بررسی تاثیر مصرف ملاتونین در کرونا

بررسی تاثیر ملاتونین در کرونا
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ملاتونین هورمونی است که توسط غده‌ی پینه‌آل در پاسخ به تاریکی ترشح می‌شود. این هورمون با تنظیم ساعت طبیعی بدن، روند خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. مکمل‌های ملاتونین به شکل تجاری و بدون نیاز به نسخه در دوزهای مختلف در دسترس هستند. با شروع کرونا از مکمل‌های ملاتونین به عنوان آنتی اکسیدان و ضد التهاب استفاده شده است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی تاثیر مصرف مکمل ملاتونین در کرونا می‌پردازیم. با ما همراه باشید مطالعه این مطلب برای شما در دوران کرونا بسیار مفید خواهد بود.

موراد مصرف ملاتونین

کاربرد اصلی مکمل‌های ملاتونین برای افرادی‌ست که در به خواب رفتن مشکل دارند یا ساعت طبیعی بدن آن‌ها (به دلایلی مانند کار شیفتی یا پرواز طولانی با هواپیما) به هم خورده است.

شاید علاقمند باشید درمورد اینکه ملاتونین برای چیست بیشتر بخوانید

اما آثار زیستی ملاتونین به تنظیم خواب محدود نمی‌شود. اگرچه ملاتونین یک داروی ضد ویروس به حساب نمی‌آید، اما از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ به خاطر اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود نیز مورد توجه قرار گرفته است. بهتر است برای درک بهتر موضوع ابتدا سیر بیماری کرونا را به شکل مختصر بررسی کنیم.

سیر کلی بیماری کرونا

پس از ورود ویروس به بدن، در روزهای ابتدایی و همزمان با تکثیر ویروس، علائمی غیر اختصاصی مثل تب، ضعف، بدن درد، سرفه و عوارض گوارشی دیده می‌شود. این علائم گرچه عموما آزاردهنده هستند، اما در فردی با سیستم ایمنی سالم نشان‌دهنده‌ی مبارزه‌ی بدن با ویروس هستند و در اغلب موارد با استراحت و گذر زمان بهبود می‌یابند. اما واکنش دستگاه ایمنی که سلاح ما علیه ویروس محسوب می‌شود، گاه از کنترل خارج شده و به خود بدن آسیب می‌زند.

بررسی مصرف ملاتونین در کرونا
بررسی سیر کلی بیماری کرونا و میزان تاثیر مصرف ملاتونین در این دوران

در این شرایط سلول‌های بدن و به‌خصوص در دستگاه تنفسی و ریه‌ها عواملی ترشح می‌کنند که گلبول‌های سفید را به محل عفونت فرا می‌خواند. هجوم بیش از حد عوامل سیستم ایمنی می‌تواند منجر به آسیب ریه‌ها شده که تظاهراتی چون تنگی نفس و کاهش سطح اکسیژن خون را به همراه دارد. در اینجاست که نقش عوامل ضدالتهاب پررنگ شده و می‌توانند با متعادل کردن واکنش ایمنی بدن، از عوارض کشنده‌ی بیماری کرونا جلوگیری کنند.

شما می‌توانید برای تهیه داروی تقویت سیستم ایمنی برای دوران کرونا از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید داروی تقویت سیستم ایمنی

حال که با سیر کلی این بیماری و تاثیرات آن بر بدن آشنا شدیم، در ادامه مقاله به بررسی مصرف ملاتونین در کرونا می‌پردازیم.

مصرف ملاتونین در کرونا

ملاتونین می‌تواند با کاهش سطح عوامل سیستم ایمنی مثل اینترلوکین‌ها از فعال شدن بیش از حد گلبول‌های سفید جلوگیری کند. تکثیر ویروس در بدن و برخی فعالیت‌های درمانی ضروری مثل تهویه‌ی مکانیکی می‌توانند منجر به افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن شوند. تقویت آنزیم‌های آنتی اکسیدان توسط ملاتونین باعث کم شدن رادیکال‌های آزاد شده و از این راه نیز به کاهش التهاب کمک می‌کند. استفاده از ملاتونین در دوزهای روزانه‌ی یک تا ده میلی‌گرم ایمنی بالایی داشته و تنها گاه عوارض خفیفی مثل سردرد، سرگیجه و خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند.

همه‌ی این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا ملاتونین به عنوان یک گزینه‌ی کمک‌درمانی برای کووید-۱۹ مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این فرضیه‌ای نیز وجود دارد که ملاتونین می‌تواند یکی دیگر از عوارض آزاردهنده‌ی کرونا یعنی بی خوابی را بهبود بخشد.

تاثیر ملاتونین در بی خوابی کرونا
مهم‌ترین تاثیر شناخته شده مکمل‌های ملاتونین بهبود بی‌خوابی است که در دوران کرونا می‌تواند کمک‌کننده باشد.

البته فواید احتمالی ملاتونین به فاز التهابی کرونا محدود نشده و عده‌ای از پژوهشگران بر این باورند که ملاتونین با سازوکارهای خاصی می‌تواند تکثیر ویروس در همان مراحل ابتدایی را نیز کم کند. پژوهشگران با اشاره به این که ترشح ملاتونین به تدریج و با افزایش سن در بدن کاهش می‌یابد، احتمال دادند که ممکن است سطح پایین ملاتونین یکی دیگر از عوامل مستعدکننده‌ی سالمندان نسبت به عوارض خطرناک کووید-۱۹ باشد.

تا به حال چندین مطالعه بالینی آثار ملاتونین روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را بررسی کرده اند. در یک مطالعه، مصرف روزانه ۹ میلی‌گرم ملاتونین در کنار رژیم درمانی استاندارد در بیماران بستری توانست علائمی چون سرفه، ضعف و تنگی نفس را بهبود بخشد و درگیری ریه‌ها را نیز کمتر کند. با این حال تعداد کم بیماران و زمان کوتاه مطالعه (۱۴ روز) از محدودیت‌های اصلی این تحقیق بودند.

در مطالعه‌ی دیگری نیز تجویز روزانه‌ی ۳ میلی‌گرم ملاتونین برای ۷ روز توانست تاثیر معنی‌داری روی کیفیت خواب و سطح اکسیژن خون داشته باشد. مصرف ملاتونین همچنین با کاهش لخته شدن خون و مرگ و میر در یک مطالعه‌ی کوچک دیگر نیز همراه بوده است.

تاثیر مصرف ملاتونین 3 میلی گرم در کرونا
مطالعات نشان داده که مصرف ملاتونین ۳ میلی‌گرم در کرونا بر سطح اکسیژن و بی‌خوابی بیمار تاثیر دارد.

قرص ملاتونین ۳ میلی‌گرم سیمرغ، یک قرص خواب آور است که حاوی هورمون خواب طبیعی بوده و به رفع اختلالات خواب و بی خوابی کمک می‌کند. ملاتونین در تنظیم فشار خون و عملکرد بهتر قلب نیز بسیار مؤثر است. برای خرید این محصول روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید ملاتونین ۳ میلی‌گرم

صحبت نهایی

آیا مصرف ملاتونین به محض دیدن علائم مشکوک به کرونا یا در صورت تماس با فرد مبتلا به کرونا و بدون تجویز پزشک منطقی و مفید است؟

علی‌رغم تمام فواید احتمالی ملاتونین در بیماران مبتلا به کووید، هنوز هیچ مطالعه‌ی جامع و قابل استنادی آثار مثبت چشم‌گیری از تاثیر ملاتونین در کرونا گزارش نکرده است. همچنین سازمان‌های نظارتی مثل مرکز بیماری‌های عفونی آمریکا یا سازمان جهانی بهداشت توصیه‌ای در جهت مصرف یا عدم مصرف ملاتونین ندارند. توصیه ما نیز این است که تنها در صورت تجویز پزشک از ملاتونین استفاده کنید. یا اگر از عارضه‌ی بی‌خوابی رنج می‌برید، پس از مشورت با پزشک یا داروساز، از دوز مناسب ملاتونین استفاده کنید.

شما می‌توانید برای خرید انواع مکمل‌های ملاتونین و سایر محصولات گیاهی، انواع مکمل‌ها، محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کرده و با مشاهده اطلاعات کامل بروشور هر محصول اقدام به خرید نمایید. محصول موردنظر خود را در سریع‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل خواهید گرفت.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره