از کدام پودر ضد اسهال برای کودکان استفاده کنیم؟

پودر اسهال برای کودکان
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

از کدام پودر ضد اسهال برای کودکان استفاده کنیم؟ در حال حاضر پودر‌های ضد اسهال که توسط کارخانه‌های مختلف داخلی و خارجی تولید شده‌اند در داروخانه‌ها عرضه می‌گردند. این پودر‌ها با ترکیبات مؤثر و مفید می‌توانند در مدت زمان کوتاهی اسهال کودکان را درمان نمایند. از آنجایی که اسهال یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در دوران کودکی است بسیار اهمیت دارد که والدین بهترین درمان را در سریع‌ترین زمان برای فرزند خود به کار ببرند. همچنین با وجود پودر‌های مختلف و متعددی که در داروخانه‌ها وجود دارند انتخاب بهترین پودر ضد اسهال می‌تواند مشکل باشد.

در مطلب پیش رو تصمیم داریم مناسب‌ترین پودر ضد اسهال برای کودکان را معرفی کنیم. پیش از آن لازم است درباره اسهال در کودکان اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطبان قرار دهیم تا درمان سریع‌تر و موثرتر صورت بگیرد. در این صفحه از مجله سلامت مفید طب ابتدا به علل رایج اسهال در کودکان، علایم و درمان‌ها می‌پردازیم. بعد از مطالعه این مقاله شما مخاطب محترم، مناسب‌ترین پودر ضد اسهال را می شناسید تا در هنگام نیاز از آن استفاده کنید.

علل اسهال در کودکان و عوارض آن

عوامل متعددی وجود دارند که باعث ابتلای کودک به اسهال می‌شوند. عفونت‌های ویروسی مانند روتاویروس، عفونت ‌های باکتریایی با عامل سالمونلا و همچنین انگل‌ها می‌توانند کودک را دچار اسهال کنند. در بسیاری از مواقع اسهال تنها یک یا دو روز ادامه داشته و سپس همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد. به این ترتیب می‌توانید تقریبا مطمئن باشید که بدن کودک توانسته با عامل بیماری‌زا مبارزه کند. همان‌ طور که می‌دانید عموما کودکان قادر به رعایت برخی اصول بهداشتی نیستند و به راحتی میکروب به بدن آن‌ها راه می‌یابد.

علل اسهال در کودکان و عوارض آن
عوامل باکتریایی، ویروسی و انگل‌ها می‌توانند باعث اسهال در کودکان باشند.

علاوه بر عوامل میکروبی دلایل دیگری برای اسهال در کودکان وجود دارند. برای مثال سندروم روده تحریک پذیر و همچنین عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها و حساسیت‌های غذایی علل رایج اسهال در کودکان هستند. اسهال معمولا با درد‌های شکمی و نفخ همراه بوده که تحمل آن برای کودک بسیار دشوار است. چنانچه اسهال بیش از ۲ روز ادامه پیدا کرده و درمان نشود، بدن کودک دچار کمبود آب می‌گردد. شما به عنوان سرپرست کودک موظف هستید در اسرع وقت این مشکل را حل کنید تا آب و مواد مغذی به میزان کافی در بدن او جذب گردند. در کنار تامین آب و مواد معدنی از دست رفته بدن کودک، می توان برای کاهش شدت اسهال از پودر ضد اسهال استفاده کرد. لطفا در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به طور دقیق‌تر موضوع را بررسی کنیم.

علایم اسهال در کودکان

دو نشانه مهم در تشخیص اسهال در کودکان این است که مدفوع آبکی شده و کودک تعداد دفعات بیشتری در طول شبانه‌روز عمل دفع را انجام می‌دهد. در بخش قبلی گفتیم در بسیاری از موارد مشکل خاصی وجود ندارد و پس از ۲ روز حالات کودک عادی می‌شود. در غیر این صورت به علایم دقت کنید و پیش از آنکه شرایط بحرانی شود به پزشک مراجعه نمایید. برخی از علایم که نشان می‌دهد مشکل اسهال در کودک جدی است عبارتند از:

  • شکایت کودک از دردهای شکمی و نفخ‌های شدید
  • درد در ناحیه مقعد
  • حالت تهوع و یا استفراغ
  • کاهش وزن (به دلیل کاهش آب بدن)
  • تب

وقتی کودک دچار اسهال می‌شود آب بدن خود را از دست می‌دهد. بنابراین از جمله مهم‌ترین عوارض اسهال در کودکان کمبود شدید آب بدن است.

اگر کودک بیش از دو روز اسهال داشته و احتمالا به واسطه استفراغ آب بیشتری از دست بدهد، علایم کمبود آب با نشانه‌های زیر بروز می‌کنند:

  • خشک شدن لب‌ها
  • شکایت کودک از تشنگی و خشک شدن دهان
  • کمبود اشک
  • خواب آلودگی و احساس خستگی شدید

اگر علایمی که نام بردیم شدت چندانی ندارند می‌توانید درمان‌های خانگی را آغاز کنید و یا از پودر ضد اسهال کودکان کمک بگیرید. چنانچه اسهال و حالات دیگر کودک با وجود درمان‌ها بیش از یک روز ادامه پیدا کرد حتما در اسرع وقت به متخصص اطفال مراجعه نمایید.

علایم اسهال در کودکان
اگر احساس درد شکم در کودک بیش از دو روز ادامه پیدا کرد به متخصص مراجعه کنید.

درمان‌های خانگی اسهال در کودکان

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که در بسیاری موارد کودکان نمی‌توانند اصول بهداشتی را رعایت کنند. غذا خوردن با دست‌های کثیف یکی از رایج‌ترین راه‌هایی است که میکروب‌ها را وارد بدن کودک می‌کند. همچنین ممکن است کودک میوه یا سبزیجات نشسته مصرف کند و دچار اسهال گردد. به هر حال پس از مشاهده علایم اسهال در کودکان درمان‌های ساده خانگی را آغاز کنید. اگر این مشکل بیش از ۲ روز ادامه پیدا کرد می‌توانید داروهای گیاهی مجاز به کار ببرید. در این بخش چند درمان خانگی نام می‌بریم و در بخش بعدی پودر ضد اسهال برای کودکان گرانول پلانتاژل را معرفی خواهیم کرد.

  • پارچه تمیزی را با اتو گرم کرده و روی شکم کودک قرار دهید. مراقب باشید که با این کار باعث سوختگی پوست کودک نشوید.
  • یک وعده ناهار برای کودک کته برنج به همراه ماست (بهتر است ماست پرچرب و ترش نباشد) تهیه کنید.
  • ماست و پونه را مخلوط کرده و به کودک بدهید.
  • کودک را مجاب نمایید که آب و مایعات بیشتری بنوشد. از آبمیوه‌های مصنوعی استفاده نکنید زیرا ممکن است اسهال را تشدید کنند.

معرفی پودر ضد اسهال برای کودکان

در ابتدای مطلب در این باره صحبت کردیم که تنوع بالای انواع پودر دینه برای اسهال در داروخانه‌ها والدین را در انتخاب بهترین گزینه سردرگم می‌کند. گرانول پلانتاژل دینه دارویی گیاهی است که توسط صنایع دینه ایران تولید می‌گردد. این پودر ضد اسهال برای کودکان و بزرگسالان کاربرد داشته و درمان مناسبی است. پلانتاژل برای درمان اسهال حاد و مزمن ارائه می‌شود و به واسطه ترکیبات گیاهی، عوارض جانبی آن بسیار ناچیز هستند. ترکیبات گرانول پلانتاژل شامل برگ بارهنگ، برگ گیاه نعنا و کتیرا بوده که در کاهش اسهال مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر نیز مؤثر است.

گرانول پلانتاژل دینه
پلانتاژل برای درمان اسهال حاد و مزمن تجویز می‌شود.

همچنین مواد موثری مانند موسیلاژ و صمغ در گرانول پلانتاژل وجود دارند که ضدالتهاب، ضد اسپاسم، جذب کننده سموم و ضد عفونی کننده هستند. این خواص باعث می‌شوند که حرکات پریستالتیک روده تنظیم گردد (این حرکات در اثر اسهال افزایش پیدا می‌کنند). علاوه بر تمام فواید پلانتاژل، این داروی گیاهی می‌تواند مخاط روده را التیام داده و از سلول‌های پوششی آن محافظ کند. پلانتاژل به عنوان پودر اسهال بچه نیز کاربرد داشته و می‌تواند در زمان کوتاهی اسهال کودکان را درمان کند. برای کودکان ۳ تا ۱۲ سال باید میزان ۱/۴ تا ۱/۲ محتوی ساشه پلانتاژل را در یک فنجان آب جوش حل کرده و مصرف نمایید.

لازم به ذکر است که منع مصرف گرانول پلانتاژل به طور کلی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • در دوران بارداری و شیردهی: این فرآورده به دلیل افزایش انقباضات رحمی در بارداری منع مصرف دارد و به دلیل کافی نبودن مدارک در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. 
  • بیماران مبتلا به انسداد مجاری صفراوی و انسداد روده باید از مصرف پلانتاژل خودداری کنند.

نکات مهم درباره مصرف پلانتاژل

۱- پودر پلانتاژل باید با مایعات فراوان مصرف شود تا خودش موجب انسداد نشود.

۲- گرانول پلانتاژل با داروهای ضد اسهال و فرآورده های حاوی ترکیبات تریاک بعلت امکان انسداد روده نباید مصرف گردد.

۳- به علت کاهش جذب داروها، این فرآورده با ۲ ساعت فاصله زمانی با سایر داروها مصرف شود.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره علل اسهال در کودکان، علایم و روش‌های درمان خانگی صحبت کردیم. توجه داشته باشید که والدین و سرپرستان وظیفه مهمی درباره حفظ سلامتی کودکان دارند. متأسفانه گاهی اوقات یک سهل انگاری در درمان به‌ موقع به قیمت جان کودک تمام می‌شود. اسهال در کودکان یکی از بیماری‌های رایج است و در بسیاری از موارد با درمان خانگی برطرف می‌گردد. با این حال لازم است به نشانه‌ها دقت کرده و در صورت تداوم آن‌ها در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. علاوه بر درمان‌های خانگی پودر ضد اسهال برای کودکان مؤثر است و پیشنهاد می‌گردد.

حال اگر به گرانول پلانتاژل نیاز دارید می‌توانید این داروی گیاهی را از داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) تهیه کنید. همچنین می‌توانید سؤالات خود را درباره پلانتاژل در بخش نظرات ثبت نمایید. متخصصین مفید طب در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

خرید پودر گرانول پلانتاژل دینه


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره