ویتامین‌های مفید برای کاهش علائم یائسگی

ویتامین‌های مفید برای کاهش علائم یائسگی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

در حدود دوران یائسگی، کاهش سطح هورمون می‌تواند منجر به بروز اثراتی بر روی بدن شود. ویتامین‌ها می‌توانند به محافظت از سلامت عمومی افراد و مدیریت مشکلات این دوران کمک کنند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به یائسگی و تاثیرات آن بر بدن می‌پردازیم و ویتامین‌های مفید برای تقویت سلامت عمومی و کاهش علائم این دوره را معرفی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

یائسگی چیست؟

در بیشتر زنانی که در دهه سوم یا چهارم زندگی خود هستند، کاهش سطح استروژن و پروژسترون به وجود می‌آید. در نهایت، قاعدگی متوقف می‌شود و تخمدان‌ها دیگر تخمک تولید نمی‌کنند. این دوره از زندگی دوران پیش یائسگی است. هنگامی که یک سال بدون قاعدگی بگذرد، یائسگی شروع می‌شود. گاهی یائسگی می‌تواند زودتر اتفاق بیفتد که ممکن است دلیل آن عمل جراحی، بودن تحت درمان پزشکی و یا داشتن مشکلات سلامتی که می‌توانند منجر به یائسگی زودرس شوند، باشد.

یائسگی یک بیماری نیست بلکه یک دوران گذار است. هنگامی که سطح هورمون‌ها کاهش می‌یابد، ممکن است فرد گستره‌ای از علائم را تجربه کند. در ادامه به این علائم می‌پردازیم.

تاثیرات یائسگی بر بدن

یائسگی یک واقعیت در زندگی زنان است. همان‌طور که گفته شد این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که قاعدگی قطع می‌شود. به دوران قبل از یائسگی، که د آن بدن به تدریج استروژن کمتری تولید می‌کند، پیش یائسگی گفته می‌شود. همچنان که زنان در حال گذر از دوران پیش یائسگی به یائسگی هستند، ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • گرگرفتگی
  • بی‌خوابی
  • خشکی واژن
  • تعریق شبانه
  • افزایش وزن
  • نوسانات خلقی
  • تغییرات در میل جنسی   
تاثیرات یائسگی بر بدن
همچنان که زنان در حال گذر از دوران پیش یائسگی به یائسگی هستند، ممکن است علائمی مانند گرگرفتگی و بی‌خوابی را تجربه کنند.

در این دوران برخی از زنان فقط علائم خفیف و برخی دیگر علائم شدید را تجربه می‌کنند. بعضی از ویتامین‌ها می‌توانند این علائم را کاهش دهند و همچنین باعث سلامت عمومی بدن شوند.

با کاهش سطح استروژن در بدن، ریسک ایجاد برخی از شرایط و بیماری‌ها افزایش می‌یابد، که عبارتند از:

  • پوکی استخوان
  • بیماری‌های قلبی
  • بی‌اختیاری ادرار

ویتامین‌های مفید برای دوران یائسگی

در ادامه به ۵ ویتامین مفید برای یائسگی می‌پردازیم که علائم و مشکلات ناشی از یائسگی را کاهش و سلامت عمومی بدن را افزایش می‌دهند.

شما می‌توانید برای تهیه انواع مکمل یائسگی از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

مکمل یائسگی

۱- ویتامین E

بسیاری از خوراکی‌ها مانند مغزها، تخمه آفتابگردان، اسفناج، بروکلی، کیوی، انبه و گوجه فرنگی حاوی ویتامین E هستند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان است. این به آن معناست که ویتامین E می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند هنگامی که رادیکال‌های آزاد به فراوانی در بدن وجود دارند، اتفاق بیفتد. برخی از فرآیندهای بیولوژیکی و استرس‌های محیطی می‌توانند باعث گسترش رادیکال‌های آزاد شوند.

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به حفاظت از بدن در مقابل بیماری‌ها و تغییراتی که احتمال آن‌ها با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود،  کمک کنند. نمونه‌هایی از آن‌ها سرطان و بیماری‌های قلبی هستند. همچنین دانشمندان می‌گویند بین سطح آنتی اکسیدان و اضطراب و افسردگی که بسیاری از افراد در طول دوران یائسگی آن را تجربه می‌کنند، می‌تواند ارتباط وجود داشته باشد. تقویت سلامت عمومی بدن می‌تواند مدیریت تغییراتی را که در حدود دوران یائسگی رخ می‌دهد، آسان‌تر کند.   

۲- ویتامین D

بدن بیشتر ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌سازد. اما می‌توان این ویتامین را با مصرف زرده تخم مرغ، ماهی‌های چرب و محصولاتی مانند لبنیات غنی شده با ویتامین D به دست آورد.

ویتامین D برای سلامتی استخوان ضروری است. این ویتامین می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان که با کاهش تراکم استخوان ایجاد شده و در آن استخوان‌ها شکننده می‌شوند، کمک کند.

ویتامین D
بدن بیشتر ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌سازد.

همچنین تغییرات هورمونی که در طول دوران یائسگی اتفاق می‌افتند، در ایجاد پوکی استخوان در افرادی که مستعد آن هستند نقش دارند. برخی از زنان کاهش تا یک پنجم از تراکم استخوانی را در ۵ تا ۷ سال پس از یائسگی تجربه می‌کنند. دریافت مقادیر کافی ویتامین D و کلسیم در دوران یائسگی می‌تواند به جلوگیری از این مسئله کمک کند.

The United States’ Office on Women Health مصرف روزانه ۶۰۰ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین D برای افراد تا سن ۷۰ سالگی و ۸۰۰ واحد از ۷۱ سالگی به بعد را توصیه می‌کند.

با وجود اینکه بدن می‌تواند بیشتر ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق قرار گرفتن در معرض آفتاب تامین کند، اما برخی از افراد از ضد آفتاب استفاده می‌کنند و یا برای کاهش آسیب‌های پوستی، از قرار گرفتن در معرض آفتاب پرهیز می‌کنند. پزشک می‌تواند با توجه به نتایج آزمایش خون مربوط به سطح ویتامین D در بدن، تصمیم بگیرد که فرد به مکمل نیاز دارد یا خیر. همچنین می‌تواند میزان مورد نیاز فرد و بهترین راه تامین آن را توصیه کند. از مصرف بیش از اندازه ویتامین D خودداری کنید چرا که می‌تواند ریسک مشکلات قلبی و کلیوی را افزایش دهد.

شما می‌توانید برای تهیه قرص meno avert یورو ویتال (مکمل دوران یائسگی) از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

قرص meno avert

۳- ویتامین‌های B

بعضی از از ویتامین‌های B می‌توانند برای برخی از افراد در دوران یائسگی مفید باشند. در سال ۲۰۱۸، گروهی از محققان گزارش دادند که نقش ترکیباتی از ویتامین‌های گروه B در یائسگی، نمی‌تواند دست کم گرفته شود. آن‌ها همچنین افزودند کمبود این ویتامین‌ها در دوران گذر به یائسگی می‌تواند منجر به نتایج نامطلوبی برای سلامتی شود.

داشتن مقادیر کافی ویتامین‌های B می‌تواند به پیشگیری از سکته مغزی، بیماری‌های قلبی عروقی و زوال عقل کمک کند. ریسک همه این بیماری‌ها برای افراد مسن‌تر وجود دارد و شروع آن‌ها میتواند در دوران یائسگی اتفاق بیفتد.

ویتامین‌های B6 و B12 می‌توانند به حفاظت از عملکرد شناختی کمک کنند. عملکرد شناختی به معنی توانایی فکر کردن، استدلال و به یاد آوردن است. مشکلات حافظه و تمرکز و مه مغزی می‌توانند در طول یائسگی اتفاق بیفتند. دریافت مقادیر کافی این ویتامین‌ها می‌تواند ریسک ایجاد زوال عقل را در طول زمان کاهش دهد.  

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که افراد با سطح پایین ویتامین‌های B6، B2 و B12 ممکن است کاهش تراکم مواد معدنی استخوان داشته باشند که عاملی برای پوکی استخوان یا استئوپروز است.

در ادامه به نقش ویتامین‌های B6 و B12 بیشتر می‌پردازیم.

ویتامین B6

ویتامین B6 یا پیریدوکسین به تولید سروتونین کمک می‌کند. سروتونین یک ماده شیمیایی است مسئول انتقال سیگنال‌های مغزی می‌باشد. هنگامی که سن زنان افزایش می‌یابد سطح سروتونین افت می‌کند. نوسانات سطح سروتونین می‌تواند یک عامل کمک‌کننده در نوسانات خلق و خو و افسردگی متداول در دوران یائسگی باشد. مقدار توصیه شده (RDA) ویتامین B6 برای زنان ۱۹ ساله و بالاتر روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم می‌باشد. مصرف مکمل ویتامین B6 در طول دوران یائسگی و بعد از آن می‌تواند به جلوگیری از علائم ناشی از سطح پایین سروتونین شامل کمبود انرژی و افسردگی کمک کند.

ویتامین B12

ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که در بسیاری از غذاها وجود دارد. این ویتامین برای موارد زیر ضروری است:

  • سلامت استخوان
  • تولید DNA
  • عملکرد عصبی
  • تولید گلبول‌های قرمز خون
ویتامین B12
ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که در بسیاری از غذاها وجود دارد.

وقتی سن بالا می‌رود، بدن مقداری از توانایی خود را برای جذب ویتامین B12 از دست می‌دهد و ریسک کمبود این ویتامین افزایش می‌یابد. علائم کمبود این ویتامین مبهم هستند و می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خستگی
  • ضعف
  • یبوست
  • از دست دادن اشتها
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا
  • مشکلات تعادل
  • افسردگی
  • گیجی
  • زوال عقل

کمبود ویتامین B12 در مراحل پیشرفته‌تر می‌تواند باعث کم خونی شود. مقدار توصیه شده (RDA) برای ویتامین B12 برای زنان ۱۴ ساله و بالاتر ۲.۴ میکروگرم در روز است. شما می‌توانید برای دریافت این مقدار از ویتامین B12 در دوران یائسگی و بعد از آن از مکمل‌های B12 و غذاهای غنی شده با این ویتامین استفاده کنید.

۴- ویتامین C

بر طبق یک مقاله، برخی از زنانی که در حدود دوران یائسگی ویتامین C زیادی مصرف می‌کنند، می‌توانند تراکم استخوان بیشتری داشته باشند و در تست‌های شناختی امتیاز بالاتری کسب کنند (در مقایسه با زنانی که مصرف ویتامین C کمتری دارند).

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است و می‌تواند به پیشگیری از برخی بیماری‌های ناشی از استرس اکسیداتیو، مانند بعضی از انواع بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

همچنین این ویتامین نقشی حیاتی در سیستم ایمنی بدن و تولید کلاژن دارد. کلاژن بخشی ضروری از ساختار پوست و سلول‌هاست.

شما می‌توانید برای تهیه قرص ویتامین c جویدنی سیمرغ از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

قرص ویتامین c جویدنی

۵- ویتامین A

ویتامین A یک آنتی اکسیدان است. این ویتامین برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن و محافظت از سلامت چشم ضروری می‌باشد. ویتامین A دارای فایده‌ای خاص برای دوران یائسگی نیست اما می‌تواند به تقویت سلامت عمومی بدن و جلوگیری از برخی بیماری‌ها کمک کند.

منابع غذایی ویتامین A شامل سیب زمینی شیرین، جگر گاو، اسفناج، هویج، لوبیا چشم بلبلی و زردآلوی خشک هستند.

ویتامین A
منابع غذایی ویتامین A شامل سیب زمینی شیرین، جگر گاو، اسفناج، هویج، لوبیا چشم بلبلی و زردآلوی خشک هستند.

مصرف مقدار بیش از اندازه مکمل ویتامین A می‌تواند عوارض داشته باشد. بنابراین قبل از مصرف مکمل این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد، شما می‌توانید برای مدیریت آسان‌تر مشکلات دوران گذر یائسگی و کاهش علائم آن از ویتامین‌های معرفی شده استفاده کنید. این ویتامین‌ها می‌توانند از طریق رژیم غذایی و یا در صورت نیاز با مصرف مکمل‌ها تامین شوند.

راه‌های دیگری که می‌توانند به شما در راحت‌تر سپری کردن این دوران کمک کنند، فعال بودن از لحاظ فیزیکی، مدیریت استرس و خواب کافی هستند. در این دوران از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کرده و به جای آن‌ها از خوراکی‌های مغذی و مفید مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی‌های سالم، غذاهای دریایی، مغزها و دانه‌ها استفاده کنید.

شما می‌توانید با پزشک خود درباره نگرانی‌هایتان در مورد یائسگی صحبت کنید. پزشک می‌تواند برای تصمیم‌گیری درباره مصرف مکمل‌های مورد نیازتان به شما کمک کند.

شما می‌توانید برای تهیه قرص منوپیس ویتابیوتیکس (برای کاهش و بهبود علائم یائسگی و حاوی مواد مفیدی مانند سویا، سلنیوم، ویتامین‌های C، E، A و…) از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

قرص منوپیس

منابع: سایت‌های MedicalNewsToday و healthline

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره