعت بعد غذا خوب است.
      تا ۳-۶ ماه می‌توانید مدام استفاده کنید و مشکلی ندارد.

      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

  11. سلام من آزمایش کلی دادم البته دکترمم متخصص نبود برای ریزش موهام ازمایش کلی دادم بهم گفت که زینکت خوبه ب من فقط قرص ویتامین Dدادش بهم‌گفت کمبود اب داره بدنت اب زیاد بخور الان یونی زینکو خودم خریدم تازه شروع کردم ب مصرف میخام بدونم ضرر نداره؟مشکلی برام پیش نمیاد؟روزانه یدونه میخورم.چون قبلا میخوردم خودم موهام زود رشد میکرد ریزش نداشتم نمیدونم ادامه بدم ب خوردنش یا خیر لطفا راهنماییم کنید

    1. با سلام
      میزان زینک در آزمایشها سنجیده نمی‌شود چون توزیع بافتی آن به صورت دقیق قابل اندازه گیری نیست. پزشک با توجه به شرایط شما تشخیص میدهد که ممکن است کمبود زینک داشته باشید یا نه. میتوانید از یونی زینک برای سه ماه استفاده کنید، البته حتما قرص ویتامین د که برایتان تجویز شده را هم مصرف کنید

      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

    1. با سلام
      خیر. تفاوت در میزان بروز عارضه گوارشی است که با موارد خارجی کمتر است.

      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

    1. با سلام
      به غیر از خانم های باردار و شیرده، افراد دارای بیماری و کسانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند بقیه افراد سالم و بالغ، تامین زینک آقایان روزانه ۱۱ میلی‌گرم و بانوان روزانه ۸ میلی‌گرم چه از طریق تغذیه و یا مکمل لازم است. توصیه می‌شود بعد از مدتی تغذیه غنی جایگزین مکمل شود. البته اگر دچار کمبود زینک هستید پزشک باید مقدار و مدت مصرف زینک را تجویز کند. مصرف خودسرانه میزان نامتعادل زینک در طولانی مدت می‌تواند عوارضی مانند کمبود مس داشته باشد. با این وجود با توجه به اینکه صد در صد محتوی زینک در مکمل های زینک جذب نمی‌شود مصرف یک عدد روزانه یا هر چند روز یک عدد یونی زینک مشکلی ندارد.

      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره