تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاهان دارویی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

سیستم ایمنی بدن شبیه یک شمشیر دو لبه است! تا زمانی که به فکر تقویت سیستم ایمنی بدن خود باشید، و به عملکرد صحیح آن کمک کنید، از شما به خوبی در برابر عوامل بیماری زا دفاع می‌کند. اما امان از روزی که سیستم ایمنی بدن خود را به حال خود رها کنید و دائم با تغذیه غلط و سبک زندگی نادرست، آن را ضعیف‌تر کنید. در چنین شرایطی لبه دوم این شمشیر، خود شما را هدف قرار می‌دهد. اینجاست که بیماری‌های خودایمنی (مانند MS) نمایان می‌شود. هرچند عامل وراثت نیز در انتقال چنین بیماری‌هایی تأثیر زیادی دارد، اما عدم حفاظت و تقویت سیستم ایمنی بدن قطعاً نقش مهمی ایفا می‌کند. پس برای داشتن بدنی سالم‌تر، باید سیستم ایمنی سالمی داشته باشیم. اما چطور؟

راه‌های زیادی برای تقویت سیستم دفاعی وجود دارد. مصرف مکمل‌های غذایی، داشتن رژیم غذایی غنی از عناصر مفید و استفاده از خواص گیاهان دارویی برخی از راه‌ها برای دستیابی به این هدف است. در این بین، تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاهان دارویی راه بسیار خوبی است. زیرا قرار دادن گیاهان پر خاصیت در رژیم غذایی و استفاده از دمنوش آن‌ها، فواید بسیار زیادی برای بدن دارند و علاوه بر سیستم ایمنی، به تنظیم فعالیت سایر ارگان‌های بدن نیز کمک می‌کنند. از این رو در ادامه قصد داریم شما را با گیاهان دارویی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا کنیم.

گیاهان دارویی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

گیاهان دارویی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که می دانید، برخی از گیاهان دارویی آنقدر خواص دارند که می‌توان آن‌ها را به عنوان داروی گیاهی در نظر گرفت و مصرف مداوم آن‌ها، به طور مستقیم روی عملکرد چند سیستم در بدن تأثیر می‌گذارد. از دیگر ویژگی گیاهان دارویی، تنوع روش‌های استفاده از آن‌ها است. یعنی شما یک گیاه دارویی و پر خاصیت را می‌توانید به شکل ادویه و چاشنی، دمنوش، سالاد و حتی بخشی از غذای روزانه مصرف کنید. همین مزیت نیز باعث شده بسیاری از افراد شاغل که فرصت کافی برای رعایت یک رژیم غذایی غنی را ندارند، برای تقویت سیستم ایمنی خود به گیاهان دارویی روی بیاورند. در ادامه باهم خواص گیاهان دارویی مؤثر در بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن را بررسی می‌کنیم.

گیاهان دارویی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

پونه کوهی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری‌ها

گیاهان برای تقویت سیستم ایمنی بسیار قوی عمل می‌کنند. پونه کوهی یکی از قوی‌ترین گیاهان دارویی برای این منظور است. این گیاه سرشار از ویتامین‌های A، C، E و K است که همه برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند. این ویتامین‌ها در کنار هم اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد قارچی دارند. تحقیقات نشان داده است که پونه کوهی در مبارزه با بیماری‌های باکتریایی کشنده مانند MRSA و لیستریا بسیار مؤثر است. تصور کنید اگر هر روز مقداری از این گیاه را با غذای خود بخورید چه تأثیر شگفت انگیزی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما خواهد داشت.

گیاهان دارویی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

زردچوبه، برای تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر سرماخوردگی

اکثر ما ایرانی‌ها از زردچوبه به عنوان ادویه برای طعم دار کردن غذاهای روزانه خود استفاده می‌کنیم. زردچوبه بیشتر به خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی مشهور است. اما آیا می‌دانستید ماده‌ای که باعث تقویت این ویژگی‌ها می‌شود کورکومین است؟ کورکومین یک ترکیب ضد ویروس، ضد قارچ و ضد التهاب است که در بهبود سرماخوردگی و گرگرفتگی روزمره نقش پررنگی دارد. زردچوبه در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به سرطان نیز تأثیر شگفت انگیزی دارد. علاوه بر این، از آنجا که وجود التهاب در رگ‌ها عامل اصلی بسیاری از بیماری‌هاست، ضد التهاب بودن یک امتیاز قوی برای زردچوبه محسوب  می‌شود.

گیاهان دارویی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

ریشه شیرین بیان، برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس

گیاه شیرین بیان برای بسیاری از ناراحتی‌های مزمن مفید و مؤثر است. اما یکی قدرت‌های حیرت انگیز این گیاه، تأثیر آن در تقویت غدد آدرنال (فوق کلیه) و پشتیبانی از سیستم ایمنی در پاسخ به استرس‌ها است. غدد فوق کلیه به طور پیچیده‌ای با سیستم دفاعی بدن در ارتباط هستند.

هنگامی که دچار استرس شدید می‌شوید، در حالی که غدد آدرنال ضعیف شده‌اند، سیستم ایمنی بدن شما نیز برای پاسخ به استرس‌ها، بسیار آسیب پذیر خواهد بود. از این رو، تقویت غدد آدرنال و بهبود پاسخ به استرس‌ها، بهترین راه برای پشتیبانی و تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین، تحقیقات نشان داده است که ریشه شیرین بیان با کمک به دفع ویروس‌ها، به طور مستقیم، ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

گیاهان دارویی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

زنجبیل، برای پیشگیری از آنفولانزا

زنجبیل قرن‌هاست که به عنوان متداول‌ترین ماده برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا به کار می‌رود. این گیاه یک عامل قدرتمند برای کمک به رفع حالت تهوع است. زیرا گاز روده‌ها را از بین می‌برد و سایر اختلالات گوارشی را نیز بهبود می‌بخشد. مصرف مداوم زنجبیل به صورت دمنوش یا آدامس جویدنی، به بهبود بیماری‌های حرکتی، دریازدگی و بیماری‌های مربوط به دوران بارداری کمک زیادی می‌کند.

سیر، برای تقویت سیستم دفاعی بدن با تغذیه

سیر یک نیروگاه قدرتمند برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. مطالعات زیادی در مورد خواص سیر انجام شده است که نشان می‌دهد، این گیاه توانایی گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با ویروس‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. به همین دلیل نیز از عصاره این گیاه برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف مرتب روزانه سیر (به صورت ادویه، مکمل و یا مصرف مستقیم) ۶۳% احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد.

اکیناسه (سرخارگل)، قدرتمندترین ماده برای تقویت سیستم دفاعی بدن

اکیناسه (سرخارگل)، قدرتمندترین ماده برای تقویت سیستم دفاعی بدن

گیاه سرخارگل که متعلق به خانواده اکیناسه است، یکی از موثرترین گیاهان موجود در طبیعت برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. این گیاه عملکردهای مختلفی روی سیستم ایمنی دارد. این گیاه با تحریک سلول‌های طحال برای ساخت سلول‌های دفاعی بیشتر و تحریک گلبول‌های سفید خون، یک سد دفاعی قوی برای بدن تشکیل می‌دهد. همچنین با افزایش ترشح اینترفرون ها، به شکستن DNA میکروب‌ها کمک کرده و مانع از تکثیر بیشتر آن‌ها می‌شود. از دیگر عملکردهای سرخارگل تحریک تولید ماکروفاژ در سیستم دفاعی است. این سلول‌ها، عوامل عفونی موجود در بدن را فاگوسیتوز کرده و بدن را از عفونت حفظ می‌کند.

معرفی دمنوش گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دمنوش های گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی

دمنوش بابونه، ضد التهاب قوی

دمنوش بابونه بیشتر به دمنوش آرامش بخش و خواب آور مشهور است. کمک به تنظیم ریتم خواب از ویژگی‌های اصلی گیاه بابونه است. اما این تنها ویژگی بابونه نیست. این گیاه دارویی اثرات ضد باکتری و ضد التهابی نیز دارد و از کبد نیز حفاظت می‌کند. مصرف مداوم دمنوش بابونه (چند بار در هفته) می‌تواند به رفع سندروم قبل از قاعدگی زنان و بهبود سطح گلوکز و انسولین خون هم کمک کند. شما می‌توانید دمنوش بابونه را به همراه سیب و عسل میل کنید که و از خواص این دو ماده نیز برای بهبود سلامت بدن بهره مند شوید.

دمنوش نعناع فلفلی با دارچین

نعناع فلفلی هم به صورت دمنوش و هم ادویه قابل مصرف است. اما مصرف دمنوش آن به همراه دارچین یا سایر گیاهان دارویی مانند به لیمو، رازیانه، بلوبری و زنجبیل مطلوب‌تر و مطبوع‌تر است. نعناع فلفلی به عنوان یک التیام دهنده قدرتمند برای دستگاه گوارشی شناخته می‌شود. از ویژگی‌های بارز آن، کمک بهبود اسپاسم روده، تسکین سوء هاضمه و تسکین علائم سندروم روده تحریک پذیر است.

در کنار این ویژگی‌ها، خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، آنتی باکتریال و ضد ویروسی آن این اثبات شده است. پس شما با نوشیدن دمنوش نعناع فلفلی با یک تیر دو نشان می‌زنید و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم گوارش خود را نیز بهبود می‌بخشید.

دمنوش زنجبیل، لیمو و عسل، بهترین معجون برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این معجون غنی از آنتی اکسیدان ها، مانند یک بمب تقویتی برای سیستم ایمنی شما عمل می‌کند. زنجبیل و لیمو هردو جزو گیاهان سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به از بین بردن التهاب‌ها و تحریکات اضافی سیستم ایمنی کمک می‌کنند. دمنوش زنجبیل خواص زنجبیل را که بالاتر ذکر شد در اختیار شما می‌گذارد. نوشیدن معجون زنجبیل، لیمو و عسل برای یک عصر پاییزی بسیار دلپذیر و مقوی است.

عامل مؤثر مبارزه سیستم ایمنی با ویروس

چای قرمز یا ترش (چای هیبیسکوس)، عامل مؤثر مبارزه سیستم ایمنی با ویروس

چای هیبیسکوس یا ترش، از گل‌های رنگی گیاه هیبیسکوس تهیه می‌شود و رنگ قرمز مایل به صورتی دارد. این چای ترکیبات ضد ویروسی دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مبارزه با بیماری‌های ویروسی می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن عصاره چای ترش یا چای هیبیسکوس، در بهبود علائم آنفولانزای مرغی تاثیرگذار است. تعدادی از مطالعات نیز تأثیر این گیاه را در تنظیم فشار و چربی خون اثبات کرده است.

دمنوش مریم گلی، محافظ سلول‌های مغز

گیاه مریم گلی بیشتر از سلول‌های مغز در برابر حمله سلول‌های ایمنی خودی محافظت می‌کند. مصرف عصاره مریم گلی به عنوان دمنوش، به بهبود علائم آلزایمر، فراموشی و حواس پرتی کمک می‌کند. مطالعاتی که روی خواص این گیاه انجام شده است، نشان می‌دهد که عصاره این گیاه روی سلامت مغز و عملکرد ذهنی بزرگسالان تأثیر شگفت انگیزی دارد. همچنین این گیاه با خواص ضد سرطان خود، از پیشروی سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری می‌کند.

دمنوش بادرنجبویه (مرهم لیمو)، کاهنده استرس اکسیداتیو

گیاه بادرنجبویه عطر و طعمی به سبک لیمو داشته و خواص تقویتی زیادی برای سلامتی دارد. عصاره گیاه بادرنجبویه یا مرهم لیمو، با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ پروتئین‌های ضروری دخیل در ساخت DNA می‌شود. همچنین گیاه بادرنجبویه در کاهش فشار خون، کاهش احتمال سکته قلبی و بهبود عملکرد مغز، بسیار مؤثر است.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم در دسترس ترین و موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن را به شما معرفی کنیم. اکثر گیاهان دارویی معرفی شده را اکثر ما به طور روزانه مصرف می‌کنیم. همچنین خرید این گیاهان دارویی و تهیه دمنوش از آن‌ها نیز بسیار ساده و کم هزینه است. در نتیجه شما به راحتی و در قبال هزینه‌ای ناچیز می‌توانید به تقویت سیستم دفاعی بدن خود کمک کنید و از ابتلا به بیماری‌های مزمن و دردسر ساز خلاص شوید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع