آشنایی با روش‌های درمان گیاهی گلودرد کرونا

آشنایی با روشهای درمان گلودرد کرونا
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

التهاب و درد گلو یا فارنژیت حاد، از شایع‌ترین علائم ابتلا به بیماری‌های عفونی است. احتمال اینکه گلودرد به علت عفونت ویروسی ایجاد شده باشد، بیشتر از عفونت باکتریایی است. با همه‌گیری ویروسی کووید ۱۹، هر گلودرد حادی ابتدا نشانه ابتلا به کرونا درنظر گرفته می‌شود.

در حال حاضر پروتوکل درمانی گلودرد به این صورت است که تمام بیماران مبتلا به گلودرد حاد باید از نظر ابتلا به کرونا بررسی و تست شوند. تست ارجح برای این مورد، تست پی سی آر است. هدف اصلی تست هم تشخیص افراد آلوده و قرنطینه آن‌هاست. همچنین این بررسی و تست کمک می‌کند تا افرادی که احیانا به علل دیگری دچار گلودرد شده‌اند، مشخص شوند.

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم درمان‌های مختلف گلودرد مخصوصا گلودرد کرونا را بررسی کنیم. کنترل درد و التهاب گلو، راحتی بیشتر بیمار و عدم استفاده نابه‌جا از آنتی بیوتیک، از اهداف اصلی علامت‌درمانی گلودرد است.

علائم هشدار در گلو درد

قبل از ادامه مقاله، لازم است ذکر کنیم در صورتی که گلودرد شما همراه علائم عفونی جدی بروز کرده، ضروری است که ابتدا به پزشک مراجعه کنید.

حال به بررسی این علائم عفونی جدی می‌پردازیم. برخی از این علائم خطرساز کرونا شامل تب طول کشیده و مقاوم به دارو، اسهال و استفراغ شدید، سردرد، تنگی نفس و افت اکسیژن خون است.

علائم هشدار در گلودرد
تب بالای ۳۸ درجه، گرفتگی صدا، آبریزش از دهان و تنگی نفس از جمله علائم هشدار گلودرد هستند.

همچنین اگر گلودرد تنها علامت شماست اما یک یا چند علامت از علائم زیر را نیز دارید باید حتما جهت درمان به پزشک مراجعه کنید:

  • صدای ناواضح و گرفته هنگام صحبت کردن، آبریزش از دهان و ناتوانی در بلع بزاق، تند تند نفس کشیدن، تنگی نفس، التهاب و سفتی گردن، درد و التهاب یک طرفه گلو
  • اگر تب شما بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد است یا گلودرد شما در همان دو روز اول بسیار شدید است یا بعد از ۵ تا ۷ روز بهتر و کمتر نمی‌شود.

درمان گلودرد کرونا

اغلب افرادی که به علت ابتلا به عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی دچار گلودرد شده‌اند (مثل کرونا)، درصورتی که جزو گروه پرخطر نباشند و علامت شدیدی نداشته باشند، با دریافت درمان حمایتی و علامت درمانی مناسب برای گلو درد، می‌توانند دوره بیماری خود را سپری کنند و احتیاجی به درمان‌های دیگر نیست.

درمان گلودرد کرونا شامل درمان‌های خوراکی، موضعی و محیطی است. مطالعه مقایسه‌‌ای درمورد این درمان‌ها انجام نشده و در بسیاری موارد درمان مناسب بر اساس شرایط بیمار انتخاب می‌شود. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

  • شدت گلو درد، علائم همراه، سرعت شروع اثر هر درمان، عوارض جانبی داروها، ابتلا به بیماری زمینه‌ای و…

معمولا در شرایط معمول، پزشک برای گلودرد کرونا، مسکن خوراکی تجویز می‌کند، با این حال ممکن است بیمار تمایلی به مصرف داروی خوراکی نداشته باشد یا عوارض جانبی داروی خوراکی را تحمل نکند. در این موارد داروها با اثر موضعی بر گلو و حلق تجویز می‌شوند. البته لازم به ذکر است که برای درمان کرونا، مصرف چند درمان همزمان بهترین نتیجه را خواهند داشت.

برای مشاهده انواع شربت گیاهی ضد سرفه می‌توانید لیست این محصولات را با کلیک بر روی لینک زیر بیابید: 

انواع شربت سرفه گیاهی

مسکن گلودرد کرونا

استامینوفن و داروهای ضددرد غیر استروئیدی که برخی از آن‌ها بدون نسخه پزشک و با مشورت با داروساز نیز از داروخانه قابل تهیه هسنتد، انتخاب‌های اولیه درمان خوراکی گلودرد کرونا هستند. بعضی مطالعات بالینی نشان داده‌اند که داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن اثر بهتری در کنترل درد و التهاب گلودرد حاد دارند. با این حال مصرف استامینوفن یا دارویی مثل ایبوپروفن، نتیجه بالینی متفاوت چندانی نداشته است.

مصرف مسکن های گلودرد کرونا
مصرف استامینوفن یا داروهای غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن به عنوان مصرف مسکن گلودرد کرونا موثر شناخته شده است.

این داروها معمولا بعد از یکی دو ساعت اثر می‌کنند و اثر آن‌ها تا چند ساعت و تا دوز بعدی مصرف باقی می‌ماند. این داروها می‌توانند در کنار گلودرد، علائم همراه مثل سردرد یا تب را نیز کنترل کنند. انتخاب هریک از این دو دارو، می‌تواند با توجه به شرایط بیمار متفاوت باشد. مشکلات گوارشی، فشارخون، مشکلات کلیوی یا کبدی مواردی هستند که رعایت برخی ملاحظات را در انتخاب داروی خوراکی در بیمار ضروری می‌کنند. در این مورد پزشک یا داروساز می‌تواند شما را راهنمایی کند.

توجه: اگر می‌خواهید بدون نسخه پزشک داروهای مسکن خوراکی دریافت کنید، فراموش نکنید که برخی داروهای ترکیبی اجزای مشابه یا یکسان دارند و مصرف همزمان و نادرست این داروها، می‌تواند باعث دریافت دوز زیاد از دارو مثلا استامینوفن، بشود. بنابراین مشورت با دکتر داروساز در هنگام تهیه داروهای مسکن بدون نسخه از داروخانه ضروری است.

درمان سریع گلودرد کرونا

این درمان‌ها، شامل اسپری‌های گلودرد، آبنبات‌ها و قرص‌های مکیدنی، دمنوش‌ها یا غذاهای درمانی برای گلودرد هستند. این دسته از داروها معمولا از داروهای خوراکی ضد گلودرد سریع‌تر اثر می‌کنند. اثر ضد دردی آن‌ها نیز مدت کمتری باقی می‌ماند و لازم است با فاصله زمانی کمتری دوباره مصرف شوند. به صورت قطعی نمی‌توان گفت یک ترکیب یا یک درمان موضعی از مابقی بهتر است. ترجیح داروها بسته به شرایط بیمار و بیماری دارد.

در بیمارانی که گلودرد واضح‌ترین علامت آن‌هاست، مصرف آبنبات‌های خنک‌کننده یا مایعات و غذای گرم مثل دمنوش‌ها و سوپ، مناسب‌تر از مصرف غذای یخ‌زده یا با دمای محیط است. همچنین مصرف داروهای موضعی که بافت حلق و گلو را می‌پوشانند مثل عسل، می‌تواند درد گلو را تسکین داده و مصرف غذا را نیز راحت‌تر کند.

آبنبات سرد ضد سرفه اکالیپتوس با طعم آویشن ناتسور، جهت کنترل سریع التهاب گلو کرونا تولید شده است که برای خرید آن می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید:

خرید آبنبات اکالیپتوس برای کرونا

معرفی محصولات

در ادامه به معرفی انواع محصولات موثر در درمان گلودرد کرونا می‌پردازیم.

اسپری دهانی دیمونکلد

اسپری دیمونکلد حاوی عصاره سرخارگل و مریم گلی بوده و به عنوان اسپری ضد سرماخوردگی در رفع خشکی و خارش گلو بسیار مؤثر است.

استفاده از اسپری دهانی برای گلودرد
برای درمان و بهبود گلودرد کرونا می‌توانید از اسپری‌های دهانی استفاده کنید.

این اسپری گلو تأثیر بسیار خوبی در بهبود گلودرد کرونا دارد.

خرید اسپری گلو درد کرونا

پودر روتارین

پودر روتارین، ضد التهاب و ضد درد گلو که به رفع گرفتگی صدا کمک می‌کند. در روتارین گیاهی از دانه به و گیاه مرزنجوش استفاده شده است که خواص درمانی بسیار موثری دارد.

خرید پودر روتارین

قرص ایموپرت

شاید برایتان سوال باشد که قرص ایموپرت چیست؟ ایموپرت فرآورده دارویی گیاهی سنتی است که به طور سنتی در برطرف کردن علائم اولیه سرماخوردگی و علائم حین سرماخوردگی، نظیر خارش گلو، گلو درد کرونا، دشواری در بلع و سرفه خشک کاربرد دارد.

خرید داروی گیاهی ایموپرت

شربت پلارگونیوم پلیوم

شربت گیاهی پلیوم در بهبود علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی شامل سرماخوردگی، گلودرد، سرفه و گرفتگی و آبریزش بینی تاثیر دارد.

خرید شربت گیاهی پلیوم

قرص مکیدنی آلتادین

قرص آلتادین با استفاده از عصاره گل ختمی، به طور موثری گلودرد را درمان می‌کند. این قرص مکیدنی برای خارش گلو، التهاب و سوزش گلو نیز بسیار مؤثر است و با مرطوب کردن مجاری تنفسی، به بهبود سریع‌تر آن کمک می‌کند.

خرید قرص خشکی گلو آلتادین

قرص مکیدنی لیکوفار

قرص مکیدنی گیاهی لیکوفار، یک داروی خلط آور و ضد سرفه بوده که برای درمان سرماخوردگی، التهاب گلو و سرفه‌های خشک بسیار مؤثر می‌باشد. در قرص لیکوفار از عصاره شیرین بیان و اکالیپتوس استفاده شده است.

خرید قرص مکیدنی سرماخوردگی

قرص مکیدنی منتازین

قرص منتازین حاوی عصاره شیرین بیان، اسانس رازیانه، اسانس نعناع بوده و حساسیت و خارش گلو، سرفه و همچنین به عنوان ضد نفخ بکار می‌رود.

خرید قرص سرفه خشک منتازین

درمان محیطی گلودرد کرونا

درمان‌های محیطی گلودرد کرونا هم می‌توانند به درمان سریع‌تر گلودرد کمک کنند. به عنوان مثال مرطوب نگه داشتن محیط خانه و کار و پرهیز از تماس با دود سیگار، می‌تواند کمک کند گلودرد شما سریع‌تر درمان شود.

استفاده از بخور اکالیپتوس برای گلودرد کرونا
یکی از انواع درمان‌های محیطی گرفتن بخور است. اکالیپتوس از بهترین گزینه‌ها برای این منظور است.

محلول بخور اکالیپتوس

بخور اکالیپتوس یا فیتوسین گیاه اسانس قابلیت بالایی در تسکین علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی و گرفتگی بینی دارد و در بهبود علائم بیماری برونشیت و سینوزیت هم بسیار موثر است. اکالیپتوس یک گیاه ضدالتهاب محسوب می‌گردد که خلط آوری مناسبی هم دارد.

خرید بخور اکالیپتوس برای سینوزیت

توجه: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها مثل آموکسی سیلین، آزیترومایسین، سفکسیم و… در مواردی مثل گلودرد ناشی از کرونا هیچ فایده‌ای ندارد و این داروها ضد گلودرد نیستند. به هیچ عنوان اقدام به مصرف داروهای آنتی بیوتیک یا اصطلاحا چرک خشک کن! برای درمان گلودرد کرونا نکنید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی درمان‌های مختلف گلودرد به خصوص گلودرد کرونا پرداختیم. مطالعه این متن به شما کمک می‌کند بهترین و مناسب‌ترین نوع درمان گلودرد را برای خود انتخاب کنید. محصولات معرفی شده گیاهی هستند و به صورت مختصر خواص آن‌ها بیان شده است. همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این محصولات، مطالعه بروشور کامل آن‌ها و خرید دارو از طریق سایت داروخانه آنلاین مفیدطب اقدام نمایید. و داروی مورد نظر خود را به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن سفارش داده و تحویل بگیرید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع