۵ نکته غذایی مفید برای سلامتی در ماه رمضان

5 نکته غذایی مفید برای ماه رمضان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

با شروع ماه رمضان، شاید برای خیلی‌ها این سوال ایجاد شود که چگونه می‌توان در روزهای روزه‌داری یک رژیم غذایی سالم داشت. در این مقاله ۵ توصیه غذایی مفید را برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل در ماه رمضان با شما در میان می‌گذاریم. پس با این مطلب مجله سلامت مفید طب همراه باشید.

۱- وعده سحری را حذف نکنید

در درجه اول، به هیچ عنوان نباید وعده سحری را حذف کنید. سحری باید سالم باشد تا انرژی کافی را برای ساعات طولانی روزه‌داری فراهم کند. به خاطر داشته باشید که مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، گوشت و لبنیات در سحری خود بگنجانید تا بتوانید طول ساعات روزه‌داری را به راحتی سپری کنید. 

۲- در وعده افطار، پرخوری نکنید

افطار زمانی است که شما دوباره سطح ذخیره انرژی خود را بعد از یک روز کامل روزه‌داری بالا می‌برید. وسوسه نشوید که معده‌تان را با غذاهای سرخ شده پر کنید، چرا که این غذاها چیزی به جز کالری ندارند. در عوض، می‌توانید از خوردن غذاهای سالم و خانگی در کنار خانواده خود لذت ببرید. به همین دلیل است که به طور سنتی برای باز کردن روزه در هنگام افطار از خرما استفاده می‌شود. خرما نه تنها یک منبع عالی از انرژی است بلکه غنی از پتاسیم نیز می‌باشد که به عملکرد خوب ماهیچه‌ها و اعصاب کمک می‌کند.

خرما غذای منبع انرژی

سعی کنید از همه گروه‌های اصلی غذایی استفاده کنید: میوه‌ها و سبزیجات، برنج و جایگزین‌های آن، همچنین گوشت و جایگزین‌های آن (که شامل لبنیات می‌شود).

 ۳- تا جایی که ممکن است آب بنوشید

از آنجایی که نمی‌توانید در طول ساعات روز آب بنوشید، سعی کنید تا جایی که ممکن است در ساعات اولیه سحر آب بنوشید. به منظور کاهش ریسک کم‌آبی بدن (دهیدراته شدن) سعی کنید حداقل ۸ لیوان آب بین وعده‌های افطار تا سحر بنوشید. به نوشیدنی‌های کافئین‌دار به خاطر تاثیرشان در کاهش مایعات بدن، نه بگویید و آب ساده را انتخاب کنید. همچنین می‌توان از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد که به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کنند.

تا جایی که ممکن است آب بنوشید

۴- از خوردن غذاهای سرخ‌شده، شور و حاوی شکر زیاد خودداری کنید

افطار معمولا زمانیست که خانواده‌ها و دوستان برای ضیافت دور هم جمع می‌شوند. مقاومت در برابر  شیرینی‌های خوشمزه رمضان، مخصوصا در چنین مواقعی دشوار است. با این حال خوردن شیرینی درست بعد از افطار، باعث نفخ شکم و تاخیر در هضم غذا خواهد شد. همچنین غذاهای تند و شور سبب تشنگی شما در روز بعد خواهند شد. راه جلوگیری از ایجاد چنین وضعیتی، تمرین اعتدال و کنترل وعده‌های غذاییست.

هنوز برایتان سوال است که چطور در رمضان سلامت بمانید؟ به نکته بعدی و آخر این مطلب توجه کنید.

۵- یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

بعد از همه این موارد، رژیم غذایی متعادل کلید سلامتی خوب است. حتی در طول ماه روزه‌داری، مطمئن شوید غذایی که می‌خورید ساده باشد و خیلی از رژیم غذایی نرمالتان فاصله نگیرد. مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه بخورید و تا جایی که ممکن است از خوردن غذاهای فرآوری‌شده پرهیز کنید. حتی مصرف غذاهای سرخ‌شده باید به حداقل برسد.

فراموش نکنید که حتما از مواد غذایی مانند جو، گندم، جو دو سر، ارزن، آرد سمولینا، لوبیاها، عدس، آرد سبوس‌دار و برنج باسماتی که کربوهیدرات‌های پیچیده هستند و به آزاد شدن آهسته انرژی در طول ساعات طولانی روزه‌داری کمک می‌کنند، استفاده کنید.

همچنین از غذاهای غنی از فیبر، متشکل از غلات، گندم کامل، دانه‌ها و بذرها، سیب‌زمینی با پوست، سبزیجاتی مانند لوبیا سبز، و تقریبا همه میوه‌ها شامل زردآلو، آلوها و انجیر استفاده نمایید، زیرا به کندی هضم می‌شوند و کمک می‌کنند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. 

رژیم غذایی متعادل داشته باشید

جمع بندی

همان‌طور که در این مقاله مشاهده نمودید می‌توان با رعایت نکاتی ساده، به سلامتی در ماه رمضان کمک نمود. همچنین باید به خاطر داشته باشیم که رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل به تندرستی بیشترمان کمک می‌کند. امیدواریم که این نکات غذایی ماه رمضان برایتان در این ماه مبارک روزه‌داری کاربردی و مفید واقع شوند.

علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، می‌توانید برای تهیه انواع مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌های مورد نیازتان به سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) مراجعه نموده و به صورت اینترنتی محصول مورد نظرتان را خریداری کنید.

سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی

منبع: سایت holidayme

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله داروخانه دکتر اصیلی از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارند؛ بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع