زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

ژل رویال یک محصول طبیعی با خواص بی‌نظیر است که توسط زنبورهای عسل تولید می‌شود. قرن هاست که این ماده مغذی به خاطر فواید ویژه‌اش، در طب سنتی بسیار ارزشمند دانسته می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، به بررسی ژل رویال و فواید آن خواهیم پرداخت. در ادامه درباره خواص ژل رویال برای زنان به طور خاص، صحبت می‌کنیم و یکی از بهترین مکمل‌های خوراکی این ماده را معرفی می‌نماییم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ژل رویال چیست و چگونه به دست می‌آید؟

شاه‌انگبین یا ژل رویال (royal jelly) یک ماده «شیر مانند» به رنگ سفید مایل به زرد است که توسط زنبورها ترشح می‌شود و غذای لاروهای در حال تکامل (نوزاد زنبور که از تخم در آمده است) و همچنین ملکه زنبور عسل را فراهم می‌کند. این ماده همچنین با عنوان آپیلاک (Apilak) یا ژل ملکه زنبور شناخته می‌شود. با توجه به ترکیبات غنی و مغذی که در ژل رویال وجود دارد، این ماده به عنوان یک تقویت‌کننده برای رشد و تکامل زنبورها عمل می‌کند.

فرآیند تولید ژل رویال توسط زنبورهای کارگر جوان با ترشح از غده‌های مخصوصی در سر (غدد زیرحلقی) آن‌ها تولید می‌شود.

ژل رویال از آب، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی تشکیل شده‌است. این ماده به عنوان یک ماده غنی از پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری شناخته می‌شود. ژل رویال به عنوان یک مکمل مفید در صنعت بهداشت و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص متعددی برای سلامتی انسان‌ها دارد.

ژل رویال همچنین شامل چندین ویتامین B و مواد معدنی کم‌مقدار (ماده معدنی که در مقدار بسیار اندک برای رشد مناسب، بهبود و زیست اندام‌های بدن لازم است، مثل منگنز) است. به علاوه، این ماده شامل برخی از پلی‌فنول‌ها است که نوعی ترکیب شیمیایی مبتنی بر گیاهان است و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی می‌باشد.

ترکیب شیمیایی کامل ژل رویال ناشناخته است، اما تأثیرات مثبت شناخته‌شده آن بر سلامتی از پروتئین‌ها، اسیدهای چرب منحصر به فرد، ویتامین ها و آنتی اکسیدان‌های آن ناشی می‌شود.

بعضی از ویتامین‌هایی که معمولاً در ژل رویال وجود دارند عبارتند از:

  • تیامین (B1)
  • ریبوفلاوین (B2)
  • اسید پانتوتنیک (B5)
  • پیریدوکسین (B6)
  • نیاسین (B3)
  • اسید فولیک (B9)
  • اینوزیتول (B8)
  • بیوتین (B7)

با این حال در نظر داشته باشید که ترکیب مواد مغذی بین منابع ژل رویال به طور قابل توجهی متفاوت است. این مواد مغذی ممکن است برخی از فواید محتمل ژل رویال را به همراه داشته باشند. اگرچه برای اثبات قطعی خواص آن، نیاز به تحقیقات بیشتر درباره این ماده منحصربه‌فرد است.

خواص عمومی ژل رویال چیست؟

ژل رویال فواید متعددی برای سلامتی انسان‌ها دارد. برخی از این فواید را تحت عنوان خواص ژل رویال برای زنان در بخش بعدی توضیح می‌دهیم. باید توجه داشت که اکثر مطالعات مربوط به خواص ژل رویال بر روی حیوانات و آزمایش‌های لابراتواری صورت گرفته‌اند و تحقیقات بیشتر در انسان‌ها لازم است. در هر صورت، برخی از خواص ویژه‌ای که به ژل رویال نسبت می‌دهند عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی با ژل رویال

ژل رویال می‌تواند به عنوان یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی عمل کند و به مقابله بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک نماید. این ماده ممکن است به پاسخ ایمنی طبیعی بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های خارجی کمک کند.

مشاهده شده‌است که MRJPs (پروتئین اصلی ژل رویال) و اسیدهای چرب موجود در ژل رویا، فعالیت ضد باکتری نشان داده‌اند که می‌تواند بروز عفونت را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود دهد.

تقویت سیستم ایمنی با ژل رویال
ژل رویال می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

ژل رویال جهت افزایش سطح انرژی

مصرف ژل رویال ممکن است سطح انرژی بدن را افزایش دهد و به کاهش خستگی و خواب آلودگی کمک کند.

ژل رویال برای بهبود عملکرد جنسی

تحقیقاتی نشان داده‌اند که ژل رویال ممکن است عملکرد جنسی را بهبود بخشیده و در مشکلات ناباروری مردان مفید باشد.

ضد التهاب و آنتی‌اکسیدان

ژل رویال حاوی ترکیباتی است که ممکن است خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی داشته باشند و به کاهش التهاب‌ها و میزان آسیب‌های اکسیداتیو در بدن کمک کنند.

تاثیر ژل رویال بر دیابت نوع ۲

مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد ژل رویال می‌تواند مزایایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ داشته باشد. در یک مطالعه، ۵۰ شرکت کننده زن با دیابت نوع ۲ به طور روزانه یک بار، یا یک گرم ژل رویال یا یک دارونما دریافت کردند، به مدت ۸ هفته. نتایج نشان داد که مصرف ژل رویال می‌تواند منجر به کاهش سطح قند خون شود. کاهش سطح قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید است. با این حال، محققان در نظر دارند که برای این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتر با تعداد بیشتری از شرکت کنندگان وجود دارد.

بهبود زخم‌ها با ژل رویال

بر اساس برخی از تحقیقات، ژل رویال می‌تواند فرایند بهبود زخم را سرعت بخشد. نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که ژل رویال ممکن است حرکت فیبروبلاست‌ها به سمت زخم را به طور قابل توجهی افزایش دهد. فیبروبلاست‌ها نوعی سلول هستند که فرایند بهبود زخم را میسر می‌کنند.

ژل رویال برای پوست

برخی از افراد معتقدند که استفاده از ژل رویال می‌تواند به بهبود سلامت و زیبایی پوست کمک کند، از جمله کاهش چین و چروک، تغذیه پوست و افزایش جوانی آن.

خاصیت ضد پیری ژل رویال

ژل رویال ممکن است روند پیری را به چندین روش کُند نماید.

چند مطالعه نشان می‌دهند که مصرف خوراکی ژل رویال در موش‌ها باعث افزایش عمر و بهبود عملکرد شناختی می‌شود.

ژل رویال گاهی در محصولات مراقبت از پوست به صورت موضعی استفاده می‌شود تا بهبود سلامت پوست و ظاهر جوانتر را به همراه آورد.

تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که ژل رویال ممکن است تولید کلاژن را افزایش داده و از آسیب پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

خواص ژل رویال برای زنان

علاوه بر خواص عمومی که در بخش قبل ذکر کردیم، فواید ژل رویال برای زنان به طور خاص نیز مطرح شده‌است. مصرف ژل رویال برای زنان توسط برخی متخصصین بسیار سودمند دانسته می‌شود. ژل رویال در موارد زیر می‌تواند زنان را بهره‌مند سازد:

ژل رویال برای علائم یائسگی

یائسگی باعث کاهش هورمون‌های بدن می‌شود که با عوارض جانبی فیزیکی و روانی همراه است، مانند درد، کاهش حافظه، افسردگی و اضطراب. ژل رویال ممکن است تسکینی برای علائم یائسگی باشد.

یک مطالعه نشان داده است که ژل رویال در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موش‌های یائسه موثر است.

یک مطالعه دیگر با مشارکت ۴۲ زن یائسه نشان داد که مصرف مکمل روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم ژل رویال به مدت ۱۲ هفته، موثر در کاهش درد کمر و اضطراب است.

در یک مطالعه کوچک، به ۳۶ زن یائسه روزانه ۱۵۰ میلی‌گرم ژل رویال داده شد. در این زنان، افزایش ۷.۷٪ در کلسترول HDL (کلسترول «خوب») و کاهش ۴.۱٪ در کلسترول LDL (کلسترول «بد») و کاهش ۳٪ در کلسترول کل را تجربه کردند. بنابراین ممکن است ژل رویال بتواند به خوبی به بهبود سطح کلسترول در زنان پس از یائسگی کمک کند.

بهبود سندرم پیش از قاعدگی با ژل رویال

ژل رویال همچنین ممکن است برای افرادی که سندرم قاعدگی قبل از قاعدگی (PMS) را تجربه می‌کنند، مفید باشد.

در یک مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۱۴، محققان به ۱۱۰ شرکت کننده، یا کپسول ژل رویال یا یک دارونما روزانه یک بار در طول دو سیکل قاعدگی دادند. شرکت کنندگانی که کپسول ژل رویال را مصرف کرده بودند، در مدت ۲ ماه علائم سندرم قبل از قاعدگی کمتری داشتند.

ژل رویال برای سندرم پیش از قاعدگی
برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ژل رویال در زنان می‌تواند برای بهبود PMS مفید باشد.

آیا ژل رویال برای باروری زنان مفید است؟

برخی از افراد معتقدند ژل رویال می‌تواند باروری را افزایش دهد و کودک را باهوش کند اما واقعیت این است که هرچند ژل رویال برخی ویژگی‌های مربوط به باروری دارد و ممکن است به زنان در باردار شدن کمک کند، اما این ماده فعالیت استروژنی دارد و ثابت شده‌است که تزریق آن در موش‌های باردار، باعث نازک شدن لایه رحمی می‌شود. بنابراین مصرف این ماده برای زنانی که می‌خواهند باردار شوند، بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود.

طریقه مصرف ژل رویال برای زنان

ژل رویال در اشکال مختلف در دسترس است. این ماده را می‌توانید هم به صورت خوراکی مصرف کنید و هم به طور موضعی روی پوست استفاده کنید.

از ژل رویال در برخی از مکمل های مولتی ویتامین و به صورت خاص مکمل ژل رویال استفاده می‌شود؛ همچنین برخی از محصولات مراقبت از پوست حاوی این ماده هستند. ژل رویال تازه و خشک‌شده نیز قابل مصرف است.

اگرچه دستورالعمل رسمی درباره مقدار مصرف و طریقه مصرف ژل رویال برای زنان وجود ندارد، اما بسیار مهم است با مقادیر بسیار کمی از ژل رویال شروع کنید. در صورت واکنش آلرژیک، باید استفاده از ژل رویال را متوقف کنید. همچنین در صورتی که ژل رویال را از طریق محصولات و مکمل های حاوی این ماده استفاده می‌کنید، لازم است طریقه مصرف توصیه‌شده توسط بروشور محصول و یا دستور پزشک را رعایت نمایید.

در بخش بعدی یکی از بهترین محصولات ژل رویال یعنی ژل رویال روژویت را به شما معرفی می‌کنیم که از طریق آن می‌توانید از خواص ویژه این ماده بهره‌مند شوید.

ژل رویال روژویت، ویال خوراکی ژل رویال

ویال خوراکی ژل رویال روژویت زیست تخمیر یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصرف ژل رویال است. این محصول به عنوان مکمل خوراکی جهت تقویت و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی تولید شده و می تواند به کاهش سطح کلسترول در افراد مبتلا به چربی خون بالا و پیشگیری از بروز انسداد عروق کمک کند. از دیگر خواص مهم ژل رویال روژویت می‌توان به فعالیت ضد توموری و آنتی اکسیدانی آن اشاره نمود.

هر بسته روژویت دارای ۱۰ عدد ویال خوراکی است که هر ویال حاوی ۲۰۰۰ میلی گرم ماده موثره ژل رویال (۱.۵ درصد ۱۰HDA) می‌باشد.

خرید ژل رویال روژویت ویال خوراکی

نحوه مصرف ژل رویال روژویت

نحوه استفاده از ژل رویال روژویت به صورت مصرف روزانه یک ویال ۱۰ میلی‌لیتری، قبل یا بعد از صبحانه و یا طبق دستور پزشک است.

این محصول برای مصرف خوراکی است و می‌توانید آن را به تنهایی مصرف کنید و یا در مایعات یا نوشیدنی ها حل کنید.

تداخلات دارویی و احتیاط مصرف ژل رویال روژویت

لازم است از تداخل روژویت با داروهای زیر مطلع باشید:

  • وارفارین: ژل رویال می‌تواند اثرات وارفارین را بیفزاید و احتمال بروز خونریزی در صورت مصرف همزمان این فرآورده با وارفارین افزایش می‌یابد.
  • انسولین: به دلیل اثرات شبه انسولینی ژل رویال، احتمال تشدید اثرات انسولین در مصرف همزمان این دو فرآورده وجود دارد.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا به بیماری مبتلا هستید، با پزشک یا داروساز درمیان بگذارید تا از تداخلات احتمالی این محصول جلوگیری کنید.

به دلیل این که از اثربخشی و ایمنی این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی اطلاعات کافی موجود نیست، از مصرف این ژل رویال روژویت در این دوران بپرهیزید.

نکات مهم درباره مصرف ژل رویال

استفاده از ژل رویال به عنوان مکمل غذایی ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. در زیر مواردی را که می‌توانند منع مصرف ژل رویال در نظر گرفته شوند، ذکر می‌کنیم:

  • حساسیت: افرادی که دارای حساسیت یا آلرژی به محصولات زنبور عسل هستند، باید از مصرف ژل رویال خودداری کنند. مصرف آن می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شدید شود، از جمله تورم صورت، خارش، تنگی نفس و ضعف عمومی.
  • آسم و بیماری‌های التهابی: برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ژل رویال ممکن است در برخی افراد با بیماری‌های التهابی مانند آسم تشدید شود. در این موارد، مشاوره پزشک قبل از استفاده ضروری است.
  • بیماری‌های کلیوی: برخی از مواد موجود در ژل رویال ممکن است بر روی کلیه‌ها تأثیر بگذارند. بنابراین، افرادی که مشکلات کلیوی دارند باید قبل از مصرف ژل رویال با پزشک خود مشورت کنند.
  • داروهای خاص: ژل رویال ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، داروهایی که برای کاهش خونریزی استفاده می‌شوند ممکن است با ژل رویال تداخل داشته باشند. در این موارد مشورت با پزشک قبل از استفاده ژل رویال، ضروری است.
  • بارداری و شیردهی: تأثیرات ژل رویال در دوران بارداری و شیردهی هنوز به طور کامل مشخص نشده‌است. بنابراین، در این دوران‌ها استفاده از ژل رویال باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

جمع بندی

ژل رویال، یک ماده طبیعی با فواید ویژه متعدد است که می‌تواند به طور خاص نیز، برای زنان خواص زیادی به همراه داشته باشد. این ماده به بهبود علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، بی‌خوابی و تغییرات هورمونی کمک میکند. همچنین، ژل رویال می‌تواند در بهبود سطح کلسترول و کاهش علائم سندرم قاعدگی قبل از قاعدگی (PMS) نقش داشته باشد.

اگر می‌خواهید از خواص ژل رویال بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به صورت خوراکی مصرف کنید یا بر روی پوست استفاده کنید. یکی از محصولاتی که حاوی ژل رویال است، ویال خوراکی ژل رویال روژویت می‌باشد که می‌تواند یک گزینه مناسب برای استفاده از خواص ژل رویال برای زنان باشد. با این حال، اگر بیماری خاصی دارید یا دارویی مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از هر گونه مکمل یا محصول حاوی ژل رویال، توصیه می‌شود حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مشاهده و خرید ژل رویال روژویت

سوالات متداول

خواص ژل رویال برای زنان باردار چیست؟

اطلاعات قابل اتکای کافی برای تشخیص ایمنی استفاده از ژل رویال در دوران بارداری وجود ندارد. بنابراین بهتر است جانب احتیاط را در این مورد رعایت کنید و از مصرف این ماده در دوران بارداری خودداری نمایید.

خواص ژل رویال برای زنان شیرده چیست؟

در رابطه با ایمن بودن استفاده از ژل رویال در دوران شیردهی اطلاعات کافی وجود ندارد. بنابراین توصیه می‌شود مادران شیرده حداقل بدون مشورت پزشک از این ماده استفاده نکنند.

عوارض ژل رویال چیست؟

ژل رویال احتمالا برای مصرف کوتاه مدت ایمن است. مصرف روزانه تا ۴.۸ گرم در طول یک سال به شکل ایمن استفاده شده‌است. این ماده معمولاً به خوبی تحمل می‌شود. اما افراد مبتلا به آسم یا آلرژی ممکن است واکنش آلرژیکی داشته باشند، پس لازم است از مصرف آن خودداری نمایند. ژل رویال همچنین در صورت استفاده روی پوست در مصرف برای مدت تا ۶ ماه احتمالا ایمن است. البته در برخی افراد ممکن است علائم تحریک پوستی و راش ایجاد کند. به علاوه به نظر می‌رسد مصرف خوراکی این ماده تا مدت ۶ ماه برای کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۶ ساله، احتمالا ایمن باشد.

  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط