ویتامین B12 و  آکنه؛ آیا ویتامین B12 برای آکنه بد است؟

ارتباط ویتامین B12 و آکنه
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ویتامین B12 در گوشت قرمز، محصولات لبنی و مکمل‌های غذایی وجود دارد و علاوه بر ارتقای عملکرد مغز و جلوگیری از کم‌خونی، در میکروبیوم پوست و فعالیت باکتری‌های ایجاد کننده پوست نقش دارند.

همه ما با جوش و آکنه آشنا هستیم، اما چگونه این عارضه ها ایجاد می‌شوند؟ محققان در مطالعه‌ای به بررسی جوش و آکنه به عنوان یک مدل بیماری می‌پردازند و در این مطالعه ما را در یک مسیر جذاب در دنیای میکروبیوم پوست پیش می‌برد. در این مقاله به نتایج این تحقیق که درباره تأثیر ویتامین B۱۲ بر میکروبیوم پوست و ارتباط آن با آکنه است، می‌پردازیم.

آکنه تنها مختص جوانان و نوجوانان نیستند و بسیاری از افراد در زمان‌های مختلفی از زندگی با آنها مواجه می‌شوند. بیش از ۸۰ درصد افراد جهان بین سنین ۱۱ تا ۳۰ سال با آکنه‌ها مواجه می‌شوند. حتی بسیاری از افراد هنوز هم در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ سنی به آکنه مبتلا می‌شوند. اگرچه این آکنه‌ها کاملاً طبیعی هستند، اما افراد اغلب نمی‌پسندند که دچار این عارضه شوند. به علاوه هنوز دانشمندان علت اصلی ظاهر شدن آکنه‌ها و راه‌های پیشگیری یا درمان آنها را به طور کامل درنیافته اند.

سال‌هاست که پزشکان می‌گویند که ارتباطی بین رژیم غذایی و آکنه وجود ندارد. اما اخیراً شواهدی افزایش یافته است که برخی از مواد غذایی یا مکمل‌ها مثل ویتامین B12 ممکن است منجر به افزایش آکنه شوند. این موضوع در دهه اخیر موضوعی داغ در ادبیات علمی شده و با انجام چندین مطالعه برای یافتن ارتباطات، مورد بررسی قرار گرفته است. شواهد قابل قبولی وجود دارد که مصرف رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین (یا مصرف مواد غذایی کم قند یا کربوهیدرات‌های فرآوری نشده) می‌تواند آکنه را بهبود بخشد. مطالعات دیگر به بررسی اینکه چگونه مصرف شیر بدون چربی (skim milk) ممکن است با بدتر شدن آکنه در برخی افراد مرتبط باشد، می‌پردازند. مواد غذایی و مکمل‌های دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند، از جمله اثر ویتامین B۱۲ بر آکنه.

مطالعه اخیری که همکاری هویی یینگ لی در دانشگاه کالیفرنیا (University of California) در آن شرکت داشته است، ارتباطی بین ویتامین B۱۲ و آکنه را پیدا کرد. دکتر لی و تیم او مشاهده کردند که مصرف ویتامین B۱۲ مقدار این ویتامین را بر روی پوست صورت افزایش می‌دهد. این باعث می‌شود باکتری خاصی روی صورت (P. acnes) ماده ای به نام پورفیرین به میزان بیشتری تولید کند که منجر به التهاب می‌شود و این ممکن است به آکنه منجر شود.

ارتباط ویتامین B۱۲ با جوش و آکنه صورت

یک مولکول‌شناس در دانشگاه لس آنجلس کالیفرنیا همراه با تیمش تصمیم گرفتند که روی سطح ویتامین B۱۲ تمرکز کنند و تحقیقات خود را بر مبنای تجربیات شش دهه گذشته قرار دهند و مواردی را در این شش دهه مورد بررسی قرار دهند. این تیم بر آن شد که از طریق تحلیل متاترانسکریپتوم (مجموعه ای از تکنیک ها برای مطالعه ژنتیکی میکروب‌ها)، به بررسی مولکولی بیماری‌زایی بیماری جوش و آکنه بپردازد. در این مطالعه فهمیدند که با مقایسه میکروبیوتای پوست بین افراد مبتلا به جوش و افراد سالم، می‌توان به نتایج جالبی دست پیدا کرد.

ویتامین B۱۲، عامل مهمی در تنظیم فعالیت‌های باکتری‌های پوستی ماست و می‌تواند در بیماری‌زایی جوش و آکنه نقش مهمی ایفا کند.

مکمل ویتامین B12

باکتری Propionibacterium acnes یا P. acnes، یک باکتری آکنه متداول که در میکروبیوم پوست ما یافت می‌شود، نقش مهمی در بروز آکنه ایفا می‌کند. این باکتری معمولاً بر روی پوست هر فرد حضور دارد، اما می‌تواند زمانی که در منافذ پوست نفوذ می‌کند، به ویژه در پوست‌های آکنه‌ای، باعث شروع آکنه شود.

الگوهای بیان ژنی P. acnes ممکن است به شدت به خاطر وجود ویتامین اضافی، به ویژه B۱۲، تغییر کند. این تغییر در بیان ژن‌ها می‌تواند باعث تولید موادی شود که التهاب را تحریک کرده و در نتیجه، منجر به توسعه P. acnes شود.

طبق این مطالعه، می‌توان گفت که تعداد زیادی از افرادی که ویتامین B۱۲ مصرف می‌کردند، دچار آکنه شدند. اولین چیزی که به تشخیص آن‌ها پرداختند، بررسی راه‌های عبوری مولکول‌هایی بود که ویتامین B۱۲ در پوست تولید می‌کردند و باعث ایجاد آکنه می‌شدند.

سپس این راه‌های عبوری مولکولی را بین افرادی که پوست سالم داشتند و افرادی که مستعد آکنه بودند، مقایسه کردند. آن‌ها به این نتیجه دست یافتند که ترکیبات زیستی ویتامین B۱۲ در افرادی که مستعد آکنه هستند، نمی‌تواند تنظیمات خوبی را در مسیر عبور این مولکول‌ها فراهم کند، اما افراد با پوست سالم به خوبی از پس این کار بر می‌آیند.

در مرحله بعد، تصمیم گرفتند که روی تأثیر افزایش مصرف ویتامین B۱۲ از منابع بیرونی بر روی سطح ویتامین B۱۲ تولید شده در باکتری‌های پوست تحقیق کنند. آن‌ها ۱۰ نفر داوطلب با پوست سالم را برای این تحقیق انتخاب کردند و خواستند که تزریق ویتامین B۱۲ را انجام دهند.

در این آزمایش، محققان گزارش کردند که مکمل B۱۲، مسیر عبور مولکول‌هایی که درگیر ترکیب‌سازی ویتامین هستند را سرکوب می‌کند. این ژن‌ها در افرادی که آکنه بیشتری دارند، کمتر یافت می‌شود و بنابراین به نتیجه رسیدند که مصرف بالای ویتامین B۱۲ می‌تواند باعث افزایش باکتری در پوست شود و تولید مولکول‌های مقابله‌گر را کاهش دهد و عدم تعادل باکتریایی را در پوست ایجاد کند که باعث ایجاد آکنه خواهد شد.

باکتری‌ها از طریق تولید ترکیباتی به نام پورفیرین (porphyrins) پاسخ می‌دهند که باعث افزایش انواع التهاب می‌شود و ظاهر آکنه را بدتر خواهد کرد.

تیم محقق گفت: جالب است که به این نتیجه رسیدیم که ارتباط پنهانی بین ویتامین B۱۲ و تولید باکتری توسط پوست وجود دارد، اما قبل از این که تصمیم به کنار گذاشتن مکمل‌ها و هر ماده غذایی که سرشار از ویتامین B۱۲ می‌باشد، مثل ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ و غیره بگیرید، باید به یاد داشته باشید که این تحقیق در وسعت کمی انجام شده و هنوز اثباتی برای این قضیه وجود ندارد.

مهم است به یاد داشته باشیم که این یافته‌ها بسیار ابتدایی هستند و اندازه نمونه‌ها در مطالعه کوچک بود. این مطالعه جالب درهای مطالعات بعدی را می‌گشاید، اما در حال حاضر برای مشکلات آکنه با پزشک پوست خود مشورت کنید. درمان معمول برای آکنه شامل نظافت پوست، استفاده از کرم‌های موضعی یا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای کشتن باکتری‌هایی است که التهاب را اطراف منافذ موجب می‌شوند.

روش های کاهش آکنه

اگرچه واضح است که ویتامین B۱۲ ممکن است پتانسیل ایجاد آکنه را دارد، اما مهم است همچنین درک کنیم که این به معنای این نیست که باید به طور کامل از مصرف آن خودداری کنیم. ویتامین B۱۲ یک ماده مغذی ضروری است که بدن ما به آن نیاز دارد. مهم این است که تعادل را حفظ کنیم.

در زیر چند نکته برای حفظ پوست سالم آورده شده است، حتی اگر شما مکمل‌های B۱۲ مصرف کنید:

  • رژیم غذایی متعادل: حفظ رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار حیاتی است. مواد غذایی که به طور طبیعی دارای ویتامین B۱۲ هستند، مانند محصولات حیوانی و مواد غذایی غنی شده با ویتامین B12 منبع عالی این ویتامین هستند و باعث ایجاد مشکل مشابه مصرف بیش از حد مکمل‌های B۱۲ نمی‌شوند.
  • حفظ روتین مراقبت از پوست: پاک کردن پوست به طور منظم می‌تواند کمک کند تا باکتری P. acnes (عامل رایج ایجاد آکنه) را کنترل کند. استفاده از یک شوینده با اسید سالیسیلیک می‌تواند به کاهش التهاب و پیشگیری از ظهور آکنه کمک کند. اطمینان حاصل کنید که آبرسانی کافی به پوست خود انجام دهید.
  • سبک زندگی سالم: کافی خوابیدن، ورزش منظم و حفظ سلامتی روانی همه می‌توانند به پوست سالم کمک کنند. استرس، به خصوص، می‌تواند باعث بروز آکنه شود، بنابراین پیدا کردن راه‌هایی برای آرامش و استراحت می‌تواند به افرادی که مستعد آکنه هستند، کمک کند.

به علاوه رعایت موارد زیر مهم هستند:

  • قرار نگرفتن مداوم در برابر نور خورشید
  • استفاده از کرم ضد آفتاب
  • کاهش استرس و اضطراب
  • خودداری از مصرف غذاهای چرب
  • کاهش مصرف قند و شکر

منابع:  intermountainhealthcare و ncbi (تحقیق ذکرشده در مقاله)

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط