چگونه یک روان‌کننده (لوبریکانت) را برای رابطه جنسی ایمن و لذت بخش انتخاب کنیم؟

چگونه یک روان‌کننده (لوبریکانت) را برای رابطه جنسی ایمن و لذت بخش انتخاب کنیم؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

روانکاری واژن (Vaginal lubrication) اغلب به طور طبیعی در طول هیجان و تحریک جنسی رخ می‌دهد. میزان تولید روانکاری و مقدار روانکاری مورد نیاز برای فعالیت جنسی لذت‌بخش در زنان متفاوت است و این تفاوت کاملاً طبیعی است.

کاهش روانکاری مشکل بسیار رایجی است که می‌تواند به دلایل مختلفی چون تغییرات هورمونی، بعد از یائسگی یا به علت مصرف داروهایی مانند آنتی هیستامین‌ها، داروهای شیمی‌درمانی و داروهای ADHD و افسردگی ایجاد شود.همچنین اگر شما کمبود آب دارید یا اگر به طور کامل تحریک نمی‌شوید، ممکن است روانکاری کمتری داشته باشید.

روان‌کننده‌ها که اغلب آن‌ها را با نام لوبریکانت می‌شناسیم روان‌کننده‌های تخصصی هستند که در اعمال جنسی مانند مقاربت و استمناء مورد استفاده قرار می‌گیرند تا اصطکاک بین آلت تناسلی و واژن، مقعد و سایر قسمت‌های بدن را کاهش دهند و نفوذ را راحت‌تر کنند.

روان‌کننده‌ها را می‌توان از داروخانه‌ها خریداری کرد یا آن‌ها را از به صورت آنلاین و اینترنتی سفارش داد. داروخانه آنلاین مفید طب یک مرجع معتبر برای فروش فرآورده‌های بهداشتی است که به ارائه انواع محصولات جنسی از جمله روان‌کننده‌ها، کاندوم‌ها، محصولات تاخیری جنسی و… به صورت کاملا محرمانه می‌پردازد.

آشنایی با انواع روان‌کننده

استفاده از محصولات روان‌کننده‌ به شما کمک می‌کند تا:

  • اصطکاک دردناک در واژن و یا مقعد را کاهش دهید.
  • تحریک جنسی را با تحریک جریان خون به سمت ولو (فرج)، که بدن شما را برای تولید روان‌کننده خودش ترغیب می‌کند، افزایش دهید.
  • کلوتری را روانکاری کنید، این کار می‌تواند باعث لذت جنسی بیشتر و رسیدن آسان‌تر به ارگاسم شود.
  • طعم را در طول رابطه جنسی دهانی تغییر دهید.
  • پوست واژن را نرم کنید و به حفظ قابلیت ارتجاعی دیواره واژن کمک کنید.
  • اگر درد مزمن دارید، یک روان‌کننده حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین – عوامل بی‌حس‌کننده‌ای که می‌توانند درد واژن، دهان یا مقعد را کاهش دهند- ممکن است تجویز یا توصیه شود.

در هنگام انتخاب روان‌کننده دو چیز را در نظر بگیرید: راحتی و ایمنی شما.

راحتی به لذت شما منجر می‌شود؛ میزان حس خوب فعالیت جنسی و همچنین اینکه آیا روان‌کننده باعث تحریک تناسلی شما می‌شود یا خیر، به مقدار و قدرت ماندگاری روان‌کننده بستگی دارد.

ایمنی به سلامت شما منجر می‌شود؛ روان‌کننده‌های مبتنی بر روغن را نمی‌توان با کاندوم لاتکس استفاده کرد، زیرا آن‌ها می‌توانند لاتکس را از بین ببرند و باعث پارگی کاندوم شوند.

روان‌کننده‌ مبتنی بر آب

روان‌کننده‌های مبتنی بر آب همانطور که از نامشان پیداست محلول در آب هستند. این نوع روان‌کننده‌ها محبوبیت زیادی دارند و بیشتر از سایر مدل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آنجا که روان‌کننده‌های مبتنی بر آب جذب پوست شده و تبخیر می‌شوند، بیشتر از روان‌کننده‌های روغنی در طول رابطه جنسی خشک می‌شوند. اما شما می‌توانید در صورت نیاز دوباره از این نوع روان‌کننده استفاده کنید.

برخی از روان‌کننده‌های مبتنی بر آب جدید با مرطوب کننده‌های پوستی طبیعی مانند کاراژیان فرموله می‌شوند و به همین دلیل پس از تبخیر احساس چسبندگی ایجاد نمی‌کنند. جالب است بدانید دانشمندان در حال تحقیق و آزمایش بر این هستند که آیا می‌توان از روان‌کننده‌های ضد ویروس برای پیشگیری از انتقال ویروس HIV استفاده کرد.

توجه داشته باشید روان‌کننده‌های معمولی مبتنی بر آب ممکن است با اقدامات جنسی که در آب (مانند وان حمام، استخر یا حمام گرم) اتفاق می‌افتد، ناسازگار باشند، زیرا می‌توانند در آب حل و پراکنده شوند.

روان‌کننده‌ مبتنی بر آب با گلیسیرین

اغلب روان‌کننده‌های موجود در بازار مبتنی بر آب و گلیسیرین هستند که طعم کمی ‌شیرینی تولید می‌کنند. بیشتر روان‌کننده‌های معطر و روان‌کننده‌های گرم‌کننده نیز حاوی گلیسیرین هستند. هنگامی‌که این نوع روان‌کننده‌ها شروع به خشک شدن می‌کنند، می‌توانید به جای اضافه کردن لوبریکانت بیشتر به آن آب یا بزاق اضافه کنید، زیرا آب دوباره آن را لغزنده می‌کند.

روان‌کننده‌های مبتنی بر آب بدون گلیسیرین

اگر شما عفونت‌های مخمری مکرر دارید باید از این روان‌کننده‌ها استفاده کنید. این نوع روان‌کننده‌ها ممکن است حاوی گلیسیرین گیاهی باشند که برخلاف لوبریکانت‌های مبتنی بر آب و گلیسیرین، عفونت‌های مخمری ایجاد نمی‌کنند.

روان‌کننده‌ مبتنی بر آب

 

روان‌کننده سیلیکونی

روان‌کننده‌های مبتنی بر سیلیکون معمولاً متشکل از کمتر از چهار ماده هستند و حاوی آب نیستند. روان‌کننده‌های سیلیکون احساسی متفاوت از روان‌کننده‌های مبتنی بر آب ارائه می‌دهند.

تأثیر این نوع از همه روان‌کننده‌ها طولانی‌تر است و مخصوصاً برای زنان با خشکی واژن و درد تناسلی توصیه می‌شود، زیرا لوبریکانت‌های مبتنی بر سیلیکون توسط غشاهای پوست یا غشاهای مخاطی جذب نمی‌شوند و در نتیجه طولانی تر از لوبریکانت‌های مبتنی بر آب هستند.

انواع مختلفی از روان‌کننده‌های سیلیکون با کیفیت و عملکرد متفاوت در دسترس هستند. روان‌کننده سیلیکونی با سیلیکون مورد استفاده در ایمپلنت‌های پستان متفاوت است و خطرناک نیست؛ و نمی‌تواند از طریق منافذ پوست نفوذ کند.

از روان‌کننده‌های مبتنی بر سیلیکون در ساخت کاندوم‌های روان‌کننده پیش‌ساخته نیز استفاده می‌شود، زیرا خواص طولانی مدت و سازگاری با لاتکس دارند.

روان‌کننده‌های مبتنی بر روغن

روان‌کننده‌های مبتنی بر روغن، می‌توانند احتمال پارگی و لغزش کاندوم‌های لاتکس را به علت کاهش کششی ناشی از این روان‌کننده‌ها افزایش دهند. آنها با استفاده از کاندوم‌های ساخته شده از نیتریل، پلی ایزوپرن یا پلی اورتان امن هستند.

اما برای روابطی که نیاز به استفاده از کاندوم ندارند، می‌توانند مطلوب باشند. این نوع از لوبریکانت‌ها همچنین برای افرادی که مایلند از افزودنی‌های خاص و نگهدارنده‌هایی که اغلب در سایر روان‌کننده‌ها یافت می‌شود، اجتناب کنند مناسب هستند.

لوبریکانت‌های مبتنی بر روغن طبیعی

این روان‌کننده‌ها را می‌توانید در آشپزخانه خود نیز پیدا کنید. قاعده کلی این است که اگر آن روغن برای خوردن شما امن باشد، قرار دادن آن در فرج و در داخل واژن شما نیز امن خواهد بود.

بدن می‌تواند روغن‌های طبیعی را راحت‌تر از روان‌کننده‌های شیمیایی پاک کند. بعضی از روغن‌ها مانند روغن دانه انگور و زردآلو، تمایل به نازک شدن دارند و بنابراین برای مقاربت واژن بهتر از انواع دیگر هستند.

روان‌کننده‌ مبتنی بر روغن مصنوعی

این نوع از روان‌کننده‌ها نسبت به روغن‌های طبیعی زمان می‌برند تا از بدن شما پاک شوند.

موارد کاربرد لوبریکانت‌ها

موارد کاربرد لوبریکانت‌ها

روان‌کننده‌های واژن

روان‌کننده‌های واژن برای کاهش خشکی و درد واژن در طی مقاربت و توسط زوج‌هایی که سعی بر بارداری دارند استفاده می‌شود. در طول مداخلات باروری، استفاده از یک روان‌کننده، جمع‌آوری نمونه اسپرم را توسط استمناء آسان می‌کند.

روان‌کننده‌های معمولی شامل بزاق، روغن (مانند روغن بچه، روغن زیتون و روغن کانولا) یا روغن‌هایی هستند که بر اساس آب یا هیدروکسی اتیل سلولز هستند.

مخصوص مقعد

بسیاری از روان‌کننده‌ها برای رابطه جنسی مقعدی ایمن هستند اما محصولاتی وجود دارند که به طور خاص به بازار عرضه شده یا طراحی شده‌اند تا لذت بردن از رابطه جنسی مقعدی را افزایش دهند. معمولاً آنها به صورت یک ژل غلیظ‌تر از مایع هستند.

این غلظت ترجیح داده می‌شود زیرا به روان‌کننده کمک می‌کند تا در محل قرار گیرد. برخی از روان‌کننده‌های مقعد حاوی عوامل خفیف برای از بین بردن ناراحتی در طول رابطه جنسی مقعدی هستند.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه یک روان‌کننده (لوبریکانت) را برای رابطه جنسی ایمن و لذت بخش انتخاب کنیم؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره