آرتروز چیست؟ علت‌های ابتلا و درمان آن چیست؟

آرتروز زانو
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آرتروز یا اُستئوآرتریت (Osteoarthritis) بیماری بسیار شایعی است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند. استفاده از کلمه آرتروز در بین عموم جامعه نیز بسیار رایج است و حتی برخی از مردم آن را برای هر درد مفصلی‌ای ممکن است استفاده کنند. باید بدانیم که آرتروز علائم خاص خود را دارد و لازم است برای تشخیص آن به پزشک متخصص مراجعه شود. برای آن که درباره این که آرتروز چیست و علت‌های ابتلا و درمان آن شامل چه مواردی می‌شوند، با این مقاله مجله سلامت مفید طب همراه شوید.

آرتروز چیست؟

آرتروز یک بیماری مفصلی است. نام‌های دیگر آرتروز عبارتند از: اوستئوآرتروز، اوستوآرتریت و بیماری دژنراتیو مفصلی.
آرتروز شایعترین بیماری مفصلی است و در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود. در آرتروز، اشکال اصلی در غضروف مفصلی است که دچار سائیدگی و تخریب می‌شود.

به عنوان توضیح بیشتر، اتفاقی که در بیماری آرتروز می‌افتد این است که غضروف (مواد محکم و لاستیک مانند که در انتهای استخوان‌ها در مفاصل قرار دارد) داخل مفصل، سخت می‌شود و حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه غضروف مستعد پذیرش آسیب می‌شود. در طی زمان، غضروف ممکن است در برخی از نواحی تحلیل رفته و توانایی خود در جلوگیری از شوک ضربه را به شدت از دست بدهد. اگر این شرایط رو به بدتر شدن برود، این اتفاق می‌تواند باعث شود که استخوان‌ها بر هم ساییده شوند.

تاثیر آرتروز برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. برای برخی از افراد، این بیماری در فعالیت‌های روزانه آن‌ها تاثیری نمی‌گذارد، در حالی که برای بعضی دیگر، درد و ناتوانی شدیدی را به همراه می‌آورد.

بعد از دانستن آن که آرتروز چیست و در این بیماری دقیقا چه اتفاقی می‌افتد، حال به علائم، علل و درمان آن می‌پردازیم.

آرتروز در چه سنی دیده می‌شود؟

همانطور که گفته شد، این بیماری در افراد مسن‌تر دیده می‌شود. علائم آرتروز معمولا بعد از ۴۰ سالگی به وجود می‌آید. هرچه سن بالاتر رود، شیوع آرتروز افزایش پیدا می‌کند.

همچنین این بیماری در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. آرتروز در تمام نقاط دنیا و در تمام نژادها، به عنوان یک بیماری شایع مفصلی وجود دارد.

اولین علائم آرتروز

آرتروز یک بیماری مزمن است که در طول سالها ایجاد می‌شود و علائم آن نیز معمولا به آهستگی شروع و به تدریج بیشتر می‌شود. از اولین علائم آرتروز شرایطی است که بیمار اول صبح که از خواب بیدار می‌شود متوجه خشکی مختصر مفصل برای چند دقیقه می‌شود که با شروع فعالیت این ناراحتی از بین می‌رود. این علامت بعد از نشستن طولانی نیز ممکن است احساس شود.

حال علائم بعدی آرتروز چیست و چه اتفاقی برای فرد مبتلا به آرتروز می‌افتد؟ اگر بیماری به پیشرفت خود ادامه دهد، در مفاصل مبتلا در زمان فعالیت درد پیدا می‌شود که با استراحت کردن از بین می‌رود. بیمار متوجه می‌شود که قادر نیست بعضی از کارها را با سرعت انجام دهد، مانند کار با دست‌ها یا راه رفتن تند و بالا و پائین رفتن از پله‌ها.

این علائم ممکن است خود به خود از بین بروند و مدتی بعد دوباره ظاهر شوند. با پیشرفت بیماری، معمولا علائم بیشتر شده و
به تدریج دائمی می‌شود.

بعضی از بیماران متوجهِ صداهای غیرطبیعی در مفاصل مبتلا می‌شوند که در موقع حرکت مفصلی احساس می‌شود. در مفصل زانو گاهی علائم بطور ناگهانی به شکل ورم و جمع شدن مایع در مفصل پیدا می شود . این گونه علائم بعد از یک فعالیت نسبتا شدید مانند راه رفتن طولانی و بالا رفتن از تعداد زیادی پله، به وجود می‌آید.

برای مطالعه مقاله درباره یکی از انواع آرتروز با نام آرتروز رماتیسمی روی لینک کلیک کنید.

کدام مفاصل به آرتروز مبتلا می‌شوند؟

شایعترین مفاصلی که به آرتروز مبتلا می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • زانو
  • ران (هیپ)
  • انگشتان دست
  • شست پا
  • ستون فقرات
آرتروز انگشت دست
یکی از شایعترین موارد آرتروز در انگشتان دست است.

علت آرتروز چیست؟

عوامل و علت‌های متعددی در بروز آرتروز نقش دارند از جمله:

  • وراثت
  • چاقی
  • صدمات قبلی مفصل
  • استفاده بیش از حد از مفصل

درمان آرتروز چیست؟

آرتروز هنوز علاج قطعی ندارد، ولی می‌توان علائم آن را کنترل کرده، تا اندازه زیادی از پیشرفت آن جلوگیری و عملکرد
مفصل را بهبود بخشید.

اهداف درمان در آرتروز عبارتند از: تسکین درد، بهبود عملکرد مفاصل، حفظ کیفیت زندگی.

درمان آرتروز شامل درمان‌های غیردارویی و دارویی می‌باشد. همه بیماران مبتلا به آرتروز، همیشه احتیاج به دارو ندارند.
یک بیمار ممکن است در بعضی مراحل بیماری احتیاج به دارو داشته، و در بعضی اوقات هم نیازی به مصرف دارو نداشته
باشد.

درمان‌های غیر دارویی عبارتند از:

  • کم کردن وزن
  • پرهیز از فشار آوردن بیش از حد به مفصل
  • ورزش برای تقویت عضلات اطراف مفصل

داروهائی که در آرتروز مصرف می شوند عبارتند از:

  • مسکن‌ها
  • داروهای ضدالتهابی
  • تزریق داخل مفصلی کورتون
  • تزریق داخل مفصلی هیالورونان و گلوکوزآمین (اثر آن اثبات نشده است.)

یکی از این داروهای ضد التهاب مفاصل، کپسول کورکومکس (برای کاهش درد و التهاب مفاصل) است. این کپسول تحت امتیاز و لیسانس شرکت هلث اید انگلستان تولید و بسته بندی شده و دارای عصاره‌های زردچوبه، فلفل سیاه و زنجبیل است که همه این ترکیبات خاصیت ضد التهابی دارند. شما می‌توانید برای تهیه این محصول گیاهی از داروخانه آنلاین مفیدطب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص کورکومکس از داروخانه آنلاین مفیدطب

جمع بندی

در این مقاله خواندید که بیماری آرتروز چیست و با موضوعات مهم مربوط به این بیماری، از جمله علل ابتلا و درمان آن آشنا شدیم. در صورتی که سعی کنیم علت‌های قابل کنترل ایجاد آرتروز را حذف کنیم، می‌توانیم تا حد خوبی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنیم. همچنین در مواردی که علائمی از ابتلا را مشاهده می‌کنیم، لازم است به پزشک مراجعه کرده و اقدام به تشخیص و درمان آن کنیم.

برای تهیه داروهای گیاهی برای تسکین درد، از جمله ژل ضد درد مینرال آیس (مسکن دردهای مفصلی و رماتیسمی) می‎‌توانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کرده و به راحتی خرید اینترنتی انجام دهید.

خرید ژل خنک کننده مینرال آیس

منبع توضیحات: سایت دکتر جوکار


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره