برای افزایش هوش، این غذاها را مرتب مصرف کنید! + اینفوگرافیک

غذاهای تقویت مغز و افزایش هوش
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

حتما می‌دانید که مغز، به عنوان مرکز فرماندهی بدن، در زمان خواب هم به طور مداوم فعال است و کنترل کلیه فرایندهای عصبی را بر عهده دارد. این عضو حیاتی، سیگنال‌ها را در سراسر بدن انتقال می‌دهد. مواد غذایی که حافظه را تقویت می‌کنند، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های گروه B، چربی‌های مفید و اسیدهای چرب امگا هستند. در ادامه، بهترین مواد غذایی برای بهبود سلامت مغز و تقویت حافظه به شما معرفی می‌شوند تا با انتخاب هوشمندانه، عملکرد ذهنی خود را بهبود بخشید.

همانطور که هیچ قرص جادویی برای پیشگیری از کاهش عملکرد شناختی وجود ندارد، هیچ ماده غذایی جادویی تک‌تک نمی‌تواند مطمئن کند که مغز شما در طول روند پیری تیز باقی می‌ماند. متخصصان تغذیه تأکید می‌کنند که مهم‌ترین استراتژی این است که یک الگوی تغذیه‌ای سالم را دنبال کنید که شامل میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها و غلات کامل باشد. سعی کنید پروتئین را از منابع گیاهی و ماهی بدست آورید و چربی‌های سالم را انتخاب کنید، مانند روغن زیتون یا کانولا، به جای چربی‌های اشباع‌شده.

تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین مواد غذایی برای مغز همان مواردی هستند که قلب و عروق خونی شما را محافظت می‌کنند، از جمله مواردی که در تصویر زیر و متن ادامه آن می‌خوانید:

بهترین غذاهای تقویت مغز و افزایش هوش

توت‌ها، گزینه هوشمندانه برای سلامت مغز

میوه‌هایی مانند توت فرنگی، شاه‌توت، و توت سفید، از آنتی اکسیدان‌های قوی غنی هستند که می‌توانند استرس اکسیداتیو را کاهش داده و به بهبود عملکرد مغزی کمک کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که این آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در ارتقای ارتباطات بین سلول‌های مغزی، تقویت یادگیری و حافظه، و افزایش انعطاف‌پذیری مغزی ایفا می‌کنند. بنابراین، توصیه می‌شود که مصرف این میوه‌های خوشمزه را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

مثلا بلوبری می‌تواند حافظه کوتاه مدت را تقویت کند. مدارک جمع‌آوری شده در دانشگاهی در ایالات متحده آمریکا حاکی از آن است که مصرف بلوبری می‌تواند در بهبود حافظه کوتاه مدت یا تاخیر در از دست دادن آن مؤثر باشد. همچنین می‌توانید با مصرف دیگر میوه‌ها و سبزیجات قرمز تیره و بنفش (مانند توت سیاه و کلم قرمز) از این تاثیر بهره‌مند شوید. این میوه‌ها و سبزیجات حاوی همان ترکیبات محافظ موجود در بلوبری یعنی آنتوسیانین‌ها هستند.

آجیل، سرشار از آنتی اکسیدان

یک مطالعه منتشر شده در American Journal of Epidemiology نشان می‌دهد که مصرف ویتامین E به میزان کافی، می‌تواند به جلوگیری از زوال شناختی مخصوصا در دوران سالمندی کمک کند. مغزها منبع عالی ویتامین E هستند. دیگر منابع این ویتامین عبارتند از: سبزیجات برگی سبز، زیتون، دانه‌ها، تخم مرغ، برنج قهوه‌ای و غلات کامل. گردو نیز سرشار از اسیدهای چرب مفید است که به ارتقای عملکرد مغز کمک می‌کند.

غلات کامل، مواد غذایی مفید برای عملکرد مغز

غذاهای حاوی غلات کامل مثل نان جو، جو دوسر، برنج قهوه ای و کینوا با کمک به کنترل سطح قند خون، به ارتقای عملکرد مغز کمک می‌کنند. غلات کامل، به مقابله با نوسانات قند خون کمک می‌کنند و باعث آزاد شدن تدریجی قند می‌شوند که این امر مغز را در وضعیت بهتری برای انجام وظایفش قرار می‌دهد.

قهوه، نوشیدنی برای بالابردن هوشیاری و حفاظت از سلامت مغز

کافئین موجود در قهوه نه تنها باعث می‌شود که هوشیار بمانید، بلکه عملکرد کلی مغز را نیز تقویت می‌کند. قهوه همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می‌تواند از سلامت مغز و پیشگیری از بروز مشکلات مرتبط با سن، محافظت کند. با این حال، مدیریت مصرف قهوه مهم است تا از تاثیرات آن بر روی چرخه خواب پرهیز شود. بنابراین بسیاری از متخصصین توصیه میکنند نوشیدنی قهوه را نهایتا تا ساعت ۲ بعد از ظهر مصرف نمایید.

پرتقال، میوه فوق العاده برای تقویت مغز

پرتقال که حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، به بهبود توانایی‌های شناختی و حفظ  سلامت مغز کمک می‌کند. ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های ناشی از بالا رفتن سن محافظت می‌کند و در جلوگیری از اختلالات روانی نقش دارد. منابع دیگر ویتامین C شامل کیوی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و آناناس می‌شوند.

گوجه فرنگی، حفاظت‌کننده مغز در مقابل رادیکال های آزاد

گوجه فرنگی می‌تواند از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. شواهد نشان می‌دهد لیکوپن (یک آنتی اکسیدان قوی که در گوجه فرنگی نیز وجود دارد)، می‌تواند به محافظت در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها که در هنگام بروز زوال عقل و به ویژه آلزایمر اتفاق می‌افتد، کمک کند.

بهتر است گوجه فرنگی را بپزید و کمی روغن زیتون با آن مصرف کنید تا جذب آن توسط بدن بهتر صورت گیرد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط