حساسیت فصلی و روش‌هایی برای درمان آن

حساسیت فصلی چیست و چه علائمی دارد؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هنگامی که سیستم ایمنی بدن، یک ذره یا یک عامل خارجی مانند گرده گل را خطرناک‌تر از چیزی که هست تلقی می‌کند و نسبت به آن واکنش شدیدی نشان می‌دهد، به این واکنش حساسیتی غیر منطقی سیستم ایمنی آلرژی می‌گوییم. حال اگر این عوامل حساسیت زا بیرونی در فصول مختلف در محیط داخل و یا بیرون زیاد شود سبب ایجاد حساسیت فصلی در فرد می‌گردد.

با مجله سلامت مفید طب و دکتر ضحا مرتضوی همراه باشید تا علائم آلرژی فصلی و روش‌های پیشگیری آن را به اطلاعتان برسانیم.

در چه فصولی دچار حساسیت فصلی می‌شویم؟

با توجه به ترکیباتی که به آن‌ها حساسیت دارید ممکن است در فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان دچار حساسیت فصلی شوید. معمولا این حساسیت در بازه زمانی آبان تا بهمن کمتر می‌باشد اما ممکن است به دلیل حساسیت شما نسبت به علف، گرده گل‌ها، دما علائم آن در طی سال متغیر باشد.

حساسیت فصلی چه علائمی دارد؟

علائم حساسیت فصلی

حساسیت در فصول مختلف ممکن است پوست و دیگر قسمت‌های بدن همچون سیستم تنفسی را درگیر نماید. عطسه، آبریزش بینی، اشک ریز، خارش چشم، خارش کانال گوش و احساس گرفتگی از جمله علائم شایع آلرژی فصلی می‌باشد. این حساسیت می‌تواند با علائم دیگری همچون خس خس سینه، تنگی نفس، سر درد های طولانی مدت و شدید و سرفه همراه باشد که شیوع کمتری در میان افراد مبتلا به حساسیت فصلی دارد.

روش‌های جلوگیری و درمان حساسیت فصلی

  • از عوامل حساسیت‌زا و از قرار گرفتن در مکان‌هایی که سبب افزایش آلرژی در شما می‌شود، دوری نمایید.
  • از عینک و ماسک استفاده کنید.
  • بعد از شناخت عامل حساسیت‌زا، سعی کنید در معرض آن قرار نگیرید.
  • برای کنترل و بهبود علائم آلرژی فصلی حتی برای اطفال و در دوران بارداری که باید برای مصرف داروهای مختلف احتیاط نمود، می‌توانید بدون نگرانی بینی و حلق را در موارد نیاز با محلول نرمال استاتین شست و شو دهید چرا که این محلول عارضه خاصی ندارد و برای کنترل علائم حساسیت فصلی بسیار موثر می‌باشد.
  • علاوه بر داروهای شیمیایی، برخی از ترکیبات گیاهی در اشکال دارویی مختلف نیز می‌تواند برای رفع و بهبود این حساسیت موثر واقع شوند. از جمله اسپری‌های بینی که شامل ترکیباتی است که می‌تواند به درمان سینوس‌ها، گرفتگی بینی، آبریزش بینی یا حتی برخی علائم چشمی حساسیت کمک کند.
  • برخی از ترکیبات نیز به صورت خوراکی هستند که می‌توانند واکنش‌های حساسیتی بدن کنترل کرده و علائم آن را کاهش دهند.
  • ترکیبات دیگری نیز همانند محلول‌های بخور می‌تواند برای درمان گرفتگی بینی مفید باشد.
  • در مواردی که حساسیت فصلی در فرد به صورت حساسیت پوستی ظاهر می‌شود، می‌توان برای کنترل عوارض پوستی ناشی از حساسیت فصلی از فرآورده های موضعی گیاهی که دارای خواص ضدالتهاب هستند و معمولا عارضه کمتری نسبت به فرآورده‌های ضد التهاب شیمیایی دارند استفاده نمود.

ویدئوی توضیحات درباره حساسیت‌های فصلی

در این بخش می‌توانید توضیحات دکتر ضحا مرتضوی درباره حساسیت‌های فصلی را در قالب ویدئو تماشا کنید.

سخن پایانی

در این مطلب شما را با حساسیت فصلی، علائم و روش های درمان آن آشنا کردیم. شما می توانید سوالات خود را در مورد نحوه مصرف هر یک از محصولات کنترل این حساسیت در قسمت نظرات صفحه آن محصول در سایت داروخانه آنلاین مفید طب ثبت نمایید تا ما به آن‌ها پاسخ دهیم. اسپری بینی آلرگل و اسپری سینول اس دو محصول محبوب برای آلرژی هستند. شما می‌توانید به راحتی محصول مورد نظرتان را از داروخانه آنلاین مفید طب تهیه نمایید.

خرید اسپری آلرگل

خرید اسپری سینول اس

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره