دیابت نوع ۲ چیست؟ درمان دیابت نوع دو چگونه ممکن است؟

دیابت نوع 2 چیست؟ درمان دیابت نوع دو چگونه ممکن است؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دیابت یک بیماری است که توسط قند خون بالا مشخص می‌شود. آنچه که باعث تفاوت بین دیابت نوع ۲ از دیابت نوع ۱، دیابت بارداری، و انواع دیگر دیابت می‌شود، نوع علت قند خون بالا است. در این نوع دیابت دو عامل اصلی قند خون بالا، مقاومت به انسولین و کاهش تولید انسولین توسط لوزالمعده هستند.

مقاومت به انسولین در دیابت نوع ۲

مقاومت به انسولین مرحله‌ای است که در آن سلول‌های بدن از انسولین به طور مؤثر استفاده نمی‌کنند. در نتیجه، انتقال گلوکز (نوع اصلی قند موجود در جریان خون) به سلول‌ها توسط انسولین، جهت استفاده در سوخت و ساز یا ذخیره‌سازی، بیش از حد طبیعی طول می‌کشد.

این مسئله کاملاً روشن نیست که چرا برخی از افراد به انسولین مقاوم هستند و برخی دیگر این طور نیستند. چاقی که عامل خطر اصلی برای دیابت نوع ۲ شناخته شده است، باعث افزایش مقاومت به انسولین می‌شود.

اما نه همه افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ چاق هستند و نه همه افراد چاق شامل این شرایط می‌شوند، بنابراین مسائل دیگری مانند ژنتیک نیز جزء عوامل مؤثر هستند.

کاهش تولید انسولین در دیابت نوع دو

مقاومت به انسولین در طول زمان توسعه می‌یابد و همانطور که بدن بیشتر و بیشتر در برابر انسولین مقاوم می‌شود، پاسخ پانکراس ترشح بیشتر و بیشتر انسولین می شود. این سطح بالاتر از حد طبیعی انسولین در جریان خون هیپرانسولینمی نام دارد.

ممکن است پانکراس تا یک مدت قادر به پاسخگویی افزایش نیاز بدن به انسولین باشد و سطح قند خون در محدوده طبیعی (حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر قبل از غذا و کمتر از ۱۴۰ mg / dl بعد از غذا) باقی بماند. اما در نهایت، پانکراس دیگر نمی‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد و سطح قند خون شروع به افزایش می‌کند.

در مراحل اولیه، ممکن است قند خون بالاتر از حد نرمال هیچ علائمی نداشته باشد. اما آغاز ابتلا به آن مهم است، زیرا با گذشت زمان، قند خون بالا می‌تواند بر روی همه بخش‌های بدن تأثیر بگذارد.

درمان دیابت نوع دو چگونه ممکن است؟

درمان دیابت نوع ۲ شامل تغییرات رژیم غذایی، فعالیت بدنی منظم و معمولاً یک یا چند داروی کاهش قند خون است. درمان بسیاری از افراد با داروی متفورمین خوراکی ( Fortamet ، گلوکوفاژ ، گلوکوفاژ XR، Glumetza)، شروع می‌شود و سپس دوز متفورمین افزایش یافته یا چند داروی خوراکی مورد نیاز برای حفظ کنترل قند خون اضافه می‌شود.

درمان دیابت نوع دو چگونه ممکن است؟

علاوه بر این بعضی از داروهای جدید تزریقی نیز می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. با اینکه دیابت نوع ۲ به نام دیابت غیر وابسته به انسولین نامیده می‌شود، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در نهایت برای کنترل بهینه قند خون خود نیاز به استفاده از انسولین دارند.

دلیل این اتفاق این است که پانکراس دیگر نمی‌تواند انسولین کافی برای ذخیره‌سازی تولید کند. نوع درمان دیابت برای هر کس متفاوت است و به احتمال زیاد در طول زمان با توجه به سن و انتخاب سبک زندگی تغییر خواهد کرد.

استفاده از داروهای گیاهی نیز یکی از روش‌های پرطرفدار برای کنترل میزان قند خون و درمان دیابت نوع ۲ است. کپسول ویابت گیاه اسانس، قرص گلوکوهرب باریج و کپسول دیابت نیاک از جمله این داروهای گیاهی می‌باشند که به کاهش و کنترل قند خون کمک می‌کنند.

آمار شیوع دیابت نوع ۲

  • طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، بیش از ۲۹ میلیون نفر در ایالات متحده – تقریباً ۱۰ درصد از کل جمعیت – مبتلا به دیابت هستند.
  • اکثریت قریب به اتفاق از این افراد (۹۰ تا ۹۵ درصد) مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.
  • تقریباً ۸.۱ میلیون فرد دیابت دارند ولی تشخیص داده نشده است.
  • طبق آمار CDC، در حال حاضر دیابت هفتمین علت اصلی مرگ در میان آمریکایی‌هاست.
  • اگر روند فعلی ادامه یابد، تا سال ۲۰۵۰ از هر سه بزرگسال در ایالات متحده یک نفر، یکی از انواع دیابت را خواهد داشت.
  • علاوه بر این CDC تخمین زده است که در سال ۲۰۱۲، حدود ۱.۷ میلیون مورد تازه از دیابت در میان افراد با سن ۲۰ و بالاتر در ایالات متحده وجود دارد.
  • با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در حال حاضر در سراسر جهان حدود ۳۴۷ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند. و کودکان که در گذشته به ندرت مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شدند، در حال حاضر سهم زیادی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را تشکیل می‌دهند.

آزمایش تشخیص دیابت نوع ۲

در حال حاضر، انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که همه افرادی که دیابت آن‌ها در سن ۴۵ سالگی شروع شده است، غربال شوند.

آزمایش تشخیص دیابت نوع 2

برای غربالگری دیابت نوع ۲، به طور معمول دو نوع آزمایش خون استفاده می‌شود: تست قند خون ناشتا و آزمون هموگلوبین A1C (آزمایش A1C یا آزمایش هموگلوبین A1c نیز نامیده می‌شود).

قبل از آزمون قند خون ناشتا، لازم است بیمار به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت چیزی نخورد. نتیجه آزمون سطح قند خون در همان زمان آزمون مشخص می‌شود. نتیجه ۱۲۶ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر یا بالاتر نشان‌دهنده دیابت است.

آزمون HbA1c نیازی به ناشتا بودن قبل آزمون ندارد. نتیجه آزمون نشان‌دهنده سطح قند خون به طور متوسط در طی بیش از دو تا سه ماه قبل است. اگر نتیجه آزمون از ۶.۵ درصد و یا بالاتر باشد نشان‌دهنده دیابت است.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره