لانگ کووید یا کرونای طولانی مدت
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

لانگ کووید یا کرونای طولانی مدت چیست؟ Long Covid یا کرونای طولانی مدت یعنی بیمار بیش از ۲ هفته درگیر کرونا بوده و لزوما تمام علایم اولیه را تجربه نمی‌کند. البته برای تعریف کرونای طولانی مدت به توضیحات بیشتری نیاز است. در حالی که پاندمی کرونا، افراد بسیاری را در سراسر دنیا درگیر کرده، به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره این بیماری، شما را در عملکرد بهتر برای حفاظت از خود و خانوادتان یاری می‌دهد.

در این صفحه از مجله سلامت مفید طب می‌خواهیم بدانیم لانگ کووید یا کرونای طولانی مدت چیست؟ مطالب جامعی درباره این موضوع جمع آوری کرده‌ایم که شامل جدید‌ترین اطلاعات از منابع معتبر جهانی است. از شما دعوت می‌کنیم در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

کرونای طولانی مدت چیست؟

پس از شروع همه‌گیری کرونا، تقریبا تمام ارگان‌های بهداشتی و پزشکی در سراسر دنیا، با شوک عظیمی مواجه شدند. ویروس کرونا رفتار‌‌های عجیب و غیر قابل پیش بینی بسیاری داشت اما با گذشت زمان، اطلاعات قابل قبولی درباره تاثیرات این ویروس بر سلامت انسان به دست آمد. برای مثال می‌دانیم معمولا زمان ابتلا به کرونا (از شروع علایم تا منفی شدن تست) حدود ۲ هفته است.

متاسفانه برخی بیماران با گذشت ۳ تا ۶ ماه از ابتلا به کرونا، بعضی علایم را همچنان تجربه می‌کنند. تعدادی از افراد نیز علایم جدید و بی‌سابقه‌ای را پس از ابتلا به کرونا گزارش می‌کنند که احتمالا با این ویروس مرتبط هستند. حتی یک علامت خاص هم می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا شما به کرونای طولانی مدت یا لانگ کووید باشد.

علایم کرونای طولانی مدت

مهم‌ترین روشی که می‌توان ابتلا به کرونای طولانی مدت را تشخیص داد، شرح حال بیمار است. البته آزمایش‌های تخصصی و پیشرفته‌ای نیز وجود دارند که می‌توانند به صورت قطعی‌تر، ابتلا به لانگ کووید را تشخیص دهند. اگر به کرونا مبتلا شدید اما با گذشت ۳ هفته تا ۳ یا حتی ۶ ماه بعضی علایم را تجربه کردید، می‌توانید برای تشخیص دقیق‌تر به پزشک مراجعه نمایید. علایم کرونای طولانی مدت عبارتند از:

  • خستگی بی دلیل و مداوم که پیش از ابتلا به کرونا، تجربه نمی‌کردید.
  • خستگی شدید بعد از انجام فعالیت‌های جسمی معمول مانند پیاده‌روی یا پیمودن پلکان
  • تنگی نفس
  • سرفه مداوم (معمولا پیش از خواب)
  • احتقان گلو
  • ریزش مو بعد از کرونا
  • سردرد‌های مکرر
  • اختلالات خواب
  • ضعیف شدن حس بویایی یا چشایی
  • اختلالات گوارش
  • صدای زنگ در گوش
  • اضطراب
  • کاهش وزن
  • مشکلات پوستی
  • و…

نکته: علایمی که برای کرونای طولانی مدت نام بردیم، به ترتیب از شایع‌ترین نشانه ها لیست شده بودند. یعنی در پایان لیست نادرترین علایم کرونای طولانی مدت را مشاهده کردید. همچنین علایم بسیاری نادرتری برای لانگ کووید مانند افسردگی و بیماری‌های اعصاب و روان نیز وجود دارند که به آن‌ها اشاره نشد.

نکته۲: معمولا افرادی که دچار لانگ کووید شده‌اند، با شرح حال خود به این موضوع اشاره می‌کنند که علایم، بی‌سابقه بوده و قبل از کرونا در طول زندگی تجربه نشده‌اند.

چرا به کرونای طولانی مدت مبتلا می‌شویم؟

بسیاری افراد ۲ هفته پس از ابتلا به کرونا، سلامت خود را به طور کامل به دست می‌آورند. متاسفانه عده‌ای هم درگیر کرونای طولانی مدت می‌شوند. در این بخش می‌خواهیم بدانیم عوامل ابتلا به کرونای طولانی مدت چیست. به طور کلی حقایق زیر را در این زمینه در نظر بگیرید:

  • زنان ۲ برابر بیشتر از مردان درگیر کرونای طولانی مدت می‌شوند.
  • امکان ابتلای افراد مسن به لانگ کووید بیشتر از سایرین است.
  • چاقی باعث افزایش احتمال ابتلا به کرونای طولانی مدت است.
  • افرادی که در ابتدای ابتلا به کرونا، بیش از ۵ نشانه را تجربه کرده اند، بیش از دیگران به کرونای طولانی مدت دچار می‌شوند.

۲ عامل مهم در ابتلا به کرونای طولانی مدت وجود دارند که عبارتند از: آثار مخرب ویروس کرونا بر بدن و پنهان شدن ویروس در بدن

چگونه آثار مخرب ویروس کرونا بر بدن، باعث لانگ کووید می‌شود؟

هر چقدر میزان لود ویروس کرونا در بدن بالاتر باشد، عفونت بیشتری ایجاد می‌شود. سیستم ایمنی بدن در چنین شرایطی از تمام قوای خود کمک می‌گیرد تا به کمک التهاب، عفونت را از بین ببرد. حال اگر ویروس‌ها کشته شوند اما التهاب باقی مانده باشد، سیستم ایمنی در تکاپو است تا مشکل را برطرف کند. چنین فرآیندی معمولا با نشانه‌هایی که نام بردیم همراه است.

گاهی اوقات شرایط بحرانی‌تر به وجود می‌آید. به طوری که سیستم ایمنی به شدت درگیر دفع حملات ویروسی بوده و در این حالت دفاعی باقی می‌ماند. در بسیاری موارد تعادل طبیعی در عملکرد سیستم ایمنی از بین می‌رود و اصطلاحا بیماری‌ها یا عارضه‌های خودایمنی به وجود می‌آیند. بنابراین تاثیرات مخرب ویروس کرونا، عاملی در لانگ کووید هستند یا بعضی عوارض را سبب می‌شوند.

چگونه ویروس نهفته کرونا باعث لانگ کووید می‌شود؟

قبلا اشاره کردیم که در بسیاری موارد، رفتار ویروس کرونا غیر قابل پیش بینی بوده و اطلاعات کاملی درباره واکنش‌های این ویروس وجود ندارد. محققان متوجه شده‌اند گاهی ویروس کرونا پس از ایجاد عفونت، کاملا از بدن حذف نمی‌گردد بلکه در بعضی ارگان‌ها مخفی می‌شود و به تخریب سلول‌ها ادامه می‌دهد.

ویروس کرونا می‌تواند در سیستم اعصاب، روده کوچک، ریه‌ها، سیستم تنفسی فوقانی، بخشی از دستگاه تناسلی آقایان و… پنهان شود. برخی افراد پس از دوره نقاهت از کرونا، علایم مشکوک و بی‌سابقه‌ای را گزارش می‌کنند که می‌تواند دلیلی بر وجود ویروس‌های نهفته کووید باشند.

آیا سویه امیکرون هم می‌تواند باعث کرونای طولانی مدت شود؟

با شیوع سویه امیکرون، برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند این سویه مانند سرماخوردگی بوده و کوچکترین عوارضی ندارد. ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که امیکرون خطرناک است و نباید آن را سهل و ساده انگاشت. نکته بعد اینکه سویه امیکرون هم می‌تواند باعث کرونای طولانی مدت یا لانگ کووید شود. بنابراین اگر اخیرا دچار امیکرون شده‌اید اما با گذشت ۱ ماه یا بیشتر، همچنان یک یا چند علایم (نشانه‌های که پیش‌تر نام بردیم) را تجربه می‌کنید، برای حل مساله به پزشک مراجعه نمایید.

آیا کرونای طولانی مدت پدیده‌ای نادر است؟

خیر! بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، در معرض کرونای طولانی مدت هم قرار دارند. در این زمینه به آمار زیر دقت فرمایید:

  • ۱۰ تا ۳۰ درصد افرادی که به کرونای طولانی مدت دچار شده‌اند، ابتدا به کرونای خفیف مبتلا شده بودند.
  • آمار کرونای طولانی مدت در افرادی که کرونای شدید تجربه کرده و در بیمارستان بستری بوده‌اند، بیشتر است. (بستری شدن در بیمارستان عامل این عارضه نیست بلکه منظور ما، شدت درگیری بدن و به خصوص ریه‌ها است)
  • ۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال که به کرونا مبتلا شده‌اند، کرونای طولانی مدت را هم تجربه کرده‌اند.

اگر به کرونای طولانی مدت مبتلا شدم، چه کار کنم؟

ابتدا باید از ابتلا به کرونای طولانی مدت مطمئن شوید. این تشخیص فقط از عهده پزشک بر می‌آید. گاهی اوقات ضعف جسمی، مشکلات روحی یا حساسیت های فصلی و… می‌توانند باعث ایجاد علایمی شبیه به لانگ کووید شوند. بنابراین برای حصول اطمینان به پزشک مراجعه نمایید.

در مرحله بعدی (علاوه بر دستورالعمل‌های پزشک) با روش‌های که در ادامه نام می‌بریم، به بهبود وضعیت بدن کمک کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید از لانگ کووید پیشگیری نمایید. همچنین در صورت ابتلا به این عارضه، بدن را برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا یاری کنید. شربت دایان ایمیون محصولی مناسب و موثر برای تقویت سیستم ایمنی است که در این زمینه به شما پیشنهاد می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این محصول یا خرید اینترنتی روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید شربت دایان ایمیون

تامین ریزمغذی‌های ضروری بدن

با تامین ریزمغذی‌های ضروری بدن توسط غذاها و مکمل‌های مناسب، از بروز بسیاری بیماری‌های پیشگیری می‌کنید. همچنین بدن را در شرایط مساعدتری حفظ کرده و بیماری‌های ویروسی مانند کرونا را در زمان کوتاه‌تری از سر می‌گذرانید. فارماژلیتان محصولی حاوی انواع ریزمغذی‌های ضروری بوده که آن را به عنوان مکملی مناسب برای بهبود وضعیت بدن در برابر بیماری‌های ویروسی پیشنهاد می‌کنیم.

خرید فارماژلیتان

مصرف داروهای ضد سرفه

از جمله مهم‌ترین علایم لانگ کووید، سرفه‌های آزاردهنده و مداوم هستند. اگر دچار چنین عارضه‌ای شده‌اید از مناسب‌ترین داروها مانند شربت هانی تیم برای قطع سرفه‌ کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول یا خرید اینترنتی روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید شربت هانی تیم

جمع بندی

مطالبی درباره لانگ کووید یا کرونای طولانی مدت در اختیار شما قرار دادیم. امید است این اطلاعات در جهت ارتقای سلامت شما مفید واقع شوند. فراموش نکنید که در مواجه با کرونای طولانی مدت یا هر نوع بیماری، از خود درمانی‌های‌ مکرر بپرهیزید و برای دریافت کمک‌های تخصصی به پزشک مراجعه کنید.

برای خرید اینترنتی انواع مکمل تقویت سیستم ایمنی و سایر داروهایی که به بهبود لانگ کووید کمک می‌کنند، داروخانه اینترنتی مفید طب را به عنوان مرجعی معتبر به خاطر بسپارید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط