شربت آسماویت برای چیست
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

شربت آسماویت یکی از مکمل های غذایی محبوب برای تامین بخش زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این شربت در تقویت قدرت دستگاه تنفسی تاثیر ویژه‌ای داشته و برای سلامت عمومی بدن مفید واقع می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به این موضوع می‌پردازیم که شربت آسماویت برای چیست و ترکیبات آن چه خواصی دارند. همچنین در انتها با نحوه مصرف این شربت پر کاربرد آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

شربت آسماویت چیست؟

شربت آسماویت (Asmavit) یک مکمل غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن به علاوه برخی از مواد مغذی مهم دیگر است. این محصول تأثیرات خوبی در تقویت قدرت تنفسی و کاهش علائم ناشی از بیماری‌ها و عفونت‌های دستگاه تنفسی دارد. شربت آسماویت ویتابیوتیکس برای کمک به سلامت عمومی بدن تولید شده است و برای کودکان و بزرگسالان قابل استفاده است. بعد از آشنایی با ترکیبات این محصول محبوب و خواص هر کدام در بخش بعدی، به طور دقیقتر به این می‌پردازیم که شربت آسماویت برای چیست.

خرید شربت آسماویت

ترکیبات شربت آسماویت

شربت آسماویت حاوی ویتامین‌های مهمی مثل ویتامین A، ویتامین E، برخی از ویتامین‌های گروه B و… و مواد معدنی ضروری مانند آهن، سلنیوم، منیزیم و… است. این محصول حاوی یک اسید آمینه مهم به نام لیزین یا لایزین (L-Lysine) نیز می‌باشد.

شربت آسماویت ویتابیوتیکس همچنین حاوی بیوفلاونوئیدهای مرکبات است. این مواد به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی عمل کرده و با از بین بردن رادیکال های آزاد به محافظت از بدن و نیز تقویت قدرت تنفسی در کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند.

در جدول زیر ترکیبات شربت آسماویت به همراه مقدار آن ها به ازای ۱۰ میلی لیتر (۲ قاشق مرباخوری) و خواص مهم هر کدام را مشاهده می‌کنید.

EC%

*NRV

Av. Per

۱۰ml

Nutritional Information
۵۶ ۱۵۰۰IU Vitamin A
۵۰۰ ۲۵μg Vitamin D (as D3 1000 IU)
۵۶ ۱۰mg Vitamin E
۲۷۳ ۳mg Thiamine (Vitamin B1)
۱۰۷ ۱.۵mg Vitamin B6
۷۱ ۱mg Riboflavin (Vitamin B2)
۱۰۰ ۲۰۰μg Folic Acid
۱۰۰ ۲.۵μg Vitamin B12
۵۰ ۴۰mg Vitamin C
۶۲ ۱۰mg Niacin
۸۳ ۵mg Pantothenic Acid
۳۶ ۵mg Iron
۱۳ ۵۰mg Magnesium
۲۵ ۰.۵mg Manganese
۷۳ ۴۰μg Selenium
۲۵mg L-Lysine
۱۰mg Citrus Bioflavonoids
*NRV- Nutrient Reference Value*

mg-milligram, μg-microgram, IU-International Unit

مهمترین خواص ترکیبات آسماویت برای بدن

  • ویتامین A برای سلامت بینایی، سیستم ایمنی، توانایی تولید مثل و رشد و نمو بدن ماده ای ضروری است. این ویتامین به عملکرد نرمال قلب، ریه و اندام های دیگر نیز کمک می‌کند.
  • ویتامین D برای سلامت استخوان ها، ماهیچه ها، سیستم ایمنی، و ارتباط بین مغز و بقیه بدن مهم است.
  • ویتامین E به حفاظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند.
  • ویتامین B1 به بدن برای پردازش کربوهیدرات‌ها و برخی از پروتئین‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین وجود آن برای تولید انرژی در بدن لازم است.
  • ویتامین B6 به متابولیسم و سیستم ایمنی کمک می‌کند و همچنین به توسعه مغز نوزادان کمک می‌نماید.
  • ویتامین B2 به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند. این ویتامین همچنین به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌نماید.
  • فولیک اسید به جلوگیری از نواقص مادرزادی کمک می‌کند. همچنین این ماده برای سلامتی قلب و نمو سلول (cell development) مهم است.
  • ویتامین B12 به بدن برای ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.
  • ویتامین C به حفاظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت می‌نماید به بدن در ساخت کلاژن کمک می‌کند.
  • ویتامین B3 به هضم غذا و ساخت کلسترول کمک می‌کند.
  • ویتامین B5 به تبدیل کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی به انرژی کمک می‌کند.
  • آهن برای گلبول‌های قرمز و بسیاری از آنزیم‌ها مورد نیاز بدن است.
  • منیزیم به سلامت ضربان قلب، عملکرد عصب و ماهیچه و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند.
  • منگنز به شکل‌گیری استخوان‌ها و ساخت برخی آنزیم‌ها کمک می‌کند.
  • سلنیوم از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. به کنترل هورمون تیروئید کمک می‌نماید.
  • لیزین یک آمینو اسید ضروری است که بدن نمی‌تواند آن را تولید کند بنابراین باید از طریق غذا تامین شود. این ماده به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند، نقش مهمی در سیستم ایمنی داشته و نیز در ایجاد کلاژن و در نتیجه سلامت استخوان‌ها، پوست، تاندون ها و غضروف‌ها مهم است.
  • بیوفلاونوئیدهای مرکبات ترکیبات آنتی اکسیدان بسیار قوی هستند و در درمان عفونت‌های حاد تنفسی، آنفولانزا و سرماخوردگی مفید واقع می‌شوند.

کاربردها و خواص شربت آسماویت

در جواب به سوال شربت آسماویت برای چیست می‌توان یک پاسخ بسیار خلاصه و ساده داد: شربت آسماویت برای سلامت عمومی بدن مفید است. اما در ادامه به طور دقیق‌تر به این سوال پاسخ می‌دهیم، به خصوص با تکیه بر این که در بخش قبل مقدمه نسبتا خوبی از خواص هر کدام از محتویات این شربت مفید ذکر کردیم.

آسماویت برای تقویت قدرت تنفسی

اگر بخواهیم شاخص ترین کاربرد آسماویت را در پاسخ به سوال شربت آسماویت برای چیست نام ببریم، شاید اشاره به خواص استثنائی این شربت برای سلامت دستگاه تنفس و تقویت آن بهترین گزینه باشد. در واقع شربت asmavit با داشتن چندین ماده موثر در تقویت قدرت تنفسی، به خصوص در هنگام وجود التهاب و عفونت های حاد تنفسی، سرماخوردگی و آنفولانزا نقش مفیدی را ایفا می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که سطح ویتامین D در افرادی که مکرراً به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند، بسیار پایین است. بنابراین شربت آسماویت با داشتن این ویتامین مهم، بدن را در برابر این دسته از بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

از طرفی بیوفلاونوئیدهای مرکبات در ترکیبات آسماویت مزیت ویژه‌ای به این شربت داده‌اند، چرا که این مواد به همراه ویتامین C به افزایش گردش خون و رفع انقباضات نای، نایژه و مجاری دستگاه تنفسی می‌شوند.

به علاوه، مطالعات نشان داده‌اند که حضور فولیک اسید در کنار ویتامین B12 می‌تواند باعث کاهش عفونت‌های تنفسی به خصوص در اطفال بین ۶ تا ۳۰ ماهه شود.

به طور کلی، طبق پژوهش‌های مختلف، بسیاری از ترکیبات دیگر شربت آسماویت نیز می‌توانند در حفظ سلامت دستگاه تنفسی و ریه موثر باشند.

شربت آسماویت برای تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص مهم شربت آسماویت، اثرات مثبت آن در سلامت سیستم ایمنی بدن است.

به طور کلی ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین C، فولیک اسید، آهن و سلنیوم همگی در حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا می‌کنند. این ویتامین ها و مواد معدنی با مقدار خوبی (ذکر شده در جدول بخش قبل) در ترکیبات شربت آسماویت گنجانده شده‌اند.

به علاوه همه این موارد، بیوفلاونوئیدهای مرکبات که در آسماویت وجود دارند، در کنار ویتامین C میتوانند اثر تقویت کنندگی ویتامین C را در سیستم ایمنی بدن افزایش دهند. همچنین اسید آمینه لیزین که در شربت آسماویت وجود دارد، می‌تواند اثر خوبی بر تقویت سیستم ایمنی بگذارد.

آسماویت برای سرفه و سرماخوردگی

یکی دیگر از پاسخ‌ها به سوال شربت آسماویت برای چیست تاثیرات مثبت این محصول در بهبود سرفه و سرماخوردگی است. همانطور که در بخش های قبل ذکر کردیم، آسماویت با داشتن مواد مغذی بسیار مفید برای دستگاه تنفس و سیستم ایمنی بدن، می‌تواند در درمان بیماری‌های تنفسی نقش موثری ایفا کند. سرماخوردگی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به عنوان مثال‌هایی دیگر از ترکیبات موثر شربت آسماویت برای سرماخوردگی، می‌توان به ویتامین C اشاره کرد. این ویتامین در کاهش علائم سرماخوردگی مفید است. از طرفی ویتامین‌های E و A حفظ سلامت ریه موثر بوده و ویتامین D نیز با تقویت سیستم ایمنی، همگی به توانایی بدن در مقابله با این بیماری می‌افزایند.

شربت آسماویت برای اشتها

کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند باعث کاهش اشتها و کاهش وزن شود؛ بنابراین اگر فردی، چه از میان کودکان و چه بزرگسالان، کمبود این ویتامین‌های خاص را داشته باشد و در اثر آن به کاهش اشتها و وزن دچار شده باشد، با برطرف کردن آن کمبودها از طریق مصرف مکمل‌های ویتامینی یا اشباع رژیم‌غذایی می‌تواند به بهبود اشتها و افزایش وزن خود کمک کند.

شربت آسماویت با تامین چند ویتامین مهم از گروه B و ویتامین D به بازگرداندن اشتها در کودکان و بزرگسالان دارای کمبود کمک می‌کند و به دنبال آن می‌تواند به افزایش وزن بینجامد. (در صورتی که افزایش اشتها مطلوب شما نیست و نمی‌خواهید وزن اضافه کنید، می‌توانید در پی افزایش اشتهای خود، مواد غذایی کم کالری و سبزیجات فراوان مصرف کنید تا آسماویت تاثیر چاق کننده در شما نداشته باشد.)

خرید شربت آسماویت ویتابیوتیکس

نحوه مصرف شربت آسماویت

حال که به سوال شربت آسماویت برای چیست پاسخ دادیم، خوب است با ذکر نحوه مصرف و موارد مهم دیگر مربوط به آن، مانند تداخلات دارویی، این مطلب را کامل‌تر کنیم. نحوه مصرف شربت آسماویت با اولویت بالاتر طبق نظر پزشک تعیین می‌شود؛ در غیر این صورت، بر اساس گروه سنی مقدار مصرف به ترتیب زیر است (۱ قاشق مرباخوری معادل ۵ میلی لیتر می‌باشد):

  • کودکان ۱ تا ۴ سال: ۱ قاشق مرباخوری ۲ بار در روز
  • کودکان بالای ۴ سال: ۱ قاشق مرباخوری ۳ بار در روز
  • بزرگسالان: ۲ قاشق مرباخوری ۲ بار در  روز

دقت کنید که قبل از مصرف شربت آسماویت حتما باید شربت را تکان دهید.

توصیه می‌کنیم که شربت آسماویت را با فاصله از نوشیدنی‌های داغ مانند چای یا قهوه مصرف کنید. به علاوه سعی کنید زمان مصرف آن با زمان مصرف غلات، لبنیات، شیر و فیبرهای غذایی مقداری فاصله داشته ‌باشد.

تداخلات دارویی

از جمله داروهایی که آسماویت با آن‌ها تداخل دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای اسید معده
  • داروی لوودوپا
  • برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها
  • برخی از داروهای قند خون
  • برخی از داروهای فشارخون

به طور کلی اگر از داروی دیگری استفاده می‌کنید (خصوصاً اگر به صورت مزمن آن را مصرف می‌کنید)، اسم داروها را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید تا بتواند در مورد تداخلات دارویی احتمالی آسماویت با آن‌ها به شما مشاوره دهد.

جمع بندی

در این مقاله درباره این صحبت کردیم که شربت آسماویت برای چیست و چه خواصی برای بدن دارد. این شربت برای تامین بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم بدن کودکان و بزرگسالان تولید شده است و به سلامت عمومی آن ها کمک می‌کند. یکی از مهمترین خواص این شربت تاثیرات مثبت آن در سیستم تنفسی است. شما می‌توانید این شربت و محصولات دیگر مخصوص دوران بیماری هایی مثل سرماخوردگی مانند انواع شربت سرفه را به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه کنید.

مشاهده و خرید انواع شربت سرفه

سوالات متداول

بهترین زمان برای مصرف شربت آسماویت چه زمانی است؟

بهترین زمان برای مصرف شربت آسماویت معمولا پس از وعده‌های غذایی میباشد. با وجود این که مصرف این شربت در این زمان‌ها، ممکن است میزان جذب برخی از ترکیبات آن را کمتر کند، اما به جلوگیری از بروز عارضه‌های گوارشی آن کمک می‌کند. برخی از ریزمغذی‌های موجود در آسماویت می‌توانند سیستم عصبی را هوشیار و فعال کرده و مانع از به خواب رفتن فرد شود؛ بنابراین بهتر است این مکمل با فاصله از زمان خواب (پس از صبحانه یا پس از ناهار) مصرف شود.

آیا مصرف شربت آسماویت در بارداری و شیردهی مشکلی ندارد؟

مصرف آسماویت در دوران بارداری و شیردهی باید تحت‌نظر پزشک باشد؛ با این حال مصرف تمام ریزمغذی‌های موجود در آسماویت در بارداری ضروری هستند اما برای تنظیم مقدار هر یک از ترکیبات با پزشک حتما مشورت شود.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره