مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض جدی را به همراه دارد

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D چیست؟ در این مطلب با جدی ترین عوارض بالا رفتن سطح ویتامین D در بدن آشنا میشوید.

مصرف بیش از حد ویتامین D چه عوارضی دارد؟

ویتامین D یک ماده مغذی ضروری است که برای عملکرد بهینه بدن و سیستم ایمنی ضروری است. کمبود ویتامین D در نقاط مختلف جهان یک مسئله شایع است.

ویتامین D برای رشد و تکامل عضلات اهمیت دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به ضعف و درد عضلانی، درد و ریسک بروز شکستگی در استخوان ها و مشکلات دیگری شود.

اما در مقابل سوال پیش می‌آید که وقتی سطح ویتامین D بدن از حد طبیعی بیشتر شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

افزایش سطح کلسیم خون

ویتامین D نقش کلیدی در جذب کلسیم دارد، بنابراین سطح بالای ویتامین D منجر به افزایش سطح کلسیم در بدن می‌شود. سطح بالای کلسیم با علائمی مانند ناراحتی گوارشی، تهوع، یبوست و درد معده همراه است. افزایش سطح کلسیم می‌تواند باعث سرگیجه، توهم، افزایش فشار خون، سنگ کلیه، کم آبی بدن و ناهنجاری‌های قلبی نیز بشود.

تغییر وضعیت روانی

سطح بالای کلسیم به عنوان نتیجه مستقیم سطح بالای ویتامین D می‌تواند تغییراتی در وضعیت ذهنی و روانی ایجاد کند، از جمله گیجی، اختلالات روانی و افسردگی.

مشکلات کلیوی

مسمومیت با ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب کلیه یا حتی نارسایی کلیه شود. افزایش سطح ویتامین D باعث افزایش دفع آب از طریق ادرار و انباشت کلسیم در کلیه‌ها می‌شود.

مشکلات گوارشی

تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال و کاهش اشتها از جمله علائم افزایش سطح کلسیم خون هستند و این مشکلات می‌توانند در هر فردی به شکل‌های متفاوتی ظاهر شوند. بروز علائم گوارشی ممکن است نشانه مسمومیت با ویتامین دی باشد بنابراین توصیه می‌شود از مصرف بیش از حد ویتامین D پرهیز نمایید.

جمع بندی

هر چند ویتامین D برای سلامت بدن ضروری است، اما داشتن سطح بیش از حد طبیعی آن نیز ممکن است به مشکلات جسمانی و روانی منجر شود. اگر علائم زیاد بودن ویتامین دی در بدن را داشتید (از جمله تهوع و استفراغ، ضعف و ادرار مکرر)، حتما به پزشک مراجعه کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط