روش صحیح استفاده از ژل ضدعفونی کننده دست

زمان و نحوه استفاده از ضدعفونی‌کننده دست
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها توصیه می‌کند تا حد امکان دست‌ها را با آب و صابون بشویید؛ چراکه شستن دست‌ها باعث می‌شود انواع میکروب‌ها و مواد شیمیایی بر روی دست‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده و از بین بروند. اما اگر آب و صابون در دسترس نیست استفاده از ضدعفونی‌کننده دست با حداقل ۶۰ درصد الکل، می‌تواند به شما کمک بزرگی کند تا از بیمار شدن، انتشار میکروب و انتقال آن به دیگران جلوگیری کنید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته برای استفاده مؤثر از مواد ضدعفونی‌کننده دست در محیط بیرون از خانه باید برخی از نکات را رعایت کنید.

تفاوت ضدعفونی‌کننده دست حاوی الکل با آب و صابون

تفاوت ضدعفونی‌کننده دست حاوی الکل با آب و صابون

ضدعفونی‌کننده‌های دست حاوی الکل، میکروب‌های روی دست شما را کامل از بین نمی‌برند. بلکه فقط در شرایط خاصی به‌سرعت، مقدار آنها را کاهش می‌دهند. آب و صابون در از بین بردن انواع خاصی از میکروب‌ها مانند کریپتوزپوریدیوم، نوروویروس و کلستریدیوم دیفیسیل نسبت به مواد ضدعفونی‌کننده دست، تأثیر بیشتری دارد. اگرچه ضدعفونی‌کننده‌های دست حاوی الکل، در صورت استفاده صحیح می‌توانند بسیاری از انواع میکروب‌ها را از بین ببرند؛ اما بیشتر افراد از حجم کمی از این مواد استفاده می‌کنند یا قبل از خشک شدن آن را پاک می‌کنند.

میزان تأثیر ضدعفونی‌کننده دست حاوی الکل

اگر دست‌ها خیلی کثیف یا چرب باشند ضدعفونی‌کننده‌های دست نمی‌توانند در برطرف کردن میکروب‌ها خیلی مؤثر واقع شوند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، ضدعفونی‌کننده‌های دست در محیط‌های درمانی مانند بیمارستان‌ها که دست‌ها بیشتر با میکروب در تماس هستند و کمتر آلوده یا چرب می‌شوند تأثیر بهتری دارند. در برخی از محیط‌ها که دست‌ها بیشتر آلوده یا چرب می‌شوند، مانند خوردن غذا با دست، ورزش کردن، کار کردن در باغ، گردش رفتن یا ماهیگیری، بهتر است از آب و صابون استفاده کنید. چراکه ممکن است ضدعفونی‌کننده‌های دست در این شرایط تأثیر بسیار مطلوبی نداشته باشند.

تأثیر ضدعفونی‌کننده دست بر مواد شیمیایی

پاک کردن مواد شیمیایی مضر مانند آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین از روی دست با ضدعفونی‌کننده‌های دست به‌خوبی انجام نمی‌شود. در این زمینه تحقیقات کمی صورت گرفته است؛ اما همین تعداد تحقیقات هم نشان می‌دهند که ضدعفونی‌کننده‌های دست احتمالاً نمی‌توانند بسیاری از مواد شیمیایی مضر را از روی دست‌ها پاک کنند. با انجام یک تحقیق مشخص شده است، در بدن افرادی که مواد شیمیایی روی دست خود را با مواد ضدعفونی‌کننده دست پاک کرده‌اند، مقداری مواد شیمیایی وجود دارد. اگر دستان شما مواد شیمیایی مضر را لمس کرده است بهتر است با آب و صابون دستان خود را بشویید.

ضدعفونی‌کننده دست حاوی الکل ۶۰ درصد

اگر آب و صابون در دسترس نیست از ضدعفونی‌کننده دست حاوی الکل استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد. طبق برخی از مطالعات انجام شده، ضدعفونی‌کننده‌های دست با غلظت الکل ۶۰ تا ۹۵ درصد نسبت به ضدعفونی‌کننده‌های دست که غلظت الکل کمتری دارند یا بدون الکل هستند، در از بین بردن میکروب‌ها مؤثرتر می‌باشند. ضدعفونی‌کننده‌های دست که غلظت الکل ۶۰ تا ۹۵ درصد را ندارند فقط رشد میکروب‌ها را کاهش داده و آنها را کامل از بین نمی‌برند.

نحوه استفاده از ضدعفونی‌کننده دست

نحوه استفاده از ضدعفونی‌کننده دست

مراحل استفاده از ضدعفونی‌کننده دست توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها خیلی ساده بیان شده است. تمام سطوح هر دو دست باید با ضدعفونی‌کننده دست آغشته شده تا مواد تأثیر خود را بگذارد. بهتر است قبل از استفاده از ضدعفونی‌کننده دست، برچسب آن را خوانده و با نحوه استفاده آن آشنا شوید. مقداری از مواد را بر روی یک کف دست ریخته، سپس هر دو دست را به یکدیگر مالیده و کل دست را به این مواد آغشته کنید. اجازه دهید کاملاً مواد بر روی دست شما خشک شود.

خوردن ضدعفونی‌کننده دست حاوی الکل

ضدعفونی‌کننده دست حاوی اتیل الکل یا اتانول، در صورت استفاده مطابق با دستورالعمل آن، کاملاً بی‌خطر است. اما اگر کسی بیش از یک فنجان از این مواد را بخورد یا دهان خود را کاملاً با آن پر کند، باعث مسمومیت می‌شود. مرکز کنترل سم در ایالات متحده، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، نزدیک به ۸۵۰۰۰ تماس در مورد کودکانی که در معرض ضدعفونی‌کننده دست قرار گرفته و دچار مسمومیت شده بودند را دریافت کرده است.

ممکن است کودکان به دلیل اینکه مواد ضدعفونی‌کننده دست دارای رایحه خوشبو، رنگ روشن و بسته‌بندی زیبا می‌باشد، تصمیم به خوردن آن بگیرند. مواد ضدعفونی‌کننده دست نباید در دسترس کودکان خردسال قرار بگیرد. آنها باید با نظارت والدین خود از این مواد استفاده کنند.

استفاده از درپوش محکم برای ضدعفونی‌کننده‌ها، می‌تواند به کاهش مسمومیت در کودکان خردسال کمک کند. در برخی از مواقع نوجوانان یا بزرگ‌سالان به هدف مست شدن، مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل را میل می‌کنند.

نتیجه گیری

هنگامی که دست‌ها به مواد میکروبی آلوده می­شوند، باید آنها را با مواد شوینده یا ضدعفونی‌کننده تمیز کرد. توصیه پزشکان این است که استفاده از آب و صابون از مایع ضدعفونی‌کننده دست موثرتر است. چراکه آب و صابون مواد میکروبی مثل کریپتوزپوریدیوم و نوروویروس و آلاینده‌­های شیمیایی را بهتر برطرف می‌­کند. اما اگر آب و صابون در دسترس نبوده یا شستن پیاپی دست­‌ها برای شما خوشایند نیست، استفاده از ضدعفونی‌کننده دست حاوی ۶۰ درصد الکل نیز مناسب است. برای تهیه مایع ضدعفونی‌کننده به‌راحتی می­توانید آن را از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه کنید.

منبع: www.cdc.gov 

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله داروخانه مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره