بهترین قطره برای گرفتگی گوش کدام است؟

بهترین قطره برای گرفتگی گوش
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

گرفتگی گوش معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که لوله استاش، یعنی لوله‌ای که بینی و گوش میانی را به هم متصل می‌کند، به دلیلی دچار احتقان و انسداد می‌شود، یا به درستی عمل نمی‌کند (این لوله تنظیم فشار در گوش میانی را به عهده دارد). وقتی که لوله استاش می‌گیرد، احساس پر بودن و فشار در گوش‌ها به وجود می‌آید. ممکن است به همراه این حس، شنوایی نیز مختل شده و گوش درد داشته باشید. همچنین، ممکن است ریشه این علامت (گرفتگی گوش) در وجود مشکلاتی در گوش میانی یا کانال گوش و یا تغییر فشار در گوش میانی باشد. در چنین شرایطی، دانستن این که بهترین راهکار درمانی و بهترین قطره برای گرفتگی گوش کدام است، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

هر مشکلی که به سینوس‌ها مربوط باشد، ممکن است به گرفتگی گوش منجر شود. این مشکلات به عنوان مثال شامل سرماخوردگی معمولی، آلرژی و عفونت سینوس است. به علاوه، سفر هوایی با ایجاد تغییر فشار می‌تواند به گرفتگی گوش بینجامد. دلیل شایع دیگر گرفتگی گوش، جمع شدن جرم گوش یا موم گوش (Earwax) بیشتر از نرمال و اغلب سفت شدن آن است. این مشکل ممکن است با صدای وزوز در گوش و درد و خارش گوش همراه شود.

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، درباره انواع قطره برای گرفتگی گوش با عامل تجمع موم گوش و نیز عفونت گوش خارجی صحبت می‌کنیم و بهترین قطره گیاهی را که حاوی انواع بهترین روغن برای گوش هستند، جهت رفع این مشکلات معرفی می‌نماییم. با ما همراه باشید.

قطره برای گرفتگی گوش به دلیل تجمع جرم گوش

تجمع موم یا جرم گوش (ماده معمولا زرد، چرب و چسبنده داخل گوش) یکی از عوامل رایجِ حس «پر بودن گوش» یا گرفتگی گوش است. این تجمع موم ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد:

  • گوش درد
  • مشکل در شنوایی
  • وزوز گوش
  • خارش داخل گوش
  • سرگیجه
  • عفونت گوش

به علاوه، ممکن است بوی نامطبوع یا ترشحاتی به بیرون از گوش رخ دهد. هنگامی که تجمع جرم گوش به حدی باشد که چنین علائمی را ایجاد کند، لازم است به خارج کردن آن اقدام نمایید. یکی از بهترین راهکارها، استفاده از قطره برای گرفتگی گوش ناشی از تجمع موم است.

قطره های گوش مفید برای حل این مشکل، بر پایه آب یا روغن هستند. ترکیبات موجود در این قطره ها شامل گلیسرین، روغن معدنی و سرم نرمال سالین است. قطره های گوش همچنین ممکن است حاوی ترکیباتی مثل کاربامید پروکساید، سدیم بی‌کربنات (جوش شیرین) و استیک اسید باشند.

نمونه‌ای از نام قطره گوش حاوی استیک اسید، قطره گوشی اوتیسپت ۱.۲% است که ترکیب تشکیل‌دهنده آن، هیدروکورتیزون+استیک اسید است و دارای اثرات ضد التهابی هیدروکورتیزون و اثر ضد‌عفونی‌کننده استیک اسید است.

مثالی از نام قطره جرم گیری گوش، قطره گلیسیرین فنیکه حاوی فنل در پایه گلیسرین، قبل از شستشوی گوش به منظور نرم کردن جرم گوش برای آمادگی جهت شستشو به کار می‌رود. (از این محلول در درمان کمکی عفونت و تسکین دردهای خفیف گوش میانی و خارجی نیز استفاده می‌شود.)

همه این قطره های گوش برای تجزیه و حل کردن یا نرم کردن موم گوش فرموله می‌شوند؛ البته هرکدام مکانیسم اثر خاص خود را دارند. مثلا گلیسرین به نرم کردن موم گوش کمک می‌کند تا به راحتی از گوش خارج شود. از طرفی، جوش شیرین با خاصیت بازی خود (pH بالا) باعث حل شدن موم گوش می‌شود (به این خاطر که موم گوش خاصیت اسیدی دارد و با قطره حاوی جوش شیرین، واکنش شیمیایی می‌دهد.)

توجه: در صورت داشتن عفونت گوش، توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید.

قطره ایرگل، بهترین قطره برای گرفتگی گوش (تجمع موم)

اگر به دنبال نام قطره گرفتگی گوش بوده‌اید، ممکن است نام ایرگل را شنیده باشید. قطره ایرگل گل دارو، یک قطره گیاهی برای رفع گرفتگی گوش ناشی از تجمع جرم گوش است. این محصول، یکی از بهترین قطره های گیاهی برای گرفتگی گوش بوده با داشتن ترکیبات موثر شامل روغن بادام (Prunus dulcis)، روغن بادام زمینی (Arachis hypogaea)، روغن کافور (Cinnamomum camphora) برای خروج آسان و راحت موم گوش بسیار کمک‌کننده می‌باشد.

مخلوط سه روغن بادام زمینی بادام و کافور موجب نرم شدن ترشحات سخت شده در گوش می‌شود و بعداً به راحتی می‌توان آن را خارج نمود.

توجه: در صورت التهاب و عفونت و پارگی پرده گوش از مصرف قطره ایرگل خودداری نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قطره ایرگل گل دارو از جمله نحوه مصرف این محصول، به صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید (روی عکس زیر کلیک کنید)

خرید قطره ایرگل گل دارو
قطره ایرگل، بهترین قطره برای گرفتگی گوش ناشی از تجمع موم گوش

قطره برای گرفتگی گوش به دلیل عفونت حاد گوش خارجی

عفونت حاد گوش خارجی (اوتیتیس اکسترنا Otitis externa) که به آن گوش شناگر هم می‌گویند، می‌تواند احساس گرفتگی گوش را ایجاد کند. این مشکل وقتی رخ می‌دهد که آب داخل گوش گیر می‌کند، موم گوش محافظ به میزان کافی وجود ندارد یا به کانال گوش آسیب وارد شده است. عفونت گوش خارجی ممکن است لاله گوش یا پرده گوش را نیز تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر گرفتگی گوش، علائم دیگر گوش شناگر عبارتند از:

  • درد در گوش که با فشار دادن گوش بدتر می‌شود
  • غده های متورم در گردن
  • خارش در کانال گوش
  • بیرون آمدن چرک از گوش که زرد یا زرد-سبز است و ممکن است بو نیز داشته باشد
  • قرمزی گوش خارجی
  • ناشنوایی یا کاهش شنوایی
  • تب خفیف

گاهی اوقات در بیماری گوش شناگر، اگر عفونت به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد، پزشک قطره های گوش تجویزی را توصیه کند؛ در کنار آن، قطره های گوش بدون نسخه می‌توانند به سریعتر خشک شدن گوش و رفع گرفتگی گوش کمک کنند.

ترکیباتی که معمولا در این قطره ها استفاده می‌شوند شامل الکل ایزوپروپیل یا گلیسرین است. الکل موجود در این دسته از قطره ها با ترکیب با آب داخل گوش و بخار شدن، به خشک شدن آب داخل گوش کمک می‌کنند.

اگر با استفاده از قطره های گوش بدون نسخه برای این مشکل، علائم شما از بین نرفت یا بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه نمایید، چرا که احتمالا به قطره های تجویزی احتیاج داشته باشید.

    قطره لامیژکس، بهترین قطره برای عفونت گوش خارجی

    قطره لامیژکس باریج یکی از بهترین قطره های گیاهی و بدون نسخه برای درمان و بهبود عفونت حاد گوش خارجی یا گوش شناگر است. لامیژکس حاوی اسانس میخک (Eugenia caryophyllata)، اسطوخدوس (Lavandulastoechas) و  شمعدانی عطری (Pelargonium roseum) بوده که اثرات ضد باکتری و ضد قارچ را به همراه دارند.

    قطره لامیژکس با درمان عفونت گوش به رفع علائم این بیماری از جمله خارش گوش و گرفتگی گوش کمک می‌کند.

    توجه: در صورت داشتن حساسیت شناخته شده نسبت به هریک از ترکیبات تشکیل دهنده فرآورده یا سوراخ بودن پرده گوش، از مصرف قطره لامیژکس پرهیز کنید.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قطره لامیژکس باریج از جمله نحوه مصرف و احتیاطات مصرف این محصول، به صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید (روی عکس زیر کلیک کنید)

    خرید قطره لامیژکس

    روش استفاده از قطره برای گرفتگی گوش

    برای استفاده صحیح از قطره برای گرفتگی گوش، در مرحله اول به دستور مصرف درج‌شده در بروشور محصول مورد نظر توجه کنید و بر اساس آن عمل کنید. اگر دستورات به اندازه کافی شفاف نیست، از پزشک یا داروساز خود بخواهید به شما توضیح دهند. به طور کلی برای استفاده از قطره گوش، مراحل زیر توصیه می‌شود:

    1. دست‌های خود را با آب و صابون بشویید
    2. حوله‌ای را تا کنید و روی سطح بلندی (مثلا اُپن آشپزخانه) بگذارید
    3. سر خود را روی حوله بگذارید، به طوری که گوشی که می‌خواهید در آن قطره بریزید، رو به بالا باشد
    4. به آرامی نرمه گوش خود را به بیرون و بالا بکشید تا کانال گوش صاف شود
    5. با دقت قطره گوش را به تعداد قطره توصیه‌شده درون کانال گوش بریزید
    6. به آرامی زبانه گوش را فشار دهید تا مایع به درون گوش هدایت شود
    7. حداقل یک تا دو دقیقه سر خود را در همان حالت نگه دارید تا قطره به صورت کامل کانال را بپوشاند
    8. اگر نیاز است، این کار را با گوش دیگر خود تکرار کنید.

    نحوه استفاده از قطره گوش

    درمان خانگی گرفتگی گوش

    گرفتگی گوش در بسیار از موارد ممکن است نیاز به مصرف قطره برای گرفتگی گوش نداشته باشد و با راهکارهای درمان خانگی به راحتی برطرف شود. تعدادی از راهکارهای ساده برای رفع گرفتگی گوش را در ادامه معرفی می‌کنیم.

    قورت دادن، جویدن یا خمیازه کشیدن

    ممکن است بتوانید با حرکات ساده صورت، گرفتگی گوش خود را رفع کنید. این کارها را امتحان کنید:

    • دهان و فک خود را در جهت بالا و پایین حرکت دهید.
    • خمیازه بکشید.
    • در حالی که بینی خود را با انگشت بسته‌اید، چیزی را قورت دهید.
    • آدامس بجوید (برای افراد بالای ۶ سال).

    بینی خود را خالی کنید

    تمیز کردن حفره بینی با استفاده از یک محلول آب نمک (سرم نرمال سالین) می‌تواند به خارج کردن خلط اضافه و مخاط خشک‌شده از بینی و سینوس‌ها کمک کند. استفاده از اسپری بینی نیز می‌تواند رطوبت کافی برای سینوس‌ها که ممکن است به خاطر عوامل خارجی مانند گرد و غبار و باکتری، خشک شده باشد، به همراه داشته باشد.

    این راهکار یکی از روش‌های مفید بهبود و درمان گرفتگی گوش در سرماخوردگی است.

    گوش خود را گرم کنید

    اگر گوش درد دارید، اعمال گرما به گوش می‌تواند به تسکین آن کمک کند. یک حوله یا دستمال گرم را روی گوشی که درد می‌کند، بگذارید. دقت نمایید که از پوست خود در برابر گرمای بیش از حد محافظت کنید.

    گرما همچنین معمولا به نرم کردن موم یا جرم گوش کمک می‌کند که به خارج شدن راحت‌تر آن می‌انجامد.

    گوش‌های خود را شسته و خشک کنید

    برای جلوگیری از تجمع بیش از حد جرم گوش، روتینی برای تمیز کردن گوش‌های خود داشته باشید. در هنگام دوش گرفتن اجازه دهید کمی آب گرم به گوش‌های شما برسد، سپس گوش خارجی خود را با لیف تمیز کنید. پس از حمام، به آرامی گوش خارجی خود را خشک کنید. هرگز گوش پاک کن و اشیا دیگر را داخل گوش خود نکنید.

    اگر بعد از دوش گرفتن یا شنا، آب در داخل گوش شما گیر کرده است، سر خود را خم کنید و نرمه گوشتان را در جهات مختلف بکشید تا آب بیرون آید.

    اگر جرم گوش زیاد یا سفتی دارید، می‌توانید از قطره های گوش مناسب برای نرم کردن جرم گوش مانند قطره ایرگل که در این مقاله معرفی کردیم، استفاده کنید.

    نکته مهم در رابطه با خارج کردن جرم گوش

    اگر می‌خواهید اقدام به خارج کردن جرم گوش در خانه بکنید، لازم است دقت کافی را به خرج دهید. هرگز چیزهایی مانند گوش پاک کن، پنس مو، مداد و… را داخل گوش خود فرو نبرد. این کار می‌تواند جرم گوش را به داخل فشار دهد و مشکل را بدتر کند.

    این اشیاء همچنین ممکن است به کانال گوش آسیب برسانند. اگر احساس گرفتگی گوش بر اثر تجمع موم یا جرم گوش دارید و نمی‌توانید بدون فرو بردن اشیاء آن را خارج کنید، به پزشک مراجعه نمایید. پزشک تجهیزات مخصوصی دارد که می‌تواند جرم اضافه گوش را به روش امنی خارج نماید. همچنین ممکن است به شما توصیه کند که قبل از این کار، از قطره گوش مخصوص نرم کردن جرم گوش استفاده کنید تا این کار راحت تر انجام شود.

    از روش سنتی شمع گوش (قرار دادن شعله شمع درون گوش) پرهیز کنید. نه تنها اثبات علمی برای موثر بودن این روش وجود ندارد، بلکه می‌تواند آسیب جدی به همراه آورد.

    از بخور مرطوب کننده هوا استفاده کنید

    استفاده از دستگاه بخور یا ایستادن در حمام گرم می‌تواند آزردگی و التهاب سینوس را که یکی از عوامل رایج گرفتگی گوش در سرماخوردگی است، بهبود دهد.

    داروی آنتی هیستامین مصرف کنید

    اگر دلیل گرفتگی گوش شما آلرژی است (مثلا به حساسیت فصلی دچار شده‌اید) می‌توانید مصرف داروهای آنتی هیستامین را امتحان کنید. برای انتخاب بهترین و مناسبترین آنتی هیستامین برای گرفتگی گوش، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

    از گرفتگی گوش در هواپیما جلوگیری نمایید

    گرفتگی گوش در سفرهای هوایی یک اتفاق رایج است که به دلیل تغییرات فشار در گوش اتفاق می‌افتد. با راهکارهای زیر در طول ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پایین آمدن هواپیما، می‌توانید از گرفتگی گوش جلوگیری کنید:

    • قورت دادن آب دهان
    • مصرف مایعات
    • خمیازه کشیدن
    • جویدن آدامس (بالای ۶ سالگی)
    • دادن پستانک یا شیشه حاوی مایعات به کودکان

    جمع بندی

    در این مقاله درباره عوامل ایجاد گرفتگی گوش و انواع بهترین قطره برای گرفتگی گوش صحبت کردیم. در نظر داشته باشید که عواملی مانند مشکلات سینوس، آلرژی، تجمع موم گوش، تغییر فشار هوا در اثر سفر با پرواز یا وجود جسم خارجی ممکن است باعث گرفتگی گوش شوند. ما درباره دو مورد از رایج‌ترین و مهمترین مشکلات به وجود آورنده این عارضه، صحبت کردیم و قطره های گوش مورد استفاده در آن شرایط را معرفی نمودیم.

    توجه کنید که در صورت پارگی پرده گوش یا شک به وجود چنین عارضه‌ای، از هیچ گونه قطره گوشی استفاده نکنید و به پزشک مراجعه نمایید.

    شما می‌توانید برای تهیه محصولاتی مثل روغن و قطره گوش، به داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه نمایید و با خرید اینترنتی آسان، بسته سفارش خود را در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

    سوالات متداول

    قطره میکساکورت برای گرفتگی گوش مفید است؟

    قطره میکساکورت یک قطره آنتی بیوتیک است که حاوی پلی میکسین بی سولفات، نئومایسین سولفات و هیدروکورتیزون می‌باشد و برای عفونت گوش خارجی و التهاب استفاده می‌شود. اگر گرفتگی گوش شما به خاطر التهاب یا عفونت است، این قطره احتمالا به رفع آن کمک خواهد کرد. گرچه توصیه می‌کنیم مصرف قطره میکساکورت با تجویز پزشک باشد.

    آیا گرفتگی گوش خود به خود رفع می‌شود؟

    اگر گرفتگی گوش به دلیل سرماخوردگی یا عفونت سینوس به وجود آمده باشد، با بهبود بیماری معمولا خود به خود رفع می‌شود. اما در برخی از موارد ممکن است احتیاج به کمک گرفتن از قطره برای گرفتگی گوش ناشی از تجمع جرم گوش یا قطره و داروهای دیگر برای رفع مشکلات مربوط به کانال گوش (مثلا انسداد) داشته باشید.

    گرفتگی گوش چقدر طول می‌کشد؟

    این که گرفتگی گوش چقدر طول می‌کشد، بستگی به دلیل آن دارد. اگر این مشکل مثلا به خاطر تغییر فشار در هواپیما به وجود آمده باشد، تقریبا به سرعت خوب می‌شود. اگر با راهکارهای درمان خانگی گرفتگی گوش بعد از چند روز برطرف نشد، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

    توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

    به اشتراک گذاری این مقاله :

    Telegram
    WhatsApp
    LinkedIn

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مطالب مرتبط

    دوره مصرف پیگمنتا

    دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

    پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

    قرص فارماتون چیست؟

    قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و