معرفی معجون‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

معرفی معجون هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

سیستم ایمنی بدن شما مانند همه ارگان‌ها برای عملکرد بهتر نیاز به تغذیه و رسیدگی دارد. شما می‌توانید با قرار دادن انواع معجون تقویت سیستم ایمنی بدن، شامل سبزیجات و میوه جات در رژیم غذایی روزانه خود، قوای کافی برای سیستم ایمنی بدن خود را تأمین کنید تا در مواقع مورد نیاز مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا از آن استفاده کند.

البته که مصرف مواد مغذی برای سیستم ایمنی در طول بیماری نیز بسیار مهم است. از این رو ما قصد داریم در ادامه به شما چند ترکیب و معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی معرفی کنیم. اما قبل از آن احتمالاً این سؤال در ذهن اکثر ما به وجود می‌آید که بدن برای تقویت سیستم ایمنی به چه چیزهایی نیاز دارد؟ چه عوامل و عناصری بیشترین نقش را در تقویت سیستم ایمنی بازی می‌کنند؟

ابتدا شما را با مهمترین عناصر و موادی که روی تقویت سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند آشنا می‌کنیم و سپس به سراغ معرفی معجون برای تقویت سیستم ایمنی می‌رویم.

ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای تقویت سیستم ایمنی

چه ویتامین هایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود؟

در ادامه ۱۱ ماده مهم که حضور آن‌ها برای عملکرد صحیح سلول‌های سیستم ایمنی بدن واجب است را به شما معرفی می‌کنیم. اگر می‌خواهید در هنگام بیماری دفاعی تمام قد در برابر عوامل بیماری زا داشته باشید، باید این ۱۱ مورد را برای تقویت سیستم ایمنی، در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. به این منظور اشاره‌ای به موادی که بیشترین مقدار از هر مورد در آن‌ها یافت می‌شود نیز خواهیم کرد.

ویتامین A

اکثر ما ویتامین A را به تاثیرش در بینایی و رشد و توسعه کودکان می‌شناسیم. اما این ویتامین در بدن به عنوان یک ماده ضد التهاب قوی نیز شناخته می‌شود. ویتامین A که در بدن از بتاکاروتن موجود در سیفی جات استخراج می‌شود، نقش مهمی در مقابله با التهاب موجود در رگ‌ها و بافت اپیتلیال دارد. این ویتامین در سبزیجات و میوه‌های رنگی مانند فلفل دلمه‌ای، پرتقال، هویج، زنجبیل، سبزیجات برگ سبز (مانند اسفناج و کلم پیچ)، انبه، پاپایا، زردآلو، کدو تنبل و… یافت می‌شود.

البته به جز میوه و سبزی، مقدار قابل توجهی از ویتامین A در تخم مرغ، پنیر، شیر و ماست هم یافت می‌شود. این مواد در رژیم غذایی روزانه بسیاری از ما یافت می‌شود که در تقویت سیستم ایمنی بسیار مؤثر است.

ویتامین B6

کمبود موادی مغذی در بدن ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را مختل کند. در این مورد کمبود ویتامین B6 می‌تواند منجر به کاهش تولید آنتی بادی‌های لازم برای مبارزه با عفونت‌ها شود. همچنین، نبود این ویتامین به مقدار کافی تولید گلبول‌های سفید خون از جمله سلول‌های T را نیز کاهش می‌دهد.

ویتامین B6 در سبزیجات، سویا، شیر، گوجه، نان سبوس دار، تخم مرغ، بادام زمینی و سیب زمینی دیده یافت می‌شود.

اسید فولیک (ویتامین B9)

ویتامین B9 که به فولات (folate) یا اسید فولیک هم معروف است، مانند ویتامین B6 برای سنتز اسید نوکلئیک و پروتئین‌های تشکیل دهنده سلول‌های سیستم دفاعی بدن ضروری است. وجود مقدار کافی اسید فولیک در بهبود عملکرد و تقویت سیستم ایمنی تأثیر بسیار چشمگیری دارد.

اسید فولیک در کلم بروکلی، سبزیجات دارای برگ سبز (کلم، اسفناج، کلم پیچ)، نخود فرنگی و غلات صبحانه غنی شده یافت می‌شود.

ویتامین B12

ویتامین B12 نقش مهمی در ایمنی سلولی دارد. وجود این ویتامین در ارتباط خاص بین سلول‌ها برای برقراری ایمنی سلولی و اثرات سلول‌های سیتوتاکسیک مؤثر است. B12 به عنوان تعدیل کننده سیستم ایمنی شناخته می‌شود.

ویتامین B12 در گوشت، ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، ماهی کاد، پنیر، تخم مرغ و غلات غنی شده یافت می‌شود. اگر گیاهخوار باشید، تأمین B12 برای تقویت سیستم ایمنی برای شما سخت می‌شود. بنابراین بهتر است به دنبال یک مکمل غذایی خوب برای تأمین این ویتامین باشید.

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی و یک کوفاکتور برای خانواده آنزیم‌های بیوسنتزکننده و تنظیم کننده ژن‌ها محسوب می‌شود. ویتامین C با پشتیبانی از عملکردهای سلولی سیستم ایمنی ذاتی و تطبیقی، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

ویتامین C در مرکبات یافت می‌شود که اکثر ما آن‌ها را مصرف می‌کنیم. این مرکبات شامل گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و لیموترش است. علاوه بر این‌ها، فلفل دلمه‌ای سبز و قرمز، توت فرنگی و انگور سیاه نیز سرشار از ویتامین C است.

ویتامین D

ویتامین D در کیفیت پاسخ سیستم ایمنی ذاتی و سازگار نقش دارد و باعث تعدیل آن می‌شود. کمبود این ویتامین باعث افزایش سیستم خود ایمنی (زمینه ایجاد بیماری‌های خودایمنی) شده و بدن را مستعد ایجاد عفونت‌های مختلف می‌کند.

ویتامین D در ماهی‌های چرب، گوشت قرمز، جگر، زرده تخم مرغ و قارچ به وفور یافت می‌شود. منابع طبیعی زیادی برای دریافت ویتامین D وجود ندارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای تأمین آن جهت تقویت سیستم ایمنی از مکمل‌های غذایی یا مواد غذایی غنی شده با ویتامین D استفاده کنید.

ویتامین E

در طول پاسخ‌های شدید سیستم ایمنی بدن در مقابل برخی از ویروس‌ها و عوامل بیماری زا، متابولیسم شدید سلول‌های بدن ممکن است به سلول‌های دستگاه ایمنی آسیب برساند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان محلول در چربی، از این آسیب جلوگیری می‌کند.

ویتامین E در روغن زیتون و به طور کلی روغن سبزیجات، آووکادو، ماهی، آجیل (فندق، بادام درختی، تخمه آفتابگردان، بادام زمینی) موجود است. شما می‌توانید با اضافه کردن این مواد به تقویت سیستم ایمنی خود کمک کنید.

آهن

کمبود آهن گنجایش سیستم ایمنی را برای ایجاد یک پاسخ مناسب در برابر عوامل بیماری زا کاهش می‌دهد. آهن در بلوغ و تکثیر سلول‌های سیستم ایمنی به ویژه لنفوسیت‌ها، که در پاسخ به عفونت‌ها ضروری هستند، نقش مهمی دارد.

آهن در جگر، گوشت قرمز، آجیل، لوبیا، زردآلو خشک، برنج قهوه‌ای، سبزیجات با رنگ سبز تیره ( مثل کلم، اسفناج و سبزیجات بهاری ) یافت می‌شود.

سلنیوم

سلنیوم جزو عناصری است که نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن شما دارد. این آنتی اکسیدان باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شده و التهاب در رگ‌ها و بافت‌های نرم را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که افزایش سلنیوم در خون باعث بهبود پاسخ ایمنی در بدن می‌شود.

سلنیوم را می‌توانید از سیر، کلم بروکلی، ماهی ساردین، ماهی تن، جو و آجیل جات به دست آورید.

زینک

روی یا زینک روی جنبه‌های مختلف سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. وجود این عنصر برای رشد طبیعی سلول‌های سیستم ایمنی ذاتی، از جمله نوتروفیل ها، سلول‌های کشنده و ماکروفاژها، مهم است. فرایندهای فاگوسیتوز، کشتن داخل سلولی و سایتوکین همگی تحت زینک هستند.

زینک در گوشت بدون چربی، مرغ، لوبیای پخته شده، ماست و نخود فرنگی به وفور یافت می‌شود.

شاید با خود فکر کنید که مصرف تمام این ماده ها به طور روزانه کار دشواری باشد. شما می توانید شربت برون کلد را که محصول شرکت معتبر هلث اید انگلستان است و دارای محتویات گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی می باشد را از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه کنید.

اگر در رژیم روزانه خود این ویتامین‌ها و مواد معدنی را جای بدهید، مطمئن باشید تقویت سیستم ایمنی را به طور کامل انجام داده‌اید و در مقابله با انواع بیماری‌ها آسوده‌تر خواهید بود. حال برویم به سراغ معرفی چند معجون تقویت سیستم ایمنی بدن که می‌توانید آن‌ها را در طول بیماری نیز نوش جان کنید.

چند معجون برای تقویت سیستم ایمنی

۱۱ معجون طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

  • معجون هویج، زنجبیل، زردچوبه و چقندر

این ترکیب سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ضد التهاب‌های طبیعی است و به پاسخ سیستم ایمنی در برابر عفونت‌ها کمک زیادی می‌کند. در این ترکیب ویتامین‌های A ، C و E به مقدار قابل توجهی دیده می‌شود. خوردن این معجون در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر توصیه می‌شود. البته اگر به این میزان گرمی حساسیت دارید، بهتر است از معجون‌های دیگر که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید.

  • آب پرتقال و گوجه

شاید این ترکیب کمی عجیب به نظر برسد. اما گوجه و پرتقال هردو سرشار از ویتامین C است. این آنتی اکسیدان قوی به مبارزه با علائم عفونی و ویروس‌ها می‌پردازد و از اکسید شدن ساختارهای مهم بدن جلوگیری می‌کند. وجود ویتامین C باعث جذب بیشتر آهن نیز می‌شود که این عنصر نیز برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است.

آب پرتقال، سیب و هویج برای تقویت سیستم ایمنی

  • آب پرتقال، سیب و هویج

اگر خوردن آب پرتقال و گوجه برایتان عجیب و سخت است! آن را با سیب و هویج ترکیب کنید. ترکیب این سه میوه یک معجون غنی از ویتامین‌های A ، B6 و C و اسید فولیک در اختیارتان می‌گذارد. اگر مزه گریپ فروت را دوست دارید، کمی آب گریپ فروت را هم به این معجون اضافه کنید تا به یک بمب انرژی برای سیستم ایمنی تبدیل شود.

  • معجون توت فرنگی و انبه

ترکیب توت فرنگی و انبه را هم می‌توانید به صورت اسموتی و هم ماکتل میل کنید. انبه سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است و در کنار توت فرنگی یک مخلوط خوب از ویتامین‌های A ، C و E، آهن و اسید فولیک می‌سازد. برای تهیه ماکتل کافی است آب این دو میوه را مخلوط کنید. اما برای تهیه اسموتی کمی ماست غنی شده نیز باید اضافه کنید. وجود ماست، منیزیم و پروبیوتیک ها را به مخلوط شما اضافه می‌کند.

معجون برای تقویت سیستم ایمنی

  • معجون توت فرنگی، نعناع، کیوی

توت فرنگی و کیوی نیز سرشار از ویتامین A و C هستند. ترکیب این دو میوه به همراه نعناع یک معجون تابستانه و مقوی برای تقویت سیستم ایمنی است. در این ترکیب مقدار زیادی ویتامین B6 هم یافت می‌شود. در فصل تابستان خوردن اسموتی هایی مانند این بسیار توصیه می‌شود. زیرا هم شما بدن را خنک و شاداب می‌کند و هم برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

  • آب هندوانه و نعناع

عصاره نعناع و بوی آن یکی از بهترین مواد برای باز کردن راه تنفسی است. اگر در تابستان سرما خوردید یا دچار حساسیت شدید شده‌اید، نوشیدن آب هندوانه و نعناع، با وجود ویتامین‌های A و C، کمک زیادی به بهبود سریع‌تر شما می‌کند.

معجون برای تقویت سیستم ایمنی

  • دمنوش عسل، زنجبیل و لیمو

لیمو و زنجبیل سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. وجود لیمو و عسل در این ترکیب به التیام التهاب‌ها ( مثل گلودرد در سرماخوردگی) و بهبود سریع‌تر دردهای عضلانی در آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می‌کند.

  • آب اسفناج و سیب

برای آن دسته از افرادی که دچار فقر آهن هستند، خوردن این معجون برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه می‌شود. اسفناج سرشار از ویتامین C و آهن است. ترکیب این سبزی خوش عطر با آب سیب که سرشار از سلنیوم، زینک، آهن، ویتامین E و B است می‌تواند تأثیر شگفت انگیزی بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشد. برای خوش‌مزه تر شدن این ترکیب می‌توانید کمی آب لیموترش تازه یا آب هندوانه به آن اضافه کنید.

  • دمنوش چای سبز و لیمو

چای سبز خود سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی است که نوشیدن تنهای آن نیز باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. اما اضافه کردن لیمو و کمی عسل (اگر شیرین دوست دارید) تأثیر آن را چندین برابر می‌کند. همچنین نوشیدن این دمنوش در هنگام مریضی می‌تواند دردهای موضعی را تسکین داده و خواب راحت‌تری را به شما هدیه دهد.

  • سرخارگل

گیاه سرخارگل یکی از محبوب ترین و موثرترین گیاه برای تقویت سیستم ایمنی است و یکی از ۱۰ گیاه پرمصرف نیز است. سرخارگل علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، ورم مثانه و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد. شربت ایموژن یکی دیگر از محصولات داروخانه آنلاین مفیدطب است که کمک زیادی به سیستم ایمنی بدن می کند.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم با مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن و اشاره به منابع غنی آن‌ها، شما را در انتخاب یک رژیم غذایی سالم و مقوی راهنمایی کنیم. مصرف دو الی سه لیوان از معجون‌ها و نوشیدنی‌های ذکر شده در هفته نیز به تکمیل شدن رژیم غذایی سالم شما کمک زیادی می‌کند.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره