چگونه از پیری مغز جلوگیری کنیم؟ روش‌های تقویت سلامت شناختی

چگونه از پیری مغز جلوگیری کنیم
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

چگونه از پیری مغز جلوگیری کنیم؟ بسیاری از افراد مایل هستند سلامت شناختی خود را تقویت کنند و از پیری مغز جلوگیری نمایند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی چند روش کاربردی و موثر برای کمک به بهبود عملکرد شناختی و مقابله با پیری مغز می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارتباط فشار خون و کلسترول بالا با آلزایمر

یکی از راه‌های مقابله با پیری مغز حفظ سطح مطلوب فشار خون و کلسترول است. بسیاری از افراد مسن وقتی متوجه می‌شوند که بین بیماری قلبی و بیماری آلزایمر ریسک فاکتورهای مشترکی وجود دارد، تعجب می‌کنند. اما اگر به این فکر کنید که چطور سیستم عروقی خون را به مغز می‌رساند، منطقی است که اختلال در جریان خون بتواند منجر به آسیب بافت مغز شود.

عروق کوچک مغز به افزایش فشار خون حساس هستند و فشار خون بالای طولانی مدت می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. چندین مطالعه وجود ارتباط بین فشار خون و سلامت مغز را تایید کرده‌اند. فشار خون بالا با عملکرد شناختی ضعیف‌تر و آسیب به بافت مغز مرتبط است. 

طبق مطالعات بلند مدت، در صورتی که فشار خون سیستولیک (عدد اول یا عدد بالا در اندازه گیری فشار خون) در محدوده ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر باشد، ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر فرم‌های زوال عقل بیش از دو برابر می‌شود.

کلسترول نقش کلیدی در تشکیل پلاک های آمیلوئید بتا دارد. تصور می‌شود کلسترول بالا تولید پلاک‌های آمیلوئید بتا را افزایش می‌دهد. آمیلوئید بتا یک آمینواسید است که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر وجود دارد.

شما می‌توانید برای تهیه قرص ممورال گل دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید قرص ممورال

کپسول ممورال گل دارو یک داروی گیاهی است که برای جلوگیری از ضعف حافظه، بهبود اختلالات ادراکی و آلزایمر استفاده می‌شود.

تاثیر ویتامین D بر مغز

تاثیر کمبود ویتامین D بر مغز چیست؟ سطح پایین ویتامین D با اختلالات شناختی در ارتباط است. این ویتامین در شکل گیری حافظه نقش دارد.

چندین مطالعه کمبود ویتامین D را با افزایش ریسک اختلال شناختی یا زوال عقل در بزرگسالان مسن‌تر مرتبط دانسته‌اند.

سطح مطلوب ویتامین D بین ۳۰ تا ۴۵ نانوگرم بر میلی‌لیتر است.

علاوه بر این، ویتامین D در تنظیم انتقال گلوکز و کلسیم به مغز و درون آن نقش دارد و همچنین می‌تواند با کاهش التهاب و افزایش دسترسی به برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی، از عملکرد شناختی محافظت کند. 

ویتامین D
سطح مطلوب ویتامین D بین ۳۰ تا ۴۵ نانوگرم بر میلی‌لیتر است.

مصرف مکمل‌های DHA امگا ۳ و ویتامین B12

حفظ مقدار کافی از DHA (یکی از اسید چرب امگا ۳) در مغز، یک اقدام مهم برای پیشگیری از بیماری‌های زوال عصبی در مراحل بعدی زندگی است.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بالاتر و گردش بیشتر DHA با حجم بیشتر مغز و کاهش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است.

همچنین ریسک کمبود ویتامین B12 با افزایش سن بیشتر می‌شود. حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان بالای ۶۰ ساله، یا دچار کمبود این ویتامین هستند و یا میزان کافی از آن را در بدن خود ندارند.

کمبود ویتامین B12 باعث ایجاد مشکلاتی در مغز از جمله گیجی، افسردگی و ضعیف شدن حافظه می‌شود. همچنین کمبود این ویتامین مهم با بیماری آلزایمر در ارتباط است.

از آنجایی که توانایی بدن در جذب ویتامین B12 با افزایش سن کاهش می‌یابد و از طرفی این ویتامین در غذاهای گیاهی وجود ندارد، استفاده از مکمل آن عاقلانه به نظر می‌رسد. علاوه بر این افراد نیمه گیاهخوار، وگان‌ها و افراد مسن میزان روزانه توصیه شده (RDI) کافی از این ویتامین را دریافت نمی‌کنند.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول امگازون هلث اید از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید کپسول امگازون

این محصول حاوی امگا ۳ استخراج شده از روغن ماهی است. این ماده مغذی برای بهبود سلامت مغز و قلب، تقویت سیستم ایمنی، رشد بهتر سیستم عصبی در جنین و نوزاد، بهبود قدرت یادگیری و … بسیار مؤثر است.

محدود کردن مصرف گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی

یکی از اقدامات مفید برای جلوگیری از پیری مغز، محدود کردن مصرف گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی است. مس و آهن مواد معدنی ضروری هستند که به مقدار زیاد در گوشت قرمز وجود دارند. این مواد معدنی به مرور زمان در بدن انباشته می‌شوند و مقدار بیش از حد آن‌ها می‌تواند به مغز آسیب برساند. 

شما می‌توانید این مواد معدنی را در مقادیر بی‌خطر از طریق غذاهای سالم‌تری از جمله کنجد، تخمه کدو و لوبیاها دریافت کنید.

 مس و آهن اضافی به ایجاد استرس اکسیداتیو در مغز کمک می‌کنند و در تشکیل پلاک آمیلوئید بتا در مغز نقش دارند. 

محدود کردن مصرف گوشت قرمز
یکی از اقدامات مفید برای جلوگیری از پیری مغز محدود کردن مصرف گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی است.

مصرف غذاهای گیاهی

یک قانون خوب برای جلوگیری از پیری مغز این است که ۹۰ درصد یا بیشتر رژیم غذایی متشکل از غذاهای گیاهی کامل یعنی سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، مغزها و دانه‌ها باشد.

یک رژیم غذایی که شامل مقدار زیادی از این غذاهای گیاهی باشد و گوشت و لبنیات کمی داشته باشد، با ۳۶ درصد کاهش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است.

رژیم غذایی شما باید سرشار از غذاهای گیاهی طبیعی و سالم باشد. بهتر است با خوردن یک وعده بزرگ سالاد حداقل یک بار در روز، سبزیجات خام بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به سالاد خود لوبیا، گوجه فرنگی، پیاز خام و یک سس بر پایه مغزها یا دانه‌ها اضافه کنید.

مصرف انواع توت برای سلامت مغز

مواد شیمیایی گیاهی (phytochemical) موجود در میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز کمک کند که منجر به کاهش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

توت ها، مخصوصا به دلیل دارا بودن اثرات محافظتی برای مغز مورد توجه قرار گرفته‌اند. نشان داده شده چندین توت مختلف، روند کاهش عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن را در حیوانات کند یا معکوس می‌کنند. 

در مطالعات انسانی، بلوبری و انار نتایج امیدوار کننده‌ای داشته‌اند که نشان می‌دهد این میوه‌های سرشار از مواد شیمیایی گیاهی می‌توانند به بهبود حافظه در افراد مسن کمک کنند. 

مصرف انواع توت برای سلامت مغز
توت ها، مخصوصا به دلیل دارا بودن اثرات محافظتی برای مغز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

استفاده از مغزها و دانه ها برای بهبود عملکرد مغز

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مغزها مخصوصا گردو، می‌تواند برای عملکرد مغز مفید باشد. گردو سرشار از ALA (یکی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پیش‌ساز EPA و DHA) است.

مطالعات مصرف بیشتر گردو را با حافظه کاری بهتر مرتبط دانسته‌اند. به طور کلی مصرف آجیل بیشتر با عملکرد شناختی بهتر در ارتباط است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص جینکورا اهورا دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید قرص جینکورا

قرص جینکورا حاوی عصاره جینکوبیلوبا بوده و برای تقویت حافظه، افزایش تمرکز و کاهش آسیب‌های مغزی بسیار مؤثر است.

پرهیز از مصرف نمک

مصرف زیاد نمک، باعث سفتی عروق و افزایش فشار خون می‌شود که به رگ‌های خونی ظریف مغز آسیب می‌رساند، جریان خون در بافت مغز را مختل می‌کند و ریسک ایجاد اختلال شناختی را افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید به جای استفاده از نمک، غذای خود را با سبزی‌ها، ادویه‌ها، لیمو، سرکه و چاشنی‌های بدون نمک طعم دار کنید. 

پرهیز از مصرف نمک
مصرف زیاد نمک، باعث سفتی عروق و افزایش فشار خون می‌شود.

پرهیز از مصرف قند و شکر افزوده

قند بیش از حد می‌تواند مهارت‌های شناختی را مختل کند و همچنین به ایجاد فشار خون بالا کمک نماید. مقادیر بالای قند باعث افزایش خطرناک گلوکز خون می‌شود که می‌تواند منجر به آسیب رگ‌های خونی شود. شواهدی وجود دارد که این آسیب به زوال تدریجی در عملکرد مغز کمک می‌کند.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض سطح بالای گلوکز به طور مکرر، ممکن است ظرفیت ذهنی را کاهش دهد. زیرا سطح بالاتر HbA1c با درجه بیشتری از کوچک شدن مغز در ارتباط است.

بنابراین برای لذت بردن از طعم شیرین، به جای استفاده از قند و شکر، از میوه‌های تازه استفاده کنید. این میوه‌ها فیبر و آنتی اکسیدان‌ها را نیز در اختیار بدن قرار می‌دهند.

ورزش منظم برای سلامت مغز

داشتن یک زندگی متعادل به بهبود سلامت عمومی شما کمک می‌کند. در همه مراحل زندگی، ورزش منظم اثرات مطلوبی بر مغز دارد. یکی از دلایل احتمالی این اثرات این است که در طول فعالیت بدنی جریان خون به مغز افزایش می‌یابد و ورزش منظم به حفظ سلامت رگ‌های خونی کمک می‌کند. 

در بزرگسالان بالای ۶۰ ساله، تناسب بدنی با حافظه، عملکرد شناختی و زمان واکنش بهتر مرتبط است. همچنین ورزش به بافت مغز کمک می‌کند تا میتوکندری بیشتری تولید کند. میتوکندری مسئول تولید انرژی سلولی است. فعالیت بدنی بالا با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

ورزش منظم برای سلامت مغز
در همه مراحل زندگی، ورزش منظم اثرات مطلوبی بر مغز دارد.

جمع‌بندی 

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب، گفتیم که چگونه از پیری مغز جلوگیری کنیم و به بررسی روش هایی برای کمک به سلامت عملکرد شناختی و مغز پرداختیم.

همان‌طور که گفته شد می‌توان با رعایت نکاتی از جمله نگه داشتن فشار خون و کلسترول در سطح مطلوب، پرهیز از مصرف نمک، محدود کردن مصرف گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی و مصرف غذاهای گیاهی به حفظ سلامت عملکرد شناختی و مقابله با پیری مغز کمک نمود.

شما می‌توانید برای تهیه انواع شربت تقویت حافظه از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید انواع شربت تقویت حافظه

منبع: سایت verywellmind


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره