مهمترین نکاتی که باید درباره‌ی مکمل‌های غذایی بدانید

هر آنچه درباره مکمل های غذایی باید بدانید
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

همه ما در مورد انواع مکمل غذایی چیزهایی شنیده‌ایم، از آنها استفاده کرده‌ایم یا حتی آن‌ها را به دوستان و خانواده خود پیشنهاد داده‌ایم. بعضی از این مکمل‌های غذایی به خوبی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته‌اند و اثر آن‌ها مشخص و ثابت شده‌ است، در حالی که برخی دیگر برای اثبات کاربردهایشان به مطالعات بیشتری احتیاج دارند.

قبل از اینکه تصمیم به مصرف هرگونه مکمل غذایی بگیرید، بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید. پزشک یا داروساز شما می توانند به شما برای رسیدن به یک تعادل بین رژیم غذایی شما و میزان ریزمغذی‌هایی که شخص شما لازم دارید، کمک کنند.

در این مقاله مجله سلامت مفید طب با ما همراه باشید تا درباره مکمل‌های غذایی و مهمترین نکاتی که لازم است در رابطه با آن‌ها بدانید، بخوانید؛ پاسخ سوالاتی مانند «مکمل‌ها در چه صورت استفاده می‌شوند؟»، «آیا می‌توانند خطرساز باشند یا خیر؟»، «چگونه یک انتخاب درست در مورد خرید یک مکمل داشته باشیم؟» و… را خواهیم داد.

مکمل غذایی چیست و شامل چه محصولاتی می‌شود؟

مکمل‌های غذایی شامل محصولات حاوی ویتامین‌ها، املاح، گیاهان، آمینو اسید و آنزیم‌ها هستند. مکمل‌های غذایی در اشکال دارویی قرص، کپسول، سافت ژل، ژل کپ و اشکال دارویی مایع در بازار دارویی توزیع می‌شوند.

فواید استفاده از مکمل‌های غذایی چیست؟

برخی از مکمل‌های غذایی خیال شما را از تامین روزانه میزان مورد نیاز از ریز مغذی‌هایی که بدن شما به آن‌ها احتیاج دارد، راحت می کنند. برخی دیگر از آن‌ها کمک می‌کنند تا ریسک ابتلا به بیماری خاصی در شما کمتر شود؛ اما مکمل‌ها نمی‌توانند جای وعده‌های غذایی کامل را که برای داشتن یک رژیم غذایی سالم لازم هستند، بگیرند. بنابراین در صورتی که از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنید باید مطمئن باشید که رژیم غذایی شما هم رژیمی غنی و متنوع و شامل انواع غذاهای سالم است.

بر خلاف داروها، مکمل‌ها اجازه ندارند با ادعا و هدف درمان، پیشگیری یا تشخیص بیماری معرفی و بازاریابی شوند. این به آن معنی است که مکمل‌ها نباید ادعا کنند که «کلسترول بالا» یا «بیماری قلبی» را به طور کامل درمان می‌کنند. ادعاهایی از این دست قانوناً نباید روی مکمل‌های غذایی درج شوند.

آیا مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند خطرساز باشد؟

بله. بسیاری از از مکمل‌ها حاوی مواد موثره‌ای هستند که اثرات زیستی قوی روی بدن می‌گذارند. این موضوع می‌تواند آن‌ها را در برخی از شرایط ناامن بکند و باعث آسیب به سلامت شما یا ایجاد برخی از درگیری‌ها در شما بشود. به عنوان مثال اقدامات زیر ممکن است به شرایط آسیب زا برای سلامت یا حتی تهدید کننده زندگی ختم شود:

  • ترکیب کردن مکمل‌ها
  • مصرف مکمل‌ها همراه با داروها چه داروهای بدون نسخه چه داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • جایگزین کردن مکمل‌ها به جای داروهای تجویز شده
  • مصرف بیش از حد برخی از مکمل‌ها از جمله مکمل‌های ویتامین آ ویتامین دی یا آهن

برخی از مکمل‌ها همچنین ممکن است عوارض جانبی قبل جراحی، در حین جراحی یا بعد از جراحی ایجاد کنند. بنابراین بهتر است که پزشک معالج یا داروساز خود را در مورد هر گونه مکملی که مصرف می‌کنید، آگاه سازید.

آیا مکمل های غذایی می‌توانند خطرساز باشند؟
ترکیب کردن مکمل‌ها ممکن است به شرایط آسیب زا برای سلامت یا حتی تهدید کننده زندگی ختم شود.

بنا بر نکاتی که گفته شد، مکمل‌های غذایی می‌توانند برای سلامت شما مفید باشند، اما مصرف این مکمل‌ها همچنین می‌توانند خطراتی به همراه داشته باشند. معمولاً ارگان‌های نظارتی سختگیری و نظارت کمتری روی مکمل‌ها نسبت به داروهای شیمیایی دارند.

چه نهادی امنیت مکمل‌های غذایی را تضمین می‌کند؟

شرکت‌های سازنده و توزیع کننده‌های مکمل غذایی، مسئول اطمینان حاصل کردن از سلامت محصولاتشان قبل از عرضه آن‌ها به بازار هستند. اگر مکمل غذایی شامل ترکیبی جدید باشد، سازنده باید حتماً نهاد نظارتی را در آن مورد آگاه سازد. البته معمولاً نهاد نظارتی این ترکیب جدید را از لحاظ خطرناک بودن یا امن بودن بررسی می‌کند، نه از لحاظ موثر بودن.

شرکت‌های سازنده همچنین باید مکمل‌هایشان را در شرایطی با کیفیت بالا تهیه بکنند و مطمئن شوند که محصولاتشان حاوی مواد آلاینده یا ناخالصی نیستند. همچنین این محصولات باید به صورت دقیق مطابق با جی.ام.پی (دستورالعمل‌هایی مرتبط با ساخت و تهیه و توزیع فرآورده‌های دارویی) بسته‌بندی و برچسب‌گذاری شوند.

اگر مشکل جدی در ارتباط با یک مکمل اتفاق بیفتد، شرکت‌های سازنده بایستی آن را به عنوان یک عارضه جانبی به نهاد نظارتی گزارش کنند. نهاد نظارتی بسته به میزان شدت آن عارضه ممکن است که مکمل مربوطه را از بازار جمع کند. مخصوصاً اگر این مکمل‌ها خطرزا باشند یا اینکه ادعاهای این مکمل گمراه کننده و نادرست باشد.

چطور می‌توانید در مورد مکملی که مصرف می‌کنید اطلاعات بیشتری کسب کنید؟

مکمل‌های غذایی حتماً باید حاوی برچسب و بروشورهایی باشند که در آن‌ها اسم و مشخصات محل ساخت یا توزیع کننده درج شده است. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد مکملی که مصرف می‌کنید اطلاعات داشته باشید، می‌توانید از شرکت سازنده یا توزیع کننده در مورد اطلاعات مربوط به امنیت و اثربخشی ترکیبات موجود در محصول و نیز شواهد علمی در مورد ادعاهای محصول، بپرسید.

چطور می‌توانید یک انتخاب درست و خرید مناسب مکمل داشته باشید؟

وقتی که در اینترنت به دنبال مکملی می‌گردید، از سایت‌های غیر تبلیغاتی استفاده کنید. مثل سایت‌هایی که هدف آنها اطلاع رسانی درست و بی‌طرف است و محتوای آن‌ها توسط افراد دارای صلاحیت در حیطه پزشکی تایید می‌شود. اگر که ادعای محصول بیش از اندازه خوب به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد ادعای دروغ است.

دقت کنید محصولاتی که ادعا می‌کنند که از داروهای شیمیایی و تجویزی بهتر عمل می‌کنند، «کاملاً بدون عارضه» یا «کاملاً بی‌خطر» «اثر صد در صد تضمینی» و «بدون برگشت» هستند به احتمال زیاد تایید نشده‌اند و ادعای آن‌ها درست نیست.

از پزشک و داروساز خود در مورد مکملی که قصد خرید آن را دارید مشورت بگیرید. یادتان باشد که مکمل‌های ویتامینی، املاح و گیاهی در هر شکلی ممکن است با بیماری‌ها داروها و یا آزمایشات تداخل داشته باشند. به عنوان مثال مکمل‌های حاوی جینکگو بیلوبا ممکن است با داروهای ضد انعقاد خون تداخل داشته باشند یا محصولات حاوی رازیانه معمولاً در افراد با شرایط حساس به هورمون احتیاط مصرف دارد.

مشورت از پزشک
از پزشک و داروساز خود در مورد مکملی که قصد خرید آن را دارید مشورت بگیرید.

بنابراین دقت داشته باشید که اینکه مکمل‌های ویتامینی و گیاهی بدون نسخه قابل تهیه هستند به معنی اینکه شما با هر شرایطی می‌توانید آنها را مصرف کنید، نیست.

برخی از انواع مکمل‌های پر مصرف عبارتند از:

  • انواع مکمل کلسیم
  • مکمل‌های حاوی اکیناسه
  • روغن ماهی
  • جینسینگ
  • گلوکزامین کندرویتین
  • سیر
  • ویتامین دی
  • نخل اره‌ای
  • جینکگو
  • چای سبز

خرید انواع مکمل کلسیم از داروخانه آنلاین مفید طب

جمع بندی

در این مقاله درباره مکمل‌های غذایی و نکاتی در رابطه با انواع آن‌ها و بررسی امنیت محصول مورد نظرتان صحبت کردیم. همچنین در این مورد توضیح دادیم که لازم است از پزشک و داروساز خود در مورد مکملی که قصد خرید آن را دارید مشورت بگیرید.

شما می‌توانید انواع مکمل غذایی، مولتی ویتامین و داروهای گیاهی را به راحتی و طی یک خرید اینترنتی آسان از داروخانه آنلاین مفید طب تهیه کنید. همچنین در صورتی که سوال یا نظری درباره هر محصول دارید، در صفحه محصول مربوطه در قسمت نظرات ثبت کنید تا متخصصین ما به آن‌ها پاسخ دهند.

برای خرید انواع مکمل غذایی و مولتی ویتامین بزرگسالان روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید انواع مولتی ویتامین بزرگسالان

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره