راهکار های تقویت حافظه کودکان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

داشتن حافظه خوب برای پیشرفت کودکان بسیار مهم است. کودکانی که حافظه خوبی دارند بهتر از پس کارها بر می‌آیند و در مدرسه بهتر عمل می‌کنند. سنین پایین، بهترین زمان برای بهره بردن از روش های تقویت حافظه کودکان است.

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب می‌توانید با راهکارهایی برای بهبود و تقویت حافظه کودکان آشنا شوید. با به کار بردن این تکنیک‌ها در زندگی روزمره و مطالعات درسی فرزندتان، به تقویت حافظه او کمک کنید. وقت گذراندن با فرزندتان برای مطالعه و یادگیری محیطی دوستانه و جذاب را برای کودک فراهم می‌آورد و کودک را برای کشف دنیای اطراف تشویق می‌کند. همه این‌ها، به نقش بستن مطالب در حافظه کودک کمک می‌کند. پس برای مطالعه درباره راهکارهای تقویت حافظه کودکان با ما همراه باشید.

می‌توانید مقاله راهکارهای تقویت حافظه کودکان را به صورت صوتی نیز گوش کنید:

روی مهارت های بصری کار کنید.

برای تقویت حافظه کودکان او را تشویق کنید تا بلافاصله بعد از شنیدن یا خواندن هر چیز، تصویری از آن در ذهنش ایجاد کند. مثلا وقتی از فرزند خود می‌خواهید تا میز غذا را برای ۵ نفر بچیند، به او بگویید ابتدا میز چیده شده برای ۵ نفر را تصور کند و نقاشی آن را بکشد، بعد چیدن میز را شروع کند. بعد از چند بار تکرار این تمرین، مهارت کودک در تجسم ذهنی تقویت می شود و کودک می‌تواند بدون کشیدن روی کاغذ، صحنه را تصور و توصیف کند.

روش دیگر استفاده از مهارت‌های بصری برای تقویت حافظه، استفاده از فلش کارت‌های دارای تصویر برای تمرین معنی کلمات است.

معلم بازی کنید!

یکی از روش هایی که به وسیله آن می‌توانید به تقویت حافظه کودکان کمک کنید، تشویق آن‌ها به ایفای نقش معلم است. توضیح دادن و تفهیم یک موضوع به دیگری، مستلزم این است که کودک آن موضوع را کامل بفهمد، آن را در ذهن خود مرور کند و سپس بازگو نماید. همین فرآیند در درازمدت به تقویت حافظه کمک می‌کند. این روش فقط محدود به موضوعات تئوری نمی‌شود و در مورد مهارت‌ها هم قابل استفاده است. مثلا اگر کودک شما به کلاس بسکتبال می‌رود، از او بخواهید تا دریبل زدن را به شما یاد بدهد!

بازی های تقویت کننده حافظه بصری را فراموش نکنید!

بازی های فکری تخته‌ای یا کارتی به تقویت حافظه تصویری کودکان کمک می‌کنند. کودک در طی بازی باید قوانین بازی را به ذهن بسپارد و مرور کند و همچنین باید حرکات یا کارت‌های بقیه شرکت کنندگان را به خاطر بسپارد.

بازی های ساده‌تر هم می‌توانند به تقویت حافظه کمک کنند. مثلا می‌توانید به کودک یک برگ روزنامه بدهید و از او بخواهید دور حرف یا کلمه مشخصی خط بکشد. یا وقتی بیرون خانه هستید، از او بخواهید پلاک هر ماشین را یک بار بلند بخواند و بار دوم آن را از آخر به اول تکرار کند.

بازی های تقویت حافظه کودکان
کودک در طی بازی فکری باید قوانین بازی را به ذهن بسپارد و مرور کند و حرکات یا کارت‌های بقیه شرکت کنندگان را به خاطر بسپارد.

از رنگ ها استفاده کنید.

مغز ما در هر ثانیه میلیاردها واحد اطلاعات حسی را فیلتر کرده و فقط به بخش کوچکی از آن اجازه ورود می‌دهد. رنگ‌ها معمولا از این فیلتر عبور می‌کنند و می‌شود از همین موضوع برای تقویت حافظه کودک استفاده کرد. به کودک خود بیاموزید تا از ماژیک‌های رنگی برای هایلایت کردن مطالب مهم استفاده کند و نکات مهم را روی کاغذهای یادداشت رنگی بنویسد و به کتاب خود بچسباند. این دو راهکار به کودکان کمک می‌کند تا اطلاعات را برای مدت بیشتری در حافظه خود نگه دارند.  رنگی کردن جدول برنامه ریزی درسی هم می‌تواند به یادگیری نظم و تقویت حافظه کمک کند.

مطالب را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید.

همیشه به خاطر سپردن چند مطلب کوتاه تقسیم بندی شده راحت تر از به یاد سپردن یک مطلب طولانی است. وقتی می‌خواهید به فرزندتان چیزی را آموزش دهید، آن را در چند گام طبقه بندی کنید و بعد تمام گام‌ها را یادداشت کنید یا یکی یکی از او بخواهید تا آن‌ها را انجام دهد.

همزمان از حواس مختلف کودک استفاده کنید.

استفاده از حواس مختلف برای پردازش اطلاعات به تقویت حافظه کمک می‌کند. مثلا وقتی می‌خواهید درباره پرتقال به کودکتان آموزش بدهید، به خواندن مطلبی درباره پرتقال بسنده نکنید! بلکه به کودک فرصت دهید تا یک پرتقال را لمس کند، ببوید، بچشد و حتی تعداد پرها و دانه‌های داخل آن را بشمرد! پردازش اطلاعات از طریق چند حس مختلف، حافظه کودک را تقویت می‌کند. تکرار مطالب درسی با صدای بلند هم به همین طریق به تقویت حافظه کمک می کند.

از جزئیات الگو بسازید.

به فرزندتان آموزش دهید تا برای بخاطر سپردن جزئیات به دنبال پیدا کردن یک الگو باشد تا بتواند آن‌ها را برای بلندمدت در حافظه‌اش نگه دارد. یک راه برای الگوسازی، ساخت کلمات عجیب از حروف اول کلمات است! مثلا “بناس زنق” کلمه‌ای ساختگی است که از به هم چسباندن حروف اول کلمات بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی، قرمز به وجود آمده و کمک می‌کند کودکان رنگ‌های رنگین کمان را به خاطر بسپارند. الگو سازی به شکل‌گیری و بازیابی حافظه بلند مدت کمک می‌کند و حافظه کوتاه مدت را نیز تقویت می‌کند.

از تجربه های شخصی تان برای تفهیم مطالب استفاده کنید.

بازگو کردن تجربیات شخصی‌تان می‌تواند به تقویت حافظه کودک کمک کند. به عنوان مثال هنگام آموزش مطلبی در خصوص وسایل حمل و نقل عمومی، در خصوص یک تجربه خود از سفر با هواپیما، قطار یا کشتی برای کودک بگویید. به این صورت فرزند شما بین درس و خاطرات جذاب ارتباط برقرار می‌کند و احتمال به یاد سپردن مطلب آموزشی بیشتر می‌شود. همچنین این روش یادگیری مطالب جدید را برای کودک جذاب می‌کند.

به کودک استرس وارد نکنید!

در شرایط استرس و اضطراب، مغز به شدت خسته می‌شود و نمی‌تواند اطلاعات را به درستی پردازش کند. همیشه بعد از مدرسه، به کودک فرصت دهید تا استراحت کند و آرامش پیدا کند. همچنین قبل از شروع به درس خواندن یک نوشیدنی، یک اسنک سالم، کمی بازی کردن یا گفتگوی ساده به بازیابی حافظه کودک کمک می‌کند.

حتما برای کودک زمان استراحت در نظر بگیرید.

مغز برای دریافت و پردازش اطلاعات جدید نیاز به بازیابی دارد. داشتن زمان استراحت بعد از مدت معینی تمرکز روی دروس ضروری است. پیشنهاد می‌شود زمان استراحت برای کودکان دبستانی ۱۰ دقیقه و برای کودکان سن متوسطه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باشد. فعالیت‌های ساده‌ای مانند نوشیدن آب، ایستادن، قدم زدن یا انجام حرکات کششی مغز را سر حال می‌آورد و آن را برای دریافت و پردازش اطلاعات آماده می‌کند. با این راهکار ساده، می‌توانید به طور چشمگیری به تقویت حافظه کودکان کمک کنید.

پرسش و پاسخ را فراموش نکنید!

یک راه دیگر تقویت حافظه کودکان پرسیدن سوال است. با پرسیدن سوال، به کودک خود فرصت دهید تا به شما نشان دهد چه چیزهایی یاد گرفته است. از او بخواهید خلاصه مطلبی که خوانده است را برایتان بنویسد یا از آن یک نقشه مفهومی رسم کند، یا اطلاعات کلیدی آن را به صورت دو یا سه جمله یادداشت کند. همچنین کودک را تشویق کنید تا در خصوص مطالبی که نفهمیده است از شما سوال بپرسد. این جریان راحت اطلاعات، به فهم بهتر مطلب و تقویت مهارت حل مساله هم کمک می‌کند.

پرسش و پاسخ از کودک
از کودک بخواهید خلاصه مطلبی که خوانده است را برایتان بنویسد یا از آن یک نقشه مفهومی رسم کند.

تغذیه صحیح را دست کم نگیرید.

داشتن رژیم غذایی متنوع و کامل نقش مهمی در کارکرد صحیح مغز کودکان دارد. مصرف پروتئین از منابع متنوع و تازه، گنجاندن سبزیجات کافی، استفاده از مغزها و مصرف حداقل دو وعده غذای دریایی در هفته از اصول تغذیه صحیح هستند.

مطالعات نشان می‌دهد مصرف غذاهای آماده، چیپس، پفک و نوشابه با عملکرد ضعیف در مدرسه در ارتباط است. همچنین برخی رنگ‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده، از جمله نگهدارنده‌های موجود در سوسیس و کالباس می‌توانند سبب بیش فعالی یا تشدید آن شوند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند نوشیدن آب کافی می‌تواند به عملکرد بهتر مغز کودکان کمک کند. بر طبق یک مطالعه دانش آموزانی که روزانه ۲.۵ لیتر آب می‌نوشیدند نسبت به آن‌ها که روزانه تنها نیم لیتر آب استفاده می‌کردند، حافظه بهتری داشتند.

از مکمل برای تقویت حافظه کودکان کمک بگیرید.

پروتئین، زینک، آهن، کولین، فولات، ید، ویتامین اِی، ویتامین دی، ویتامین ب۶، ویتامین ب۱۲ و امگا ۳ مواد مغذی هستند که برای نمو مغز کودکان ضروری‌اند. تامین برخی از این ریزمغذی‌های ضروری برای تقویت حافظه، از جمله زینک، ویتامین دی و امگا ۳ از طریق تغذیه دشوار است. از این جهت والدین می توانند از شربت‌های مکمل تغذیه‌ای برای کودکان خود استفاده کنند.

یکی از شربت‌های مکمل روزانه کودکان که با تامین ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن به کارکرد صحیح مغز کمک می کند، شربت ویتان است. شربت ویتان یک مکمل روزانه محتوی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز کودکان است که با تامین ریزمغذی‌های مورد نیاز برای عملکرد صحیح مغز می‌تواند روی حافظه کودکان اثر مثبت بگذارد پس می‌تواند شربتی مناسب برای تقویت حافظه کودکان باشد (البته در صورتی که کودک از رژیم غذایی خود مواد مغذی لازم را دریافت نکند).

خرید شربت مولتی ویتامین ویتان

شربت امگا۳ خارجی و ایرانی

امگا ۳ علاوه بر کارکرد مغز، به برطرف شدن آلرژی‌ها، تقویت ایمنی و تقویت بینایی کمک می‌کند. برای تامین امگا ۳ لازم است کودک هفته‌ای دو بار غذای دریایی مصرف کند. این غذای دریایی لازم است از ماهی‌های پرچرب ولی کم جیوه انتخاب شود. اگر از دریافت امگا ۳ کافی توسط کودک خود اطمینان ندارید، می‌توانید از شربت امگا ۳ کمک بگیرید. شربت omega 3 max یوروویتال یکی از بهترین شربت‌های امگا۳ خارجی موجود در بازار است. این شربت با طعم پرتقالی عرضه می‌شود.

اگر ترجیح می‌دهید برای تامین امگا ۳ یک محصول ایرانی انتخاب کنید، شربت امگا موس ادونسیس با طعم انبه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

خرید شربت امگا موس

شربت برای تقویت حافظه نوجوانان

برای تقویت حافظه نوجوانان بالای ۱۲ سال می‌توان از شربت کندر محصول شرکت بیوفیتا استفاده کرد. کندر از دیرباز برای تقویت حافظه و یادگیری استفاده شده است. این شربت علاوه بر کندر محتوی زعفران است که خونرسانی به مغز را تقویت می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله درباره راهکار های تقویت حافظه کودکان صحبت کردیم. لازم است کمی خلاق باشید و با انجام بازی و تمرین‌های متنوع، باعث شوید حافظه کودک تقویت شده و مغز اون عملکرد بهتری پیدا کند. همچنین در صورتی که مواد مغذی ضروری برای عملکرد و نمو مغز را دریافت نمی‌کند، از طریق یک رژیم غذایی متنوع و در صورت نیاز با کمک گرفتن از مکمل‌های غذایی و انواع شربت مولتی ویتامین کودک، نیازهای تغذیه‌ای او را برطرف کنید.

خرید انواع مولتی ویتامین کودک

شما می‌توانید انواع مولتی ویتامین کودک و شربت و قرص مولتی ویتامین برای نوجوانان را از داروخانه آنلاین مفیدطب به آسانی تهیه کنید.

خرید انواع مولتی ویتامین نوجوانان


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.  

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط