آیا می‌توانیم از آلوئه ورا برای درمان رفلاکس معده استفاده کنیم؟

آلوئه ورا برای رفلاکس معده
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آلوئه‌ورا گیاهی پر آب و با طراوت است که اغلب در مناطق گرمسیری یافت می‌شود. استفاده از این گیاه به صورت موضعی و خوراکی از زمان مصر باستان رواج داشته است. عصاره گیاه آلوئه‌ورا در انواع لوازم آرایشی از خوشبو کننده گرفته تا مرطوب کننده استفاده می‌شود.

از ژلی که درون برگ‌های آلوئه‌ورا وجود دارد معمولا برای درمان‌های خانگی مانند سوختگی و خراش‌های سطحی استفاده میگردد. برخی معتقدند که عصاره آلوئه‌ورا برای افرادی که مبتلا به رفلاکس معده هستند اثری تسکین دهنده دارد. این عصاره از لاتکس آلوئه‌ورا حاصل می‌شود. لاتکس مایعی زرد رنگ است که مابین لایه داخلی برگ و ژل آلوئه‌ورا قرار گرفته است.

در ادامه می‌خوانید:

فواید عصاره آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا دارای خواص ضد التهابی است. به همین دلیل است که اغلب برای درمان آفتاب سوختگی یا سایر التهابات جزئی استفاده می‌شود. عصاره این گیاه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسیدهاست، به همین دلیل است که گفته می‌شود مصرف خوراکی آن موجب سم زدایی شده و هضم غذا را آسان‌تر می‌نماید. علاوه بر این آلوئه ورا به پایین آوردن میزان کلسترول خون، کاهش قند خون، رشد مو و جوانسازی پوست نیز کمک می‌کند. 

فواید عصاره آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا برای درمان رفلاکس معده

تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره بدون رنگ و خالص این گیاه می‌تواند یک درمان ایمن و موثر برای کاهش علائم رفلاکس باشد. طبق مطالعاتی که درباره عصاره آلوئه‌ورا و داروهای سنتی  انجام شد، این گیاه به طور چشمگیری به کاهش رفلاکس معده کمک کرد بدون اینکه عوارض جانبی در پی داشته باشد. در برخی موارد تاثیر این عصاره بیشتر از داروهای سنتی بوده است.

محققان به این نتیجه رسیدند که این گیاه شگفت انگیز با کاهش اسید معده و خاصیت ضد التهابی می تواند تاثیری ویژه در کاهش رفلاکس معده داشته باشد. شربت های آنتی رفلاکس از جمله داروهایی هستند که می‌توانند به کاهش علایم رفلاکس معده کمک کنند. برای مثال شربت آنتی رفلاکس بی باریج که حاوی ژل برگ آلوئه ورا است یک گزینه عالی برای افرادی که از رفلاکس معده رنج می برند، محسوب می گردد.

تاثیر آلوئه‌ورا بر رفلاکس معده

خطرات و هشدارها

اکثر افراد می‌توانند شربت بی رنگ و تصفیه شده آلوئه‌ورا را بدون هیچگونه عوارض جانبی مصرف کنند. اما مصرف آن در اشکال دیگر ممکن است واکنش هایی را از سمت بدن به دنبال داشته باشد. برای مثال آنتراکینون‌های موجود در آلوئه‌ورا یک ملین بسیار قوی است که محتوای آب روده را زیاد کرده و حرکات دودی شکل روده را نیز افزایش می‌دهد. این ماده تحریک کننده ممکن است منجر به سرطان روده یا تومور شود.

افراد مبتلا به دیابت نباید بدون مشورت با پزشک شربت آلوئه ورا مصرف کنند. زیرا مصرف این شربت موجب کاهش قند خون شده و اثرات داروهای دیابت را تقویت می‌کند.

مصرف این شربت در دوران بارداری ممنوع بوده چرا که می‌تواند منجر به سقط جنین شود. همچنین استفاده از این شربت برای افرادی که داروهای مدر یا ملین مصرف می‌کنند خطرناک است.

تاثیر آلوئه‌ورا بر رفلاکس معده

سایر گزینه‌های درمان رفلاکس معده

معمولا رفلاکس معده با داروهای بدون نسخه مانند قرص جویدنی تامز، فاموتیدین و امپرازول درمان می‌شود که یا مانع از ایجاد اسید معده می‌شوند یا میزان تولید آن را کاهش می‌دهند. 

اگر می‌خواهید عصاره آلوئه ورا را به رژیم درمانی رفلاکس معده خود اضافه کنید، باید با پزشک صحبت کنید تا بتوانید تصمیم بهتری در این مورد بگیرید. اگر تصمیم به عملی کردن این رژیم غذایی گرفته اید به خاطر داشته باشید:

  • فقط عصاره آلوئه ورا بی رنگ و تصفیه شده برای مصرف توصیه می‌شود.
  • شما باید با مصرف دو قاشق غذاخوری در روز شروع کنید تا مشخص شود که آیا عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد می‌کند یا خیر.
  • اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، باید از مصرف آن اجتناب کنید.

سخن پایانی

گیاه محبوب و پرخاصیت آلوئه‌ورا که برای درمان بسیاری از مشکلات به صورت خوراکی و موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند یک درمان ایمن و موثر برای کاهش علائم ناشی از رفلاکس معده نیز باشد. زیرا این گیاه خاصیت ضد التهابی داشته و اسید معده را کاهش می‌دهد.

شربت آنتی رفلاکس بی باریج از جمله داروهای گیاهی است که از خواص آلوئه ورا برای درمان رفلاکس معده بهره گرفته است. مصرف این شربت که مواد آنتراکینونی آن به مقدار مناسب تنظیم شده‌اند، علائم بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری (GERD) را به خوبی تسکین داده و برطرف می‌کند. شما می‌توانید این شربت را از طریق داروخانه مفیدطب به صورت اینترنتی و آنلاین خریداری نمایید.

توجه:‌ مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.


منبع: healthline

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره