فواید روغن سیاه دانه برای مو چیست؟

فواید روغن سیاه دانه برای مو چیست؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

روغن به دست آمده از سیاه‌دانه به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی که دارد به عنوان یکی از مفیدترین روغن‌ها برای سلامت پوست و مو شناخته می‌شود. استفاده از روغن سیاه دانه باعث کاهش التهاب پوست سر و جلوگیری از ایجاد شوره شده و به کنترل و درمان ریزش مو نیز کمک می‌کند.

در ادامه مقاله‌ای از اسکات فروتهام (Scott Frothingham) نویسنده وبسایت سلامتی هلث‌لاین (Healthline) درباره فواید روغن سیاه دانه برای مو و سلامتی را می‌خوانیم. با مجله سلامت مفیدطب همراه باشید.

در ادامه می‌خوانید:

روغن سیاهدانه چیست؟

سیاه‌دانه که از آن روغن سیاه دانه گرفته می‌شود، از گیاه Nigella sativa به دست می‌آید. این گیاه گلدار که بومی آسیای غربی، آفریقای شمالی و اروپای شرقی است، میوه‌ای دارد که به نام سیاه دانه شناخته می‌شود. مهم‌ترین ماده موثره روغن سیاه‌دانه ترکیبی به نام تیموکینون (Thymoquinone) است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و به تسکین التهاب کمک می‌کند.

فواید روغن سیاه دانه برای مو

طبق بررسی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، سیاه دانه یک ماده ایده‌آل برای استفاده در داروها و مواد آرایشی است. نتایج این مطالعه در مورد فواید روغن سیاه‌دانه که منجر به چنین نتیجه‌گیری شد به شرح زیر است:

  • آنتی باکتریال
  • ضد قارچ
  • ضد التهاب
  • آنتی‌اکسیدان

این خواص روغن سیاه‌دانه می‌تواند مشکلات مو مانند شوره را بهبود بخشیده و علاوه بر مرطوب نگه داشتن پوست سر، به حفظ سلامت آن نیز کمک کند. طرفداران روغن سیاه دانه معتقدند این روغن می‌تواند به تامین رطوبت موجود در ساقه مو کمک کند، زیرا سرشار از اسیدهای آمینه چرب می باشد.

فواید روغن سیاه دانه برای مو

همچنین بسیاری از افراد استفاده از روغن سیاه دانه را یک روش موثر برای درمان ریزش مو می‌دانند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مخلوطی از روغن نارگیل و روغن سیاه دانه می‌تواند به طور موثری در تقویت رشد مو موثر باشد. بر اساس نتایج حاصل از یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، استفاده از روغن گیاهی سیاه دانه می‌تواند تا ۷۶٪ ریزش مو را کاهش دهد.

روغن سیاه دانه برای درمان ریزش مو تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium)

ریزش مو تلوژن افلوویوم نوعی بیماری است که منجر به ریزش موی شدید و ناگهانی شده و باعث کم پشت و خالی شدن کلی مو‌ها می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ بر روی ۲۰ خانم مبتلا به این نوع ریزش مو انجام شد، استفاده از لوسیون حاوی ۵/۵ درصد روغن سیاه دانه باعث بهبود قابل توجه تلوژن افلوویوم می‌شود.

روغن سیاه دانه برای پوست هم مفید است

علاوه بر حفظ سلامت و مراقبت از مو، روغن سیاه دانه به دلیل مزایا و فواید بسیار زیادی که برای پوست دارد نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۵ روغن سیاه دانه برای پوست فواید زیر را داد:

  • کاهش پلاک‌های پسوریازیس
  • کاهش علائم آکنه
  • کاهش التهاب و باکتری‌ها در بهبود زخم‌ها
  • بهبود رطوبت و آبرسانی پوست

روغن سیاه دانه برای پوست هم مفید است

روغن سیاه دانه برای سلامتی بدن

علاوه بر استفاده از روغن سیاه دانه برای مو و پوست، تحقیقات نشان می‌دهند که این روغن پرخاصیت می‌تواند برای درمان برخی از بیماری‌ها نیز مفید باشد، از جمله:

  • آسم
  • کلسترول بالا
  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • روماتیسم مفصلی
  • رینیت آلرژیک (تب یونجه)

روغن سیاه دانه خوراکی و موضعی اصل و با کیفیت را از کجا تهیه کنیم؟

همانطور که می‌دانید همه روغن‌های گیاهی خوراکی نیستند و در صورتی که قصد مصرف خوراکی این روغن‌ها را دارید حتما باید نوع مخصوص آن را تهیه کنید. امروزه شرکت‌های داروسازی معتبری اقدام به تهیه و فروش روغن سیاه دانه با کیفیت کرده‌اند.

شرکت داروسازی باریج اسانس از جمله این شرکت‌ها است که روغن سیاه دانه در قالب کپسول‌های نرم ژلاتینی عرضه کرده است. مصرف کپسول نرم سیاه دانه (بلکسید) باریج درد مفاصل،‌ کمر و دردهای اسکلتی و عضلانی ناشی از سوء مزاج سرد را برطرف کرده و به بهبود آرتریت روماتوئید نیز کمک می‌کند.

شرکت نام آشنای گیاه اسانس نیز روغن سیاه دانه با کیفیت را به صورت سافت ژل (کپسول نرم) و روغن صد درصد خالص و طبیعی به بازار عرضه کرده است. روغن سیاه دانه گیاه اسانس به هر دو شکل خوراکی و موضعی قابل استفاده می‌باشد.

سخن پایانی

مطالعات و تحقیقات بسیاری نشان داده است که روغن سیاه‌دانه دارای ویژگی‌هایی است که می‌توانند در حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو و همچنین درمان برخی بیماری‌ها موثر باشد. در صورتی‌که قصد مصرف خوراکی روغن سیاه دانه را دارید توصیه می‌کنیم با پزشک خود مشورت کنید تا تداخل آن با هر دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید را به شما بگوید.

اگر قصد خرید اینترنتی و آنلاین روغن سیاه دانه را دارید، داروخانه آنلاین مفید طب این امکان را به شما می‌دهد تا انواع مختلف این روغن از برند‌های مختلف (به صورت کپسول و یا روغن خالص) را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کرده و در کمترین زمان ممکن هرجای ایران که هستید آن را تحویل بگیرید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

منبع: Healthline

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره