قرص برای نفخ و ورم معده
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

امروزه دلایل مختلفی همچون عادات بد غذایی، استرس، ضعف معده و سیستم گوارشی، نداشتن تحرک کافی، مصرف زیاد الکل و استفاده از برخی داروها می‌توانند موجب تجربه کردن مشکلات معده در افراد شوند. سوزش معده، نفخ، گاز روده، درد، زخم و ورم معده از جمله این مشکلات هستند که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتند. اما متاسفانه افراد زیادی به دلایل گفته شده فوق، با این علائم به صورت مکرر و همیشگی درگیر هستند. در چنین شرایطی برای رهایی هرچه سریع‌تر به دنبال قویترین قرص برای نفخ و ورم معده هستیم. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب می‌توانید با بهترین داروهای گیاهی بادشکن قوی معده و روده آشنا شوید. این داروها دارای مزیت‌های زیادی نسبت به محصولات مشابه شیمیایی هستند که در طول مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

نفخ معده چیست و چه انواعی دارد؟

وقتی می‌گوییم شخصی دچار نفخ معده شده است، به معنی تجمع گاز در دستگاه گوارش فرد بوده که معمولا به صورت احساس پری شکم و یا باد کردن شکم خود را نشان می‌دهد. برخی از حبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس، فست فودها، کالباس، سوسیس و برخی از سس‌ها از مهم‌ترین مواد غذایی نفخ‌آور هستند. علاوه بر این نوشیدنی‌های گازدار، نمک یا شکر زیاد در غذا و عدم وجود فیبر کافی در رژیم غذایی نیز می‌توانند باعث ایجاد نفخ شوند.

کسانی که دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست، آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی هستند، نیز می‌توانند بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به نفخ معده باشند. همچنین بسیاری از زنان قبل از دوران قاعدگی خود و به دلیل تغییرات هورمونی با مشکل نفخ و احتباس گاز در روده و معده مواجه می‌شوند. نوسانات هورمونی در دوران بارداری نیز از علل تجربه مکرر نفخ خانم‌ها است که موجب بروز ناراحتی زیادی برای آن‌ها می‌شود.

یکی دیگر از انواع نفخ، به دلیل وجود اضطراب و استرس زیاد است که به نام نفخ معده عصبی شناخته می‌شود. با توجه به موارد گفته شده، شناسایی علت نفخ معده جهت درمان آن و انتخاب بهترین نوع درمان اهمیت بالایی دارد. شما جهت گزینش یک قرص برای نفخ و ورم معده خود لازم است به پزشک مراجعه کرده و با بررسی شرایط جهت درمان به موقع اقدام نمایید.

ورم معده چیست و به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

ورم معده یا گاستریت در اثر التهاب در پوشش معده ایجاد می‌شود و با علائمی همچون سوزش معده، نفخ، درد معده مکرر، احساس سیری مداوم و آروغ زدن همراه است. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به سیاه رنگ شدن مدفوع و استفراغ به رنگ قهوه‌ای نیز اشاره کرد. بیماری گاستریت علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی زیاد در برخی مواد می‌تواند باعث از بین رفتن خون و حتی ابتلا به سرطان معده شود که از همین رو درمان سریع آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

از مهم‌ترین علل تجربه ورم معده می‌توان به مواردی چون مصرف زیاد الکل، استرس، سیگار کشیدن، استفراغ مزمن و استفاده از داروهایی مانند آسپرین اشاره کرد. برخی افراد ممکن است بر اثر بیماری‌های هلیکوباکتر، اختلالات خود ایمنی و رفلاکس صفرا نیز به بیماری گاستریت مبتلا شوند. ضعف معده نیز از دلایل مهم ایجاد ورم و التهاب معده است که موجب مشکل در هضم غذا و مشکلات زیادی برای بدن می‌شود.

تا اینجا با نفخ و ورم معده و علل شایع ابتلا به آن‌ها آشنا شدیم. این دو بیماری معمولا با علائم مشابهی همراه هستند. درمان و انتخاب بهترین قرص برای نفخ و ورم معده از چند روش امکان‌پذیر است که باید تحت نظر پزشک انجام بگیرد.

درمان نفخ و ورم معده

نفخ معده می‌تواند به صورت گذرا و در برخی مواردی که شخص رژیم غذایی سالم را رعایت نکرده باشد، اتفاق بیفتد که خب مسئله مهمی نیست. اما افرادی که بیشتر از حد معمول با این معضل روبرو می‌شوند، باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنند تا علت نفخ مشخص شود. در مواردی ممکن است نفخ نشان‌دهنده یک بیماری خاص باشد که نیاز به درمان به موقع وجود دارد. معمولا پزشکان در مراحل اولیه درمان برخی راهکارهای درمان خانگی را برای بهبود نفخ و ورم معده پیشنهاد می‌کنند. در مواردی که اصلاح رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی پاسخ مطلوبی برای فرد بیمار نداشته باشد، داروهای ضد نفخ تجویز می‌شوند. در ادامه با انواع روش‌های درمان آشنا خواهیم شد.

درمان خانگی نفخ و ورم معده

دو بیماری نفخ معده و ورم معده از یکدیگر مجزا هستند و روش‌های درمان متفاوتی نیز دارند. با این حال به دلیل تشابهات زیادی که دارند، در بسیاری از موارد داروهایی که برای این دو بیماری تجویز می‌شود، یکسان است. در این بخش به معرفی راهکارهای کلی درمان خانگی مشکلات مربوط به معده شامل نفخ، ورم و التهاب اشاره می‌کنیم. البته تاکید می‌کنیم که بهترین و امن‌ترین راه جهت درمان هر کدام از ناراحتی‌های مرتبط با معده، مراجعه به پزشک و متخصص گوارش است. راهکارهای زیر می‌توانند در بهبود شرایط شما فقط کمک‌کننده باشند:

  • مهم‌ترین مرحله درمان خانگی نفخ و ورم معده، اصلاح رژیم غذایی و رعایت پرهیزات است. این مسئله می‌تواند به درمان و پیشگیری از انواع بیماری‌ها مخصوصا بیماری‌های گوارشی کمک کند. از مصرف غذاهایی که هضم خوبی ندارند مانند ماکارانی، لازانیا، نودل، آش رشته و نان‌های حجیم خودداری کنید. همچنین مصرف خوراکی‌های با مزاج سرد و مرطوب، غذاهای پرادویه، انواع نوشابه‌ها، محصولات فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس، فست فودها، پنیرهای چرب مانند لیقوان و پنیر پیتزا را تا حد امکان کاهش دهید. می‌توانید جهت کس اطلاع کامل از توصیه‌ها و پرهیزات غذایی در این زمینه، مقاله درمان ورم و زخم معده در طب سنتی، نوشته دکتر ضحا مرتضوی را مطالعه کنید.
  • در مرحله بعد لازم است مقدار غذای مصرفی خود را به تعادل برسانید. یعنی غذای شما نه خیلی زیاد باشد که موجب نفخ و مشکلات گوارشی شود و نه آنقدر کم باشد که باعث ضعف و سوءهاضمه گردد.
  • بعد از غذا از انجام فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید. بدن ما جهت هضم هرچه بهتر، به سکون بعد از غذا احتیاج دارد.
  • توصیه می‌کنیم در هر وعده یک نوع غذا مصرف کنید. خوردن غذاهای گوناگون با هم موجب سوءهاضمه می‌شود.
  • پیاده‌روی، یوگا و داشتن فعالیت بدنی بیشتر در طول روز می‌تواند تا حد زیادی به بهبود ناراحتی‌های معده کمک کند.
  • جهت پیشگیری از نفخ و یبوست لازم است به مصرف فیبر بیشتری بپردازید. فرآورده‌های پروبیوتیک نیز می‌توانند نقش موثری در رفع مشکلات معده داشته باشند.
  • برخی از گیاهان دارویی به بهبود نفخ کمک بسیار موثری می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را به صورت جوشانده، عرق و یا پودر مصرف کنید. نعنا، نعنا فلفلی، زنجبیل، کارمینت، سنبل الطیب، زیره سیاه، زیره سبز، بابونه، رازیانه، شوید، آویشن، گلپر، رزماری و زردچوبه از جمله شناخته‌شده‌ترین گیاهان ضد نفخ و مشکلات معده هستند.
گیاهان دارویی ضد نفخ
استفاده از جوشانده یا عرق گیاهان دارویی ضد نفخ می‌تواند به عنوان یک راهکار خانگی اما بسیار موثر کمک‌کننده باشد.

قرص برای نفخ و ورم معده

انواع مختلفی از داروهای موثر برای درمان نفخ، بهبود ورم معده و پیشگیری از ناراحتی‌های گوارشی وجود دارد. انتخاب بین این محصولات متنوع کار سختی است. اعتبار برند، ترکیبات به کار رفته و عوارض جانبی محصول، سه فاکتور مهمی هستند که جهت گزینش دارو باید مد نظر داشته باشید. پزشک شما با توجه به شرایط بالینی و درجه بیماری مناسب‌ترین نوع درمان را تجویز می‌کند که باید مطابق آن عمل کنید. در این بخش به معرفی چند قرص برای نفخ و ورم معده می‌پردازیم که حاوی ترکیبات گیاهی هستند و در مقایسه با محصولات مشابه شیمیایی، عوارض جانبی بسیار کم و نادری ایجاد می‌کنند. شناخت این داروها می‌تواند به شما در پیشگیری و رفع ناراحتی‌های گوارشی کمک کند.

شما می‌توانید جهت تهیه انواع فرآورده‌های گیاهی شامل پودر، شربت، کپسول و قرص بادشکن قوی معده و روده به لینک زیر مراجعه کنید.

خرید قرص بادشکن قوی معده و روده

داروهای موجود در این لیست همگی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو هستند و توسط شرکت‌های داروسازی معتبر تولید می‌شوند. این محصولات بدون نیاز به نسخه پزشک نیز قابل تهیه و مصرف هستند، فقط باید مطابق با دستور بروشور محصول عمل کنید:

  • قرص کربوگل گل دارو: حاوی زغال فعال گیاهی، رازیانه، زیره سبز، بادرنجبویه و بابونه آلمانی است که برای رفع مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسپاسم، یبوست و التهاب معده به کار می‌رود.
  • قرص دایجستیو اید گلدن لایف: این محصول در درمان ورم معده موثر عمل کرده و برای رفع علائم سوءهاضمه، نفخ، سوزش و التهاب معده، یبوست و بی‌اشتهایی به کار میرود. گیاهان موجود در قرص دایجستیو اید شامل عصاره گیاه لیکوریس و مارشمالو، گیاه فنل، پیرمنت و انیسون، گیاه جینجر و فنل و گیاه ژانتیان می‌باشد.
  • قرص سوپرمینت باریج: یک فرآورده گیاهی حاوی نعناع است که به عنوان درمان طبیعی موثر در رفع نفخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول درمان‌کننده سوءهاضمه و تقویت‌کننده معده نیز می‌باشد.
  • قرص گاسترین گل دارو: یکی دیگر از انواع قرص برای نفخ و ورم معده، داروی گاسترین است. این محصول را با اسم قرص ورم معده نیز می‌شناسند. عصاره گیاه شیرین بیان، بابونه و بومادران ترکیبات اصلی گاسترین را تشکیل می‌دهند.
  • قرص گاسترودین دینه: این محصول نیز از خواص عصاره گیاهان شیرین بیان، ریشه ختمی و گل‌های کالاندولا بهره برده است. از گاسترودین دینه به عنوان ضد درد و التهاب معده و روده استفاده می‌شود. همچنین موجب التیام زخم معده و اثنی عشر نیز می‌گردد.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب در مورد بیماری‌های مربوط به معده از جمله نفخ و ورم معده صحبت کردیم. این مشکلات می‌توانند به صورت موقت و گذرا برای ما پیش بیایند، اما در موارد زیادی نیز افراد به صورت مکرر با این معضل درگیر هستند. در طول متن با روش‌های درمان نیز آشنا شدیم و به معرفی چند قرص برای نفخ و ورم معده پرداختیم. مطالعه این مطلب به شما در انتخاب مناسب‌ترین دارو با کمترین عوارض جانبی کمک می‌کند.

هر سوال در مورد محصولات ضد نفخ معده و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قویترین قرص ضد نفخ گیاهی کدام است؟

انتخاب قویترین قرص ضد نفخ باید با توجه به شرایط بالینی شما و شدت بیماری شما صورت بگیرد. اگر به دنبال یک قرص ضد نفخ گیاهی هستید، ابتدا ترکیبات موجود در قرص را مدنظر قرار دهید. قرص کربوگل یکی از بهترین انواع قرص ضد نفخ گیاهی موجود در بازار است.

بادشکن قوی معده و روده چیست؟

برخی از داروهای ضد نفخ به عنوان بادشکن معده نیز نامیده می‌شوند. این محصولات می‌توانند در کاهش گاز معده و روده به فرد مبتلا کمک کنند.

بهترین گیاهان برای نفخ و ورم معده کدامند؟

چهار گیاه بابونه، نعناع، زعفران و آویشن از جمله گیاهانی هستند که مصرف دمنوش آن‌ها می‌تواند برای بهبود نفخ شکم، رفع گاز معده و روده و بهبود ناراحتی‌های معده موثر عمل کند.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط