قویترین قرص ضد حساسیت فصلی کدام است؟

قویترین قرص ضد حساسیت فصلی
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

حساسیت (رینیت آلرژیک) یکی از مشکلات شایع است که وقتی در فصل خاصی از سال اتفاق می افتد، به آن آلرژی فصلی، حساسیت فصلی یا تب یونجه (hay fever) گفته می‌شود. گاهی علائم حساسیت انقدر کلافه‌کننده‌اند که وادار می‌شوید راه‌های مختلفی را برای رفع یا حتی فقط تخفیف آن‌ها امتحان کنید. متخصصین مختلف، داروهای گیاهی و شیمیایی متنوعی را به عنوان درمان این علائم به شما پیشنهاد می‌کنند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به معرفی انواع قویترین قرص ضد حساسیت فصلی می‌پردازیم و در ضمن راهکارها و نکات مفیدی را در رابطه با این مشکل بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

حساسیت فصلی چیست؟

هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک آلرژن یا عامل حساسیت‌زای موجود در فضای بیرون مانند گرده گیاهان، واکنشی بیش از حد نشان می‌دهد و آن عامل خارجی را خطرناک‌تر از چیزی که هست تلقی می‌کند، واکنش آلرژیک یا حساسیتی از خود نشان می‌دهد. در اثر این پاسخ ایمنی غیر طبیعی که آلرژن ایجاد می‌کند، ماده‌ای به نام هیستامین ترشح می‌شود که معمولا در قالب علائم زیر خود را نشان می‌دهد:

  • عطسه
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • خارش و آبریزش چشم‌ها
  • خارش دهان یا گلو
  • خس خس سینه
  • دشواری در تنفس
  • احساس تنگی در قفسه سینه

بسته به این که به چه ترکیباتی حساسیت دارید ممکن است در فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان دچار حساسیت فصلی شوید. معمولا این حساسیت در بازه زمانی آبان تا بهمن کمتر می‌باشد اما ممکن است به دلیل حساسیت شما نسبت به علف، گرده گل‌ها و دما علائم آن در طی سال متغیر باشد.

برای درمان یا جلوگیری از این واکنش‌های حساسیتی، داروی گیاهی و شیمیایی مختلفی توصیه می‌شود؛ در بخش‌های بعدی به انواع قویترین قرص ضد حساسیت فصلی می‌پردازیم.

جلوگیری و درمان طبیعی واکنش‌های حساسیت فصلی

پیشگیری بهتر از درمان است! این جمله شاید کلیشه به نظر برسد، اما به خصوص در رابطه با علائم گاهاً کلافه کننده حساسیت، کاملا درست است. بهتر است برای جلوگیری از بروز حساسیت، نکاتی را که در ادامه بیان می‌کنیم، رعایت کنید. به علاوه، راه‌های طبیعی بهبود واکنش‌های آلرژیک را در زیر معرفی میکنیم. سپس در بخش بعد با انواع قویترین قرص ضد حساسیت فصلی به تفصیل آشنا می‌شوید.

  • از عوامل حساسیت‌زا و از قرار گرفتن در مکان‌هایی که سبب افزایش آلرژی در شما می‌شود، دوری نمایید.
  • از عینک و ماسک استفاده کنید.
  • برای کنترل و بهبود علائم آلرژی فصلی حتی برای اطفال و در دوران بارداری که باید برای مصرف داروهای مختلف احتیاط نمود، می‌توانید بدون نگرانی بینی و حلق را در موارد نیاز با محلول نرمال سالین شست و شو دهید چرا که این محلول عارضه خاصی ندارد و برای کنترل علائم حساسیت فصلی بسیار موثر می‌باشد.
  • علاوه بر داروهای شیمیایی، برخی از ترکیبات گیاهی در اشکال دارویی مختلف نیز می‌تواند برای رفع و بهبود این حساسیت موثر واقع شوند. مثلا اسپری‌های بینی گیاهی که شامل ترکیباتی است که می‌تواند به تسکین سینوس‌ها، گرفتگی بینی، آبریزش بینی یا حتی برخی علائم چشمی حساسیت کمک کند.
  • ترکیبات دیگری نیز همانند محلول‌های بخور می‌تواند برای درمان گرفتگی بینی مفید باشد.
  • در مواردی که حساسیت فصلی در فرد به صورت حساسیت پوستی ظاهر می‌شود، می‌توان برای کنترل عوارض پوستی ناشی از حساسیت فصلی از فرآورده های موضعی گیاهی که دارای خواص ضدالتهاب هستند و معمولا عارضه کمتری نسبت به فرآورده‌های ضد التهاب شیمیایی دارند استفاده نمود.
  • مصرف فراورده های لبنی را محدود کنید؛ چرا که این محصولات به تولید موکوس بیشتر منجر شده و علائمی مثل آبریزش بینی و گرفتگی بینی را شدت می‌دهند.
  • از مصرف شکلات خودداری کنید. شکلات حاوی هیستامین است.
  • مصرف گردو و برخی دیگر از آجیل ها، میتواند به بدتر شدن علائم شما منجر شود.
  • کافئین مصرفی خود را محدود کنید. این ماده نیز حاوی هیستامین می‌باشد.

معرفی قویترین قرص ضد حساسیت فصلی

انتخاب قویترین قرص ضد حساسیت فصلی برای شما به نوع آلرژن و علائمی که دارید، بستگی دارد. گرچه به طور کلی به گفته برخی متخصصین، بهترین قرص ضد حساسیت فصلی را میتوان از بین آنتی هیستامین ها انتخاب کرد. در ادامه با دسته‌های مختلف داروهای ضد حساسیت آشنا می‌شوید.

داروهای ضد حساسیت شیمیایی

داروها و قرص های ضد حساسیت فصلی که در این بخش معرفی می‌شوند، داروهای شیمیایی هستند و شامل هم داروهای OTC (قابل تهیه بدون نسخه پزشک) و هم داروهای نسخه ای می‌شوند.

آنتی هیستامین ها

هیستامین واسطه شیمیایی آزادشده از سیستم ایمنی است که در اثر آن اغلب علایم التهاب ناشی از حساسیت های فصلی، از جمله آبریزش بینی، حساسیت های چشمی، سوزش و خارش گلو، خارش پوست و عطسه های در فرد اتفاق می‌افتد. آنتی هیستامین ها برای خنثی کردن هیستامین ها عمل می‌کنند. این دسته از داروها و قرص های ضد حساسیت معمولا تاثیری قوی در رفع یا تسکین آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم ها، کهیر، تورم و دیگر علائم آلرژی فصلی دارند. در ادامه نام مهمترین داروهای آنتی هیستامین را مشاهده می‌کنید.

  • آنتی‌هیستامین‌هایی که خاصیت خواب آوری بیشتری دارند:
    • دیفن هیدرامین
    • کلرفنیرامین
    • کلماستین
  • آنتی‌هیستامین‌هایی که خاصیت خواب آوری آن ها به مراتب کمتر است:
    • ستیریزین
    • دس لوراتادین
    • فکسوفنادین
    • لووستریزین
    • لوراتادین

این داروها تحت نام های تجاری مختلفی در ایران به فروش می‌رسند. مثلا یکی از قرص های حاوی دس‌لوراتادین معروف، قرص نئوتادین داروسازی عبیدی است.

توجه کنید که داروهایی که با خاصیت خواب آوری کمتر معرفی شده‌اند، باز هم ممکن است در اثر مصرف آن ها این عارضه به وجود آید. مثلا فکسوفنادین یک قرص ضد حساسیت فصلی قوی است که می‌توان گفت نسبت به بقیه داروهای آنتی هیستامین اثر خواب آوری کمتری دارد. اما در صورتی که در اثر استفاده از این دارو، دچار خواب آلودگی می‌شوید، لازم است از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند، خودداری نمایید.

انواع دیگر

علاوه بر آنتی هیستامین ها، چند دسته دیگر داروها و انواع قویترین قرص ضد حساسیت فصلی وجود دارند، از جمله: داروهای ضد احتقان، داروهای کورتیکواستروئیدی، داروهای تثبیت‌کننده ماست‌سل و داروهای مهار کننده لکوترین.

از طرفی، بسیاری از افراد برای درمان یا بهبود علائم حساسیت فصلی خود به دنبال درمان های گیاهی و طب سنتی هستند. در بخش بعد دسته دیگری نیز به این داروها اضافه می‌کنیم که آن هم داروها و قرص های گیاهی ضد حساسیت فصلی هستند.

داروهای گیاهی ضد حساسیت

اگر چه استفاده از داروهای شیمیایی از جمله آنتی هیستامین ها برای کاهش علائم حساسیت فصلی می‌تواند گزینه خوبی باشد، اما برخی از متخصصین پیشنهاد می‌کنند که به داروهای گیاهی نیز شانس امتحان کردن بدهیم؛ چرا که این دسته از داروها به صورت کلی احتمالا عوارض کمتری را به دنبال خواهند داشت. انواع بهترین و قویترین قرص ضد حساسیت فصلی گیاهی معمولا از گیاهان یا ترکیبات گیاهی زیر در ترکیبات خود بهره می‌برند:

  • بیوفلاوونوئیدها: این ترکیبات برای تسکین علائم حساسیت فصلی مفید هستند و از خود خواص آنتی هیستامینی و ضد التهابی نشان می‌دهند.
  • کوئرستین: این ماده نوعی فلاونویید است که خاصیت آنتی هیستامینی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل برای کاهش علائم حساسیت فصلی مفید واقع می‌شود؛ به خصوص اگر به همراه ویتامین C مصرف شود، می‌تواند غشای ماست‌سل (ایجاد کننده واکنش آلرزیک) را تثبیت کند.
  • ریشه شیرین بیان: این گیاه یکی از درمان‌های سنتی شناخته شده برای بهبود واکنش های ناشی از حساسیت فصلی است. شیرین بیان برای کاهش علائمی مثل التهاب و تحریک سیستم تنفسی مفید است.
  • گزنه: این گیاه طبق تحقیقی در مقابل دارونما به شرکت کنندگان داده شده و در نتیجه آن، بعد از یک هفته نتایج مثبتی از خود نشان داده است. ۵۸ درصد شرکت کنندگان با مصرف ۳۰۰ میلیگرم گزنه خشک بعد از یک هفته گزارش دادند که علائم آن ها کاهش یافته و ۴۸ درصد آن ها گفته اند که این گیاه گاهاً قویتر و تاثیرگذار‌تر از داروهای قبلی بوده و یا به همان اندازه موثر بوده است.

این نکته را در نظر داشته باشید که حتی قویترین قرص های ضد حساسیت فصلی گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی معمولا تاثیر تدریجی‌تری دارند، بنابراین اگر به دنبال اثرگذاری سریع دارو هستید، قرص های شیمیایی گزینه مناسب تری هستند. اگر واکنش آلرژیک شما در حد اورژانسی است (مثلا تنگی نفس شدید دارید) حتما و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

معرفی پک ضد حساسیت فصلی مفیدطب

در جهت استفاده از فواید گیاهان و ترکیبات طبیعی برای تسکین علائم حساسیت فصلی، تیم مجرب مفیدطب پک ضد حساسیت فصلی ویژه‌ای را ارائه داده است. این پکیج شامل سه محصول گیاهی است که هر یک به تنهایی در زمینه رفع آلرژی و واکنش‌های حساسیتی موثر عمل می‌کنند و التهاب و علائم حساسیت را از بین می‌برند. در ادامه با این سه محصول آشنا می‌شوید. شما می‌توانید این پک را به راحتی به صورت اینترنتی خریداری کرده و در محل موردنظرتان تحویل بگیرید.

کپسول کوئرس پلاس نوتراکس

کوئرس پلاس نوتراکس از انواع قویترین قرص ضد حساسیت فصلی گیاهی موجود در بازار دارویی ایران است. این محصول تهیه شده از انگور و تلخ بیان ژاپنی است که حاوی ماده موثره کوئرستین و بیوفلاونوئیدهای موثر دیگر می‌باشد. کوئرس پلاس تاثیر ویژه‌ای در بهبود علائم حساسیت فصلی از طریق اثرات آنتی هیستامینی خود دارد. این داروی ضد حساسیت، به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن نیز کمک می‌کند.

همانطور که در بخش قبل خواندید، کوئرستین از آزاد شدن هیستامین توسط سلول های ایمنی جلوگیری می‌کند؛ بنابراین می‌تواند در جلوگیری از واکنش‌های حساسیتی مانند آبریزش بینی، آبریزش چشمی، کهیر و تورم صورت و لب‌ها نقش مثبتی داشته باشد.

کپسول کوئرس پلاس نوتراکس دارای خواص آنتی اکسیدانی خوبی نیز می‌باشد.

اسپری بینی نازوفیت

اسپری بینی نازوفیت (Nasophyt Nasal Spray) یک محصول کاربردی و پرفروش بوده که شرکت داروسازی گل دارو آن را تولید کرده است. این اسپری با هدف تسکین علائم سرماخوردگی و پیشگیری از خشکی و التهاب مخاط بینی به بازار عرضه شده است. هنگامی که علائم حساسیت فصلی را تجربه می‌کنید، ممکن است التهاب و تورم مخاط بینی شوید. این علائم معمولاً با خارش بینی و سقف دهان، سرفه و عطسه همراه هستند. استفاده از اسپری نازوفیت گل دارو برای جلوگیری از التهاب، تورم و خشکی مخاط بینی موثر و مفید واقع می‌شود.

این اسپری بینی محبوب، حاوی اسانس پوست لیمو، اسانس پوست پرتقال، روغن پین نیدل (روغن کاج سوزنی)،  روغن بادام زمینی، ویتامین A و ویتامین E است.

قرص آلتادین دینه

قرص آلتادین دینه یک قرص مکیدنی است که حاوی گیاه ختمی، عصاره تام شیرین بیان، اسانس نعنا می‌باشد. آلتادین برای زمانی که علائم حساسیت فصلی به سراغتان آمده است، کمک خوبی است زیرا این محصول به طور موثری گلودرد، سرفه، خارش گلو، التهاب و سوزش گلو را بهبود می‌دهد. این محصول با مرطوب کردن مجاری تنفسی، به بهبود سریع‌تر این مشکلات کمک می‌کند. این قرص مکیدنی گیاهی اثرات خلط آور نیز دارد.

خرید پک ضد حساسیت فصلی

نکات مهم مصرف دارو و قرص ضد حساسیت فعلی

چند نکته مهم در رابطه با حساسیت فصلی و مصرف دارو و قرص ضد حساسیت وجود دارد:

گاهی اوقات مصرف داروهای ضد حساسیت غیر نسخه ای (OTC) ممکن است برای مقابله با حساسیت شما کافی نباشد. در این صورت بهترین کار مراجعه به پزشک است. اگر در اثر آلرژی به سختی نفس می‌کشید، کارهای روزمره خود را به درستی نمی‌توانید انجام دهید یا احساس سنگینی در قفسه سینه خود دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که شرایط زیر را دارید نیز در رابطه با انتخاب بهترین و قویترین قرص ضد حساسیت فصلی یا داروهای دیگر که برای شما کارآمد و ایمن باشند، حتما با پزشک مشورت کنید (حتی داروهای قابل تهیه بدون نسخه هم دارای عوارضی هستند و یا با داروهای دیگر تداخل دارند):

  • در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید
  • بیماری مزمنی مانند فشار خون، دیابت یا پوکی استخوان دارید
  • داروهای دیگری مصرف می‌کنید (حتی داروهای گیاهی)
  • به دنبال درمان حساسیت فصلی کودک هستید. کودکان شرایط متفاوتی دارند و داروها و دوز آن‌ها باید مناسب سنشان انتخاب شود.
  • به دنبال درمان حساسیت در افراد سالخورده هستید.

جمع بندی

در این مقاله ضمن معرفی راهکارهایی برای جلوگیری و تسکین علائم حساسیت فصلی، انواع قویترین قرص ضد حساسیت فصلی را که شامل داروهای شیمیایی و گیاهی می‌شوند، توضیح دادیم. توصیه می‌کنیم به نکاتی که در بخش قبل گفتیم، توجه کنید و در صورت شدید بودنِ علائم حساسیت، به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید پک ضد حساسیت فصلی گیاهی مفیدطب را به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مفیدطب سفارش دهید و در سریعترین زمان ممکن در محل مورد نظرتان تحویل بگیرید.

مشاهده و خرید پک ضد حساسیت فصلی

سوالات متداول

قرص ضد حساسیت فصلی بدون خواب اور چی خوبه؟

بیشتر آنتی هیستامین ها عارضه خواب آوری دارند. آنتی هیستامین هایی مانند فکسوفنادین که با نام تلفست هم شناخته می شود، نسبت به بقیه داروهای آنتی هیستامین اثر خواب آوری کمتری دارد. یک محصول دیگر که قرص ضد حساسیت فصلی گیاهی است و خاصیت خواب آور ندارد، کپسول کوئرس پلاس نوتراکس می‌باشد.

چه قرص ضد حساسیت فصلی برای کودکان خوب است؟

معمولا برای حساسیت فصلی کودکان، دارو به فرم شربت تجویز می شود. شربت های دیفن هیدرامین، ستیریزین و لوراتادین برای کودکان بالای ۲ سال و شربت های دس لوراتادین و فکسوفنادین برای کودکان بالای ۶ ماه با در نظر گرفتن دوز پیشنهادی برای هر سن، گزینه‌های مناسبی هستند. توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از هر یک از این داروها، درباره سن و شرایط حساسیت فصلی کودک، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره