خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

فواید روغن سیاه دانه
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل چیست؟ چرا در روش‌های خانگی برای درمان زانو درد و آرتروز همیشه از روغن سیاه دانه سخن به میان می‌آید؟ شفابخشیِ این دانه‌های سیاه و پر روغن تا چه حد صحت دارد؟ آیا علم پزشکی اثربخشیِ سیاه دانه در درمان بیماری های آرتروزی را تایید می‌کند؟ در ادامه مطلب به شیوه‌ای علمی و دقیق به سوالات ذکر شده پاسخ داده ایم. با داروخانه آنلاین مفید طب همراه باشید.

اگر شما هم تا به حال درد مفاصل و دردهایی مثل زانو درد را تجربه کرده باشید حتما روغن سیاه دانه برایتان توصیه شده است. اگر این روغن را یک شب به پا یا هر موضع ملتهبی مالیده باشید صبح احساس خواهید کرد که دردتان کمتر شده است. این نکته‌ای است که همه افراد به آن اذعان دارند. هیچ کس خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل را انکار نمی‌کند. با این همه تصمیم داریم به شیوه‌ای علمی خواص سیاه دانه برای درد مفاصل را بررسی کنیم.

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه و خودِ دانه‌ی سیاه دانه از قدیم معمولا به عنوان ادویه در غذاها استفاده می‌شد اما امروزه در صنایع دارویی، کاربردی بالقوه دارد. روغن سیاه دانه دارای توانایی شناخته شده‌ای در محافظت از اندام‌های خاص در برابر آسیب اکسیداتیو، نئوپلاستیک و التهاب است. این روغن در ۲۰ خرگوش نیوزیلندی که مدل‌های پوکی استخوان داشتند و عمل پیوند رباط صلیبی قدامی انجام داده بودند آزمایش شده است. خرگوش‌ها به شکل تصادفی به دو گروه ۱۰ نفری تقسیم شدند و تزریق داخل عضلانی در زانوهای راستشان هفته ای ۵ نوبت صورت گرفته است.

از هفته سوم به بعد نتیجه‌ بر روی خرگوش ها بررسی شده است. سطوح مفصل زانو و بخش‌های کندیل استخوان ران از نظر ماکروسکوپی مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه‌ی این آزمایش نشان داده که تجویز روغن سیاه دانه برای درد مفاصل، پتانسیل محافظت از غضروف را در مراحل اولیه آرتروز افزایش می دهد. امروزه برای مصرف آسان‌تر این روغن پرخاصیت، آن را به صورت کپسول و قرص سیاه دانه نیز به بازار عرضه می‌کنند.

فشرده سرد روغن سیاه دانه
روغن سیاه دانه برای درد مفاصل، پتانسیل محافظت از غضروف را در مراحل اولیه آرتروز افزایش می‌دهد.

بیماری آرتروز و درد مفاصل چیست؟

آرتروز یا آرترین به معنای التهاب مفاصل است. این واژه برای تقریبا ۲۰۰ نوع بیماری مفصلی به کار رفته است؛ بیماری‌هایی که بافت‌های اطراف مفاصل، بافت‌های همبندی و اسکلتی عضلانی را درگیر می‌کند. برای نمونه یکی از این بیماری‌ها استئوآرتریت (OA)، نوعی بیماری مزمن و انحطاطی مفاصل است که با تخریب غضروف، باریک شدن فضای مفصل، تشکیل استئوفیت و اسکلروز زیر قشر خون شناخته می‌شود. صدمه به غضروف مفصلی باعث صدمات پیشرونده و از بین رفتن عملکرد مفصل می‌شود. این امر می‌تواند باعث عوارض شدید شود و بار اقتصادی را بر جامعه وارد کند.

مهمترین مفصلی که در بدن دچار آرتروز آسیب می‌شود، زانو است. به نظر می رسد مهمترین عامل در ایجاد دردهای مفصلی آسیب غضروف به دلیل فرآیندهای التهابی مزمن ناشی از سیتوکینهای پیش التهابی باشد. دیگر بیماری‌های شایع روماتیسمی که با التهاب مفصل روبرو می‌شوند شامل بیماری نقرس، آرتروز روماتوئید (RA)، فیبرومیالژیا و غیره است. برخی از انواع آرتروز، مانند آرتروز روماتوئید و لوپوس (SLE) می‌توانند ارگان‌های زیادی را در بدن درگیر کنند و منجر به بروز علائم گسترده گردند.

 

درمان درد مفاصل
آرتروز یا آرترین به معنای التهاب مفاصل است.

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل چیست؟

بیشتر درمان‌های آرتروز و درد مفاصل شامل عوامل اصلاح کننده علائم است. یعنی باید علایم این بیماری مثل دردهای مفصلی را از طریقی تسکین داد و به مرور از بین برد. متداول ترین داروهای سفارش شده، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) هستند که با مهار سنتز ماتریس غضروف و آسیب‌های غضروفی عمل می‌کنند. کارشناسان و پزشکان هنوز برای یافتن دارویی مؤثر که قادر به جلوگیری، تثبیت و برعکس توسعه آرتروز با حداقل عوارض جانبی و کم هزینه باشد در تلاش‌اند.

روندهای پزشکی اخیر بر روی گزینه‌های طبیعی بیش از مواد شیمیایی مصنوعی متمرکز شده است. چندین ماده مغذی طبیعی برای جلوگیری از پیشرفت آرتروز شناخته شده که بعضی از آن ها تجویز خوراکی می‌شوند و بعضی به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهمترین ماده‌های مغذی طبیعی برای درمان دردهای مفصلی سیاه دانه و روغن آن است. خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل به ترکیبات و مواد موثره آن مربوط می‌شود.

مواد تشکیل‌دهنده روغن خالص سیاه دانه برای درمان‌های ضد التهابی، ضد باکتریایی، برونکودیلیلاتور، فشار خون بالا، هیپولیپیدمی، ضد دیابتی و محافظت از کبد کاربرد دارد. اثرات ضد التهابی برای روغن سیاه دانه گزارش شده است. شرکت داروسازی گیاه اسانس جهت استفاده راحتتر این روغن را به صورت کپسول نرم سیاه دانه نیز تولید کرده است.

خرید روغن سیاه دانه

خرید کپسول سیاه دانه

اثربخشی روغن سیاه دانه بر روی ۲۰ خرگوش نر بالغ (۵ تا ۷ ماهه) نیوزلندی با وزن ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم توسط مرکز آزمایشگاه حیوانات دانشگاه ترکیه بررسی شده است. حیوانات در قفس‌های فلزی جداگانه قرار گرفتند و اجازه دسترسی آزاد به مواد غذایی جامد و آب مقطر در یک چرخه نور تاریک طبیعی برایشان فراهم شد. این مطالعه مطابق با پروتکل‌های تحقیقات حیوانی از موسسات ملی بهداشت ایالات متحده و اصول دستورالعمل های اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

درمان دردهای مفصلی با سیاه دانه
از مهمترین ماده‌های مغذی طبیعی برای درمان دردهای مفصلی سیاه دانه و روغن آن است.

خواص روغن سیاه دانه برای زانو درد یا آرتروز زانو

سیاه دانه گیاهی تلخ مزه است که از نظر طب سنتی طبعی گرم و خشک دارد و به گفته طبیبان گیاهشناس می‌تواند رطوبت و سردی را برطرف کند. روغن سیاه دانه نقش پررنگی در بهبود دردهای موضعی دارد. اگر افرادی که مبتلا به اینگونه دردها می‌باشند به طور مرتب هفته‌ای چند بار روغن سیاه دانه را بر روی موضع درد بمالند بعد از سه هفته، متوجه خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل می‌شوند. در همان روزهای اول نیز اثرات این روغن در کاستن دردها مشخص می‌گردد. سیاه دانه همانطور که از نامش پیداست، روغنی سیاه (قهوه ای سوخته) رنگ است که خیلی خوب جذب پوست می‌شود و بدون اینکه احساس چرب بودن پوست را داشته باشید حس التیام را به شما تزریق می‌کند.

از توصیه‌های طب سنتی این است که خود سیاه دانه را نیز با عسل استفاده کنند ولی روغن آن در درمان درد مفاصل مفیدتر است. اثربخشی این روغن در درمان بیماری تا آنجا بوده که خواص روغن سیاه دانه در درمان تاندون نیز پر طرفدار شده است. ورزشکاران و افرادی که به دلیل آسیب‌دیدگی و تصادف با مشکلات تاندون مواجه هستند حتما باید علاوه بر روش‌های تجویز شده دیگر این روغن را نیز به طور مرتب بر روی موضع آسیب دیده بمالند تا روند بهبود تسریع گردد. روش استفاده روغن سیاه دانه برای درد مفاصل نیز تنها مالیدن آن بر موضع درد است.

موارد منع مصرف روغن سیاه دانه چیست؟

  • برای برخی افراد، استفاده موضعی روغن سیاه دانه ممکن است سبب حساسیت شود. پس توصیه می‌گردد قبل از مصرف، روغن سیاهدانه را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنند تا اطمینان حاصل شود که واکنشی غیرطبیعی وجود ندارد.
  • افرادی که گرم مزاج هستند نباید در مصرف روغن سیاه دانه افراط کنند. درست است که این روغن به صورت موضعی استفاده می‌شود ولی به دلیل طبع گرمش می‌تواند برای افرادِ با طبع گرم، دردسرساز شود.
  • خانم‌های باردار باید از روغن سیاه دانه اجتناب کنند چون گفته می‌شود که این روغن باعث ایجاد پریودی ماهانه می‌گردد.
  • پیشنهاد می شود از تماس مستقیم روغن سیاه دانه با چشم و بینی و سایر قسمت‌های حساس بدن اجتناب شود.
  • مصرف سیاهدانه در دوران شیمی درمانی، اثرات داروها را مختل می‌کند.

سوالات متداول

درمان زانو درد با روغن سیاه دانه چطور ممکن است؟

به گفته متخصصان گیاه شناسی، اگر افرادی که مبتلا به درد زانو هستند به طور مرتب هفته‌ای چند بار روغن سیاه دانه را بر روی موضع درد بمالند، بعد از سه هفته مشکلات‌شان برطرف می‌شود.

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل چیست؟

از نظر طب سنتی روغن سیاه دانه طبعی گرم و خشک دارد و می‌تواند رطوبت و سردی را برطرف کند. رغن سیاه دانه در درمان و بهبود دردهای موضعی مفاصل موثر است.

روغن سیاه دانه برای تاندون مفید است؟

اثربخشی روغن سیاهدانه در درمان درد فقط محدود به مفاصل نیست و بسیاری از ورزشکاران برای درمان درد تاندون‌ها نیز از این روغن استفاده می‌کنند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

20 دیدگاه دربارهٔ «خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل»

  1. سلام مدتی هست از درد گردن رنج میبرم . طوری که وقتی به سمت چپ نگاه میکنم در حالت برگشت به جلو گردنم گیر میکنه .زیاد هم نمی تونم گردنم را پایین نگهدارم درد میکنه و سر درد میگیرم . به نظر شما روغن سیاه دانه موضعی نسبت به درمان جواب میدهد؟ ممنون

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، شما می‌توانید جهت تسکین درد از کرم و یا روغن های گیاهی استفاده نمایید اما در مورد علایم شما حتما نیاز به بررسی توسط پزشک ارتوپد می‌باشد.
      با احترام دکتر داروساز

  2. با سلام من دو سال پیش با موتور تصادف کردم زانویم خیلی آسیب دید چند وقت بعد خوب شد الان فوتبال بازی می کنم پام بعضی وقتا پیچ می خوره یا فشار رویش میه بد جور درد میکنه . از کدام روغن استفاده کنم ممنون میشم اگه جوابمو بدین

  3. سلام چرا روغن سیاهدانه زدم روی مچ پام
    فرداش مچ پام قفل شد و نمیتونستم راه برم

    بازم استفاده کردم و پام سنگین شد شدید. انکار وزنه بستی ب پام

    چکار کنم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز مسلما این حالت در شما ناشی از مصرف روغن سیاهدانه نیست. لطفا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام روغن سیاهدانه می تواند به رفع درد کمر کمک کند.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

  4. سلام من یک ماه ازشکستگی بالای زانوم میگذره بدلیل وجودپلاتین درخم وراست کردن زانوم مشکل دارم دستورپزشک ورزش خم وراست کردن زانوم رامرتب داده وفزیو تراپی همچنان بنده بدلیل ناتوانی مالی ودوربودن فزیوتراپی ناچارورزش خانگی رادارم وچه روغن های جهت نرم شدن زانوم مفیده اگردراین مشکل مرایاری وراهنمای کنید عین لطف خواهدبود سپاس

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام روغن سیاهدانه با توجه به تاثیرات ضد التهابی که دارد، می تواند به بهبود درد و التهاب ناشی از کشیدگی رباط کمک کند. برای این منظور، روزی ۲ یا ۳ بار روغن سیاهدانه را بر روی موضع ماساژ دهید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز
      جهت تحریک و بهبود ساخت غضروف این محصول اثرات مثبتی دارد. ولی برای پارگی مینیسک زانو حتما باید توسط ارتوپد معاینه شوید . شاید نیاز به فیزیوتراپی یا جراحی باشد.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز
      جهت کنترل درد ناشی از این مشکل این روغن مفید است ولی برای پارگی مینیسک زانو حتما باید توسط ارتوپد معاینه شوید . شاید نیاز به فیزیوتراپی یا جراحی باشد.
      با احترام دکتر داروساز

  5. سلام
    من ورزشکارم و ۱۷ سالمه ی مدت کشیدگی رباط داشتم الان درد کمی نسبت به قبل دارم میخواستم بدونم روغن سیاه دانه میتونه کامل درمان کنه منو دوباره به ورزشم برگردم؟؟؟
    چون ورزشم سنگینه و باید کامل خوب بشم
    ممنون میشم اگه زود جوابمو بدین خسته نباشید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام روغن سیاهدانه می تواند در رفع التهاب رباط مفید و موثر باشد اما اینکه درمان کامل را سبب شود یا نه، بستگی به وضعیت کنونی رباط و میزان پاسخدهی به درمان دارد و قابل پیشبینی نیست.
      با احترام دکتر داروساز

  6. چرا بعد مصرف سیاهدانه روی زانوم جاش قرمز شده انگار سوخته..وحالا برای درمانش چکار کنم؟خواهش میکنم جوابم رو بدید.من یک مریض ام اس هستم.دلیل استفاده روعن سیاهدانه همراه روغن زیتون این بود که وقتی میخواستم بشینم احساس میکردم زانو دو تیکه شد ودرد خیلی زیادی داشت.به عطاری مراجعه کردم.الان دردش به نسبت خوب شده ولی دور زانوم قرمز شده

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام ذکر نکرده اید که روغن سیاهدانه را خوراکی مصرف کردید یا موضعی. به هر حال، ممکن است بدن شما نسبت به رون سیاهدانه حساسیت نشان داده باشد. معمولا مشکلات اینچنینی با قطع مصرف رفع می شود. اگر چنین نشد، به پزشک مراجعه نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط