آنچه از روغن بادام تلخ باید بدانید

آنچه از روغن بادام تلخ باید بدانید
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بادام، منبع خوبی از مواد مغذی است. سرشار از چربی‌های مفید، فیبر، مواد شیمیایی گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. بادام در اصل در خاورمیانه کشت می‌شود؛ اما امروزه کالیفرنیا، بزرگ‌ترین تولیدکننده بادام در جهان است. ازآنجایی‌که رفته‌رفته مردم بیشتر به خواص این دانه پی برده و از مزیت‌هایی که برای سلامتی دارد آگاه شدند، تولید بادام در کالیفرنیا از ۲۰ سال گذشته تا امروز، تقریباً دو برابر شده است. انجمن قلب آمریکا مصرف بادام را به‌عنوان چربی سالم برای قلب توصیه کرده است. خواص روغن بادام تلخ موارد متعددی را شامل می‌شود که در این مقاله به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع روغن بادام

بخش اعظم وزن بادام را روغن آن تشکیل می‌دهد. برای روغن‌گیری بادام، آن را در حرارت کم و تحت‌فشار زیاد قرار می‌دهند. به‌این‌ترتیب روغن آن استخراج می‌شود. در روغن بادام تصفیه نشده، مواد مغذی، رنگ، بو و طعم، کاملا حفظ می‌شود. برای تهیه روغن بادام تصفیه‌شده، از گرمای زیاد و گاهی مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. گرچه روغن بادام تصفیه‌شده، تحمل گرمای بیشتری دارد؛ اما نسبت به روغن بادام تصفیه نشده ممکن است فاقد ارزش غذایی لازم باشد. روغن بادام که با نام روغن بادام شیرین نیز شناخته می‌شود، با روغن بادام تلخ تفاوت دارد. روغن بادام تلخ را از انواع دیگری از بادام تهیه می‎‌کنند. آن را باید تصفیه کنند تا سمومی که به‌طور طبیعی در پوست بادام وجود دارد از بین برود.

مزایای روغن بادام تلخ

روغن بادام سرشار از ویتامین E بوده و منبع بسیار خوبی از منیزیم، فسفر و مس است. این محصول غنی از آنتی‌اکسیدان بوده و توانایی بالایی در مبارزه با رادیکال‏‌های آزاد را دارد. همچنین ضدالتهاب است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. روغن بادام، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد که به شما در حفظ سطح کلسترول مفید و تقویت حافظه کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان و بیماری‏‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

مواد مغذی در روغن بادام تلخ

فواید روغن بادام تلخ برای پوست

 روغن بادام  قرن‌های زیادی است که برای تسکین پوست و درمان زخم‏‌ها و بریدگی‌های جزئی استفاده می‌شود. در علم کهن آیورودا در هند و چین باستان، از این محصول با روش‌های مختلف برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس استفاده می‌شود.

این روغن، بیشتر از این که تسکین‌دهنده پوست خشک باشد باعث بهبود ظاهر و رنگ پوست می‌شود. یک نرم‌کننده عالی است، چرا که بین مقدار آب از دست رفته و رطوبت تعادل برقرار می‌کند. ازآنجایی‌که این ماده، ضد باکتری و سرشار از ویتامین A است می‌توان برای درمان آکنه نیز از آن استفاده کرد.

غلظت ویتامین E موجود در آن به بهبود آسیب‌های ناشی از نور خورشید، کاهش علائم پیری و از بین بردن جای زخم کمک می‌کند. روغن بادام یک مرطوب‌کننده قوی است و می‌توان آن را برای صورت یا بدن استفاده کرد. می‌توانید آن را به‌تنهایی یا با ترکیب روغن‌های مقوی دیگر استفاده کنید تا بیشتر از فواید آن بهره‌مند شوید. فراتر از مرطوب کردن پوست، روغن بادام یک روغن ماساژ عالی محسوب می‌شود و می‌توانید دردهای موضعی را درمان کنید. همچنین دارای خواص ضد قارچ قدرتمندی است. آن را روی پا بمالید تا از ترک و زخم پا جلوگیری کند. همچنین به از بین بردن سایر عفونت‌های قارچی مانند عفونت قارچی پوست و کچلی کمک می‌کند. شما می‌توانید از روغن بادام تلخ به‌عنوان پاک‌کننده ملایم مواد آرایشی صورت نیز استفاده کنید.

فواید روغن بادام تلخ برای مو

تنها پوست شما نیست که می‌تواند از فواید روغن بهره‌مند شود. روغن بادام به‌عنوان یک روغن مغذی، موهای شما را نرم و تقویت می‌کند. بادام، سرشار از ویتامین B7 یا بیوتین بوده که به سالم و قوی نگه‌داشتن مو و ناخن شما نیز کمک می‌کند. به دلیل داشتن SPF 5 طبیعی، از موهای شما در برابر آسیب‎های ناشی از نور خورشید محافظت می‏‌کند.

فواید روغن بادام تلخ برای مو

می‌توانید از روغن بادام به‌عنوان درمان بیماری‎‌های پوست سر استفاده کنید. خاصیت آنتی باکتری و ضد قارچ آن، تعادل را برقرار کرده و از شوره سر جلوگیری می‌کند. به‌راحتی جذب پوست سر شده و به آبرسانی پوست سر و پاک‌سازی فولیکول‌های مو کمک می‌کند. همچنین می‌توانید موهای مجعد و فر را صاف کرده و موهای آسیب‌دیده را با روغن بادام بهبود ببخشید. قبل از خشک شدن مو، کمی از روغن بادام تلخ را به انتهای موهای خود بمالید تا موهای شما، رطوبت را حفظ کرده و موخوره آنها کاهش یابد.

استفاده از روغن بادام در آشپزی

قلب شما برای خوردن روغن بادام از شما تشکر خواهد کرد. این محصول سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌ نشده بوده و می‌تواند سطح کلسترول خوب یا لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را در سطح بالایی حفظ کند. همچنین وقتی جایگزین چربی‌های اشباع و ترانس می‌شود، می‌تواند سطح کلسترول بد یا لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) را در سطح پایینی نگه دارد.

روغن بادام به دلیل مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان، توانایی کاهش التهاب در بدن و تأثیر بر کلسترول، می‌‏تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. هنگام پخت‌وپز با روغن بادام، فراموش نکنید که روغن‌های تصفیه نشده یا خام نباید در معرض حرارت زیاد قرار بگیرند تا از سوختن روغن و از بین رفتن ارزش غذایی آنها جلوگیری شود.

روغن بادام بهتر است برای سس سالاد و پخت با حرارت کم استفاده شود، البته می‌توانید آن را بعد از پخت مواد غذایی به‌منظور بالا بردن ارزش غذایی خوراک و افزودن طعم و مزه استفاده کنید. از روغن بادام تصفیه‌شده می‌توان برای برشته کردن یا تفت دادن مواد غذایی استفاده کرد؛ چراکه به هنگام فرآوری، تحمل گرمای بسیار بالا تا حدود ۴۲۰ درجه فارنهایت (۲۱۵ درجه سانتی‌گراد) در آن لحاظ شده است.

حساسیت به روغن بادام تلخ

اگرچه بادام کامل، بیشترین مواد مغذی را در خود دارد؛ اما روغن بادام نیز می‌تواند یک ماده غذایی سالم اضافی در رژیم غذایی شما باشد. چه روغن بادام را بر روی پوست بمالید چه آن را در سالاد مصرف کنید، بهتر است از نوع روغن بادام تصفیه نشده یا خام استفاده کنید. روغن تصفیه نشده مواد مغذی بیشتری در خود دارد و برای پوست، مو و سلامتی شما مفید است. اگر مطمئن نیستید که به مغزها ازجمله بادام حساسیت دارید یا نه، بهتر است قبل از استفاده، آن را بر روی بدن تست کنید. روغن را روی پوست مچ دست خود بمالید اگر حساسیتی مشاهده نکردید می‎توانید آن را به‌طور روزانه استفاده کنید.

فواید و خواص روغن بادام تلخ

مقدار زیاد ویتامین E در بادام، باعث شده تا روغن بادام تلخ برای پوست و مو بسیار مفید باشد. می‌توانید از روغن بادام برای ماساژ دادن مفاصل استفاده کنید، همچنین توصیه می‌شود برای افزایش رشد مو و حفاظت از آنها در برابر اشعه نور خورشید، موهای خود را به آن آغشته کنید. اگر پوستی سفید، بدون آکنه و جوش می‌خواهید آن را بر روی پوست خود مالیده تا رطوبت کافی را نیز به پوست شما برساند. خاصیت ضدجوش و ترک پوستی از این روغن باارزش، یک ماده منحصربه‌فرد ساخته است. تهیه این روغن برای شما کار ساده‌­ای است؛ شما­ می‌توانید آن را از داروخانه اینترنتی مفیدطب تهیه کنید.

منبع:healthline.com


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله داروخانه مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع