با علائم و نشانه‌های افسردگی بیشتر آشنا شوید؛ ۸ نشانه افسردگی

علائم و نشانه های افسردگی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

افسردگی با غمگین بودن یکی نیست. افسردگی اصطلاحی است که اغلب برای شرح احساس ما بعد از یک هفته کاری بد یا جدایی و پایان دادن به یک رابطه عاطفی استفاده می‌شود. اما اختلال افسردگی عمده (یکی از انواع افسردگی) بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

علائمی وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌شود تشخیص داد که آیا یک وضعیت، افسردگی محسوب می‌شود یا ناراحتی‌ای که همه ما گاهی در طول زندگی آن را تجربه می‌کنیم.

تشخیص اینکه آیا این احساسات تیره و تزلزل ناپذیر نتیجه افسردگی هستند، می‌تواند اولین گام در جهت بهبود و درمان باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به علائم و نشانه های افسردگی می‌پردازیم که می‌توانند هشدار دهنده باشند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علائم و نشانه های افسردگی

در ادامه به ۸ نشانه افسردگی اشاره می‌کنیم که بهتر است در صورت تجربه آن‌ها حتما با یک متخصص مشورت کنید.

۱- نگاه ناامیدانه به زندگی

افسردگی عمده یک اختلال خلقی محسوب می‌شود که می‌تواند روی احساسی که به طور کلی درباره زندگی دارید اثر بگذارد. داشتن نگاهی نا امید و درمانده به زندگی متداول‌ترین علامت افسردگی است.

بقیه احساساتی که تجربه می‌کنید، می‌تواند شامل احساس بی ارزشی، تنفر از خود و یا گناه باشد. افکار متداول و مکرر افسردگی می‌تواند به صورت «همه چیز تقصیر من است» یا «خوب که چه؟ هدف چیست؟» باشد.

نگاه ناامیدانه به زندگی
داشتن نگاهی نا امید و درمانده به زندگی متداول‌ترین علامت افسردگی است.

۲- از دست دادن علاقه 

افسردگی می‌تواند باعث از بین رفتن خشنودی و لذت نسبت به چیزهایی که عاشق آن‌ها بودید، شود. از دست دادن علاقه یا کناره گیری از فعالیت‌هایی که قبلا مشتاق آن‌ها بودید (مانند ورزش، سرگرمی یا بیرون رفتن با دوستان)، یکی دیگر از علائم و نشانه‌های بارز افسردگی عمده است.

رابطه جنسی یکی دیگر از مسائلی است که ممکن است علاقه خود را به آن از دست بدهید. علائم افسردگی عمده شامل میل جنسی کاهش یافته و حتی ناتوانی جنسی است.

شما می‌توانید برای تهیه شربت جین سین گل دارو (کمک به رفع استرس، خستگی و تمرکز حواس) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت جین سین

این محصول باعث تقویت قوای روحی و جسمی بدن در مقابل استرس می‌شود و همچنین رفع خستگی، افزایش تمرکز حواس و همچنین کاهش دوران نقاهت را به همراه دارد.

۳- افزایش خستگی و مشکلات خواب

یکی از دلایلی که ممکن است به خاطر آن انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را متوقف کنید، این است که بسیار احساس خستگی می‌کنید. افسردگی اغلب با نداشتن انرژی و احساس خستگی شدید همراه است که می‌توانند از ناتوان‌کننده‌ترین علائم و نشانه های این بیماری باشند. همین مسئله می‌تواند منجر به خوابیدن بیش از حد شود.

همچنین افسردگی و بی‌خوابی مرتبط هستند. یعنی ممکن است افسردگی منجر به بی‌خوابی شود و برعکس. همچنین هر کدام از آن‌ها (افسردگی و بی خوابی) می‌تواند باعث بدتر شدن دیگری شود. از طرفی خلاء خواب با کیفیت و آرام می‌تواند باعث اضطراب شود.

افزایش خستگی و مشکلات خواب
افسردگی و بی‌خوابی مرتبط هستند.

۴- اضطراب

با وجود اینکه نشان داده نشده که افسردگی باعث اضطراب می‌شود، این دو وضعیت (افسردگی و اضطراب) اغلب با هم اتفاق می‌افتند. علائم اضطراب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عصبی بودن، بی‌قراری یا احساس تنش
  • احساس خطر، پانیک یا ترس
  • ضربان قلب بالا
  • تنفس سریع
  • تعریق شدید
  • لرزش یا گرفتگی عضلات
  • مشکل تمرکز یا تفکر شفاف درباره هر چیزی به جز آن‌چه نگرانش هستید

شما می‌توانید برای تهیه قرص نروکسین دینه (ضد افسردگی و ضد اضطراب) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص نروکسین

قرص نروکسین دینه با استفاده از عصاره گیاه علف چای و سایر ترکیبات طبیعی موثر در بهبود شرایط روحی و عملکرد مغز، به درمان افسردگی و عوارض ناشی از آن کمک می‌کند.

۵- تحریک‌پذیری در مردان

افسردگی می‌تواند روی زنان و مردان به طور متفاوتی اثر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مردان مبتلا به افسردگی می‌توانند علائمی مانند تحریک‌پذیری، رفتارهای مخاطره آمیز یا فرار از واقعیت، سوء مصرف مواد و عصبانیت بیجا داشته باشند.

همچنین کمتر احتمال دارد که مردان (نسبت به زنان) افسردگی را تشخیص داده یا برای درمان آن اقدام کنند.

تحریک پذیری در مردان
مردان مبتلا به افسردگی می‌توانند علائمی مانند تحریک‌پذیری، رفتارهای گریزان یا مخاطره آمیز، سوء مصرف مواد و عصبانیت بیجا داشته باشند.

۶- تغییرات اشتها و وزن

وزن و اشتها می‌تواند در افراد مبتلا به افسردگی دچار نوسان شود. این تجربه ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد. در برخی از افراد اشتها بیشتر می‌شود و وزن افزایش می‌یابد. این در حالی است که برخی دیگر، بی اشتها هستند و وزن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. 

یک نشانه برای تشخیص اینکه این تغییرات عادات غذایی مرتبط با افسردگی هستند یا خیر، توجه به این است که آیا عمدی هستند یا نه. در صورتی که این تغییرات عمدی نباشند، ممکن است به این معنا باشد که ناشی از افسردگی هستند.

۷- احساسات غیر قابل کنترل 

یکی از علائم و نشانه های افسردگی این است که یک لحظه احساس عصبانیت در حد انفجار دارید و لحظه بعد به صورت غیر قابل کنترلی گریه می‌کنید. در این موارد یک مسئله خارجی باعث این تغییر نشده است اما احساسات شما در یک لحظه بالا و پایین می‌شود. افسردگی می‌تواند باعث نوسانات خلقی شود.

احساسات غیر قابل کنترل
افسردگی می‌تواند باعث نوسانات خلقی شود.

۸- زیاد فکر کردن به مرگ

گاهی افسردگی با خودکشی مرتبط است. بر طبق Centers for Disease Control and Prevention، در سال ۲۰۱۳، بیش از ۴۲۰۰۰ نفر در ایالات متحده آمریکا جان خود را در اثر خودکشی از دست دادند. 

در بسیاری موارد قربانیان خودکشی از قبل قابل شناسایی هستند. اغلب این افراد درباره خودکشی صحبت می‌کنند و سابقه تلاش برای خودکشی دارند. اگر فکر می‌کنید کسی در خطر فوری آسیب به خود یا دیگران است:

  • با مراجع مربوطه مانند اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.
  • تا هنگامی که کمک می‌رسد در کنار فرد بمانید.
  • همه داروها و وسایل آسیب زننده را از دسترس خارج کنید.

 جمع‌بندی

در این مقاله به چند مورد از علائم و نشانه های افسردگی پرداختیم. اگر تعدادی از این علائم را برای بیش از دو هفته داشتید، ممکن است دچار اختلال افسردگی عمده باشید. تشخیص اینکه افسرده هستید، برای دریافت کمک مناسب ضروری است.

افسردگی میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان‌های متفاوتی، از تغییرات سبک زندگی گرفته تا داروها در دسترس هستند. مهم نیست کدام یک از این مسیرها را برای درمان انتخاب می‌کنید؛ اولین گام برای اینکه دوباره احساس کنید خودتان هستید، کمک گرفتن از یک متخصص است.

شما می‌توانید برای تهیه شربت مفرح ابریشمی نیاک (ضد افسردگی و نشاط آور) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت مفرح ابریشمی

شربت مفرح ابریشمی نیاک، حاوی ابریشم، زعفران، دارچین، میخک، بیدمشک، گلاب و … بوده و برای کاهش افسردگی، افزایش نشاط و انرژی و تقویت حافظه بسیار مؤثر است.

منبع: سایت healthline


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره