توصیه‌های درمان ریزش مو در طب سنتی

درمان ریزش مو در طب سنتی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در مقاله قبل، به بررسی انواع مو، مزاج مو و نحوه مراقبت از موهای چرب و خشک از منظر طب سنتی پرداختیم. با توجه به مزاج مو و پوست سر و سوءمزاج‌های احتمالی، علت و درمان ریزش مو در طب سنتی می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی برخی از درمان‌ها، قابل توصیه برای انواع ریزش مو و مراقب از ساقه مو هستند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد این روش‌های درمانی صحبت خواهیم کرد و محصولات مربوط به هر یک از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

شاید علاقمند باشید درمورد سلامت مو در طب سنتی بیشتر بدانید.

از آنجایی که تهیه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی موثر در درمان ریزش مو می‌تواند کاری چالش برانگیز باشد، شرکت‌های داروسازی سراسر دنیا از جمله ایران، اقدام به تهیه، خالص‌سازی و فرآوری بسیاری از محصولات گیاهی مناسب برای کاهش ریزش مو کرده‌اند که در این مقاله بعضی از آنها را بررسی می‌کنیم.

عصاره های گیاهی برای ریزش مو

عصاره گزنه

گزنه گیاهی با طبع گرم و خشک است که در طب سنتی استفاده‌های فراوانی در فرم خوراکی دارد، اما در موارد بسیاری مصرف آن به صورت موضعی نیز توصیه شده است. گزنه به صورت موضعی روی پوست سر می‌تواند به کنترل ترشج چربی پوست سر کمک کند. همچنین می‌تواند با تقویت فولکیول مو به کاهش ریزش مو کمک کند. از آنجایی که در برخی مطالعات گزنه می‌تواند باعث کاهش سطج دی هیدروتسترون بشود، گمان می‌رود که مصرف موضعی عصاره گزنه بتواند به درمان‌های اصلی ریزش موی مردانه کمک کند.

خرید عصاره گزنه

عصاره بابونه

مواد موثر طبیعی گیاه بابونه به دلیل داشتن اثرات آنتی اکسیدانی مانند خنثی کردن رادیکال‌های آزاد سبب تقویت و رشد بهتر موها می‌گردد. همچنین این گیاه دارای ترکیباتی است که موجب کاهش سطح عوامل التهاب‌زا در سطح پوست و کاهش خارش و التهاب‌های موضعی پوست می‌شوند. ترکیبات طبیعی موجود در عصاره بابونه با ایجاد اثرات مشخص تحریکی بر روی پوست، سبب باز شدن عروق، بهبود گردش خون موضعی و تغذیه بهتر فولیکول مو شده و به بهبود رشد مو کمک می‌نمایند.

خرید عصاره بابونه برای مو

عصاره مورد

یکی از گیاهانی که از قدیم برای استفاده در صنایع بهداشتی مربوط به مو استفاده می‌شد، فرآورده‌های مختلف گیاه مورد است. گیاه مورد شامل ترکیباتی قوی است که در اکثر داروهای تقویت مو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثرات خود را به سرعت نشان می‌دهد. همچنین مورد با داشتن خواص ضدالتهابی، درصورتی که علت ریزش مو، ضعف ریشه مو ناشی از التهابات پوست سر باشد، با کنترل التهاب می‌تواند به کاهش ریزش مو کمک کند. از طرف دیگر مورد در مصرف موضعی می‌تواند جریان خون عروق کف سر را بیشتر کند. این افزایش خون‌رسانی باعث تغذیه بهتر فولیکول‌های مو و سلامت و حفظ رشد آن‌ها می‌شود.

درمان ریزش مو در طب سنتی با عصاره گیاهی
طب سنتی توصیه کرده برای کمک به کاهش ریزش مو و تقویت رشد آن می‌توان از عصاره گیاهان مورد، بابونه، گزنه و… استفاده کرد.

میرتول حاوی عصاره مورد سبز است. روغن مورد دارای ترکیباتی است که دارای خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهاب بوده و با مهار اثرات مواد حساسیت‌زا و مواد شیمیایی شوینده موجود در انواع شامپوها، از تاثیرات تخریبی آن‌ها بر پوست و مو به خصوص پیاز مو، جلوگیری می‌نماید. مخصوصا مکمل شامپو میرتول با اضافه شدن به شامپوهای موی سر که حاوی ترکیبات سولفاته هستند، می‌تواند تا حد زیادی از التهاب پوستی و خارش ناشی از سولفات که باعث ریزش مو می‌شود، جلوگیری کند.

خرید مکمل شامپو میرتول

عصاره رزماری

رزماری از دو طریق می‌تواند به کاهش و کنترل ریزش مو کمک کند. از یک طرف ترکیبات رزماری همانطور که در مورد گیاه مورد هم ذکر شد، باعث اتساع عروق خونی، بهبود گردش خون محیطی و تغذیه بهتر فولیکول مو می‌شوند. از طرف دیگر محلول رزماری نشان داده است که می‌تواند به درمان شوره سر کمک کند و از این جهت باعث توقف ریزش مویی شود که علت آن شوره سر است.

خرید محلول رزماری باریج

انواع روغن برای ریزش موی سر

روغن زیتون

روغن زیتون از دیرباز برای حالت دادن به موها، حفاظت از ساقه مو و تغذیه بهتر پوست سر استفاده می‌شده است.

روغن سیاه‌دانه

روغن سیاه دانه به صورت موضعی هم برای کنترل دردهای مفصلی، هم برای حفظ سلامت موها و ماساژ کف سر قابل استفاده است.

روغن بنفشه

روغن بنفشه نیز همچون دیگر روغن‌های گیاهی، ممکن است برای تقویت مو استفاده شود. همچنین روغن بنفشه اثر خوبی در درمان التهاب و شوره سر دارد که از این جهت نیز می‌تواند در کنترل ریزش مو موثر باشد.

خرید روغن بنفشه

محصولات ترکیبی درمان ریزش مو در طب سنتی

برخی از محصولات، از چندین گیاه موثر در ریزش مو بهره گرفته‌اند تا از جهات مختلف بتوانند جلوی ریزش مو را بگیرند. به عنوان مثال لوسیون گیاهی تقویت مو سینره، حاوی عصاره طبیعی گیاه گزنه، بابونه، آویشن، رازیانه و گیاه دم اسب است که هرکدام با مکانیسمی متفاوت در حفظ سلامت ریشه و ساقه مو و پوست سر موثر هستند.

خرید لوسیون گیاهی تقویت موی سینره

قطره رزماری الیس نیز در کنار رزماری، حاوی مورد، سیر، آویشن و گزنه است. این ترکیبات در کنار هم می‌توانند باعث تغذیه بهتر فولیکول‌های مو، حالت بهتر موها و شادابی ساقه مو و کنترل چربی پوست سر شوند.

خرید قطره رزماری الیس

درمان‌های خوراکی

در بسیاری از مواقع، علت ریزش مو کمبود انواع ریزمغذی‌ها و رژیم غذایی نامناسب است. بیشتر از همه کمبود آهن و زینک باعث ریزش مو می‌شوند. درصورتی که به صورت شدید مبتلا به کمبود املاح یا ویتامین‌ها باشید، حتما باید بعد از معاینه توسط پزشک و بررسی سطح خونی املاح و ویتامین مدنظر، مکمل لازم با دوز مشخص را برای دوره معین دریافت کنید. با این حال برخی مکمل‌های غذایی که می‌توانید جهت غنی‌سازی رژیم غذایی از آنها استفاده کنید، با تکیه بر نسخ طب سنتی، در بازار دارویی ایران وجود دارند.

داروی گیاهی درمان ریزش مو در طب سنتی
کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها از جمله آهن و زینک از عوامل اصلی ریزش مو هستند که جبران آن می‌تواند بسیار موثر عمل کند.

شربت فروطب

شربت فروطب حاوی کشته فولاد و سکر سرخ است و درصورتی که از رژیم غذایی آهن کافی را دریافت نمی‌کنید و کم‌خونی شدید نیز ندارید، می‌توانید جهت تامین آهن روزانه از این شربت فولاد استفاده کنید تا درصورتی که ریزش موی شما به علت کم‌خونی است، کنترل شود.

خرید شربت فروطب

خبث الحدید

خبث الحدید حاوی آهن در کنار ترکیبات گیاهی است که به جذب بهتر آهن کمک کرده و عوارض گوارشی آن را نیز می‌پوشاند. برای تهیه قرص فیت آیرون خبث الحدید نیاک (آیرون پلاس سابق) می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید:

خرید قرص فیت آیرون

سویق گندم

سویق گندم سرشار از منگنز، منیزیم، سلنیوم، ویتامین‌های ب و سایر مواد معدنی است که در سلامت و رشد مو ضروری هستند. سویق گندم از گذشته‌ها به عنوان یک وعده غذایی کامل یا میان وعده جهت دریافت میزان مناسب املاح و ویتامین‌ها مصرف می‌شده است.

جمع بندی

این مقاله به صورت بسیار مفید به معرفی انواع محصولات مناسب برای درمان ریزش مو در طب سنتی پرداخته که می‌تواند برای افراد دارای مشکلات مربوط به مو از هر نوع آن کارساز واقع شود.

شما می‌توانید برای تهیه انواع محصولات گیاهی، مولتی ویتامین و مکمل، محصولات آرایشی و بهداشتی و… به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید. سوالات و نظرات خود را در قسمت نظرات این مقاله یا صفحه محصولات ثبت کنید تا متخصصین داروساز ما به آن‌ها پاسخ دهند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع