زمان مطالعه: ۴ دقیقه

زنجبیل یک گیاه دارویی مفید با فواید بسیار است. اگر چه ممکن است بیشتر آشنایی ما با زنجبیل از طریق خوراکی‌های خوشمزه‌ای مثل نان زنجبیلی یا بیسکوئیت زنجبیلی باشد، باید بدانیم که زنجبیل چیزی بیش از یک طعم‌دهنده ساده است و در طول اعصار از آن برای خواص دارویی‌اش استفاده می‌شده است. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب شما را با ۵ خاصیت بی‌نظیر این گیاه مفید آشنا می‌کنیم. پس برای آشنایی بیشتر با خواص زنجبیل با ما همراه باشید.

زنجبیل چیست؟

زنجبیل، زردچوبه و هل به یک خانواده تعلق دارند. این گیاه، بومی آسیای جنوب شرقی، هند و چین بوده و یک بخش اصلی از رژیم غذایی این مناطق به شمار می‌رود. زنجبیل به دلیل معطر بودن، قابل استفاده بودن در آشپزی و دارا بودن خواص دارویی، ارزشمند می‌باشد.

فواید تغذیه‌ای زنجبیل تازه

۱۰ گرم زنجبیل تازه حاوی این موارد می‌باشد:

  • ۴ کیلو کالری انرژی
  • ۲ گرم پروتئین
  • ۱ گرم چربی
  • ۸ گرم کربوهیدرات
  • ۲ گرم فیبر
  • ۴۲ میلی‌گرم پتاسیم

زنجبیل

۵ خاصیت برتر زنجبیل برای سلامتی چه چیزهایی هستند؟

۱-می‌تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد

چای زنجییل یک انتخاب فوق‌العاده به هنگام شروع علائم سرماخوردگی است. یکی از خواص زنجبیل این است که باعث تعریق می‌شود و بنابراین می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی که با تب همراه هستند، مثل آنفلوآنزا و سرماخوردگی استفاده شود. همچنین به نظر می‌رسد ریشه تازه زنجبیل (برخلاف پودر خشک شده آن) خواص ضد ویروسی داشته باشد.

۲- می‌تواند حالت تهوع خفیف و تهوع صبحگاهی را کاهش دهد

گفته می‌شود ریشه زنجبیل می‌تواند علائم مرتبط با بیماری حرکت (بیماری سفر) از جمله گیجی، تهوع، استفراغ و عرق سرد را کاهش دهد. این موضوع می‌تواند شامل افرادی که دچار تهوع ناشی از عمل جراحی یا شیمی درمانی هستند نیز بشود، گرچه در این مورد به مطالعات و بررسی‌های بیشتری نیاز است.

زنجبیل همواره به طور گسترده برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از بارداری (ویار) استفاده می‌شده است. گر چه حتما قبل از مصرف باید با پزشک متخصص زنان یا مامای خود برای اطمینان از این که این گیاه برایتان مناسب است مشورت نمایید.

۳- می‌تواند درد را تخفیف دهد

بسیاری از خواص درمانی زنجبیل مربوط به خاصیت ضدالتهابی قوی آن می‌باشد. به نظر می‌رسد با توجه به مطالعات صورت گرفته‌ای که استفاده از کمپرس زنجبیل را برای تسکین علائم آرتروز تایید می‌کنند، این تاثیرات ضد التهابی برای استفاده موضعی مناسب باشند.

کاربردهای موضعی همچنین ممکن است گردش خون را تحریک نموده و همین‌طور سوزش را تسکین دهد. ریشه زنجبیل، یعنی آن قسمت از گیاه که بیشترین استفاده را در روش های طب جایگزین (طب مکمل) دارد، غنی از اسانس‌های روغنی (روغن‌های فرار) می‌باشد که حاوی اجزای فعالی مانند گینجرول هستند. باور بر این است که این ترکیب ضدالتهابی قوی می‌تواند توضیح دهد که چرا افراد مبتلا به آرتروز یا آرتریت روماتوئیدی که به طور مرتب از زنجبیل استفاده می‌کنند، سطح دردشان کاهش می‌یابد و در تحرکشان بهبود ایجاد می‌شود.

۴. می‌تواند باعث تسکین سیستم گوارش شود

زنجبیل سابقه‌ای طولانی به عنوان یک کارمیناتیف دارد، ماده‌ای که باعث دفع گاز اضافی از سیستم گوارش می‌شود و به عنوان تسکین دهنده دستگاه گوارش شناخته شده است. مخصوصا کولیک و سوءهاضمه به زنجبیل به خوبی پاسخ می‌دهند.

۵. می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند

تعدادی از آزمایشات بر روی حیوانات اظهار می‌کنند که زنجبیل می‌تواند به کنترل سطوح کلسترول کمک نماید، آسیب به عروق را کاهش دهد و فشار خون را پایین بیاورد. که همه این‌ها برای قلب و سیستم قلبی عروقی مفید است.

آیا مصرف زنجبیل برای همه بی‌خطر است؟

گرچه زنجبیل برای طیف وسیعی از مشکلات، بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما در هر صورت یک گیاه قوی است که عملکرد دارویی دارد. بنابراین ممکن است برای این افراد نامناسب باشد:

  • کسانی که سابقه سنگ کلیه حاوی اگزالات دارند.
  • کسانی که به طور مرتب سوزش معده یا رفلاکس اسید معده را تجربه می‌کنند.
  • کسانی که فشار خون پایین دارند یا تحت درمان فشار خون هستند. این افراد باید به خاطر تاثیرات بالقوه زنجبیل در کاهش فشار خون، در مصرف آن اعتدال را رعایت نمایند.
  • اگر در مورد این که مصرف زنجبیل برای شما بی‌خطر است یا خیر، نامطمئن یا نگران هستید، با پزشکتان مشورت نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به ۵ خاصیت از خواص زنجبیل، از کمک به درمان تهوع و استفراغ گرفته تا بهبود عملکرد سیستم گوارش پرداختیم. همچنین به احتمال نامناسب بودن این گیاه دارویی قوی برای برخی افراد اشاره‌ کردیم.

شما می‌توانید در صورت نیاز محصولاتی مانند قطره گیاهی استراگل شرکت گل دارو (گرفتگی عروق قلبی و تنظیم فشار خون)، کپسول زینتوما (ضدتهوع و استفراغ، آرتریت روماتوئید) و قرص نوفلو سندروس (افزایش قدرت سیستم ایمنی) را که در ترکیبات آنها از زنجبیل استفاده شده، از طریق سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) تهیه کنید.

همچنین می‌توانید توضیحات مربوط به هر محصول را در صفحه مربوط به آن مطالعه نموده و سوالات و نظرات خود را ثبت کنید تا متخصصین ما به آن‌ها پاسخ دهند.

منبع: bbcgoodfood

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع