چند راهکار ساده برای رفع ضعف و سردرد روزه‌داری

رفع ضعف و سردرد روزه داری
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

یکی از مشکلات همیشگی اکثر ما با ورود به ماه رمضان و روزه گرفتن، سردردها و ضعف‌های پیاپی بدن است که گاهی اوقات بسیار آزار دهنده می‌شود. برخی افراد در طول روزه با افت فشار یا کاهش شدید انرژی مواجه می‌شوند و توان انجام فعالیت‌های روزانه خود را از دست می‌دهند. برخی هم پس از افطار یا در طول روزه دچار سردردهای شدید می‌شوند. خوشبختانه برای رفع این مشکلات روزه داران راه‌های ساده‌ای وجود دارد. از آنجا که هم اکنون هم در ماه مبارک رمضان هستیم، توصیه‌هایی که در ادامه می‌خوانید، کاربردی خواهند بود. پس در ادامه با ما در مجله سلامت مفیدطب همراه باشید تا چند راهکار ساده برای رفع ضعف و سردرد روزه داری به شما معرفی کنیم.

نوشیدن آب و مایعات کافی بهترین راه برای کاهش سردرد

دهیدراته شدن یا کم آب شدن بدن، جزو شایع‌ترین مشکلات سلامتی روزه داران است. عدم نوشیدن آب در طول روز به خصوص زمانی که ماه رمضان در فصول گرم سال باشد، باعث دهیدراته شدن و ضعف شدید می‌شود. همین عامل هم می‌تواند دلیل اصلی سردردهای ما در طول روزه داری باشد.

کم آبی دلیل اصلی سردرد روزه داران
کم شدن آب بدن؛ یکی از دلایل اصلی سردرد روزه

حل این مشکل بسیار ساده است. کافی است وعده‌های سحر و افطار را مدیریت کنیم و حواسمان باشد که حتماً به میزان کافی آب، مایعات و میوه‌های آبدار بخوریم. بهتر است به جای وعده‌های سنگین و نوشیدن مقدار زیادی آب در یک زمان، وعده‌های خود را تقسیم کنیم و در کنار هرکدام از آن‌ها مقداری آب بنوشیم یا یک میوه آبدار بخوریم. اگر این مورد را رعایت کنیم، قطعاً در طول روز بدن ما دچار کم آبی نخواهد شد و سردردهای روزه نیز از بین می‌رود.

افزایش وعده‌های پروتئینی برای رفع ضعف و سردرد در طول روزه

اکثر ما عادت داریم در ماه رمضان برای وعده افطار و سحری غذاهای چرب و پر از کربوهیدرات مانند انواع پلو و نان را انتخاب کنیم. در صورتی که این انتخاب اصلاً به صلاح بدن ما نیست.

کربوهیدرات‌هایی مانند برنج و مواد غذایی شیرین خیلی زود در بدن به گلوکز تبدیل شده و عملاً انرژی آن‌ها در همان ساعات اولیه پس از خوردن، توسط سلول‌ها مصرف می‌شود. همین موضوع سبب می‌شود در طول روز چندین بار ضعف شدید را در هنگام روزه تجربه کنیم. معمولاً در این مواقع تعجب می‌کنیم که چرا با وجود آن همه غذایی که در افطار و سحر خوردیم، باید ضعف کنیم!

این تعجب خود نشان دهنده این است که الگوی غذا خوردن ما درست نیست. طبق نظر متخصصان تغذیه، بهترین وعده‌های غذایی برای ذخیره انرژی در طول روزه داری، غذاهای پروتئینی است. گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و برخی مغزها (مانند سویا خشک) سرشار از پروتیئن هستند. باید سعی کنیم برای وعده سحری میزان غذاهای پروتئینی را در بشقاب خود بیشتر کنیم و برای جذب کربوهیدرات نیز از غلات کامل، لوبیا و سبزیجات فیبردار استفاده کنیم. این ترکیب غذایی می‌تواند جلوی ضعف و سردرد شدید روزه داری را بگیرد و انرژی لازم بدن را در طول روز تأمین کنید.

مکمل غذایی برای رفع کمبودهای بدن در ماه رمضان
مصرف مکمل غذایی؛ بهترین راه جبران کمبودهای بدن در ماه رمضان

مصرف مکمل‌های غذایی برای کاهش ضعف و بی حالی

املاح معدنی از جمله پتاسیم، سدیم، زینک، آهن، ید و… در ایجاد انرژی و عملکرد صحیح مغز، قلب و سیستم گوارش اهمیت زیادی دارند. یکی دیگر از کمبودهایی که در ماه رمضان باید به آن توجه کنیم. کمبود این املاح ضروری است که مسلماً کم آبی به آن دامن می زند و دلیل اصلی بی حالی در روزه داری هم محسوب می‌شود.

بین وعده‌های افطار و سحر فاصله زیادی نیست. به همین دلیل معمولاً سخت است که بتوان مانند سابق همه مواد مغذی بدن را در این دو عده جذب کرد. از این رو متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌دهند که در ماه رمضان حتماً در کنار وعده‌های غذایی خود، از یک مکمل تغذیه‌ای مناسب و متعادل برای رفع کمبودهای تغذیه‌ای به خصوص املاح و ویتامین‌های مهم برای بدن استفاده کنیم.

قرص دی ویت اکتیو یکی از پرطرفدارترین مکمل‌های تغذیه‌ای است که علاوه بر ماه رمضان، در ماه‌های دیگر سال نیز برای رفع کمبودهای بدن خریداری می‌شود. این مولتی ویتامین محصول شرکت هلث اید انگلستان است و علاوه بر ویتامین‌های A ،D ،C ،E ،K و ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی، جینسینگ و کوآنزیم Q10 را نیز در ترکیبات خود دارد. این دو ماده برای تأمین انرژی بدن در طول روز بسیار کاربردی هستند.

خرید قرص دی ویت اکتیو

وعده سبک افطار برای کاهش سردرد
کاهش وعده های سنگین غذا برای رفع سردرد پس از افطار

کاهش وعده‌های سنگین برای درمان سردرد بعد از افطار

اگر ملاحظات خوردن افطار را رعایت نکنیم سردرد ممکن است پس از باز کردن روزه هم به سراغ ما بیاید. سفره‌های مفصل و رنگین افطار که جزو رسم و رسومات ماه رمضان هستند، همیشه ما را به خوردن بیشتر و بدتر از همه روی هم خوری وسوسه می‌کند. معمولاً افطار با چای و خرما و پنیر و سبزی شروع می‌شود و در نهایت به سالاد الویه، کتلت یا انواع پلوها ختم می‌شود! جالب اینجاست که اکثر ما همه این‌ها را در کمتر از دو یا سه ساعت می‌خوریم! با این پرخوری و روی هم خوری سردردهای بعد از افطار اصلاً عجیب به نظر نمی‌رسد.

اگر می‌خواهید کمتر دچار این سردردهای آزاردهنده شوید، توصیه ما به شما این است که افطار را با یک وعده‌ی سبک شروع کنید. بهتر است ابتدا کمی مایعات به بدن خود برسانید و غذاهای ملایم‌تر مانند سوپ را امتحان کنید. با این کار در واقع دارید معده و روده خود را برای هضم صحیح وعده‌های دیگر آماده می‌کنید.

سعی کنید وعده‌های سنگین و چرب تر را دو ساعت پس از افطار شروع کنید و میان وعده‌های شیرین مرسوم مانند فرنی را به عنوان دسر و به مقدار کم بخورید.

قطره گیاهی منتول برای رفع سردرد در روزه
قطره گیاهی منتول؛ بهترین گزینه برای کاهش سردرد روزه داران

استفاده از داروهای گیاهی برای رفع سردرد

سردرد در طول روزه داری و پس از افطار می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. گاهی اوقات وجود یک مشکل زمینه‌ای سبب پدیدار شدن سردردهای شدید در ماه رمضان می‌شود. در این مواقع احتمال زیاد راهکارهای بالا برای رفع سردرد خیلی کارساز نخواهد بود. هرچند رعایت نکردن آن‌ها قطعاً به مشکل سردرد دامن می زند!

اگر جزو افرادی هستید که سردرد شما در طول روزه به عامل سوم (مانند یک مشکل خاص یا زمینه‌ای) مربوط است، می‌توانید برای کاهش درد خود از داروهای گیاهی استفاده کنید. قطره غیر خوراکی گیاهی منتول شرکت پورسینا بهترین گزینه برای رفع سردرد در طول روزه داری است. با استفاده از این قطره شما بدون خوردن قرص‌های شیمیایی و پر عوارض می‌توانید از سردردهای خود خلاص شوید و با ذهنی آرام‌تر روزه بگیرید.

خرید قطره غیر خوراکی گیاهی منتول

خوردن متعادل؛ بهترین راه رفع ضعف و سردرد روزه داری

در این متن راهکارهای متفاوتی را برای کاهش ضعف و سردرد در طول ماه رمضان معرفی کردیم که اگر دقت کرده باشید، همه آنها به یک نکته اشاره دارند؛ خوردن متعادل. مهم‌ترین عاملی که به ما کمک می‌کند تا انرژی بدن خود را در طول روز در ماه رمضان در یک سطح نگهداریم، رعایت تعادل است. اگر سعی کنیم در مصرف برخی مواد غذایی به خصوص شیرینی جات زیاده روی نکنیم و نکات بالا را در برنامه غذایی ماه رمضان رعایت کنیم، قطعاً از روزه داری و ماه مهمانی خدا بیشتر لذت می‌بریم.

در نهایت مصرف مولتی ویتامین را برای رفع کمبودهای غذایی در ماه رمضان فراموش نکنید. برای پیدا کردن یک مکمل خوب و سازگار با بدن خود، می‌توانید به اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفیدطب) سر بزنید و از بین بهترین محصولات موجود در بازار، بهترین را برای خود خریداری کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «چند راهکار ساده برای رفع ضعف و سردرد روزه‌داری»

  1. سلام خانم دکتر ببخشید توی ماه رمضون مولتی ویتامین رو کی مصرف کنیم بهتره؟ بعد از افطار یا آخر شب یا بعد از سحری؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام
      بهتر است ابتدا دستور مصرف روی جعبه را چک کنید. در اکثر موارد بهتر است مولتی ویتامین با معده پر و با فاصله از چای و لبنیات مصرف شود. با توجه به اینکه چای و شیر و لبنیات پای ثابت سفره های افطار هستند، بهتر است مولتی ویتامین بعد از سحر مصرف شود. همچنین تا یک ربع یا نیم ساعت بعد از مصرف مولتی ویتامین از دراز کشیدن خودداری کنید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره