12 خاصیت گل بنفشه برای سلامتی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

گل بنفشه (بنفشه معطر) با نام علمی Viola odorata گیاهی بوته‌ای و کوچک، متعلق به خانواده بنفشگان است. این گیاه بومی اروپا و آسیاست اما در آمریکای شمالی و استرالیا هم یافت می‌شود. گل بنفشه از زمان‌های قدیم تا کنون در باغ‌ها پرورش داده می‌شده و امروزه در بیشتر اروپا گسترش پیدا کرده است. این گیاه با نام‌‎هایی مثل بنفشه شیرین، بنفشه انگلیسی، بنفشه باغی، بنفشه معطر و بنفشه معمولی شناخته می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به معرفی خواص گل بنفشه ، این گیاه خوش‌ عطر می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گل بنفشه چیست؟

گل بنفشه گیاهی کوچک، بوته‌ای، مقاوم، علفی، همیشه سبز و چند ساله است که قد آن حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر رشد می‌کند. این گیاه در مکان‌هایی مانند مزارع، جنگل‌ها، کنار رودخانه‌ها، بیشه‌ها، باغ‌ها، حاشیه جاده ها و چمنزارها یافت می‌شود. برگ‌های گل بنفشه پنجه‌ای و متناوب هستند و شکلی مانند قلب کشیده دارند. 

گل بنفشه به واسطه خواص دارویی و بسیاری از فوایدی که برای سلامتی دارد معروف است. رایحه شیرین و بی‌نظیر این گل طی نسل‌ها محبوبیت داشته و در نتیجه از آن در عطرها و رایحه محصولات آرایشی استفاده می‌شود.

گل بنفشه چیست
گل بنفشه گیاهی کوچک، بوته‌ای، مقاوم، علفی، همیشه سبز و چند ساله است که قد آن حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر رشد می‌کند.

بسیاری از افراد درباره خواص گل بنفشه برای درمان سرفه، گلودرد، گرفتگی صدا و ورم لوزه می‌دانند. استفاده از گل بنفشه برای این مشکلات در هنگام سرماخوردگی رایج است.

این گیاه به عنوان یک داروی اکسپکتورانت (خلط آور)، دیافورتیک (باعث افزایش تعریق) و تب بر موثر بوده و در بیماری‌های صفراوی دارای خاصیت ضد باکتری و ادرار آور بوده و به عنوان ملین ارزشمند است.

این گیاه دارویی به تنهایی و یا در ترکیب با گیاهان دیگر برای مشکلات عفونی دستگاه تنفسی، مشکلات ریوی و بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه استفاده می‌شود.

خواص برگ و گل بنفشه برای سلامتی

با توجه به ارزش غذایی برگ بنفشه، احتمالا فوایدی برای سلامتی بدن داشته باشد. در ادامه به برخی از خواص برگ گل بنفشه برای سلامتی، که با مصرف منظم آن حاصل می‌شوند، می‌پردازیم.

۱. برگ گل بنفشه برای کاهش فشار خون

از آنجایی که برگ‌های گیاه گل بنفشه شامل آلکالوئیدها و فلاونوئیدها هستند، می‌توانند فشار خون را کاهش دهند. آلکالوئیدها تاثیرات آرام‌کنندگی بر رگ‌های خونی دارند. در نتیجه، جریان خون آسان‌تر خواهد شد. همان‌طور که می‌دانیم گردش خون نرمال از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند.

از طرف دیگر، فلاونوئیدها می‌توانند به عنوان یک ادرار آور عمل کنند؛ که این ویژگی برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید است. این مسئله به طور مؤثری فشار خون بالا را پایین می‌آورد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که در واقع این برگ‌های قلبی شکل برای قلب مفید هستند؛ زیرا فشار خون نرمال موجب حفظ سلامت قلب می‌شود.

۲. برگ گل بنفشه برای درمان سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد که برگ بنفشه برای جلوگیری از سرطان و درمان آن در مرحله اولیه مفید است. این به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدان است که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد (که عامل اصلی رشد سرطان هستند) مبارزه کند. مصرف منظم برگ بنفشه می‌تواند مرحله اولیه سرطان یا تومور را کوچک کرده و سرطان را کاهش دهد.

۳. برگ گل بنفشه برای کمک به هضم غذا

ممکن است درباره خواص گل بنفشه برای یبوست شنیده باشید. موسیلاژ یا فیبر محلول موجود در برگ بنفشه برای کاهش کلسترول بد مفید بوده و علاوه بر این برای بهبود سلامت فلور روده نیز خوب است. فلور روده غذا را برای باکتری‌های خوب که به هضم کمک می‌کنند، فراهم می‌نماید. همچنین فیبر غذایی می‌تواند عملکرد روده را بهبود بخشیده و از برخی مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست جلوگیری کند.

۴. خواص گل بنفشه برای سرماخوردگی و آنفولانزا

همانطور که در ابتدای این بخش نیز اشاره شد، گل بنفشه یک داروی مهم برای فصل سرماخوردگی و آنفولانزا محسوب می‌شود و استفاده از دمنوش گل بنفشه برای سرماخوردگی خصوصا در طب سنتی کاری رایج است.

همچنین، شربت گل بنفشه می‌تواند گلو درد را تسکین دهد.

این گیاه شگفت انگیز، یک محرک قوی برای تولید لنف است که می‌تواند احتقان و تورم غدد لنفاوی را برطرف کند. گل بنفشه خنک‌کننده و موسیلاژینوس است و می‌تواند برای سرفه خشک و عفونت گوش استفاده شود. 

خواص گل بنفشه برای سرماخوردگی و آنفولانزا
شربت گل بنفشه می‌تواند گلو درد را تسکین دهد.

۵. برگ گل بنفشه برای کاهش التهاب

ما می‌توانیم از برگ و گل بنفشه برای مشکلات مختلف استفاده کنیم. یکی از فواید برگ بنفشه برای سلامتی کاهش التهاب است. این برگ خاصیت ضد التهابی قوی دارد و می‌تواند انواع التهابات مانند عفونت سینوسی، برونشیت و گلو درد را کاهش دهد.   

۶. خواص برگ گل بنفشه برای سرفه

از دیگر خواص گل بنفشه بهبود سرفه است. اگر از سرفه بی‌وقفه خسته شده‌اید، برگ گل بنفشه می‌تواند روشی برای برطرف کردن سرفه شما باشد. دمنوش برگ گل بنفشه یا جوشانده آن می‌تواند یک خلط آور قوی باشد؛ چرا که حاوی مواد مفیدی از جمله موسیلاژ و ساپونین‌ها برای سلامت ریه است.

همچنین این گیاه به عنوان درمانی برای برونشیت توصیه شده است.

خواص گل بنفشه برای سرفه
اگر از سرفه بی‌وقفه خسته شده‌اید، برگ گل بنفشه می‌تواند روشی برای برطرف کردن سرفه شما باشد.

یکی از محصولات محبوب حاوی گل بنفشه که برای سرفه و سرماخوردگی کاربرد دارد، شربت گل بنفشه مفید بهسازدارو است. این محصول، یک داروی گیاهی ضد سرماخوردگی قوی است که با داشتن گیاه گل بنفشه در ترکیباتش، خواص این ماده شگفت انگیز را به همراه می‌آورد. شما می‌توانید برای خرید شربت گل بنفشه از داروخانه آنلاین دکتر اصیلی روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت گل بنفشه

۷. برگ گل بنفشه برای تب

مصرف برگ گل بنفشه می‌تواند اثر تسکین‌دهندگی و خنک‌کنندگی ایجاد کند. نوشیدن دمنوش یا جوشانده برگ بنفشه برای برطرف کردن تب بسیار مفید است. همچنین برگ بنفشه می‌تواند تب ناشی از التهاب را برطرف کند زیرا همانطور که قبلتر اشاره کردیم، از خواص گل بنفشه، خاصیت ضد التهابی خوب آن است.

۸. برگ گل بنفشه برای تصفیه خون

برگ‌های گل زیبای بنفشه می‌توانند به عنوان تصفیه کننده خون استفاده شوند. این به آن معناست که برگ‌ها برای افزایش متابولیسم مفید هستند. همچنین برگ بنفشه به دفع سریع مواد زائد کمک می‌کند. مصرف برگ بنفشه باعث تحریک غدد لنفاوی می‌شود که به دفع باکتری‌ها و مواد زائد خون کمک می‌نماید.

خرید شربت گل بنفشه

۹. برگ و گل بنفشه برای کیست

معروف‌ترین کاربرد بنفشه از بین بردن کیست‌ها، توده‌ها و بافت‌های فیبروتیک پستان است. متیو وود، گیاه شناس، ضمادی از برگ‌ها و گل‌های این گیاه را برای دستگاه لنفاوی، سینه‌ها، ریه و پوست پیشنهاد می‌کند. گفته می‌شود که روغنی که در آن بنفشه تازه خیسانده شده است، می‌تواند برای حل کردن توده‌های سینه یا به سادگی برای پیشگیری از آن، استفاده شود.

۱۰. برگ گل بنفشه برای درمان هموروئید

برگ بنفشه سرشار از روتین است. روتین اغلب در هر داروی بواسیر وجود دارد، زیرا به عنوان یک ضد التهاب قوی عمل می‌کند و التهاب بواسیر را کاهش می‌دهد. همچنین روتین در داروهای واریس نیز گنجانده می‌شود.

۱۱. برگ بنفشه برای تسکین درد

سالیسیلیک اسید موجود در برگ بنفشه باعث می‌شود یک مسکن فوق‌العاده باشد و همچنین به عنوان یک ضد التهاب عمل کند. این گیاه برای تسکین سردرد، آرتروز و سایر دردهای ناشی از التهاب، مانند آسپرین عمل می‌کند.

۱۲. برگ گل بنفشه برای پوست

برگ بنفشه برای پوست نیز مفید است. این برگ بهترین درمان را برای بعضی از مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه ارائه می‌دهد. برای این مورد، می‌توانید از برگ‌ها به عنوان داروی موضعی یا کمپرس استفاده کنید. برگ بنفشه به طور موثری خارش و التهاب پوست را تسکین می‌دهد.

برگ گل بنفشه برای پوست
برگ بنفشه بهترین درمان را برای بعضی از مشکلات پوستی مانند پسوریازیس ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی مهمترین خواص گل بنفشه و برگ آن برای سلامتی پرداختیم. برگ گل بنفشه می‌تواند یک درمان موثر برای سرفه، تب و گلودرد باشد و همچنین با خواص ضدالتهابی‌اش به درمان عفونت‌هایی مانند عفونت سینوسی کمک کند.

برای تهیه شربت گل بنفشه مفید بهسازدارو، داروی گیاهی ضد سرماخوردگی قوی حاوی گل بنفشه، روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت گل بنفشه

همچنین برای مشاهده انواع دیگر شربت ضد سرفه، صفحه دسته محصولات مربوطه را ببینید و در صورت نیاز محصول مورد نظرتان را به صورت اینترنتی از سراسر کشور تهیه کنید:

مشاهده و خرید محصولات سرفه و سرماخوردگی

سوالات متداول

گل بنفشه برای چی خوبه؟

گل بنفشه به واسطه خواص دارویی و بسیاری از فوایدی که برای سلامتی دارد معروف است. بسیاری از افراد درباره خواص گل بنفشه برای درمان علائم سرماخوردگی مثل سرفه، گلودرد، گرفتگی صدا و ورم لوزه می‌دانند. این گیاه همچنین برای مشکلات دیگری مثل فشار خون، یبوست، کیست یا توده در سینه، هموروئید و مشکلات پوستی کاربرد دارد. در این مقاله به طور دقیقتر به خواص گل بنفشه پرداخته‌ایم.

آیا گل بنفشه تب بر است؟

بله. به خاطر داشتن اثر تسکین‌دهندگی و خنک‌کنندگی، این گیاه شگفت انگیز برای رفع تب ناشی از التهاب استفاده می‌شود.

آیا گل بنفشه خواص ملینی دارد؟

بله. فیبر موجود در برگ گل بنفشه می‌تواند عملکرد روده را بهبود بخشیده و از برخی مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست جلوگیری کند.

منبع: سایت healthbenefitstimes

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید. 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره