کووکسیر پارس؛ جدیدترین داروی ضد کرونا ایرانی برای بهبود علائم ریوی

داروی گیاهی ضد کرونا ایرانی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

حدود دو سال است که همه ما با دردسرهای ویروسی به نام کرونا و بیماری کشنده آن یعنی Covid-19 درگیریم. همانطور که می دانید، بدترین عوارض این بیماری، عوارض ریوی آن است که در موارد شدید باعث نکروز بافت شش‌ها و حتی مرگ فرد درگیر می‌شود. دانشمندان کشورمان با در نظر گرفتن اهمیت رفع علائم ریوی در بیماران مبتلا به کرونا و کاهش شدت علائم این بیماری همه گیر، داروی کووکسیر پارس را به تازگی وارد بازار کرده‌اند. این داروی ضد کرونا کاملاً گیاهی است و طوری تهیه شده تا کمترین عوارض را برای هموطنان درگیر با کرونا داشته باشد.

کپسول کووکسیر پارس اختراعی جدید از دانشمندان ایرانی است که نه تنها می‌تواند علائم شدید ریوی را در بیماران کرونایی بهبود دهد، بلکه برای سایر بیماری‌های ریوی نیز قابل استفاده است. از آنجا که این دارو محصول بسیار جدیدی است و هنوز اطلاعات دقیقی از آن در دسترس عموم نیست، ما این مطلب از مجله سلامت مفیدطب را به آن اختصاص داده‌ایم تا شما را بیشتر با اثرات کووکسیر پارس برای کرونا آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

کووکسیر پارس چیست و ساخت کجاست؟

کپسول کووکسیر (Covexir) یک داروی گیاهی در قالب کپسول است که توسط شرکت دانش بنیان گلکیسر پارس تولیده شده. این شرکت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده و دکتر مهرداد ایرانشاهی استاد گروه فارماکوگنوزی و مدیرعامل آن است. ایده ساخت این دارو از همان ابتدای ظهور بیماری کوید-۱۹ در سال ۱۳۹۸، توسط دانشمندان داروساز فعال در دانشکده داروسازی مشهد آغاز شد. در نهایت این دارو پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های بالینی و اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو در سال ۱۴۰۰ در همین هفته اخیر پا به بازار گذاشت.

کووکسیر پارس ساخت کجاست؟
کووکسیر پارس؛ داروی ضد کرونا ایرانی

شرکت دانش بنیان گلکسیر پارس پس از مشاهده قطعیت اثرگذاری دارو برای کاهش علائم کرونا، برای تولید انبوه این دارو با شرکت سامی ساز وارد همکاری شدند. هم اکنون نیز این شرکت فعال در مشهد مقدس، با تجهیزات مجهز و تکنولوژی پیشرفته خود قادر است در هر شیفت کاری ۶۰۰ هزار کپسول را تولید و روانه بازار کند.

ترکیبات کووکسیر پارس؛ داروی گیاهی برای کرونا

برای تولید کووکسیر پارس از صمغ گیاه کمای بیابانی (Ferula foetida) استفاده شده است. در هر کپسول از این داروی ضد کرونا گیاهی، ۳۵۰ میلی گرم از صمغ این گیاه وجود دارد. از این مقدار صمغ حداقل ۲.۵% از ترکیبات زیر وجود دارد که دارو نیز براساس همین ترکیبات استاندارد شده است:

  • E/Z-sec-butyl propenyl disulfide
  • E/Z- (methylthio)propyl 1-propenyl disulfide

ترکیبات ذکر شده بالا ترکیبات پلی سولفیدی هستند که نقش موثری در کاهش التهاب مجاری تنفسی و تخفیف علائم ریوی در بیماری‌های تنفسی دارند. در ادامه در مورد اثرگذاری این مواد موجود در داروی ریوی کووکسیر بیشتر توضیح می‌دهیم.

تاثیر کووکسیر پارس در بهبود علائم ریوی کرونا
تاثیر کووکسیر پارس در بهبود علائم ریوی کرونا

نحوه اثرگذاری کپسول کووکسیر پارس برای بهبود علائم ریوی

طبق گفته دکتر دکتر مهرداد ایرانشاهی استاد گروه فارماکوگنوزی دانشکده داروسازی مشهد، صمغ گیاه کمای بیابان سرشار از ترکیبات پلی سولفیدی است که با ورود به بدن باعث آزادسازی سولفید هیدروژن می‌شود.

داروهای سولفید هیدروژنی کلاس جدیدی از داروهای ریوی است در سال‌های اخیر در موارد متعددی از آن‌ها برای رفع مشکلات سیستم تنفسی استفاده شده است. زیرا نقش مهمی در مقابله با ویروس‌های تنفسی و سرکوب فعالیت آن‌ها داشته‌اند.

بیماری‌های ویروسی که ریه‌ها و مجاری تنفسی را درگیر می‌کنند (مانند کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی) باعث ایجاد عفونت و التهاب شدید در این نواحی شده و تنفس را دچار مشکل می‌کنند. داروهای آزاد کننده سولفید هیدروژن عوامل التهابی (مخصوصاً سایتوکین‌ها) را در بدن کاهش داده و التهاب ریه را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. تحقیقات انجام شده روی هیدروژن سولفید، فعالیت ضد ویروسی این ترکیبات بر علیه ویروس‌های پاتوژن حامل RNA (مانند کرونا) را اثبات کرده است.

عملکرد داروی کووکسیر پارس برای بهبود کرونا
عملکرد فارماکولوژیک داروی کووکسیر پارس برای بهبود کرونا

از طرفی هم خواص ضد ویروسی صمغ گیاه کمای بیابانی مانع تکثیر ویروس‌ها و ورود آن‌ها به سلول‌های ریوی می‌شود. در نتیجه تخریب و فیبروز بافت ریه به حداقل می‌رسد. ترکیبات آزاد کننده هیدروژن موجود در این گیاه عوامل التهاب شدید از جمله اینترلوکین-۶ و اینترلوکین-۱ بتا و TNF-آلفا را کاهش می‌دهد و التهاب ریه و مجاری تنفسی را بهبود می‌دهد.

تأثیر دیگر داروی ریوی کووکسیر پارس برای کاهش علائم ریوی در بیماران کرونایی از طریق افزایش ذخایر گلوتاتیون بافت ریه است. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند از سلول‌های ریه در برابر فعالیت ویروس‌ها و افزایش استرس اکسیداتیو در بدن، محافظت کند.

کووکسیر پارس برای چه بیمارانی قابل استفاده است؟

کپسول کووکسیر پارس در واقع با هدف کمک به بیماران کرونایی و کاهش علائم ریوی کرونا تولید شده است. اما تحقیقات بالینی که بر روی بیش از ۵۰۰ بیمار انجام شد، مشخص کرد که این دارو برای بهبود مشکلات سیستم تنفسی در سایر بیماری‌ها نیز قابل استفاده است.

علاوه بر بیماران مبتلا به کرونا، کووکسیر پارس را بیماران مبتلا به التهاب ریه و مجاری تنفسی که عامل ویروسی دارد، بیماران مبتلا به آسم و انسداد مزمن دستگاه تنفسی و افراد مبتلا به آنفولانزا شدید نیز می‌توانند استفاده کنند. همچنین این دارو برای رفع مشکلات جانبازان شیمیایی نیز تأثیر خوبی دارد.

نحوه مصرف کپسول کووکسیر پارس برای کرونا چگونه است؟

بر اساس گفته‌های دکتر مهرداد ایرانشاهی و تاکیدهای ایشان، بهترین زمان مصرف داروی گیاهی کووکسیرپارس، در همان ابتدای شروع بیماری است. زیرا در این زمان دارو بیشترین اثرگذاری خود را دارد. هرچه بیماری کهنه‌تر شود، از اثرگذاری دارو هم کمتر می‌شود.

نحوه مصرف توصیه شده این دارو برای افراد بالای ۱۵ سال، هر ۱۲ ساعت یک عدد است. در موارد شدیدتر مانند درگیری ریه در بیماری کرونا بهتر است به یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

  • دو روز اول هر ۸ ساعت یک عدد و در روزهای بعدی هر ۱۲ ساعت یک عدد استفاده شود.
  • روز اول هر ۱۲ ساعت دو عدد و در روزهای بعد هر ۱۲ ساعت یک عدد از این قرص استفاده شود.

شما می‌توانید بر اساس میزان سازگاری بدن خود با این دارو هرکدام از روش‌های بالا را برای بهبود سریع‌تر خود انتخاب کنید.

عوارض داروی کووکسیر پارس
عوارض داروی ضد کرونا کووکسیر پارس

عوارض داروی ضد کرونا کووکسیر پارس چیست؟

در مطالعات بالینی انجام شده روی ۵۰۰ بیمار سرپایی و بستری شده درگیر با کوید-۱۹، عوارض جانبی خاصی برای این بیماری مشاهده نشد. طبق گفته‌های دکتر مهرداد ایرانشاهی، عوارض این دارو بیشتر گوارشی است. در بعضی از بیماران بسته به‌ اینکه شرایط گوارشی آن‌ها به چه صورت است، علائمی همچون حالت تهوع و نفخ ممکن است مشاهده شود. برای رفع عوارض این دارو معمولاً همراه با آن داروی ضد تهوع مانند دمیترون و داروی ضد نفخ دایمتیکون هم تجویز می‌شود.

آیا داروی گیاهی کووکسیر پارس در بارداری و شیردهی قابل استفاده است؟

خیر. هنوز تحقیقاتی درباره ایمن بودن یا نبودن این دارو در دوران بارداری و شیردهی انجام نشده است. به همین دلیل اگر در این دوران حساس به سر می‌برید، از مصرف این دارو خودداری کنید.

داروی ضد کرونا کووکسیر پارس با چه داروهایی تداخل دارد؟

تاکنون تداخل دارویی خاصی برای این دارو گزارش نشده است. اما قبل از مصرف این دارو به صورت همزمان با داروهای ضد انعقاد خون، باید احتیاط‌های لازم در نظر گرفته شود. در این مورد انجام تست‌های انقعادی خون و اطمینان از وضعیت انعقادی طبیعی خون ضروری است.

کووکسیر پارس را همین حالا از مفیدطب تهیه کنید

در این متن سعی کردیم اطلاعات کامل و جامعی از داروی جدید ضد کرونای کووکسیر پارس در اختیار شما قرار دهیم تا در موارد ضروری بتوانید از خواص آن بهره مند شوید. البته این دارو به تازگی وارد بازار شده و هنوز در بسیاری از داروخانه‌ها ناموجود است. خوشبختانه شما می‌توانید این دارو را بدون خروج از خانه و در سریع‌ترین زمان ممکن از داروخانه آنلاین مفیدطب سفارش دهید و آن را در مدت زمان کوتاهی درب منزل خود تحویل بگیرید.

باز هم اگر سوالی درباره داروی ضد کرونا کووکسیر پارس دارید که ما در این متن به آن پاسخ نداده‌ایم، آن را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید و پاسخ خود را از دکتر داروساز دریافت کنید.

خرید سریع کووکسیر پارس

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره