۱۰ ترفند برای داشتن پوستی صاف و روشن

10 ترفند برای داشتن پوستی صاف و روشن
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

داشتن پوستی صاف و روشن از جمله مزیت‌هایی است که در حفظ اعتماد به نفس و شادی همه انسان­ها نقش بسزایی دارد. در این مطلب به سراغ مقاله «Want to Get Clear Skin? Try These 10 Evidence-Backed Tips» نوشته Rachel Nallخواهیم رفت تا با ده ترفند برای داشتن پوستی صاف، روشن و بی­نظیر آشنا گردیم. با ما همراه باشید.

گاهی اوقات درک نیازهای پوست برای حفظ حداکثر سلامتی آن سخت و مشکل است. همه روزه ما در معرض تبلیغات گسترده لوازم آرایشی و بهداشتی محافظت پوست و همچنین توصیه‌های ارائه شده در شبکه­‌های اجتماعی و محصولات زیبایی قرار می‌­گیریم. در پاسخ به این سوال اساسی که «پوست ما به چه چیزی نیاز دارد»، آخرین تحقیقات چه پاسخی ارائه می­‌دهند؟ برای رسیدن به یک پوست صاف و شفاف، چه چیزهایی کمک کننده و چه چیزهایی غیر مفید هستند؟

این مقاله برای رسیدن به پاسخ سوالات فوق، با فراهم کردن ده ترفند علمی و مستدل، نشان خواهد داد که شما چه کارهایی را برای داشتن پوستی صاف و روشن می‌­توانید انجام دهید.

شستن صورت و پوست بدون لک

۱- صورت خود را دو بار در روز بشویید

اگر شما دارای پوستی چرب یا مستعد جوش زدن هستید، صورت خود را یکبار صبح و یکبار بعد از ظهر بشویید و این را به عنوان جزئی از برنامه روتین خود قرار دهید.

بر اساس تحقیقی که به صورت تخصصی بر روی شستشوی صورت انجام گردیده، از شرکت کنندگان خواسته شده است که به مدت شش هفته، صورت خود را روزی یکبار، روزی دو بار و روزی چهار بار بشویند. در پایان دوره‌ی تحقیق گروهی که صورت خود را دوبار در روز شسته بودند، بهبود بسیار زیادی در جوش صورتشان حاصل شده بود. کسانی که تنها یک بار صورت خود را شسته بودند، بیشترین میزان افزایش جوش را تجربه کرده بودند.

۲- از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید

پیشخوان اغلب داروخانه­‌ها مملو از  انواع مختلف پاک کننده صورت است و آگاهی از اینکه کدام یک برای پوست شما مناسب است، کاری بسیار سخت است.

با ملاحظه نتیجه ۱۴ تحقیق در این خصوص، روشن می‌­شود که در واقع تفاوت چندانی بین پاک کننده‌های صورت وجود ندارد و فرقی نمی‌­کند که از چه مدل پاک کننده­‌ای استفاده می‌­کنید. این تحقیق درباره همه انواع پاک کننده‌ها و محصولات آنتی باکتریال حاوی هیدروکس اسید آلفا و بتا، انجام شده است.

یک پاک کننده ملایم که فاقد ترکیبات و عطر فراوان باشد، همان کارکرد محصولات گران قیمت را خواهد داشت.

۳- برای مبارزه با جوش‌های پوستی برنامه بریزید

مطابق اعلام آکادمی پوست امریکا(AAD)، بسیاری از درمان‌های عمومی، می‌تواند برای درمان جوش صورت و داشتن پوستی صاف و روشن مفید باشد. کلید شناخت بهترین روش درمان، شناخت نوع جوشی است که درصورت خود دارید.

بر اساس نوع جوشی که دارید، اکادمی پوست آمریکا، روش‌های درمانی زیر را پیشنهاد می‌­دهد:

  • جوش‌های سر سیاه: برای درمان چنین جوش­هایی، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی «رتینوئید»(retinoids) هستند مانند
  • جوش‌های ملایم: عموما برای درمان جوش‌های معمولی، محصولات دارای «بنزویل پروکسید» (benzoyl peroxide) موضعی می‌­تواند بسیار مفید باشد، اعم از اینکه به همراه یک محصول دارای «رتینوئید» یا به نحو مستقل استفاده شود.
  • جوش‌های التهابی: برای درمان این نوع جوش به خصوص در زنان بالغ، ، ژل موضعی ۵ درصد داپسون(dapsone) پیشنهاد می‌­شود.
  • جوش‌های همراه با زخم: برای درمان این نوع جوش، اسید آزلائیک(Azelaic acid) می‌­تواند به کاهش جوش و خطرات زخم کمک کند.

اگر می‌­خواهید انواع مختلفی از جوش را هدف درمان قرار دهید، آکادمی پوست آمریکا، استفاده از ترکیبی از بنزول پراکسید، ترتینوئین یا ژل آداپالن را توصیه می‌­کند.

با توجه به اینکه استفاده از این روش‌های درمانی ممکن است پوست شما را خشک کند، داروخانه مفید طب در همین زمینه استفاده از کرم ضد لک و روشن کننده ایرانی سینره را توصیه می‌­کند تا ضمن رفع لک صورت و روشن کردن آن، رطوبت لازم را نیز دریافت کنید.

تاثیر آرامش بر داشتن پوست صاف و شفاف

۴- از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید

مرطوب کننده ها چگونه به تمیز نگه داشتن پوست کمک می‌­کنند؟ اگر پوست شما خیلی خشک باشد، ممکن است با تولید بیش از حد روغن، خشکی را جبران کند. نتیجه چنین راهکاری، چربی پوست و جوش خواهد بود.

مانند پاک کننده‌ها، مرطوب کننده‌­ها هم لازم نیست گران باشند یا با مواد فانتزی ساخته شده باشند. مهمترین نکته این است که به دنبال مرطوب کننده‌­ای باشید که ضد جوش باشند، یعنی منجر به مسدود شدن منافذ پوست شما نشوند. بسیاری از مرطوب کننده‌ها و ضد لک‌های گیاهی ایرانی هم قیمت مناسب و هم کیفیت بهتری در مقایسه با محصولات گرانقیمت خارجی دارند.

اگر پوستی چرب دارید، مرطوب کننده­‌هایی با عنوان lightweight و فاقد چربی بهترین گزینه برای شما در زمینه جلوگیری از احساس سنگینی و چربی پوست خواهد بود.

برخی افراد متوجه می‌­شوند که در ماه­‌های زمستان که هوای سرد و خشک منجر به ایجاد خشکی و سفتی پوست می­‌شود، باید مرطوب کننده خود را تغیییر دهند.

۵- لایه برداری کنید

لایه برداری می­‌تواند به از بین بردن لایه‌های مرده پوست شما کمک کند. اگر این سلول‌های مرده بر روی پوست شما به مدت طولانی باقی بمانند، می­‌توانند منجر به بسته شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه شوند.

همچنین وجود سلول‌های مرده بر روی پوست، می­‌تواند پوست شما را کسل و بیحال، پوسته پوسته یا پیر نشان دهد. روش‌های لایه برداری زیر  به از بین بردن این سلول­‌های مرده کمک می‌­کند:

  • ماسک ۲ درصد اسید سالیسیلیک
  • ماسک یا لوسیون ۱۰ درصد یا کمتر اسید گلیکولین
  • یک برس صورت

چندبار لایه برداری لازم است؟ پاسخ به این سوال، بسته به نوع لایه برداری است که استفاده می‌­کنید؛ برای لایه بردارهای شیمیایی مانند ماسک یا لوسیون، هفته‌­ای یک یا دو بار لازم است. برای لایه بردار فیزیکی مانند اسکراب یا برس، سه یا چهار بار در هفته کافی است. با جلسات کمتر لایه برداری شروع کنید و مراقب باشید که درگیر لایه برداری بیش از حد نشوید. می‌توانید درکنار لایه برداری از کرم‌های ضد لک گیاهی و ایرانی سینره و مدیلن نیزاستفاده کنید.

نکته: اگر آکنه‌های التهابی دارید، ابتدا با پزشک مشورت کنید زیرا برخی از انواع لایه بردارها ممکن است جوش‌های التهابی را بدتر کند.

۶- خواب کافی داشته باشید

نداشتن خواب کافی می‌­تواند منجر به آسیب به پوست شما شود. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، بیش از ۶۵ درصد از افرادی که احساس خستگی می‌­کردند، بیشتر درگیر جوش صورت بوده‌­اند. نویسندگان این تحقیق بیان کرده اندکه کمبود خواب منجر به آزادسازی ترکیبات و هورمون­‌هایی در بدن شود که منجر به ایجاد جوش می‌­شوند. برای سالم ماندن و داشتن پوستی صاف و روشن، پیشنهاد می‌­شود که ۷ تا ۹ ساعت خواب با کیفیت داشته باشید.

۷- آرایشی را انتخاب کنید که منافذ پوست شما را مسدود نکند

برای این منظور از محصولات آرایشی بدون روغن استفاده کنید. همیشه قبل از خوابیدن یا ورزش کردن آرایش خود را پاک کنید. همواره در کنار استفاده از محصولات آرایشی از کرم‌های ضد لک گیاهی نیز استفاده کنید.

۸- آرامش داشته باشید

ارتباط زیادی بین استرس و آکنه وجود دارد. همه ما در طول روز با موارد استرس زای بسیاری رو به رو هستیم. اما باید به دنبال راه‌هایی برای کم کردن اثرات زیانبار  استرس باشیم. از جمله این راهکارها می‌توان روزی ۳۰ دقیقه ورزش، انجام تمرینات تنفسی، مدیتیشن، یوگا و گوش دادن به موسیقی را نام برد.

۹- مصرف قند و شیرینی جات را کم کنید

مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف قند و شیرینی جات با آکنه در ارتباط هستند. سعی کنید بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید.

۱۰- سیگار نکشید

شواهد علمی بسیار زیادی وجود دارند که سیگار کشیدن را بسیارمرتبط با آکنه و لک صورت و پوست می‌دانند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

منبع: healthline.com

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره